بهترین روش‌ها برای پاک کردن چسب قطره ای از سطوح مختلف

ریختن چسب روی دست، لباس، میز، شیشه یا فرش دردسری است که همه ما حداقل یک ‌بار آن را تجربه کرده‌ایم. این اتفاق معمولاً حین کار کردن با چسب‌های مایع و قوی مانند چسب قطره ای یا چسب 123 رخ می‌دهد. پاک کردن این چسب‌ها از روی سطوح مختلف کار چندان راحتی نیست، ولی غیر ممکن هم نیست، چون همه چسب‌ها حلال مخصوص خود را دارند.

بهترین روش‌ها برای پاک کردن چسب قطره ای از سطوح مختلف

اگر تا به حال راهکارهای مختلفی را امتحان کرده‌اید و موفق به پاک کردن آثار چسب قطره ای نشده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید و این ‌بار روش‌هایی که ما به شما آموزش می‌دهیم را امتحان کنید!

 

با حلال های چسب قطره ای آشنا شوید

چسب قطره ای یکی از کاربردی‌ترین چسب‌های فوری و همه کاره است که در مصارف خانگی و صنعتی استفاده می‌شود. از انواع چسب قطره ای برای چسباندن فلزات، چرم، سرامیک، چینی، لاستیک، اغلب پلاستیک های سخت و نرم، چوب، شیشه و ناخن می‌توان استفاده ‌کرد. چسب قطره ای قوی است و قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد و این همان نکته مهمی است که گاهی ‌اوقات ما را در استفاده از این چسب به دردسر می‌اندازد. برای حل این مشکل باید حلال‌های این چسب را بشناسیم.

به طور کلی چسب قطره ای نسبت به آب، بنزین، گازوئیل، الکل و روغن مقاوم است. پس برای پاک کردن آن روی این حلال‌ها حساب نکنید. اما یک حلال ساده و در دسترس دارد که اگر زیاد از چسب قطره ای یا چسب 123 استفاده می‌کنید، باید حتماً یک شیشه از آن را در خانه داشته ‌باشید. این حلال ساده چیزی نیست جز استون که اغلب ما آن را به ‌عنوان پاک کننده لاک ناخن می‌شناسیم.

اتناتناتن

آموزش نحوه پاک کردن چسب قطره ای از سطوح مختلف

حالا که حلال چسب قطره ای را شناختیم، نوبت آن رسیده که به سراغ یادگیری روش‌های پاک کردن آثار چسب‌های مایع از سطوح مختلف برویم. در این بخش از مطلب بهترین روشی که برای پاک کردن چسب از هر سطح می‌توانیم استفاده کنیم، توضیح می‌دهیم:

1.پاک کردن چسب مایع از روی دست

پاک کردن اثر چسب از روی دست کار راحتی است. فقط باید صبر کنید که چسب کاملا خشک شود. بعد از خشک شدن چسب، دست خود را به کمی روغن یا وازلین آغشته کنید تا چرب شود. سپس با کمک آب گرم پوسته‌های چسب را از روی دستتان بلند کنید.

راه‌حل بعدی استفاده از استون است. چند قطره استون را روی محل چسب خورده دستتان بریزید و صبر کنید تا چسب شل شود. سپس با کمک آب گرم و مایع دستشویی پوسته‌های چسب را از روی انگشت یا دستتان بلند کنید.

2.حذف آثار چسب قطره ای از روی فرش یا موکت

پاک کردن چسب از روی فرش یا موکت کار راحتی نیست، مخصوصاً اگر فرش از نوع دستباف باشد. چون بافت چسب قطره ای نرم است و به‌ راحتی داخل الیاف فرش نفوذ می‌کند. اگر چسب بر روی فرش دستباف ریخت باید پاک کردن آن را به قالیشویی‌های متخصص بسپارید. ولی اگر روی فرش ماشینی یا موکت ریخت، اولین کار این است که محل چسب خورده را با استون مرطوب کنید تا چسب رقیق و شل شود.

وقتی چسب به‌ حالت مایع رقیق درآمد، با کمک یک دستمال و محلول شامپو فرش آن را پاک کنید. البته، گاهی ‌اوقات ممکن است بعد از خشک شدن فرش متوجه این موضوع شوید، در این شرایط باید ابتدا با کمک یک مسواک یا فرچه کوچک نم‌دار الیاف فرش را که به ‌هم ‌چسبیده جدا کنیم، سپس مانند روش قبلی روی محل چسب استون بریزیم تا شل شود و بتوانیم آن را پاک کنیم.

3.برداشتن لکه های چسب از روی لباس و پارچه های نخی

پاک کردن لکه چسب از روی لباس تقریباً شبیه پاک کردن اثر چسب از روی فرش و موکت است. اگر پارچه لباس نازک و غلظت چسب زیاد باشد، متأسفانه امکان پاک کردن آن وجود ندارد. ولی اگر پارچه لباس نسبتاً ضخیم است، ابتدا باید آن را داخل آب گرم خیس کنیم تا چسب نرم شود.

در ادامه باید روی محل چسب خورده استون بریزیم تا بافت چسب کاملاً شل و از پارچه جدا شود. اگر پارچه لباس شما حساس است یا ممکن است در تماس با استون تغییر رنگ دهد، بهترین کار این است که لباس را برای چند ساعت داخل آب گرم و مایع لباس‌شویی قرار دهیم تا بافت چسب ضعیف شود و بتوانیم با دست آن را از روی پارچه جدا کنیم.

4.پاک کردن لکه های چسب از روی میزهای چوبی یا شیشه ای

گاهی ‌اوقات روی میز کارمان یا روکش شیشه‌ای میز غذاخوری در حال کار کردن هستیم و ممکن است چسب روی میز بریزد. برای این مواقع باید چه‌ کار کنیم؟ به هر حال چسب قطره ای قدرت چسبندگی بالایی دارد و نمی‌توان به همین راحتی آن را از سطح چوب یا شیشه جدا کرد!

برای پاک کردن چسب از روی سطوح شیشه ای و چوبی باید استون را با کمک فرچه کوچک یا مسواک روی سطح چسب بکشیم تا بافت چسب شل شود و سپس با کمک یک دستمال یا پد الکی آن را پاک کنیم. این ‌کار را باید چندین ‌بار انجام دهیم تا هیچ اثری از چسب باقی نماند.

5.حذف کردن بقایای چسب از روی مبل، وسایل و لباس های چرمی

برای پاک کردن چسب قطره ای یا هر نوع چسب مایع از سطوح چرمی نمی‌توانیم از استون استفاده کنیم، چون باعث تغییر رنگ چرم می‌شود. این ‌کار باید با کمک ایزوپروپیل الکل انجام شود که معمولاً خشک‌شویی‌ها دارند. این ماده نوعی حلال قوی است که به ‌سرعت بافت چسب را در خود حل می‌کند. فقط فراموش نکنید که بعد از پاک کردن آثار چسب، وسیله چرمی مورد نظر را با واکس یا روغن مخصوص چرم چرب کنید.

تنمتنمنم

3 نکته مهم درباره استفاده از انواع چسب قطره ای و مایع

همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، چسب‌های مایع و قطره ای جزو کاربردی‌ترین و پرمصرف‌ترین چسب‌هایی هستند که در خانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم. به‌ علاوه، قیمت انواع چسب قوی و مایع در مقایسه با سایر چسب‌ها مناسب‌تر است و بیشتر در دسترس هستند. اما برای استفاده از انواع چسب قطره ای و مایع باید به چند نکته مهم توجه کنیم:

  1. هنگام استفاده از این چسب‌ها حتماً از یک زیرانداز استفاده کنیم که اگر چسب روی آن ریخت، نگران پاک کردن اثر چسب نباشیم.
  2. هنگام استفاده از چسب‌های قطره ای از دستکش و پیش‌بند استفاده کنیم تا چسب با پوست دست یا لباس‌مان تماس پیدا نکند.
  3. از محصولات برندهای معتبر استفاده کنیم. این محصولات معمولاً ناخالصی ندارند و در تماس با حلال‌های استاندارد به ‌راحتی پاک می‌شوند. ولی چسب‌های غیر استاندارد نه ‌تنها پاک نمی‌شوند، بلکه ممکن است به بافت فرش یا لباس آسیب بزنند.

در این مورد پیشنهاد می‌کنیم حتماً از محصولات برندهای معتبر مانند ANTIA، LOCTITE و ABC استفاده‌ کنید. شرکت رایمند تجارت نماینده رسمی فروش این محصولات است و می‌توانید با اطمینان از اصالت کالا، انواع چسب‌های قطره ای را از این فروشگاه تهیه کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها