5 دلیل برای خرید دریل شارژی بجای دریل برقی

یکی از سوالاتی که همیشه کاربران را با چالش روبرو می­کند این است که دریل شارژی بخریم یا دریل برقی؟ در این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد.

5 دلیل برای خرید دریل شارژی بجای دریل برقی

در سال­های اخیر شرکت­های تولید کننده ابزار در زمینه تولید ابزار­های شارژی پیشرفت بسیار زیادی کرده­اند، تا جایی که برای هر ابزار برقی یک جایگزین شارژی نیز وجود دارد و تولید شده است. به همین دلیل بسیاری از کاربران ابزار­های برقی و استادکاران به ابزار­های شارژی روی آوردند و از مزیت­های این ابزار­ها راضی هستند.

 

ویژگی ها و امکانات دریل شارژی نسبت به دریل برقی

در ابتدا بهتر است امکانات و ویژگی­های دریل شارژی و دریل برقی را بیشتر بشناسیم و بعد به مقایسه کارکرد هریک از آنها بپردازیم.

اولین و مهمترین ویژگی یک دریل شارژی، همانطور که از نام آن کاملا مشخص است، استفاده از باتری بجای کابل اتصال به برق است. در واقع دریل شارژی نیز از نیروی برق و الکتریسیته برای راه­اندازی و کار استفاده می­کند ولی مانند دریل برقی نیازی به سیم و کابل برای اتصال به برق ندارد و نیروی الکتریسیته را در باتری خود ذخیره نموده و در زمان کارکرد دریل از آن استفاده می­کند، در حالی که در زمان کار با دریل برقی حتما سیم برق آن باید به برق شهری 220 ولت متصل باشد تا بتوان از آن استفاده نمود.

کاربری ساده تر و ایمن تر با دریل شارژی

پس اولین دلیلی که باعث می­شود دریل شارژی ابزاری کار­آمدتر از دریل برقی باشد همین نکته است که برای استفاده به طور مستقیم نیازی به برق ندارد و می­توان باتری­ها را از قبل شارژ کرده و از آن استفاده نمود. نکته دیگری که دریل شارژی را گزینه بهتری برای خرید می­کند ایمنی بالا­تر ابزار است. دریل برقی برای روشن شدن و کار نیاز به برق AC (متناوب) با ولتاژ 220 ولت دارد (برق شهری) در حالی که دریل شارژی با ولتاژ­هایی به مراتب پایین­تر از 12 ولت تا 20 ولت راه­اندازی می­شود و البته برق مورد نیاز آن نیز برق مستقیم با همان DC است؛ به این دلیل ایمنی کار با دریل شارژی بسیار بیشتر است و احتمال شوک الکتریکی و خطر برق گرفتگی در دریل شارژی وجود ندارد.

برق 220 ولت متناوب برای ابزاری که با سرعت بالایی به چرخش درمی­آید و از انواع مته و ابزار­های تیز و برنده استفاده می­کند می­تواند احتمال برق گرفتی بهمراه داشته باشد. هرچند که شرکت­های تولید کننده تمام موارد ایمنی و استاندارد را رعایت می­کنند ولی همین که این احتمال برق گرفتگی برای کاربر وجود دارد می­تواند نکته­ایی منفی در مقایسه با دریل برقی باشد.

فغعغع

حجم و اندازه کوچک تر دریل شارژی نسبت به دریل برقی

دومین دلیلی که می تواند در انتخاب دریل شارژی بجای دریل برقی تاثیر­گذار باشد حجم اندازه کوچک تر دریل شارژی است. مهمترین عاملی که باعث می­شود دریل شارژی حجم و اندازه کوچک­تری داشته باشد، استفاده از موتور­های DC در این دریل­ها است. موتور­های یونیورسال یا همان ذغالی که در دریل برقی استفاده می­شود از دو قسمت عمده تشکیل شده است که یک آرمیچر و بالشتک است که روی آنها حجم زیادی سیم پیچ وجود دارد که همین دو تکه بودن و حجم بالای سیم پیچ یکی از دلایل حجیم شدن موتور دریل برقی است که در حجم کلی دریل تاثیر زیادی دارد. عامل دیگری که باعث می­شود حجم موتور دریل برقی بیشتر شود راندمان و بهره­وری پایین­تر این موتور­ها نسبت به موتور­های DC  است. وجود ذغال در موتور­های یونیورسال باعث اتلاف انرژی به صورت گرما و جرقه می­شود که برای جبران این هدر رفت زیاد انرژی مجبور به بالا بردن توان موتور و حجیم­تر شدن موتور می­شود.

قدرت بیشتر دریل شارژی نسبت به حجم آن

سومین ویژگی دریل شارژی که باعث شده طرفداران زیادی را به خود جلب کند قدرت بسیار بالای دریل شارژی است. تصور اشتباهی درباره ابزار­های شارژی وجود دارد که کاربران تصور می­کنند ابزار برقی قدرت بیشتری نسبت به ابزار­های شارژی دارند. در حالی که همیشه این رابطه وجود ندارد و بیشتر ابزار­های شارژی قدرت بیشتری نسبت به مدل­های مشابه خود در ابزار­های برقی دارند. به عنوان مثال یک دریل شارژی 18 ولت یا 20 ولت می­تواند گشتاوری در حدود 60 نیوتن متر داشته باشد، در حالی که اگر بخواهیم این میزان گشتاور را در یک دریل برقی پیدا کنیم حتما باید به سراغ دریل گیربکسی برویم، و همانطور که می­دانید حجم و اندازه و وزن دریل گیربکسی بسیار بیشتر از دریل شارژی است.

در دریل­های شارژی به دلیل استفاده از گیربکس­های خورشیدی یا همان گیربکس سیاره­ایی، امکان رسیدن به گشتاور­های بالا فراهم شده در عین حال که حجم بسیار کمی هم از دریل اشغال می کند. تقریبا تمام دریل شارژی­ها دارای گیربکس دو سرعته هستند و در مواردی 3 یا 4 سرعته. گیربکس 2 سرعته برای دریل شارژی این امکان را فراهم می­کند تا در زمان لازم گیبرکس در حالت یک قرار گیرد و بیشترین گشتاور را برای باز و بستن انواع پیچ و مهره یا سوراخکاری فولاد فلزات داشته باشد.

ففغعفغعفع

کار با دریل شارژی بدون نیاز به برق شهری

هرچند در ابتدا این موضوع به ذهن می­رسد که به هر حال باتری دریل شارژی نیز با برق شارژی می­شود و بازهم نیاز به برق در دریل شارژی هم وجود دارد. اما باید توجه داشته باشید که تقریبا تمام دریل شارژی­های موجود در بازار دارای دو باطری هستند و در زمانی که هر دو باتری شارژ کامل باشند می­توانند یک روز کاری کامل را کار کنند. البته بازهم این به میزان سلامتی باطری و کیفیت ساخت دریل شارژی دارد اما به طور معمول حتی دریل شارژی­های چینی ارزان قیمت بازار هم با دو باتری می­توانند مدت زمان زیادی را کار کنند. به همین دلیل در طول زمان کار نیازی به برق وجود ندارد.

بهره­مندی از باطری به جای برق این امکان را نیز فراهم می­کند که بدون وجود کابل مزاحم یا سیمی که در زمان کار ایجاد مزاحمت کند، کاربر بتواند براحتی با دریل شارژی خود کار کند و مانند دریل برقی نیاز نباشد که حتما یک دسترسی نزدیک به برق شهری داشته باشد.

امکانات بیشتر دریل شارژی نسبت به دریل برقی

در دریل شارژی امکانات و ویژگی­هایی قرار داده شده است که در هیچ یک از انواع دریل­های برقی به صورت یکجا وجود ندارد! دریل شارژی دارای گیربکس دو سرعته برای تنظیم میزان سرعت و گشتاور است که در دریل­های برقی فقط در دریل گیربکسی این امکان وجود دارد. در دریل شارژی امکان تنظیم میزان گشتاور جهت باز و بستن پیچ و مهره قرار دارد که در حالت پیچ بند شارژی در دسترس است که این قابلیت فقط در پیچ گوشتی­های برقی وجود دارد.

فغعغعغعغ

جمع بندی

تمامی این ویژگی­ها و امکاناتی که گفته شد دلایلی هستند که بتوانید براحتی بین خرید دریل شارژی و دریل چکشی برقی تصمیم گیری نمایید. این دلایل و ویژگی­ها به همینجا ختم نمی­شود و البته در این مطلب در مورد مزایای دریل برقی هم صحبتی نشده و در یک مقاله مجزا در این مورد صحبت خواهیم نمود.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها