چگونه گواهینامه موتور بگیرم؟

اگر در شهرهای پرجمعیت مانند تهران، اصفهان، مشهد و ... سکونت دارید، برای فرار از ترافیک حتما به فکر استفاده از موتور سیکلت افتاده اید اما برای عملی کردن این فکر، علاوه بر تهیه موتور سیکلت نیاز به دریافت گواهینامه موتور نیز دارید.

چگونه گواهینامه موتور بگیرم؟

برای اخذ گواهینامه موتور سیکلت، شرایط و مراحل خاصی وجود دارد که ما در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به آن بپردازیم. اگر به دنبال پاسخی برای سوال چگونه گواهینامه موتور بگیرم هستید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

شرایط گرفتن گواهینامه موتور سیکلت

شرایط اصلی دریافت گواهینامه موتور بسیار شبیه به گرفتن گواهینامه رانندگی پایه 3 می باشد. با این تفاوت که گواهینامه موتور مختص بانوان نمی باشد و آقایان می توانند در سن 18 سالگی اقدام به گرفتن این مدرک کنند. نکته قابل توجه در این است که طبق قانون جدید، برای دریافت گواهینامه نیازی به کارت پایان خدمت ندارید. با در نظر گرفتن این شرایط، شما می توانید با جمع آوری مدارک لازم که در ادامه به آن اشاره می کنیم، اقدام به ثبت نام کلاس های آموزش رانندگی برای موتور سیکلت کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام در کلاس‌های راهنمایی و رانندگی

خحهحخح

برای ثبت نام در کلاس های راهنمایی و رانندگی ارائه این مدارک الزامی است:

  1. پرداخت فیش‌های واریزی مربوطه
  2. ارائه گواهی تائید سلامت روحی، روانی و جسمی
  3. گذراندن مدت دوره آموزش تئوری و عملی
  4. کارت نشان ‌دهنده گروه خونی
  5. اصل شناسنامه عکس‌ دار و کپی از صفحه توضیحات شناسنامه
  6. کارت ملی عکس ‌دار و یا تاییدیه شماره ملی صادره شده از ثبت احوال و کدپستی
  7. هشت قطعه عکس ۴*۳ به صورت تمام رخ با پس زمینه سفید و کاملا ساده بدون کلاه، کراوات و یا لباس نظامی

مراحل گرفتن گواهینامه موتور سیکلت

مکنک

1.امتحان آیین نامه

اولین مرحله بعد از ثبت نام، حضور در کلاس های آیین نامه می باشد که در هفت جلسه تشکیل شده تا شما با قوانین راهنمایی و رانندگی بهتر آشنا شوید. نکته قابل توجه در این است که حضور در کلاس ها به صورت اجباری می باشد و در آخرین روز از جلسه، مباحث گفته شده، امتحان گرفته می شود.

آزمون آیین نامه اصلی توسط افسر راهنمایی و رانندگی از شما گرفته می شود و در این آزمون باید به سوالات آیین نامه مخصوص موتور سیکلت پاسخ دهید. برای پاسخگویی بهتر به این سوالات، ما به شما پیشهاد می کنیم، کتاب آیین نامه را بخوانید و آشنایی نسبی با قطعات فنی موتور سیکلت و همچنین راندن موتور سیکلت داشته باشید.

نکته قابل توجه در این است که همه ی آموزشگاه های راهنمایی و رانندگی، خدمات گواهینامه موتور را ارائه نمی دهند و باید از  آموزشگاه های دارای مجوز کمک بگیرید. از این رو، برای اطلاع از آموزشگاه های دارای مجوز بهتر است به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کنید.

2.امتحان عملی

بعد از قبول شدن آیین نامه، اگر مهارت کافی در این زمینه دارید، شما می توانید بدون شرکت در کلاس های عملی آزمون دهید. در غیر اینصورت، بهتر است نسبت به توانایی خود کلاس های عملی را شرکت کنید. امتحان عملی موتور نسبت به ماشین بسیار ساده است و تنها با عبور از چند مانع به صورت زیگزاگ، شما می توانید این امتحان را قبول شوید.

 نکته قابل توجه در این است که این آزمون با موتور سی جی ۱۲۵ گرفته می شود، پس بهتر است با این نوع موتور، قبل از امتحان تمرین کنید. فاصله موانع در امتحان کمتر از طول موتور می باشد و باید یک دور از سه مانع عبور کنید و بعد از مانع سوم دور زده و برگردید. توانایی کار کردن با کلاچ و ترمز در این امتحان بسیار مهم است.

دلایل گرفتن گواهینامه موتور

یکی از دلایل اصلی که باعث شده، افراد به فکر گرفتن گواهینامه موتور باشند، تصادفات و برخوردهای ناگهانی می باشد که در صورت نبود این مدرک، مقصر شناخته شده و باید خسارات طرف مقابل داده شود. همچنین، اگر در تصادف، فردی فوت کند باید دیه ی آن به صورت کامل پرداخت شود. علاوه بر تصادف، در صورت نداشتن مدارک لازم جریمه خواهید شد و موتور شما به پارکینگ انتقال داده می شود.

هزینه ثبت نامه گواهینامه موتور سیکلت سال 1401

کحگگ

  • کتاب آیین نامه 20 تومن
  •  کلاس های عملی 450 تومان
  • کلاس های آیین نامه حدود 100 تومان
  • هزینه هر بار رد شدن در آزمون آیین نامه 3 هزار تومن و آزمون عملی 10 هزار تومان
  • هزینه های کلی برای ثبت نام 200 تومان مانند: عکس ، معاینه چشم، گروه خونی ، …

نکات مهم در آزمون عملی موتور

همانطور که اشاره کردیم، امتحان عملی موتور به نسبت راحت می باشد و شما با تمرین مداوم و رعایت کردن چندین نکته به راحتی می توانید برای بار اول قبول شوید. به عنوان مثال، قبل از آزمون برای خود موانعی به صورت زیگزاگی بچنید تا در روز آزمون این مرحله را به راحتی سپری کنید. علاوه بر موانع، شما باید لرزش دست های خود را که ناشی از استرس است، کنترل کنید تا روی خطوط نروید.

علاوه بر موارد گفته شده، یکی از نکات مهم در زمان امتحان، این است که نباید پاهای خود را از روی رکاب بردارید تا مقدار گاز را دقیق تنظیم کنید، باید بتوانید سرعت موتور را با کلاچ تنظیم کنید. در طی این آزمون باید به افسر نشان دهید که علاوه بر آنکه کامل بدون نقص از موانع عبور کردید، کاملا به موتور مسلط بودید.

سوالات پرتکرار برای دریافت گواهینامه موتور

هحخحهخ

1.موتور سیکلت های برقی به گواهینامه نیاز دارد؟

تصور اشتباهی که در میان مردم باب شده، این است که فکر می کنند رانندگی با موتورهای کمتر از ۵۰ سی سی و یا موتورهای برقی نیازی به گواهینامه ندارند. درحالی که به این صورت نمی باشد و رانندگی با هرگونه وسیله نقلیه نیازمند گواهینامه است.

2.گواهینامه موتور مانند ماشین رده‌بندی دارد؟

گواهینامه موتور هم همانند ماشین دارای رده‌بندی است و برای دریافت آن باید از رده ابتدایی شروع کرده و سپس پله به پله پیش بروید. به عنوان مثال، جهت استفاده از موتورهای بالای ۲۵۰ سی سی باید یک سال از گواهینامه قبلی گذشته باشد.

3.اگر بدون گواهینامه تصادف کنیم، بیمه خسارت می‌دهد؟

موارد مختلفی هستند که شرایط پرداخت بیمه را تعیین می‌کنند اما نداشتن گواهینامه ممکن است باعث ایجاد مشکل در پرداخت خسارت بیمه شود و مشکلاتی به‌ بار بیاورد که تا سالیان سال جبران نشوند. پس بهتر است، همیشه گواهینامه خود را تمدید کنید و بیمه شخص ثالث هم داشته باشید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    خبرفوری لطفا از مشکلات آموزشگاه های پایه یک بنویسید که از متقاضیان ثبت نام نمی کنند وباید متقاضیان این گواهینامه سال ها درصف ثبت نام منتظر بمانند برای نمونه آموزشگاه های سطح استان کرمان را معرفی می کنم که می توانید بررسی کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها