اطلس سایپا همان پراید با ظاهری جدید است؟ / عکس

اطلس ماشین جدید سایپا است که هنوز به بازار عرضه نشده اما خبر تولیدش انگار برای سایت‌های انگلیسی‌زبان هم جالب توجه بوده است!

اطلس سایپا همان پراید با ظاهری جدید است؟ / عکس

سایپا یکی از خودروسازان اصلی کشور و تولیدکننده برخی از پرتیراژترین محصولات بازار خودرو از جمله پراید است.

این شرکت چندی پیش از اطلس رونمایی کرد که به گفته علیرضا مصدقی، مدیر پروژه خودرو اطلس سایپا تولید آزمایشی‌اش برای انجام تست‌های گوناگون از جمله تست‌های تصادف و عابر پیاده آغاز شده تا مجوزهای رسمی را دریافت کند.

اطلس سایپا همان پراید با ظاهری جدید است؟ / عکس سایپا اطلس

اطلس نیامده نگاه سایت‌ انگلیسی‌زبان خودرویی «تاپ‌اسپید» را به خود جلب کرده است. آن‌ها در مقاله‌ای به این خودرو پرداخته‌اند که بخش‌هایی از آن را مرور می‌کنیم.

سایپا به تازگی از محصول جدید ۲۰۲۳ خود رونمایی کرده که خودرویی کراس‌اوور به نام اطلس است. البته که این خودروی جدید چندان هم جدید نیست و ساختارش بر اساس پلتفرم ایکس۲۰۰ سایپا شکل گرفته که نسخه ارتقا یافته پلتفرم کیا پراید است، ماشینی که در آمریکا با نام کیا ریو فروخته می‌شد. برخی عناصر شاسی ماشین به پلتفرم اولیه پراید برمی‌گردد که سال ۱۹۸۷ طراحی و ساخته شد. پلتفرمی قدیمی که در ساخت خودروهایی چون فورد فستیوا و مزدا ۱۲۱ مورد استفاده قرار گرفته است.

با این حساب اطلس نسخه تغییر شکل یافته پراید است که سالیان سال در خط تولید سایپا بود. سایپا بارها تلاش کرده که پراید را ارتقا دهد اما کار زیادی نمی‌توان انجام داد چرا که زیربنای آن بسیار قدیمی است.

زیر کاپوت اطلس موتوری یک و نیم لیتری با قدرت ۸۹ اسب بخار و گشتاور ۱۷۵ نیوتون‌متر خوابیده است که با قدرت کمش گزینه مناسبی برای گیربکس اتوماتیک نیست و باید روی انتقال قدرت دستی برای آن حساب باز کرد.

ظاهر خودرو بخش اصلی ماجرا است که بیشترین توجه معطوف به آن بوده است. اینجا نمی‌توان شباهت طراحی ماشین به فورد فیستا را نادیده گرفت. در اطلس از رینگ‌های اسپرت ۱۴ اینچی استفاده شده است که گرچه با استانداردهای امروز شاید کمی کوچک به نظر برسد اما هر چه باشد از رینگ‌های ۱۳ اینچ پراید بزرگتر است.

اطلس سایپا همان پراید با ظاهری جدید است؟ / عکس فورد فیستا

بر اساس گمانه‌زنی‌ها این خودرو چیزی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت‌ خواهد داشت که حدود ۸ هزار دلار می‌شود که قیمت ارزانی است. بنابراین، بسیاری که به دنبال حمل‌ونقل ارزان هستند گزینه قابل تاملی خواهد بود.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • ناشناس
    0

    رنگ کردن گنجشک جهت جا زدن به عنوان قناری!

  • ناشناس
    0

    عرضه کپی کردن هم ندارند
    خاااک عالم
    آقا قهوه ای نکنید محصول دیگران رو

  • ناشناس
    0

    206 و پراید و باهم قاطی کردند شده قاطر250 یا 300!!

  • امیرحسین پاکذات
    0

    این خودرو هم تولید بشه دست مصرف کننده ۵۰۰میلیون میرسه ملت دنبال خریدن خر وقاطر باشند یواش یواش قیمت خر والاغ بالا میره دلال ها بزودی وارد عرصه خرید وفروش خر والاغ می‌شوند ما چه بدبختی هستیم که سرنوشت زندگی ما توسط چندتا دلال خدانشناس تعیین میشه

  • ناشناس
    0

    قیمت خودروهای داخلی را کاهش دهید
    بااین قیمتها مردم از کجابیارند خودروبخرند..
    مردم منتظر واردات خودرو به کشور هستندمسئولین صمت واردات خودروهای ارزان قیمت به کشور را افزایش دهیدتاهمه اقشار جامعه توان خرید داشته باشند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      واردات خودروهای سواری خارجی باکیفیت و اقتصادی وقتی به درد قشر متوسط به پائین جامعه می خورد که ارزش برابری ریال ایران در برابر دلار آمریکا در بازار آزاد به زیر ۵ هزار تومان سقوط کند! وقتی قیمت دلار در بازار آزاد در حال حاضر حدود ۴۴ هزار تومان است واردات خودروهای سواری خارجی جز خرید آن توسط قشر مرفه و ثروتمند جامعه و سود بازرگانی و حقوق گمرکی هنگفت به دولت رساندن به درد هیچ قشر دیگری از جامعه نمی خورد! قرار بود پس از احیای برجام و سقوط قیمت دلار، خودروهای اقتصادی ۱۰ تا ۱۵ هزار دلاری برای استفاده اقشار متوسط جامعه وارد کشور شود! تا موقعی که قیمت دلار متعادل نشود واردات خودروهای خارجی اشتباه محض است!

  • ناشناس
    0

    این همه گرانی خودرو حق مردم عزیزایران نیست...قیمت خودروهای داخلی را کاهش دهید..قوه قضاییه برخوردکندبااونایی که باعث این همه تورم و گرانی به بازار خودروهای داخلی شده اند.

  • ناشناس
    0


    یک کارگریاکارمندبایدچندسال کارکنندباحقوق ۷میلیون بتونندیک پرایدبخرنند، تازه شمامیگین ۲۵۰تا۳۰۰میلیون هنوز واسه این خودرو ارزان گفتین..
    درسته هر روز قیمتهارو افزایش میدین ولی باحقوقهای الان قیمت این خودرو بیشتر از ۱۰۰میلیون نمی ارزد..چون مردم بااین حقوقها بیشترازاین توان خریدواسشون نمیمونه.

  • کیوان
    0

    با این قیمت میشه تو آلمان آئودی 2007 خرید.. خدایا کجا زندگی می کنیم!!!

  • ...
    0

    من عضوبهزیستی هستم مشکل جسمی حرکتی و .... دارم وقتی ماشین گران شده من باید درد بکشم
    اونهایی که قیمت خودرو رو بردن بالا برای خود شیرینی(یکی مثل من نمیتونم خودرو بگیرم) خودشون هم بچه دارن.منتظر باشید.

  • فرشید
    0

    احتمالا ۷۰۰میلیون اول میگیرن ۶۰۰میلیون هم هفته بعد هنگام تحویلش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها