جریمه طرح ترافیک چقدر است؟ هر آنچه باید بدانید

آیا می دانید مقدار جریمه طرح ترافیک چقدر است و چگونه محاسبه می شود؟ مسئولان برای کنترل میزان آلودگی و ترافیک ناشی از رفت و آمد وسیله ‌های نقلیه در سطح شهر، این طرح را راه ‌اندازی کرده ‌اند. جریمه طرح ترافیک اصفهان، مشهد، تهران و برخی کلان ‌شهرهای دیگر با ورود به محدوده ‌های تعیین شده، اعمال می ‌شود و وسایل نقلیه ملزم به پرداخت این مبلغ هستند.

جریمه طرح ترافیک چقدر است؟ هر آنچه باید بدانید

در این مقاله به میزان و نحوه محاسبه جریمه ‌های طرح ترافیک در تهران و سایر شهرستان‌ ها خواهیم پرداخت. همچنین در آخر بهترین روش برای پرداخت این جریمه را نیز به شما معرفی می‌ کنیم. با مطالعه مطلب پیش رو کلیه سوال‌ها و ابهام‌ های شما در رابطه با جریمه طرح ترافیک برطرف خواهد شد.

 

جریمه طرح ترافیک 1401 چقدر است؟

ماشین ‌ها و وسایل نقلیه با ورود به منطقه طرح ترافیک تهران و سایر شهرستا‌ن ‌ها، مشمول جریمه خواهند شد. این جریمه در هر سال متفاوت است و با توجه‌‌ به فاکتورهای معینی، محاسبه می‌شود. از سال 1401 کلیه دارندگان وسایل نقلیه که قصد عبور‌ومرور در محدوده طرح ترافیک تهران را دارند، باید در سامانه تهران من ثبت ‌نام و اقدام به رزرو طرح ترافیک کنند.

در صورتی که ظرفیت مجاز طرح به پایان رسیده باشد امکان رزرو وجود نخواهد داشت و شهروندان مجاز به تردد در محدوده طرح نخواهند بود. در صورت ورود به محدوده طرح ترافیک بیشترین مبلغ عوارض طرح برای خودروی آنها ثبت خواهد شد.

مبلغ پرداخت به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک در سال 1401 برای خودروهای فاقد معاینه فنی برتر که قبل از ساعت 10 وارد محدوده طرح ترافیک و بعد از ساعت 16 خارج شده‌ اند، مبلغ ۹۸ هزار و ۵۵۰ تومان و میزان پرداخت به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا 49 هزار و 275 تومان است. اگر وسیله‌ نقلیه ‌ای چند بار توسط دوربین‌ ها در یک روز مشاهده شود، اولین ورود و آخرین خروج ملاک محاسبه خواهد بود.

محدوده طرح ترافیک با محدوده کنترل آلودگی هوا متفاوت است. جریمه ورود به طرح ترافیک اصلی برای ورود به این محدوده بوده و جریمه طرح ترافیک از درب منزل تنها مختص آلودگی هوا است.

مکنکنم

آشنایی با نحوه محاسبه جریمه طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا

جریمه طرح ترافیک بر اساس فاکتورهایی از جمله ضریب آلایندگی، ضریب زمانی تردد در محدوده طرح و نوع معاینه فنی برآورد می ‌شود. برای مثال اگر خودرویی یک یا چند بار توسط دوربین‌ های کنترل ترافیک مشاهده شود، میزان جریمه در ساعت‌های مختلف روز متفاوت است. این جریمه ساعتی نیست و به صورت روزانه محاسبه می ‌شود؛ اما نکته حائز اهمیت این است که با ورود به طرح ترافیک در دو ساعت ابتدایی و انتهایی طرح، مشمول جریمه بیشتری خواهید شد. روزهای پنجشنبه و جمعه نیز طرح ترافیک اجرا نمی‌ شود.

مالکان خودروهایی که پلاک تهران نیستند پس از تردد در پایتخت، ابهام‌ های متعددی درباره نحوه محاسبه عوارض و جریمه طرح‌ کنترل آلودگی هوا در ذهن دارند. جریمه طرح کنترل آلودگی تهران بدون در نظر گرفتن محل ثبت پلاک محاسبه می‌ شود. تفاوتی که خودروهای پلاک شهرستان با خودروهای پلاک تهران دارند در مدت زمان تردد آزاد آن‌ ها است. پلاک‌های شهرستان تا ۱۵ روز و برای پلاک ‌های تهران 20 روز در هر فصل امکان ورود آزادانه به محدوده طرح کنترل آلودگی هوا را دارند.

نحوه محاسبه این جریمه به شرایط نیز بستگی دارد. برای مثال در زمان همه‌ گیری، مبلغ جریمه طرح ترافیک کرونا، متفاوت با قبل از این دوران محاسبه می‌ شد.

جریمه طرح ترافیک کجا ثبت می شود؟

اگر مجبور به رفت‌ و آمد در محدوده‌ های طرح ترافیک هستید، باید طرح ترافیک روزانه خریداری یا پس از ورود به محدوده طرح ترافیک جریمه آن را پرداخت کنید. اگر حساب شهروندی شما شارژ کافی داشته باشد، در صورت تردد در محدوده طرح ترافیک،‌ مبلغ موردنظر به صورت خودکار از حساب شما کسر می‌ شود و دیگر جریمه ‌ای برای شما صادر نخواهد شد. در غیر این صورت نیز پیامک جریمه طرح ترافیک برایتان ارسال می ‌شود.

وجود یک حساب شهروندی برای افرادی که در محدوده طرح ترافیک تردد می‌ کنند، الزامی است. با استفاده از این حساب و خرید طرح ترافیک، به‌راحتی می ‌توانید در محدوده‌ های تعیین شده رفت ‌و آمد کنید و جریمه شامل حال شما نشود؛ زیرا مبلغ موردنظر از حساب شهروندی کسر خواهد شد. این حساب موجب تسهیل در تردد شما می‌شود و کاربرد فراوانی برایتان دارد. مانند کارت طلایی ایران خودرو که بسیاری از امکانات مانند حمل و نقل رایگان ماشین در صورت خرابی و مواردی از این قبیل را برای دارندگان خودرو فراهم می‌ کند. برای آشنایی بشتر با این کارت، مقاله کارت طلایی ایران خودرو چیست را مطالعه کنید.

آیا راه آسان ‌تر و سریع‌ تری برای استعلام جریمه طرح ترافیک و پرداخت آن وجود دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، در بخش بعدی همراه ما باشید.

جریمه طرح ترافیک به چه صورت است؟ آشنایی با بهترین سامانه پرداخت آنلاین

با توجه ‌به عوامل مختلف در محاسبه میزان جریمه طرح ترافیک یا آلودگی هوا، بهترین راه، استعلام و پرداخت جریمه طرح ترافیک به کمک سامانه آیتول است. شما می ‌توانید با در دست داشتن شماره پلاک و شماره همراه ثبت ‌شده برای پلاک، مقدار جریمه خودرو را استعلام بگیرید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. نقشه کامل محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوای تهران نیز در سامانه آیتول قابل مشاهده است.

در حال حاضر سایت و اپلیکیشن سامانه آیتول بهترین برنامه پرداخت جریمه طرح ترافیک به صورت آنلاین است که با تسریع فرایند استعلام و پرداخت، تسویه حساب سریع، مشاهده جزئیات طرح، امکان پرداخت موردی و آنلاین، کار را برای دارندگان وسایل نقلیه بسیار ساده می‌ کنند.

ننمتنمتنم

عدم پرداخت جریمه طرح ترافیک باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

مقدار جریمه طرح ترافیک بعد از گذشت مدتی افزایش پیدا نمی‌ کند و دیگر نیاز نیست مثل قبل نگران افزایش جریمه عدم پرداخت عوارضی طرح ترافیک باشید. البته این هزینه در هر صورت باید پرداخت شود؛ ازاین‌رو بهتر است آن را به موقع تسویه کنید. با استفاده از سامانه‌های آنلاین مانند آیتول برای پرداخت جریمه، انجام این کار برای شما تسهیل شده است. در بخش بعدی به معرفی کامل این سامانه خواهیم پرداخت.

آیتول؛ بهترین سامانه برای استعلام و پرداخت آنلاین جریمه طرح ترافیک

در این مقاله به سوال جریمه طرح ترافیک چقدر است، پاسخ دادیم و هرآنچه باید در این مورد بدانید را برای شما عزیزان مطرح کردیم. با پرداخت به‌موقع این جریمه با استفاده از روش‌های آنلاین، در زمان صرفه‌جویی می‌ شود و همچنین جریمه‌ها روی یکدیگر انباشته نمی‌ شوند.

سامانه خودروی من آیتول یک درگاه جامع برای پرداخت سریع و آسان عوارض خودرو، طرح ترافیک، مالیات خودرو و همچین خرید بیمه شخص ثالث و بدنه برای ماشین و موتور است. این سامانه امکانات بسیاری در اختیار دارندگان وسایل نقلیه قرار می‌ دهد و فرایندهای طولانی و وقت‌گیر را تسریع می‌ کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات آیتول به سایت itoll.ir مراجعه کنید یا با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها