کمبود تراشه ها تا سال ۲۰۲۴ ادامه دارد/ مشتریان در سراسر جهان به دنبال خودرو دست دوم

بحران کمبود نیمه هادی در صنعت خودروسازی با چشم پوشی از شیوع جدید کرونا در چین تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و کمبود خودرو در سراسر جهان مشتریان را به سمت خودروهای دست دوم سوق داده است.

کمبود تراشه ها تا سال ۲۰۲۴ ادامه دارد/ مشتریان در سراسر جهان به دنبال خودرو دست دوم

تحلیلگران بین المللی صنعت خودرو معتقد بودند که سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ سودآوری صنعت خودرو صعودی خواهد بود. اما، این تحلیل با شیوع مجدد کرونا در چین و قرنطینه دولتی احتمالا تعلیق به محال خواهد بود. زیرا در صورت تداوم شیوع موج جدید کرونا افزایش ۳۰ درصدی قیمت مواد اولیه به صنعت خودرو دنیا حاکم خواهد شد.

افزایش هزینه مواد اولیه هنوز به صورت کامل در عملکرد خودروسازان و زنجیره تامین منکعس نشده است، به نظر می رسد که خودروهای مجهز به موتورهای بنزینی یا دیزلی براساس تکنولوژی به کار رفته در آن ها ۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش هزینه قیمت مواد اولیه را برای سال ۲۰۲۳ تجربه کنند. البته خودروهای الکتریکی نیز در حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت خواهند یافت، جنگ اوکراین و روسیه نیز مزید بر علت در افزایش قیمت شده مواداولیه شده است.

کمبود نیمه هادی ها تا سال ۲۰۲۴ ادامه دارد

بحران کمبود نیمه هادی در صنعت خودروسازی با چشم پوشی از شیوع جدید کرونا در چین تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت. هرچند که سیاست جدید چینی ها برای اجبار در استفاده از نرم افزار و سخت افزار خودشان به کمبود نیمه هادی ها در دنیا دامن زده است، این مساله در سال آینده میلادی می تواند سود خودروسازان را کاهش و قیمت محصولات جهانی را افزایش دهد. محدودیت در عرضه تراشه منجربه هزینه اضافی برای زنجیره تامین خودروسازان می شود، تا سال ۲۰۲۵ سازندگان تراشه بیشتر به دنبال عرضه محصول خود به فناوری های های-تک مانند شبکه اینترنت و مخابرات هستند.

محدودیت عرضه و فشار خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات در تیراژ پایین، منجربه ناکارآمدی و رشد مشکلات زنجیره تامین خواهد داشت. مراکز تحلیل اطلاعات و آمار قطعه سازان در دنیا معتقد هستند که اگر تراشه ها در سال ۲۰۲۴ با سهولت در دسترس قرار بگیرند، دو سال زمان برای جبران کمبود خودرو در بازارهای جهانی نیاز است. چشم انداز اقتصادی صنعت خودرو جهان تا سال ۲۰۲۶ بسیار ضعیف است، هرچند که از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ خودروسازان حدود ۵۲۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تولید خودروهای الکتریکی انجام خواهند داد، برای تعدیل فشار زنجیره تامین در خصوص تهیه تراشه ها نیز باید تا همان سال ۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری توسط خودروسازان انجام شود.

تحقیقات نشان داده است که خودروسازان بزرگ در دنیا تا سال ۲۰۲۶ فقط ۲۸ درصد از سبد محصولات شان مجهز به موتورهای بنزینی یا دیزلی خواهد بود. افزایش درخواست مشتریان در بازارهای جهانی به ویژه اروپا به دلیل کمبود انرژی برای خودروهای برقی به صورت روز افزون است. هرچند خودروسازان آسیایی مانند تویوتا سعی دارند به وسیله محصولات هیبریدی نیاز مشتریان اروپایی را پاسخ دهند، ولی فشار تراشه نیز حجم تولید هیبریدی ها را نیز تحت فشار قرار خواهد داد.

کمبود تراشه ها تا سال ۲۰۲۴ ادامه دارد| مشتریان در سراسر جهان به دنبال خودرو دست دوم

محدودیت های تولید خودرو سال جاری مشتریان را در سراسر جهان به سمت خودروهای دست دوم سوق داده است

عصر خودروهای برقی با کاهش سود قطعه سازان

آخرین بررسی ها نشان می دهد که تا سال ۲۰۳۵ قیمت مواداولیه ۱۲۵ درصد افزایش خواهد یافت، سال ۲۰۳۵ را عصر خودروهای الکتریکی معرفی می کنند. زیرا در آن سال محصولات تولیدی خودروسازان فقط برقی خواهد بود، در کنار این موضوع کمبود قطعات و تورم مواداولیه به ویژه تراشه ها سود زنجیره تامین کاهش خواهد یافت. خودروسازان و قطعه سازان از افزایش تقاضا برای هر محصول سود می برند، اما سود مشروط بر قیمت معقولانه مواداولیه است. جنگ روسیه و اوکراین در کنار کشمکش های چین و آمریکا تورم قابل توجهی در صنعت خودرو ایجاد کرده است.

محدودیت های تولید خودرو سال جاری مشتریان را در سراسر جهان به سمت خودروهای دست دوم سوق داده است. آمارها نشان می دهد که سال میلادی گذشته سود زنجیره تامین ۶۸ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. با این حال قطعه سازان زنجیره تامین خودروسازان ۱۰۳ میلیارد دلار که معادل ۱۱ درصد از حجم گردش مالی آن ها محسوب می شود، به تامین کنندگان مواداولیه بدهی دارند. اگر وضعیت کرونا در چین بحرانی و تبدیل به اپیدمی جدیدی شود، این حجم از بدهی چند برابر خواهد شد.

منبع: بازار
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها