افت دوباره تولید خودروسازان/ قیمت‌ ها افزایش می‌یابد؟

در حالی که وزیر صمت وعده تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تا پایان سال را داده بود، آمارها نشان می‌دهد که تا تقریبا نیمه سال، خودروسازان در مجموع ۳۸۸ هزار و ۳۳۲ دستگاه خودرو تولید کرده اند. چرا تولید خودروسازان با افت تیراژ همراه شد؟ کاهش میزان تولید تاثیری در قیمت‌ها دارد؟

افت دوباره تولید خودروسازان/ قیمت‌ ها افزایش می‌یابد؟

سال گذشته وزیر صمت وعده افزایش تولید خودروسازان در سال ۱۴۰۱را داد. سیدرضا فاطمی‌امین گفته بود تیراژ سالانه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.

اما تا کنون که نیمی از سال گذشته، آمارها نشان می‌دهد که خودروسازان از برنامه وزیر صمت عقب هستند و به نظر نمی‌رسد تیراژ آنها تا پایان سال نیمی از آن چیزی که وزیر وعده داده بود برسند.

طبق آنچه خودروسازان به بورس اعلام کرده‌اند، در مجموع ۳۸۸هزار و ۳۳۲ دستگاه انواع محصول سواری و وانت توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در پنج ماه ابتدایی امسال به تولید رسیده که از رشد ۵/ ۱۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

اصرار وزیر صمت بر افزایش تولید

چرا وزارت صمت اصرار بر افزایش تولید دارد؟ خودروسازان می‌توانند تا پایان سال به برنامه وزیر برسند؟

مرتضی شجاعی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: سال گذشته میزان تولید خودروهای ناقص زیاد بود و نارضایتی‌های زیادی را به همراه داشت. اما امسال با وجودی که تیراژ تولید خودرو افت کرده، اما تعداد خودروهای ناقص خودروسازان به صفر نزدیک شده است.

او افزود: در کل ممکن است که خودروسازان به وعده تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه نرسند. اما تولید این میزان خودرو با توجه به شرایط تحریمی و زیان‌دهی می‌تواند اتفاق مثبتی باشد.

بازار تاثیر می‌پذیرد؟

آیا این افت تیراژ باعث افزایش قیمت خودرو در بازار می‌شود؟

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه توضیح داد: به واسطه شیوه‌های فروشی که وجود دارد، اصلی‌ترین مولفه‌ای که بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، نرخ ارز است و سایر عوامل تاثیر کمتری در افزایش یا کاهش قیمت‌ها دارد.

او در عین حال افزود: به دلیل بلاتکلیفی در مذاکرات وین، بازار در وضعیت انتظاری و رکود قرار دارد و هنگامی که نتیجه نهایی مذاکرات مشخص شود، بازار تغییر وضعیت می‌دهد.

میزان تولید خودروسازان در پنج ماه نخست ۱۴۰۱

اما هر خودروساز در پنج ماه نخست سال، چه تعداد خودرو تولید کرده اند؟

در مجموع ۳۸۸هزار و ۳۳۲ دستگاه انواع محصول سواری و وانت توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در پنج ماه ابتدایی امسال به تولید رسیده که از رشد ۵/ ۱۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

بیشترین تیراژ نصیب ایران‌خودرویی‌ها شده که توانسته‌اند ۱۶۲ هزار و ۳۱۱ دستگاه محصول را در پنج ماه ابتدایی امسال تولید کنند. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید ایران‌خودرو رشدی ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که سایپایی‌ها با تولیدی ۱۲۷هزار و ۶۲۰دستگاهی در پنج ماه امسال، کاهش تیراژ ۳‌‌درصدی را تجربه کردند.

درنهایت پارس‌خودرویی‌ها نیز با توجه به آمار تولید ۴۹ هزار و ۴۰۱ دستگاهی در پنج ماه ابتدایی امسال، ۱۳ درصد افزایش تولید را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ثبت رساندند.

منبع: تجارت نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها