قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در مرز ۴۴ میلیون تومان / کدام ملک ها همچنان در بورس هستند؟

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن حاکی از عقب‌نشینی خریداران از بازار هم‌زمان با رشد قیمت‌هاست. به‌نحوی که معاملات مسکن در شهر تهران طی مهرماه بیش از ۱۰درصد نسبت به شهریور افت کرده است. در همین حال قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران طی همین بازه زمانی ۱٫۲درصد رشد داشته است.

قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در مرز ۴۴ میلیون تومان / کدام ملک ها همچنان در بورس هستند؟

میانگین قیمت مسکن در شهر تهران طی مهرماه به ۴۳میلیون و ۷۲۰هزار تومان رسید که نشان از رشد ۱٫۲درصدی نسبت به شهریورماه دارد. در شهریورماه میانگین قیمت مسکن روی عدد ۴۲میلیون و ۲۲۰هزار تومان قرار داشت.

توجه خریدران به واحدهای قدیمی‌تر

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مهرماه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که از مجموع ۵۴۱۶واحد مسکونی معامله‌شده، واحدهای تا ۵سال ساخت با سهم ۲۸/۶درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود سهم مذکور در مقایسه با مهرماه سال قبل حدود ۴/۴واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با عمر بالا در گروه های «۱۱ تا ۱۵» و «بیش از ۲۰» سال ساخت افزوده شده است. گفتنی است مناطق ۵، ۱۰ و ۲بیشترین معاملات انجام شده مهرماه در تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

جهش قیمت‌ها

گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که در مهرماه سال ۱۴۰۱، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران۴۳۷/۲ میلیون ریال بوده است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب افزایش ۱/۲رصدی و ۳۸/۲درصدی را نشان می‌دهد. نکته دیگر اینکه در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل ۸۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۲۱میلیون و ۳۰۰هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

مسکن

کوچک متراژهای پرطرفدار

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده شهر تهران در مهرماه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که به‌لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰متر مربع، سهمی معادل ۵۶/۸ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند. همچنین ۵۶/۱ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه معامله‌شده و ۵۰/۳ درصد از معاملات نیز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۳میلیارد تومان اختصاص داشته است.

جهش ۴۰ درصدی اجاره‌بها

در بازار اجاره‌بها هم قیمت‌ها صعودی بوده‌اند. بر اساس گزارش بانک مرکزی بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در مهرماه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده رشد بوده است. به این ترتیب کرایه مسکن در شهر تهران معادل ۴۰/۹ و در کل مناطق شهری معادل ۴۶/۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. لازم به توضیح است رشد ماهانه شاخص مزبور در مهرماه در شهر تهران و کل مناطق شهری یکسان و معادل ۷درصد بوده است.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها