زاغه‌نشین‌ها میلیونر می شوند/ بمبئی، غول جدید اقتصاد دنیا/ چگونه هند از کشوری فقیر به یک ابرقدرت تبدیل شد؟

دیجیتال کردن اقتصاد، انقلاب در انرژی، مکانیزه کردن کشاورزی، سرمایه گذاری بر تولید غلات، جذب سرمایه های خارجی، حمایت دولتی از سرمایه های خارجی و ... همه و همه از جمله عللی هستند که هند را به یکی از قدرت های اقتصادی نوظهور تبدیل کرده اند.

زاغه‌نشین‌ها میلیونر می شوند/ بمبئی، غول جدید اقتصاد دنیا/  چگونه هند از کشوری فقیر به یک ابرقدرت تبدیل شد؟

به گزارش خبر فوری، اقتصاد هند در سال ۲۰۲۲ پیشرفت و توسعه بسیار زیادی داشته است. پایگاه فایننشیال تایمز در گزارشی که اخیرا منتشر نموده پیش بینی کرده هندوستان تا سال ۲۰۳۰ تبدیل به سومین اقتصاد بزرگ دنیا شده و کشورهایی مانند آلمان و ژاپن را پشت سر بگذراند.

Screenshot_20230103-111840_Twitter

Screenshot_20230103-111314_Chrome

تولید ناخالص داخلی هند به 3.5 تریلیون دلار رسیده و پیش بینی می شود که این عدد در سال‌های آتی بیش از دو برابر شود و تا سال 2031 از 7.5 تریلیون دلار هم فراتر رود. سهم این کشور از صادرات جهانی نیز می تواند دو برابر شود. این در حالی است که بورس بمبئی نیز یکی از بهترین و فعال ترین بازارهای سهام جهان است و می تواند رشد سالانه 11 درصدی را تجربه کرده و به ارزش بازار 10 تریلیون دلاری برسد.

اما علت این جهش اقتصادی چیست؟ هندوستانی که تا چندی پیش نماد کشوری فقیر بود و مردم آن را با فیلم هایی مانند میلیونر زاغه نشین می شناختند، چگونه تبدیل به یکی از قدرت های اقتصادی دنیا شد؟ چگونه کشوری که با معضلات مختلفی همچون قاچاق، تجاوز، سرقت، آلودگی هوا، فساد اقتصادی و... رو به رو بود، توانست بر این مشکلات فائق آید و یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان شود؟

هند قرن ۲۱ مانند آمریکای قرن ۱۹ است؟

پایگاه های تحلیلی مختلف، بحث های متفاوتی را درباره اقتصاد هندوستان مطرح کرده و دلایل متعددی را برای تبیین آن آورده اند. اکونومیست در تحلیلی تاکید دارد که رشد اقتصادی هندوستان در قرن ۲۱ یادآور آمریکای قرن نوزدهم است. هند ناگهان با یک بازار وسیع رو به رو شده است. بازار ملی گسترده ای در حال ایجاد است که به شرکت ها اجازه می دهد خود را به شبکه بازار جهانی وصل کنند. طبقه سرمایه دار جدیدی در حال ظهور است. میل به تجارت و کسب سود اقتصادی شدت گرفته است. سالیانه ده ها میلیون نفر از مردم فقیر به شهرها مهاجرت کرده و در ساختار اقتصادی جدید قرار می گیرند. طبقه مصرف کننده به طرز عجیبی در حال گسترش است و امپراتوری های اقتصادی و ابرشرکت های مختلفی ساخته می شوند. در این شرایط، طبقه سرمایه دار هندی نیز به ظهور می رسد که خود زمینه ساز رشد  اقتصادی بیشتر می گردد. در حال حاضر، سرمایه‌داران هندی زیادی امیدوارند راکفلر هند باشند.

هند، نمونه ای موفق از پیوند دیجیتال و اقتصاد

اما چرا درهای اقتصاد جهانی به روی هند باز شده و طبقه سرمایه دار جدیدی در این کشور در حال ظهور است؟ پایگاه مورگان استنلی (Morgan Stanley) معتقد است سه تغییر در روند اقتصادی و سیاسی هند باعث این تغییر شده است. انتقال کارخانجات و مولدهای اقتصادی به خارج (global offshoring)، دیجیتالی شدن اقتصاد و تغییر در سیاست های مربوط به انرژی سه علتی هستند که جهان را برای رشد اقتصادی بی‌سابقه کشوری با بیش از یک میلیارد نفر فراهم کرده اند.

در این میان، دیجیتالی شدن اقتصاد هند می تواند جالب توجه ترین عامل در رشد اقتصادی این کشور باشد. هند بیش از یک دهه پیش با راه اندازی یک برنامه شناسایی ملی به نام Aadhaar، یک اقتصاد دیجیتالی را پایه گذاری کرد. این سیستم مانند برنامه های حسابداری شرکت ها عمل می کند و تراکنش‌های مالی را تنظیم می نماید. این سیستم تغییرات گسترده ای در نحوه خرج کردن، وام گرفتن و دسترسی هندی ها به خدمات عمومی و مراقبت های بهداشتی به وجود آورد. در واقع، این برنامه و برنامه های مشابه دولت هند از فساد اقتصادی، تبعیض در خدمات عمومی و هدر رفت سرمایه و پول جلوگیری کرده و ساختار اقتصاد هند را استوار نمودند.

انقلاب در انرژی، علت دیگر جهش هند

انقلاب در عرصه انرژی نیز یکی دیگر از علت های رشد اقتصادی دهلی نو است. انرژی کلید توسعه اقتصادی است، زیرا بر آموزش، بهره‌وری، ارتباطات، تجارت و کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر، همه مناطق هند که بیش از ۶۰۰ هزار  نفر جمعیت دارند، به برق دسترسی دارند. این می تواند مصرف انرژی روزانه هند را تا 60 درصد در دهه آینده افزایش دهد. اگرچه هند برای تامین نیازهای رو به رشد خود به انرژی حاصل از سوخت‌های فسیلی احتیاج دارد، اما تخمین زده می‌شود دو سوم انرژی جدید مصرفی هند از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند بیوگاز و اتانول، هیدروژن، باد، انرژی خورشیدی و برق آبی تامین شود. این امر می تواند وابستگی هند به انرژی وارداتی را کاهش دهد و شرایط زندگی را در کشوری که اکنون آلوده ترین شهرهای جهان را در خود دارد، به شکل چشمگیری بهبود بخشد. همچنین، هند شروع به توسعه و انقلاب سیستم حمل و نقل و سوخت خود کرده است. هندی ها وسایل نقلیه الکتریکی و کامیون‌ها و اتوبوس‌های هیدروژنی سبز خریده یا ساخته اند. آنها با توسعه این وسایل می توانند تا چند سال آینده از میزان هزینه خود در زمینه سوخت کم کرده و به سود سرشاری برسند.

سایر عواملی که هند را توسعه بخشیدند

به جز عوامل فوق الذکر، می توان از علل دیگری هم یاد کرد که باعث رشد اقتصادی هند در یک دهه اخیر شده اند. مکانیزه کردن کشاورزی، سرمایه گذاری روی کشاورزی و به خصوص تولید غلات، جذب سرمایه های خارجی، حمایت دولتی از سرمایه های خارجی، تنظیم مالیات، حمایت از کسب و کارهای کوچک و ... همه و همه از جمله عللی هستند که هند را به یکی از قدرت های اقتصادی نوظهور تبدیل کرده اند.  

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • ناشناس
    0

    دلسوز بودن مسؤلان واختلاس ورانت خوار نبودن نيز ازعلل توسعه وپيشرفت هند نيز مى باشد كه ازقلم افتاده بود

    نظرات شما -
    • 🐜
      0

      اتفاقا برعکس .چی که باعث شد ژاپنی‌ها وهندی ها پیشرفت علم واقتصادی داشته باشنداقتصاد دیجیتالی آنهاست و همه چی را زیرنظر دارند آدم های نخاله همه جاه هستند بنظرم اقتصاد دیجیتالی مث دوربین مخفی عملیات رانتخواری وابسته ب مافیای حکومتی در وزارتخانه کشورهارا رسدمیکد البته که کشوروملت دوستدار اقتصادی دیجیتالی هستند اما کاسبان تحریم‌ها مخالفت دارند

    • روپیه تومان
      1

      مسئولینش خودشون رو نماینده خدا
      بر روی هند نمیدونن
      هند رو هم غنیمت نمیدونن
      مردم رو هم اسیر نکردن
      مردم رو هم نوکر خودشون نمیدونن
      برای همین همه اونجا عاشقانه کار میکنن میخندن فیلم میبینن میخورن زندگی میکنن
      حتی در نداری و فقر هم عاشقانه با هم هستن
      خودروی 10 هزار روپیه رو 400 هزار روپیه به مردم غالب نمیکنن
      انواع اقاسم مالیاتهای مسخره رو نمیبندن
      مخابراتشون پول زور نمیگیره
      اینترنت رو مدام مسدود نمیکنن و ....

  • اردلان
    3

    اینجا هم مردم ایران دارن تبدیل میشن به بدبختهای زاغه نشین !!!
    نگرش حاکمان را ببینید که با جمعیت نردیک 2 میلیارد نفری چطور مردم را به آینده امیدوار و کشور را از فقر و بدبختی نجات دادند در حالیکه هند مستعمره انگلیس پلید و شیطان کثیفه !!!! لعنت به تحجر ، ننگ و مرگ بر مغزهای پوسیده !!!!!!

  • میترا
    0

    وای خدا هند به با این جماعت با این سیاست به کجا داره میرسه اونوقت تو ایران همه فکرو تلاش مردم اینکه پس انداز کنن بدن سکه و دلار و بزار ن تو خونه و در لنتظار روزهای مبا دا بشینن بعد بفروشن و خرج کنن

  • سامان
    0

    هند - ترکیه - پاکستان - جمهوری آذربایجان - کشورهای عربی ......... در طول 4 دهه بخاطر مدیریت درست و مسئولین کاربلد و توسعه در صنعت گردشگری و بدور از تنش های سیاسی جهانی ........ به رتبه قابل قبول رسیده اند . حالا کشور چهار فصل ایران عزیز فقط در صنعت گردشگری چکار کرده ؟ مثال فقط ترکیه در صنعت گردشگری سرمایه گذاری کرده و الان در این صنعت رتبه ممتاز جهانی گرفته . امان از مسئولین نالایق ؟ حالا ما دارای معادن - نفت - گاز - کشاورزی - چهار فصل بودن کشور ولی ............؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    1

    ببخشید که یک میلیارد و پونصد میلیون(صتا بالا پایین) جمعیتشه

  • المیرا
    0

    دزد نبودن مسوولان و داشتن حس تعلق و تعصب نسبت به کشورشون!!!

  • همشهری
    1

    مسئولین هند قصد به بهشت بردن مردم را ندارند . دنیای الآن مردم را به بهشت تبدیل می کنند . از طرفی هزینه خصومت ورزی شان را از جیب ملت تامین نمی کنند . بجای خصومت و دشمنی با کشورهای دیگه همکاری و رفاقت می کنند .

  • ناشناس
    0

    دزدی واختلاس ‌وچاپلوسی وسرکوب گری ندارند

  • arad
    0

    آیا مسولان ما میبینند و میشنوند و خجالت میکشند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    خدا رو شکر ما از نظر اقتصادی،سیاسی،کشاورزی و اب ته جدول دنیا هستیم

  • ناشناس
    0

    بچسبید به برادران که راه نجات جمهوری اسلامی است

  • ناشناس
    1

    یکی ازمهمترین دلایل پیشرفت اقتصادی هندوچین و... چهره ی دروغین موفق وبرتری درمقالل اقتصاداروپاوآمریکا ست که دررسانه های دولتی ایران ازآنهانشان داده میشود درحالیکه خودآنهانیزدرمقالل کشورهای توسعه یافته چنین اد عاهایی ندارند !!!

  • سلام
    0

    با هدر دادن منابع زیر زمینی و فرار نخبگان ،دیگر کشوری برای مقایسه کردن ،حتی در حاشیه !خلیج فارس هم نمیتوان یافت.بیشتر تحلیل ها در حد آه و افسوس و حسرت هست و حس ناامیدی را بیشتر میکند و بهترهست تمام مرزهای فیزیکی و مجازی راببندید و به دوران غارنشینی برگردیم تا قدرت مانور را از زالو ها گرفته و به دوران پیش ازتاریخ امپراتوری ها یا حماه تازیان گرسنه یا مغول های سرمست قدرت و شهوت ، برگردیم.عقدععععععععععتععس...‌‌

  • ناشناس
    0

    باید اینگونه مطالب را بخوانیم و مدام حسرت بخوریم.
    اساسی ترین دلیل این است که حاکمان این کشور و کشور های مشابه به راحتی آلت دست دیگران قرار نمی گیرند ودر دام نقشه های دیگران نمی افتند سرشان گرم مسائل کشور خودشان است و برای دیگران دایه مهربان‌تر از مادر نیستند. مقایسه کنید کشوری با بیش از یک میلیارد جمعیت با منابع انرژی محدود ما هم با هشتاد میلیون با داشتن منابع فروان انرژی ومعدنی و گردشگری و....

  • امید
    1

    مهمترین دلیل رشد اقتصادی در هند , وجود دمکراسی در این کشور هست. و البته هند و چین رو نباید با هم مقایسه کرد که اولی دمکراتیک و دومی استبدادی هست. چون مردم هند , هند و اروپایی هستند و مردم چین زرد پوست و با دو فرهنگ و جهان بینی متفاوت

  • ناشناس
    0

    احسنت بر جناب آقای دکتر سید ریجیندی کومار احسنت

  • رسول
    0

    به نام خدا دزد و بی سواد نبودن مسولین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها