کندل شناسی چیست و چه کاربردی در ترید دارند؟

اگر در دنیای ارز دیجیتال قدم برمیدارید، پس حتما با اصطلاحاتی مانند نمودار کندل استیک یا نمودار شمعی آشنا هستید یا برای یکبار هم که شده به گوشتان خورده است. در چنین شرایطی، به احتمال زیاد هدفتان تحلیل تکنیکال برای معامله در فارکس، ارز دیجیتال و همچنین بورس است. آموزش کندل شناسی به شما کمک می‌کند تا مسیر رسیدن به هدفتان هموارتر شود.

کندل شناسی چیست و چه کاربردی در ترید دارند؟

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا هرآنچه را که در ارتباط با تحلیل تکنیکال نیاز دارید، برای شما شرح دهیم و بگوییم که چطور با تحلیل کندل‌های هر نمودار، بتوانید قیمت آینده را پیش‌بینی کنید.

 

کندل شناسی چیست؟

کندل شناسی به شما کمک می‌کند تا با تحلیل کندل‌های هر نمودار بتوانید قیمت آینده آن را به خوبی پیش‌بینی کنید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از طریق آموزش کندل شناسی، قیمت تایم فریم پیش رو را به راحتی پیش‌بینی کنید و با یادگیری اصول آن با دیدی باز به معامله بپردازید؛ این اصول عبارت است از تصاویر کندل شناسی و همچنین پیدا کردن یک الگوی مناسب و موثر.

حال که با مفهوم کلی کندل در نمودارهای فارکس و ارز دیجیتال و کارایی آن تا حدودی آشنا شدید، در ادامه تعریف کندل شناسی را برای فهم و درک بهتر به شما ارائه می‌دهیم.

در ابتدا باید این نکته را بدانید که کندل شناسی یا همان شمع شناسی، اصطلاحا غلط است و درواقع به آن تحلیل شمع یا candlestick analysis می‌گویند. شما در اصل نیاز است تا بتوانید شمع‌ها یا همان کندل‌ها را تحلیل کنید و متوجه این موضوع باشید که به صورت گروهی و انفرادی چه معنایی دارند؛ یعنی شما به نمودار کندل استیک نگاه می‌کنید و از این طریق اقدام به تحلیل تکنیکال می‌کنید و سپس شمع‌ها را به صورت گروهی و انفرادی مورد تحلیل قرار می‌دهید.

حال باید بدانید که هر گروه کوچک یا بزرگی از کندل‌ها در کنار یکدیگر چیزی به اسم الگو یا پترن شمع (candle pattern) را به وجود می‌آورند. نکته قابل ذکر این است که بدانید در دنیای فارکس و ارز دیجیتال هر یک از این الگوهای تشکیل شده، سیگنال‌های معاملاتی سودمندی را ارائه می‌دهند که در کنار اندیکتاتورها ما را در تحلیل بهتر بازار یاری می‌کنند؛ بنابراین آموزش کندل شناسی در دنیای ترید امری ضروری محسوب می‌شود.

اجزای نمودار کندل استیک

قابل ذکر است که بدانید کندل استیک از دو قسمت اصلی بدنه و سایه تشکیل شده که رسم کردن آن براساس تعدادی مولفه و همچنین انتخاب بازه زمانی (یک ثانیه تا یک ماه) صورت می‌گیرد.

کندل شناسی به شما در شناخت اجزای آن کمک می‌کند. این اجزا عبارت‌اند از:

  • بیشترین قیمت: بیشترین قیمتی که سهم در بازه زمانی انتخابی به خود دیده است.
  • قیمت باز شدن: در حقیقت اولین قیمتی است که برای معامله سهم در بازه زمانی انتخابی در نظر گرفته شده است.
  • قیمت بسته شدن: این قیمت آخرین قیمتی است که برای معامله سهم در بازه زمانی انتخابی در نظر گرفته شده است.
  • کمترین قیمت: مربوط به کمترین قیمتی است که سهم در بازه زمانی انتخابی تجربه کرده است.
  • سایه‌های بالا و پایین بدنه: سایه‌ها در کندل شناسی در اصل به معنی میزان خرید و فروش در بازه زمانی انتخابی است. در حالت کلی، اگر سایه بالایی بدنه بلندتر باشد، به این معنی است که قدرت خریداران در ابتدا زیاد و پیدا کردن قدرت برای فروشندگان در آخر بازه معاملاتی است که در آخر کاهش قیمت پایانی نسبت به قیمت عرضه را به همراه دارد.

بلندتر بودن سایه پایینی بدنه به این معنی است که فروشندگان در ابتدا قدرت بیشتری دارند و خریداران در زمان پایان بازه معاملاتی، قدرت بیشتری پیدا می‌کنند و در نهایت افزایش قیمت پایانی را به همراه دارد.

  • بدنه: نمودار کندل شناسی یک جزو دیگری به اسم بدنه دارد که قدرت خرید و فروش سهم را نشان می‌دهد. نموداری که بدنه آن رنگ سبز یا سفید داشته باشد، نشان دهنده این است که قیمت بسته شدن از قیمت باز شدن بیشتر است، یعنی قیمت سهم رشد داشته است.

حال اگر رنگ این بدنه در نموداری قرمز یا مشکی باشد، نشان‌دهنده این است که قیمت سهم کمتر شده و قیمت بسته شدن از قیمت باز شدن کمتر است. ناگفته نماند که اگر بدنه بزرگ‌تر از حد معمول باشد، یعنی قدرت خرید و فروش در آن سهم زیاد است. شما می‌توانید با آموزش کندل شناسی در معاملات خود موفق‌تر باشید و همچنین می‌توانید کندل‌های مهم را شناسایی کنید.

حهخح

الگوهای کندل شناسی

انواع کندل شناسی و کندل‌های مهم از طریق ویژگی‌های سهم و همچنین شرایط بازار در بازه معاملاتی انتخاب شده و براساس الگوی خاصی نشان داده می‌شوند. جالب است که بدانید هر یک از الگوهای کندل شناسی اسم و ویژگی خاص خود را دارند؛ به طور مثال ممکن است الگویی بدون بدنه یا بدون سایه وجود داشته باشد. در ادامه به چند الگو در مبحث کندل شناسی در ارتباط با آموزش کندل شناسی اشاره می‌کنیم:

کندل مارابوزو

این کندل از نظر شکل ظاهری فقط از بدنه تشکیل شده است و می‌تواند به رنگ‌های سبز یا سفید و قرمز یا مشکی باشد که اکثرا در انتهای یک روند صعودی یا نزولی به وجود می‌آید.

مارابوزوهای سفید یا سبز در انتهای روند صعودی به وجود می‌آیند که نشان‌دهنده رشد قیمت است و اگر در انتهای روند نزولی به وجود آیند، نشان‌دهنده حرکت معکوس قیمت سهم در ادامه بازار است.

مارابوزو قرمز یا مشکی در انتهای روند صعودی به وجود می‌آید، که نشان دهنده سقوط قیمت است و اگر در انتهای روند نزولی به وجود آید، نشان دهنده حرکت جاری ادامه خواهد داشت.

کندل بلند

این نوع کندل در کندل شناسی بسیار به کندل مارابوزو شبیه است، ولی سایه‌های بالایی و پایینی کوتاهی دارد. هنگامی که این کندل به رنگ قرمز یا مشکی ظاهر شود، به معنی روند نزولی و هنگامی که به رنگ سبز یا سفید باشد، به معنی روند صعودی است.

کندل بلند درواقع نشان دهنده وجود ثبات در بازار است و با تبدیل شدن آن به رنگ قرمز تا مدت زمانی بیشتر افراد فروشنده شده و با به رنگ سبز درآمدن برای مدت زمانی به افراد خریدار تبدیل می‌شوند.

کندل‌های سه تایی

این کندل‌ها شامل دو مدل سه کلاغ سیاه و سه سرباز سفید می‌شوند. قابل ذکر است که بدانید در این الگو توالی شمعدان‌ها بسیار مهم است و نباید بین آن‌ها فاصله‌ای باشد.

کندل دوجی

این الگو در زمان ضعیف شدن یک روند به وجود می‌آید که اگر در امتداد یک روند صعودی قرار گیرد، به معنای کم شدن قدرت خریدارن است و اگر در امتداد الگوی نزولی به وجود آید، به معنای کاهش تعداد فروشندگان است.

این کندل از نظر ظاهری بدون بدنه و دارای سایه‌های بلند است که دارای سه مدل دوجی سنجاقک، دوجی پایه بلند و دوجی سنگ قبر است.

کندل چکش

این کندل‌ها دارای بدنه کوتاه با سایه‌های پایین بلند هستند. معمولا زمانی که یک روند نزولی مانند الوگی سه کلاغ سیاه پایان می‌یابد، یک کندل چکش نمایش داده می‌شود.

کندل ابر سیاه

این الگو دقیقا برعکس الگوی چکش است که در امتداد یک روند صعودی مانند الگوی سه سرباز سفید ظاهر می‌شود. از نظری ظاهری رنگ بدنه آن مشکی یا قرمز با سایه‌هایی کوتاه یا در مواردی بدون سایه است.

اتلتل

کندل هارامی

این الگو می‌گوید که قیمت از روند قبلی خود که یا نزولی باشد یا صعودی، جدا خواهد شد ولی این موضوع که روند معکوس می‌شود یا سهم مورد نظر بدون روند به مسیر ادامه می‌دهد، درواقع مشخص نیست.

جمع بندی

در آخر باید به شما پیشنهاد می‌کنیم که در وبسایت دنیای ترید اقدام به آموزش کندل شناسی کنید تا بتوانید بهترین ارزیابی و پیش‌بینی‌ها را در بازار بورس و فارکس داشته باشید. کندل‌ شناسی در جهت کسب کردن سیگنال رایگان ارز دیجیتال سودمند و امکان تحلیل تکنیکال را برای شما فراهم می‌کند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها