کدام کشورها بالاترین و پایین‌ترین تورم را دارند؟

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت اقتصاد جهانی در چند شاخص مهم از جمله تورم پرداخته است.

کدام کشورها بالاترین و پایین‌ترین تورم را دارند؟

بر اساس براوردهای صورت گرفته پس از شوک تورمی که جهان را در نیمه سال ۲۰۲۲ فرا گرفت، پیش بینی می‌شود که نرخ تورم در سال آینده میلادی کاهش پیدا کند و این موضوع در سال ۲۰۲۴ به ثبات برسد. به این ترتیب میانگین تورم در اقتصادهای نوظهور حدود ۴.۲ درصد و در اقتصادهای توسعه یافته ۴.۷ درصد خواهد بود.

همچنین در طول این مدت میانگین رشد اقتصادی در کشورهای نوظهور ۳.۶ درصد پیش بینی می‌شود. رشد اقتصادی چین، هنگ کنگ، تایلند، برزیل، مالزی، اندونزی و تداوم رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه در میان کشورهای صادرکننده نفت در حاشیه خلیج فارس، عوامل تاثیرگذار در ثبت این رشد اقتصادی هستند.

در کنار آن، در این تحلیل سه عامل به عنوان تهدید کننده آینده اقتصادی جهان وجود داشته که در سال ۲۰۲۳ می‌توانند تغییر وضعیت بدهند. حمله روسیه به اوکراین، تشدید نرخ بهره تهاجمی فدرال رزرو و سیاست کووید صفر و بحران مستغلات در چین عوامل نگران کننده اصلی در این سال بوده است. به نظر می‌رسد که چین با عقب نشینی نسبی، تصمیم به بازگشایی دوباره اقتصاد خود گرفته، افزایش نرخ بهره متوقف شده و حتی کاهش خواهد یافت و البته هنوز بحران جنگ در اوکراین به جایی نرسیده است.

براوردهای تورمی صورت گرفته در ماه اکتبر سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که آرژانتین با ثبت تورم ۸۸ درصدی بدترین عملکرد را در میان کشورهای منتخب داشته است و پس از آن ترکیه با ۸۵.۵ درصد در رتبه دوم بوده است.

ایران در این مدت بر اساس آمارهای مهر ماه تورم نقطه به نقطه ۴۸ درصدی داشته و در رده سوم قرار گرفته است. پاکستان با ۲۶، لهستان با ۱۷ و روسیه، شیلی و ازبکستان نیز با تورم ۱۲ درصدی در رده‌های بعدی قرار دارند. همچنین میانگین تورم در منطقه یورو حدود ۱۰ درصد اعلام شده است.

در میان کشورهایی که کمترین تورم را دارند چین با ۲.۱ درصد قرار گرفته و پس از آن عمان با ۲.۴، عربستان سعودی با سه، عراق با ۴.۲ و قطر با پنج درصد قرار گرفته‌اند. تورم آمریکا نیز در این مدت ۷.۷ درصد ارزیابی شده است.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • جانباز
    0

    تورم در كشور عراق را نكاه كنيد ،جنك زده ويران ونه فروش نفت آنچنانى وصادرات اقلام ديگر وغيره ٤/٢ تورم اما ايران عزيز ما با ادعائهاى آنچنانى مسؤلين وحرف الكى وزيادى تورم به گفته خودشان چهل وهشت درصدى چرا؟البته بيشتر است دروغ مى گويند آنچه ما با گوشت وپوست حس مى كنيم بالاى دويست درصد است لعنت بر شما كه اينقدر دو روز دنيا را بر ما ملت نجيب سياه كرده ايد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      20

      کاش جانباز با تحقیق نظر میداد .اولا"عراق تحریم نیست دوما"در حدود سه ملیون بشکه نفت صادر میکند سوما"سرمایه گذاری در عراق توسط شرکت های خارجی انجام میگیرد چهارما"وام های کلانی از بانک جهانی گرفته اگر بنا بر مقایسه باشد تورم بیش از 80درصدی ترکیه را با ایران مقایسه کن تا بفهمی با خودت چند چندی کشوری که نه جنگی داشته و مه تحریمی و یمی از اعضای ناتو هم هست و از همپیمانان اصلی آمریکا و غرب در منطقه

    • ب ناشناس
      0

      توکه راس می گی تو روح پدرومادر دروغگو........ باشه

    • رضا..
      0

      مشکل اقتصاد ما فقط و فقط سیاسی است. مجموعه از سیاست‌های غلط که منجر به انزوای جهانی و تحریم های هدفمند و ویران کننده شده. از روز اول مرگ بر این و آن شده الفبای سیاست خارجه. کشوری با ثروت خدادادی و چهار فصل که در حالت صحیح و نرمال خود می‌توانست جزو 10 اقتصاد برتر دنیا باشد و نباید ارزش پول ملی آن این باشد و ملت در حسرت مسکن و خودروی مناسب و... باشند.کمی هزینه و وقت و تلاشمان را فقط و فقط متوجه منافع ملی خودمان کنیم قطعا اوصاع اقتصاد هم بهبود میابد ولی با این فرمان که در دست حکومت هست روز به روز به ته دره نزدیک می‌شویم. ما نه ترکیه هستیم نه هیچ کشور دیگه ما جزو بزرگترین دارنده مخازن نفت و دومین ذخایر گاز جهان. این اقتصاد و وضعیت موجود زیبنده ما نیست.

    • به ۱۴۰۱/۱۰/۲ ۱۷:۲۰:۲۸
      0

      به ناشناس : اتفاقا" ترکیه هم تحریم هست ، مگر ترکیه در لیبی و سوریه جنگ کوتاه مدت نداشت ؟

  • 🐜
    0

    اینجا هم اول نشدیم همش دوم و سوم می شیم از سردمداران تقاضامی کنم تلاش کنید هر چه زودتر ب مقام اول برسیم

  • 🐜
    0

    پنجمین کشورثروتمندجهان چراباید ازاخرسوم باشه وتورم گرانی زمین گیرش کند ایاازبی لیاقتی ماملت فرودست ایران است یاازبی عرضه گی کلیه سردمداران؟

  • 🐜
    1

    رییس جمهور در ایران بدبخت ترین چهره است چون فقط یک مترسک سخن‌گو است و کسی حرف‌های آنرا جدی نمی گیرند بخصوص رییسی که حرف نمی زند

  • صمداقا
    0

    دمش گرم اگرچهارم می شدیم مدال نمی گرفتیم بقول خیابانی ماشاالله آقازاده‌های ایران ماشاالله یابقول هادی عامل نان مادرشیرپدرحلالت دلاور دراین آوردگاه مقام سومی هم کم نیست این پیروزی به بچه محله های قدیمی تبریک میگم خسته نباشید روساوزرانمایندگان اقاها آقازاده

  • ناشناس
    0

    احسنت بر ملت مقاوم و سرسخت ایران اجرکم عندالله
    همین طور ادامه بدید تا نابودی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها