کمبود قطعه به خودروسازان خصوصی رسید؟

مشکلات مربوط به تامین قطعه به خودروسازان خصوصی هم رسید. برخی از مشتریان می‌‍‍‌گویند که هنگام مراجعه به نمایندگی به آنها گفته می‌شود که قطعه مورد نیاز را موجود نداریم. آیا بحران ریزتراشه به خودروسازی ایران رسیده است؟ قیمت‌ها تاثیر می‌پذیرند؟

کمبود قطعه به خودروسازان خصوصی رسید؟

صنعت خودروسازی کشور مدت‌هاست که درگیر مشکلات فراوانی جهت تولید خودرو است. بخشی از این مشکلات به تامین قطعه برای تولید خودرو مربوط است که دو خودروساز بزرگ کشور را درگیر خود کرده بود. اما حالا به نظر می‌رسد که این مشکل گریبان خودروسازان خصوصی کشور را نیز گرفته است.

به نظر می‌رسد اکنون نیز مشتریان خودروسازان بخش خصوصی با مشکلات کمبود قطعه مواجه شده اند. مالکان این خودروهای چینی می‌گویند هنگام مراجعه نمایندگی‌ها جهت تعمیر خودرو، به آنها گفته می‌شود که قطعه نیست و نمی‌توانیم خودرو را تعمیر کنیم.

البته باید به این نکته هم توجه کرد که برخی از خودروسازان خصوصی در تحویل خودرو به مشتریان، با تاخیر همراه بود و خودرو در موعد تحویل مشتریان داده نشد.

کمبود قطعه به بخش خصوصی رسید

آیا می‌توان گفت که خودروسازان خصوصی هم در زمینه تامین قطعه با مشکل همراه شدند؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: احتمال اینکه مشکلات قطعه به خودروسازان خصوصی رسیده باشد، زیاد است. اما مشکل کمبود قطعه به تحریم‌ها محدود نمی‌شود. کمبود قطعه نه تنها به دلیل مشکلات خارجی، بلکه به دلیل مشکلات داخلی است. ساختار تجارت‌ خارجی در دولت هر روزه در حال پیچیده‌تر شدن است و خودروسازان خصوصی به سختی می‌توانند قطعات مورد نظر خود را وارد کشور کنند. البته بعید نیست که روزی خودروسازان خصوصی نتوانند دیگر قطعه وارد کنند.

بحران ریزتراشه به ایران رسید؟

بحران ریزتراشه در دنیا با آغاز شیوع ویروس کرونا آغاز شد. گفته می‌شود این بحران در زمان پساکرونا شدت گرفت و تولیدات شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان را مختل کرده است. با وقوع بحران ریزتراشه در جهان، تولید بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا با کاهش همراه شد. آیا ممکن است که این بجران به ایران نیز رسیده باشد؟

زاوه با اشاره به بحران ریزتراشه در جهان افزود: اگر خودروسازان خصوصی در قطعات الکترونیک مشکل داشته باشند، می‌توان گفت که بحران ریزتراشه که پیش از این، خودروسازان بزرگ دنیا را دچار مشکل کرد، به صنعت خودروسازی در ایران نیز رسیده است. اما به نظر نمی‌رسد فعلا در تامین قطعات الکترونیک مشکلی وجود داشته باشد.

بازار تاثیر می‌پذیرد؟

مشکلات مربوط به کمبود قطعه می‌تواند باعث افزایش یا کاهش خودروهای چینی در بازار شود؟

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه توضیح داد: مشکل تامین قطعه خودروسازان خصوصی تاثیری در قیمت‌ها و بازار این خودروها ندارد. به دلیل اینکه تنوع در بازار نیست و مردم در خرید خودرو انتخاب‌های زیادی ندارند. ممکن است که محصولات خودروسازان خصوصی در پی مشکلات تامین قطعه، با افزایش قیمت همراه شوند. اما احتمال کاهش قیمت این خودروها در بازار وجود ندارد.

منبع: تجارت نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    خودروسازان خارجی هم تحریم شدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها