مافیای فیلترشکن؛ پشت پرده فیلترینگ چه کسانی هستند؟

همان‌‎هایی که فیلتر می ‎کنند، فیلترشکن می‎ فروشند. این سخنان چندی پیش محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق است که در آن از پشت پرده فیلتر کردن شبکه‌‎های اجتماعی در ایران خبر می‌دهد.

مافیای فیلترشکن؛ پشت پرده فیلترینگ چه کسانی هستند؟

رضا پرستار خرمی-  فقط احمدی نژاد به این موضوع اشاره نکرده و وزیر سابق ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی هم در مجلس از بی‌عملی دستگاه‌های ناظر در برابر برخورد با تجارت فیلترشکن‌ها پرده برداشته بود. 

اما این موضوعات فقط به حرف‎‌های مسئولین محدود نیست و بررسی سایت‌های فروش فیلترشکن به وضوح نشان می‌دهد این تجارت بدون هیچ محدودیتی در کشور به طور فعال و پویا درحال فعالیت است.

اما چه اتفاقی افتاده است که این موضوع دوباره سر از رسانه‌های داخلی و خارجی در آورده و سر زبان‌ها افتاده است؟ ماجرا به سفر فرزند معاون امورزنان رئیس جمهور، خانم انسیه خزعلی بازمی‌گردد.

سفری پرحاشیه که دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت تلویحا به آن اشاره کرده و در توییتی عنوان می‌کند که رئیس جمهور پس از اطلاع از این اتفاق، دستوری صادر کرده که اگر فرزند رفت، پدر هم برود.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان رئیس جمهور هم بلافاصله توییتی منتشر و سفر فرزندش به کانادا را تایید کرد. اما در توضیح چرایی این سفر گفت پسرش جهت توسعه و پشتیبانی مجموعه‌ای دانش بنیان به خارج از کشور سفر کرده است.

در ادامه برخی رسانه‌ها مانند اصلاحات نیوز با کنکاش در اطلاعات حمیدرضا رضازاده، پسر معاون زنان ریاست جمهور به اطلاعات جالبی دست پیدا کرده اند.

این رسانه‌ها ادعا می‌کنند حمیدرضا چهار سال پیش یعنی در سال ۹۷ و همزمان با انحلال شرکت سامانه همراه پیچک، ایران را به مقصد کشور کانادا ترک کرده است و ظاهرا درحال حاضر سرپرست بخشی در شرکت تولید فیلترشکن با نام بترنت به شمار می‌رود که احتمالا همان شرکت دانش بنیان مد نظر معاون امور زنان ریاست جمهوری است.

بررسی‌های دقیق‌تر هم نشان می‌دهد سایت‌هایی وجود دارند که بدون هیچ مشکلی اشتراک نسخه پریمیوم این فیلترشکن را به وسیله درگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پرداخت رسمی به فروش می‌رسانند.

فارغ از اینکه این ادعا درست است یا نه، باید گفت جز در موارد محدودی مانند فیلترینگ گوگل و جیمیل در سال 88 که پس از گذشت سه روز، سیاست‌گذار از کرده خود پشیمان شد، در باقی موارد مانند یوتیوب، فیسبوک، توییتر و تلگرام هیچ گاه از سیاست خود هرچند که به شکست انجامید برنگشته است.

این درحالی است که امروز فیلترکردن شبکه‌های اجتماعی تا جایی گسترش یافته که حدود نیمی از ۲۰ سایت پربازدید و ۲۰ اپلیکیشن پردانلود در جهان، در ایران فیلتر هستند و همین موضوع نه‌تنها ارتباطات اجتماعی بلکه کارهای پژوهشی و علمی را هم به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است.

از طرفی با آزاد بودن تجارت فروش فیلترشکن همواره این سوال در گوشه ذهن افکار عمومی مطرح بوده که به قول رئیس جمهور سابق، شاید منافع عده‌ای در فیلتر کردن است تا بتوانند فیلتر شکن را راحت‌تر بفروشند.

این گزارش را ببینید.

حجم ویدیو: 11.49M | مدت زمان ویدیو: 00:04:33 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی
    2

    امیدوارم اول کرم به بدنشون بیوفته بعد از دنیا برن
    سر پل صراط منتظر انسیه و کبری هستم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها