آیا شارژ کارتریج دردسر ساز است؟

کارتریج قطعه مهمی درون دستگاه پرینتر است که فرآیند چاپ به کمک آن صورت می‌گیرد. پس از مدتی استفاده از دستگاه پرینتر، کارتریج به تعویض یا شارژ مجدد نیاز دارد.

آیا شارژ کارتریج دردسر ساز است؟

اگر بتوانید کارتریج اصلی و اورجینال برای دستگاه پرینتر خود پیدا کنید، بهتر است. اما با توجه به هزینه بالای خرید، بسیاری به‌دنبال شارژ کارتریج هستند. با شارژ مجدد کارتریج ممکن است با مشکلات متفاوتی روبرو شوید که با کمک روش‌های مختلف می‌توانید آن‌ها را به حداقل برسانید. در ادامه درباره مشکلات و دردسرهای شارژ کارتریج و راه‌حل‌های برطرف کردن آن‌ها صحبت می‌شود.

مهم‌ترین معایب شارژ کارتریج کدامند؟

کارتریج‌های برند hp و برندهای دیگر مانند کانن از بهترین و باکیفیت‌ترین کارتریج‌های موجود در بازار هستند. اما متأسفانه در برخی مواقع این کارتریج‌ها پس از شارژ ، مجدد دیگر کیفیت اولیه را ندارند و با مشکلات مختلفی روبرو می‌شوند. برخی از مهم‌ترین معایب و مشکلات کارتریج‌ها پس از شارژ در ادامه معرفی شده‌اند.

کیفیت پایین تصاویر

اولین عیب بزرگی که پس از شارژ به وجود می‌آید، این است که دیگر تصاویر با کیفیت اولیه چاپ نمی‌شوند. مهم‌ترین دلیل این موضوع ترکیب‌ و فرمولاسیون رنگ‌های اصلی استفاده شده در کارتریج با رنگ‌های موجود در بازار است.

جوهری که برای شارژ کردن کارتریج در بازار موجود است، توسط تولید کننده اصلی تأمین نمی‌شود، به همین دلیل کیفیت رنگ اصلی را نخواهد داشت. علاوه بر آن کیفیت پایین این رنگ‌ها ممکن است باعث زود خشک شدن آن و تأثیر مستقیم بر وضوح تصویر و کیفیت چاپ شود.

کاهش تعداد برگه‌های چاپی

حجم و کیفیت جوهر استفاده شده در تعداد برگه‌هایی که با دستگاه چاپ می‌شوند، تأثیر مستقیم دارد. پس از شارژ ممکن است حجم جوهر کاهش یافته، همچنین کیفیت جوهر استفاده شده نیز پایین باشد و تعداد برگه‌های کمتری را نسبت به نسخه اصلی چاپ کند. این موضوع باعث می‌شود در زمان کمتری دوباره کارتریج به شارژ یا تعویض نیاز داشته باشد.

ریزش تونر

برای شارژ کردن کارتریج تونر باید باز شده تا جوهر موردنیاز برای چاپ درون مخزن‌های مخصوص قرار گیرد. این باز و بسته شدن کارتریج، اگر توسط فرد غیر متخصص انجام شود، باعث ایجاد ترک روی درزگیرهای کارتریج می‌شود. این ترک‌ها باعث ریزش تونر شده و کارتریج به مرور دچار آسیب‌های جدی‌تر می‌شود. ریزش تونر خود مشکلات مختلفی را به همراه خواهد داشت.

ریزش تونر باعث آزاد شدن مواد سمی مانند مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن، سلنیوم سولفید و ... در هوا می‌شود. انتشار این گازها باعث بروز مشکلات تنفسی می‌شود و برای افراد نزدیک به دستگاه پرینتر بسیار مضر است.

علاوه بر آن ریزش تونر باعث استهلاک سریع قطعات دستگاه می‌شود و پس از مدتی استفاده دستگاه با خرابی‌ها و ارورهای جدیدی همراه می‌شود.

لاتالتت

آیا شارژ کارتریج انتخاب درستی است؟

با توجه به مشکلات گفته شده که پس از شارژ کردن کارتریج به وجود می‌آید، بهتر است قبل از شارژ مجدد بررسی‌های لازم را انجام دهید و ببینید آیا شارژ کارتریج گزینه به صرفه‌ای خواهد بود یا خیر.

اگر هزینه‌های تعمیر یا تعویض قطعات آسیب دیده پس از شارژ از قیمت خریدن کارتریج اصلی و اورجینال بیشتر باشد، بهتر است از همان ابتدا برای خرید اقدام کنید و کارتریج را شارژ مجدد نکنید. اگر از دستگاه خود زیاد استفاده نمی‌کنید، ممکن است پس از مدتی جوهر آن خشک شده و کیفیت چاپ آن کاهش یابد.

در نهایت اگر قصد چاپ اسناد و تصاویر بسیار مهم و اثرات هنری دارید، باید برای هزینه کرده و همواره از کارتریج‌های باکیفیت و اورجینال استفاده کنید. اما اگر از دستگاه پرینتر برای چاپ اسناد و نامه‌های اداری استفاده می‌کنید و کیفیت برای شما چندان اهمیتی ندارد، می‌توانید کارتریج خود را شارژ مجدد کنید.

نکته دیگر این است که شارژ کارتریج باید توسط افراد متخصص و باتجربه در این زمینه صورت گیرد. اگر این کار به‌صورت اصولی و حرفه‌ای انجام شود، آسیب کمتری به دستگاه پرینتر وارد می‌شود و می‌توانید چندین بار آن را شارژ کرده و مجدداً استفاده کنید.

ثققصثقصث

مرجع خدمات پرینتر و شارژ کارتریج

وب سایت  ifixitاز بزرگ‌‌ترین مراکز و مراجع ارائه خدمات پرینتر و شارژ کردن کارتریج است. در واقع این مرکز خدمات تعمیرات سخت افزاری را برای تمام وسایل مانند موبایل، لپ تاپ، کامپیوتر، پرینتر و ... را ارائه می‌دهد. همچنین اگر قصد دارید کارتریج دستگاه پرینتر را خودتان شارژ کنید، می‌توانید از راهنمای قدم به قدم و رایگان این سایت استفاده کنید.

پرینترها از دستگاه بسیار پرکاربرد در محیط‌های اداری، آموزشی، تجاری و حتی منازل هستند. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این دستگاه‌ها کارتریج است. بدون کارتریج امکان چاپ وجود ندارد. کارتریج‌های اصلی و اورجینال از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند اما پس از مدتی استفاده نیاز به تعویض یا شارژ مجدد دارند. هزینه تعویض آن‌ها نسبتاً بالاست، به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال شارژ مجدد هستند تا هزینه کمتری برای استفاده مجدد پرداخت کنند. اما شارژ کردن کارتریج ممکن است با مشکلات و دردسرهایی همراه باشد. با خواندن این مقاله به پاسخ سوال پرتکرار آیا شارژ کارتریج دردسر ساز است را خواهید یافت.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها