چرا مسکن سازها از ساخت دست کشیده اند؟

چرا خانه های نوساز مشتری ندارد؟

در زمستان 1400 میانگین قیمت هر مترمربع زمین در پایتخت به بیش از 1.5 برابر قیمت مسکن رسیده و این در حالی است که این نسبت در دهه 70 تقریبا یک به یک بود.

چرا خانه های نوساز مشتری ندارد؟

در واقع تا سال 80 فاصله چندانی بین قیمت زمین و آپارتمان در پایتخت وجود نداشت و به تدریج با سرعت گرفتن روند ساخت‌وساز در پایتخت و کاهش عرصه در شهر به عنوان زمین قابل ساخت‌وساز، بر قیمت آن افزوده شد، تا جایی که اکنون نسبت قیمت زمین به مسکن در پایتخت به بیش از 5/ 1 رسیده است.

افزون بر قیمت زمین به عنوان اصلی‌ترین جزء هزینه ساخت‌وساز که در برخی محله‌های تهران بعضا تا 70‌درصد هزینه‌های ساخت را نیز به خود اختصاص می‌دهد، تورم قابل‌توجه مصالح ساختمانی در بیش از دو سال اخیر از یک‌سو و نیز افزایش دستمزد کارگران ساختمانی که امسال اثر خود را نشان داده است از سوی دیگر، سبب شده قیمت تمام شده آپارتمان‌های نوساز در سال 1401 با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو شود. این تورم هزینه‌ای با لحاظ حاشیه سود مورد نظر سازنده‌ها سبب می‌شود قیمتی که آنها برای فروش پیشنهاد می‌دهند تناسبی با قیمت‌ مورد انتظار در بازار نداشته باشد. به تعبیر دیگر با در نظر گرفتن ظرفیت درونی بازار مسکن، فروش واحدهای نوساز با قیمتی که مدنظر گروهی از سازنده‌هاست، تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد و به همین خاطر سازنده‌ها در مواجهه با نامعادله هزینه ساخت و فروش، به کلی از فروش منصرف می‌شوند.

در واقع هم کمبود فایل نوساز و هم نفروختن مالکان واحدهای نوساز زمینه‌ساز سکته دوباره در معاملات این واحدها که اکنون کمیاب‌ترین گروه سنی در بازار مسکن به شمار می‌آیند، شده است. سازنده‌ها عنوان می‌کنند که تنها زمانی حاضر به فروش واحدهای تکمیل شده هستند که یا قصد شروع پروژه جدید را داشته باشند یا اینکه بازار جایگزین دیگری برای سرمایه خود شناسایی کنند.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    1

    گران شدن بیش از حد قیمت آپارتمان های نوساز در شهرها به این علت است که سرمایه گذار مشارکت کننده در ساخت می خواهد به ازای هر سال سرمایه گذاری در بخش مشارکت در ساخت مسکن به جای اینکه طبق فرمول کارشناسان بخش مسکن به اندازه سود سپرده یکساله بانکی ➕ حق الزحمه انجام کارهای اداری دریافت صدور مجوز تخریب و نوسازی ساختمان سود دریافت کند می خواهد ۱۰۰٪ سود دریافت کند و این علت باعث افزایش سرسام آور آپارتمانهای نوساز در شهرها به ویژه کلان شهرها از جمله تهران شده است!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها