پاکستان و هند لیست تاسیسات هسته‌ای خودشان را رد و بدل کردند

پاکستان اعلام کرد که طبق توافقی که چند دهه پیش با هند برقرار شده، فهرستی از تاسیسات و پایگاه‌های هسته‌ای خود را تحویل مقامات هیات هند در شهر اسلام‌آباد داده است. هند هم اقدام مشابهی انجام داد.

پاکستان و هند لیست تاسیسات هسته‌ای خودشان را رد و بدل کردند

به گزارش خبرگزاری رویترز، پاکستان و هند سه جنگ با یکدیگر داشته‌اند و در سال‌های اخیر چندین بار گرفتار درگیری‌های نظامی دوجانبه شده‌اند. سال گذشته میلادی یک موشک هندی که به صورت تصادفی شلیک شد، در پاکستان فرود آمد؛ اتفاقی که زنگ خطر را در سراسر جهان به صدا در آورد.

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: "فهرست تاسیسات و پایگاه‌های هسته‌ای در پاکستان به صورت رسمی در محل وزارت امور خارجه پاکستان تحویل یک نماینده کمیسیون عالی هند در شهر اسلام‌آباد شد."

در ادامه این بیانیه تصریح شد، بر اساس توافقی که دو کشور در سال ۱۹۸۸ امضا کردند، فهرست‌ تاسیسات دو طرف به صورت سالانه در اول ژانویه تبادل می‌شوند و این که هند هم همزمان فهرست خودش را تحویل هیات پاکستان در شهر دهلی‌نو داد.

وزارت امور خارجه هند به درخواست رویترز برای اظهار نظر درباره این گزارش پاسخ فوری نداد.

اقدام عرفی در تبادل این فهرست‌ها بین این دو کشور از اول ژانویه ۱۹۹۲ ادامه یافته است.

پاکستان اخیرا به کمک چین، استفاده‌ از انرژی هسته‌ای خود را برای رفع تقاضای فزاینده برای برق افزایش داده است. پاکستان نخستین بار در سال ۱۹۹۸ به طور رسمی تسلیحات هسته‌ای را آزمایش کرد و از آن زمان تاکنون یک زرادخانه قابل توجه از موشک‌های هسته‌ای را همچون هند، ایجاد کرده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها