چرخ دوچرخه تنها برای شما می‌چرخد

تا حالا شده در خیابان‌ها و پارک‌ها، دوچرخه‌سوارانی را ببینید و با خود بگویید چرا این همه سختی را به جان می‌خرند؟ چرا در سرما و گرمای زمستان و تابستان سختی بسیار را تحمل می‌کنند اما دست از دوچرخه‌سواری برنمی‌دارد؟

چرخ دوچرخه تنها برای شما می‌چرخد

بسیاری از دوچرخه سواران هستند که به مسیری هموار راضی نمی‌شوند و در مسیرهای کوهستانی و جاده‌های پر پیچ و خم هیجان ورزش خود را بیشتر می‌کنند و خطر بیشتری نیز در کمین آنهاست، اما باز هم راضی نمی‌شوند که دوچرخه‌سواری را با ورزشی در سالن و محیطی خنک و بی‌خطر عوض کنند. اگر از علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری هستید یا برای‌تان سوال ایجاد شده که چرا افرادی دوچرخه‌سواری را بر هر ورزشی دیگر ترجیح می‌دهند، ادامه مطب را بخوانید.

 

رکاب بزنید و به کودکی برگردید

بسیاری از مردم با حسرت از خاطرات کودکی و دوچرخه‌سواری خود یاد می‌کنند و آرزو می‌کنند که ای کاش هنوز هم می‌توانستند در میان سختی‌های زندگی کاری و شخصی خود، کمی بی خیال باشند و با فراغ بال، دوچرخه‌سواری کنند. دوچرخه‌سواری تا محل کار یا مدرسه و دانشگاه، به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید این احساس ساده‌ی شادی را در کارهای روزمره خود با هم ادغام کنید. وقتی از دوچرخه برای عبور و مرور روزانه استفاده می‌کنید، فرصت این را دارید که به اطراف خود بیشتر دقت کنید، زیبایی‌های مسیر خود را ببینید و در عین حال، سالم‌تر زندگی کنید و در نهایت با فکری بازتر و آرام‌تر به محل کار و تحصیل خود برسید و مهم‌ترین موردی که نباید فراموش کنید ای است که هیچ کسس دل خوشی از ترافیک و رفت و آمد در شهر شلوغ را ندارد، یک دوچرخه سوار، با خیالی راحت، می‌تواند از ترافیک عبور کند و با دیدن مناظر اطراف، از رفتن به محل کار خود هم لذت ببرد.

 

با دوچرخه آمار جیبتان را نگه دارید

همه‌ی ما از هزینه‌های جاری نگه‌داری و استفاده از ماشین اطلاع داریم. با یک حساب سر انگشتی می‌توان متوجه شد که با دوچرخه‌سواری، می‌توانید این هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهید. هزینه‌هایی مانند بنزین، تعمیر ماشین، تعویض روغن و .... از جمله مواردی هستند که با دوچرخه‌سواری و استفاده‌ی کمتر از ماشین، می‌توانید آنها را کمتر کنید. همچین بسیاری از افراد، فکر می‌کنند دوچرخه‌سواری تا محل کار و تحصیل، کار سختی است، ولی چه چیزی ناخوشایندتر از این که هر روز صبح 10 دقیقه به دنبال پارکینگ بگردید یا با یک تصادف غیرمنتظره که در مسیرتان اتفاق افتاده، معطل شوید؟ دوچرخه‌سوارها در ترافیک گیر نمی‌کنند و در معرض تاخیرهای معمول رانندگی یا حمل‌ونقل عمومی نیستند. همین موارد باعث می‌شود در بیشتر رفت‌وآمدهای شهری، رفت‌وآمد با دوچرخه از نظر زمانی هم به‌صرفه باشد. در یک جمله شما را از دردسرهای استفاده از ماشین دور می‌کند.

 

با دوچرخه آینده را از نابودی نجات دهید

تغییرات آب و هوایی مسئله‌ای نیست که بر کسی پوشیده باشد. وقتی که در گرمای مرداد ماه تابستان شاهد ریزش باران‌های سیل آسا هستیم و از طرفی زمستان و پاییزی خشک را تجربه می‌کنیم، نشان دهده تغییر شدید در اکوسیستم سراسر جهان است. عاوه بر سیاست‌های کلان دولت‌ها و حکومت‌ها هر کدام ما مسئولیتی نسبت به محیط زیست خود داریم. همه ما از وضعیت انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا به دلیل رفت و آمد خودروها اطلاع داریم. تحقیقات در آمریکا نشان داده است که هر ماشین سواری به طور متوسط در هر کیلومتر، 340 گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند در حالی که این رقم در دوچرخه‌سواری، تنها 0.7 گرم است.  این نکته را هم در نظر بگیرید که این 0.7 گرم هم، به دلیل تنفس تولید می‌شود و مقدار زیادی از آن، جزو فعالیت‌های روزانه فرد است.

 

رکاب بزنید و اضراب را دور بریزید

اضطراب یکی از ویژگی‌های مردمان این روزگار شده است که برای کاهش و از بی بردن آن تاش‌های بسیاری می‌کنند. حالا اگر به شما راهی پیشنهاد داده شود که تغییر بسیار کوچکی در زندگی روزمره شما ایجاد کند اما اثری بزرگ بر شما بگذارد به آن نه می‌گویید؟ دوچرخه‌سواری همان راه است. اگر احساس بی‌حالی یا بی‌قراری می‌کنید یا اضطراب دارید، کافی است روزی 15 دقیقه دوچرخه‌سواری کنید. در این شرایط، دریافت منظم اندورفین و سروتونین یکی از بهترین راه‌حل‌هاست. تمرکز بر مسیر در زمان دوچرخه‌سواری به کاهش احساس استرس و اضطراب کمک می‌کند و در عین حال به پاک‌سازی ذهن شما از درگیری‌های ذهنی نیز کمک می‌کند.  هورمون‌هایی که در نتیجه‌ی دوچرخه‌سواری، در بدن ترشح می‌شوند، باعث بهبود خلق و خوی افراد می‌شوند. همین بهبود خلق و خو و بیشتر شدن صبر و آرامش شما، باعث می‌شود که در روابط فردی، خانوادگی و حتی اجتماعی خود هم بهتر عمل کنید.

 

جسم خود را بسازید

بدن و جسم هر فرد نزدیک‌ترین و وفادارترین دارایی هر انسانی است که اتفاقا شامل کم طفی‌های بسیاری از سمت صاحب آن مواجه می‌شود. فواید دوچرخه‌سواری و ورزش کردن برای سلامت جسمی را همه می‌دانیم. ولی لازم است بدانید که دوچرخه‌سواری، به بهبود وضعیت خواب، کاهش سطح کلسترول، کاهش 45 درصدی ابتلا به سرطان، کنترل دیابت، افزایش گردش خون، تقویت استخوان و ... کمک زیادی می‌کند. بار دیگر فواید دوچرخه‌سواری منظم را با همدیگر مرور کنیم:

•          افزایش آمادگی قلبی عروقی

•          افزایش قدرت و انعطاف عضلانی

•          بهبود تحرک مفاصل

•          کاهش سطح استرس

•          هماهنگی بهتر اجزای بدن

•          تقویت استخوان‌ها

•          کاهش سطح چربی بدن

•          پیشگیری یا کنترل بیماری

•          کاهش اضطراب و افسردگی

 

مراقب خود باشید

اگر هنوز شک دارید که دوچرخه‌سواری می‌تواند چه هیجانی برای شما ایجاد کند و نمی‌توانید فایده‌های آن را درک کنید، امتحان کنید، امتحان کردنی که برای شما هیچ ضرری ندارد و از تجربه کردن نترسید. اگر شاغل، دانش‌آموز، دانشجو، معلم یا خانه‌دار هستید، برنامه‌ای روزانه دارید که طبق آن پیش می‌روید. این بار به خود بگویید می‌خواهید اندکی برنامه روزانه‌تان را تغییر دهید تا برای خودتان کاری انجام دهید. اگر دوچرخه دارید آن را از ته انبار بیرون بکشید و دستی بر آن بکشید. اگر از دسته‌ای هستید که از کودکی تا حالا برای خود دوچرخه‌ای نخریده‌اید سریعا دست به کار شوید و این بار برای سلامت جسم و ذهن خود رکاب بزنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها