حذف واسطه ها برای تعدیل قیمت صیفی جات

نائب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: برای کنترل قیمت کالا از مزرعه تا مصرف کننده باید فاکتور‌های متحدالشکل تهیه و فروش به صورت آنلاین انجام شود که برای اداره دارایی و ...، قابل کنترل باشد و کسی جرات دلالی نکند.

حذف واسطه ها برای تعدیل قیمت صیفی جات

 آقای صدرالدین نیاورانی ، میهمان برنامه مجله کشاورزی در رادیو اقتصاد بودند و قیمت محصولات کشاورزی خارج فصل را بررسی کردند.

سوال : یکی از مواردی که همیشه در مورد محصولات خارج از فصل مطرح بوده و به شدت هم روی قیمت آن ها تاثیرگذار بوده و ما شاهد افزایش قیمت نسبی و غیرمعقول گاهی اوقات در مورد محصولات خارج از فصل بودیم ، برمی گردد به شبکه توزیع محصولات خارج از فصل و نظر شما را در این رابطه بشنویم ، چگونه شبکه توزیع محصولات خارج از فصل در مورد محصولاتی که به خصوص صیفی جات باعث افزایش آن می شود ؟ آیا باید بپذیریم که شبکه توزیع ما ایراد دارد یا این که واسطه گرهایی که در این شبکه توزیع نقش آفرینی می کنند مورد نظارت قرار نمی گیرند ؟

نیاورانی : در ابتدا بگویم ما وقتی می گوییم میوه خارج از فصل ، خارج از فصل محلی است که ما زندگی می کنیم مثلا میوه ای در تهران ، در استان مرکزی ، اصفهان ، شیراز فصلش نیست مانندگوجه فرنگی و صیفی جات و ما آن ها در منطقه ای تولید می کنیم که آن جا فصلشان است مانند دزفول ، بندرعباس و میناب که آن جا دارد کشت می شود ، این محصولات مشکل اولیه ای که دارند عدم حمل مناسب به طرف مبادی فروش است ، چون ما در سال نه ماه یا حداقل هشت ماه در مراکز کشور از اطراف خودمان محصولات را به استان تهران حمل می کنیم مثلا از قزوین ، کرج ، ورامین محصولات حمل می شوند و به تهران می آیند با فاصله زمانی۳-۴ ساعته نهایتش می رسند به مبادی فروش و بازارها ، در حالی که ما الان وقتی از دزفول می آییم کالایی را برای بازار تهران حمل می کنیم و بازاری مثل مشهد و شمال کشور مازندران ، آذربایجان این ها چیزی نزدیک به ۴۸ تا ۷۲ ساعت حداقل در راه هستند ، با مشکلاتی که با کیفیت این محصول ها گاها داریم به علت عدم حمل صحیح با کانتینر یخچال دار است ، این ها از هوای گرم سی درجه بالای صفر ، ۲۵ درجه بالای صفر حرکت می کنند می آیند به هوای ۱۵-۲۰ درجه زیر صفر در کوهستان ها وقتی این کالاها از جاده ها عبور می کنند و می آیند در شهرها با دمای دو درجه ، صفر، بالای صفر ، زیر صفر این کیفیت محصول و ماندگاری اش را حتما از دست می دهد و ما آن محصول خوب و مطلوب را بدست نخواهیم آورد .

این در درجه اول اصلاح این نظام حمل و نقل باید صورت بگیرد و شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که ما وقتی خوب حمل نمی کنیم و درست حمل نمی کنیم صد در صد به قیمت حمل هم توجه نمی کنیم ما در مبادی که قطار داریم باید قطارهایمان واگن های یخچال دار داشته باشند و این محصولات با قطار حمل شود ارزان ترین وسیله حمل باید باشد قطار و مردم به دستشان به قیمت ارزان برسد . وقتی با کرایه های بالای بیست سی میلیون یک کالایی جا به جا می شود این هزینه حتما در قیمت فروش کالا تاثیر می گذارد و مطلب دوم بسته بندی مناسب است ، ما با بسته بندی که کاهو ، سبزیجات و صیفی جات مانند گوجه فرنگی و غیره را مثلا از کرج یا ورامین به تهران حمل می کنیم الان با همان بسته بندی می خواهند از دزفول تا تهران ۴۸ ساعت در راه است جاده و سرما و گرما برسانند ، این بسته بندی ها مناسب نیست و باید عوض شود تا هم کیفیت بهتر و مطلوب تر برسد . راجع به گزارشتان می شنیدم کسانی که شناسنامه دار شدن کالاها را می خواهند بسیار فکر خوبی است و مصرف کننده باید بداند چه مصرف می کند و از کجا آمده و چه کیفیتی دارد و باقی مانده سموم در آن در چه سطحی است ؟ آیا ارگانیک است ؟ محصول سالم است یا محصولی است که در کشتزارها بصورت جالیزی تولید شده یا در گلخانه ها تولید شده است ؟ این اطلاعات روی این بسته بندیهایی که عرض کردم می تواند درج شود ، ما برای کالاهای صادراتی مان تمام این اطلاعات را درج می کنیم در گواهی های قرنطینه را تمام میزان سموم و میزان باقی مانده سموم را در ج می کنیم این ها باید داخل کشور هم انجام شود.

موضوع آخر هم برسم به سوال شما ، در رابطه با قیمت ببینید ما هر چه شبکه توزیعمان داخل کشور سلامت تر باشد و به سیستم های روز مجهز بشود و دست واسطه ها و دلال ها در آن کوتاه شود مسلما قیمت بهتری به دست مصرف کننده ما می رسد . ما امروزه محصولاتی که با کیلویی ۵-۷ هزار تومان سر مزرعه فروخته شدند به دست مردم من خودم دیدم با کیلویی ۲۵-۳۰ هزار تومان می رسد این اصلا قابل محاسبه نیست یعنی در هیچ کشور دنیا ، ما در چندین کشور صادرات و واردات داریم و با آن ها کار می کنیم هیچ جای دنیا چنین چیزی را نداریم که یک سود ۱۰۰ یا ۳۰۰ درصدی روی کالا از مزرعه تا دست مصرف کننده کشیده شود و این بسیار ناعادلانه است و دولت باید حتما فکری برای این کار را بکند، راهکارهایش را هم دارند فاکتورهای متحدالشکل و فروش به صورت آنلاین که برای اداره دارایی و غیره قابل کنترل باشد و کسی جرات این کارها را نکند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    مردک قبلا که پیاز ارزون بود رو کولت حملش میدادی

  • 🐜
    0

    واسطه ودلالهای که باقوت مردم بازی می کنند باید اعدام شوند ۵۰۰۰هزارواسطه ودلال اعدام شوند مملکت گل و بلبل خواهد شد درهمه موارد خودرو.مسکن.دارو.صیفیجات کالاهای اساسی فقط اعدام چاره کار هست ازجهان عقب هستیم بخاطردلالبازی

  • ناشناس
    0

    بیچاره قشر کشاورز با هزار زحمت کار کن عرق بریز سودش را دولت ودلالهای مافیایی ببرند این است قشر کارگری پرولتاریا

  • ناشناس
    0

    راسته میگن اخرالزمانه و کسی جز امام زمان نمیتونه درستش کنه ولی ای رئیس جمهور تو وظیفه ات آینه تلاش کنی و دعا کنی امام زودتر آید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها