چرا باید سقف عرشه فولادی استفاده کنیم؟ + ارزان ترین سقف

اول از همه به معرفی انواع سقف عرشه فولادی و مهم ‌ترین مواد و مصالحی که سقف‌ های عرشه فولادی از آن ها ساخته می‌ شوند، خواهیم پرداخت.

چرا باید سقف عرشه فولادی استفاده کنیم؟ + ارزان ترین سقف

 

اول: عرشه فولادی

نتیجه کاربرد عرشه فولادی ایجاد ثبات بیشتر برای یک قاب سازه‌ ای است. البته برای به حداکثر رساندن استحکام و حمایت از مصالح سقف، باید از نوع باریک ‌تر این محصول هنگام ایجاد سقف بندی استفاده شود. این پوشش یک جایگزین مقرون به صرفه، با دوام و ساده به منظور نصب برای پیمانکاران است که به صورت ورق ‌های فولادی سرد نورد شده تولید می‌ شود که به نگهداری کمی نیازمند است. این نوع محصولات برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی به صورت گالوانیزه تولید می‌ شوند.

دوم: عرشه ‌های آلومینیمی

پیشرفت در فناوری‌ های ‌های ساخت آلیاژهای آلومینیومی امکان استفاده گسترده ‌تر از روکش آلومینیوم را نسبت به گذشته فراهم می کند. استفاده از آلومینیوم می‌ تواند هزینه‌ های ساخت و ساز را کاهش داده و تنوع بیشتری در زیبایی طراحی دکوراسیون ایجاد کند. البته قابلیت‌ های سازه‌ ای هم در این دسته از محصولات رعایت گردیده و باید اضافه کرد که قیمت آن ها نیز نسبت به موارد معمولی بالاتر است.

سوم: عرشه‌ های فولادی اکوستیک

عرشه فلزی آکوستیک از فولاد گرم نورد شده ساخته می شود که به صورت دنده ‌ای تولید شده و سپس خلل و فرج‌ هایی برای جذب صوت روی آن ایجاد خواهد شد که درجهات مختلفی از جذب صدا را ارائه می دهند. پوشش آکوستیک طبق استاندارد انجام شده و دارای رتبه ضریب کاهش نویز است. شاخص NRC  برآورد مقدار انرژی صوتی است که توسط سطح عرشه جذب می‌ شود و در فرکانس ‌های معمول موجود توزیع می‌ شود.

Screenshot_20220812_215225

 

رتبه بندی طبق این شاخص برای هر محصول متفاوت است و انتخاب بهتر توسط کارفرما انجام می‌ شود. این دسته از سقف‌ ها برای استفاده در سازه‌ های تاسیساتی بزرگ که کنترل صدا مشکل ساز است مناسب بوده و در ساخت زمین‌ های ورزشی گنبدی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا قابلیت اجرا به صورت منحنی برای آن وجود دارد.

سقف عرشه فولادی یا متال دک چیست؟

امروزه طیف گسترده‌ ای از مصالح مربوط به عرشه فولادی در بازار موجود است که معمولاً هم در بام و هم در سقف طبقات به کار می ‌روند. عرشه فولادی نوعی ورق موج دار است که به‌ عنوان سطح کف یا سقف به کار می ‌رود. عرشه فولادی از یک روکش گالوانیزه با کیفیت تشکیل شده است و طوری طراحی شده است که بر روی تیرچه ‌ها نصب شود.

ضخامت، دهانه، شکل و عمق عرشه را بر اساس کاربرد آن می‌ توان تغییر داد. عرشه را می ‌توان توسط ساختار زیرین محکم کرد تا بتواند به‌ عنوان یک دیافراگم عمل کرده و برش گیری مناسبی را از خود نشان دهد. لازم به ذکر است که این سیستم در واقع، بهبود یافته سقف کامپوزیت معمولی است که به‌ عنوان یکی از اقتصادی‌ ترین انواع سقف در نظر گرفته می ‌شود.

مزایا و معایب سقف عرشه فولادی:

در ادامه بعد از پرداختن به تعریف و انواع عرصه ی فولادی، بررسی مزایا و معایب این نوع از سقف‌ ها پرداخته ایم.

مزایای سقف عرشه فولادی:

مزایای سیستم سازه ‌ای سقف عرشه فولادی مطمئناً آن قدر زیاد است که باعث شده استفاده از آن به طور روز افزون افزایش یابد؛ به همین منظور این سیستم را می ‌توان در طیف وسیعی از پروژه ‌های صنعتی و تجاری به کار برد. علاوه بر سبک وزن بودن و مقاومت بالا، برخی دیگر از این مزایا و دلایل استفاده گسترده از این سیستم سازه‌ ای در زیر آمده است.

اول: تطبیق پذیری با سیستم‌ های مختلف ساختمانی اولین مزیت عرشه‌ های فولادی می‌ باشد. کارخانه ‌ها معمولاً صفحات عرشه فولادی را با ضخامت مختلف از 38 تا 76 میلی متر و فاصله دنده‌ های مختلف تولید می ‌کند. این محصولات به صورت دهانه‌ های بلند، اکوستیک، سلولی و اکوستیک سلولی تولید می ‌شوند تا پاسخگوی نیاز پروژه باشند.

دوم: مزیت بعدی این عرشه هم نسبت مقاومت به وزن است. از ویژگی مهم مقاومت فولاد برای عملکرد مناسب این سیستم برای تحمل بارهای مختلف استفاده می ‌شود و وزن سبک آن نیز باعث می‌ شود تا حمل آن آسان شده و وزن نهایی سازه کاهش یابد. بنابراین، هزینه‌ های تولید، نصب و ساخت سازه می ‌تواند کمتر از اکثر سیستم ‌های دیگر است.

سوم: مزیت بعدی مربوط به بحث زیبایی شناسی یک سیستم عرشه فولادی است. این سیستم از نظر بصری جذاب است و اجرای درست و اصولی آن تمیز، با دوام و از نظر زیبایی مناسب است.

چهارم: از دیگر مزایای این سیستم این است که امکان اجرای آن در بیشتر شرایط آب و هوایی ممکن بوده و بدین وسیله از بروز تاخیرات جلوگیری خواهد شد.

پنجم: مزیت دیگر این سیستم در کنار ارزان و مقرون به صرفه بودن آن، این است که در اجرای این نوع سقف امکان سقف گذاری و بتن ریزی در کلیه طبقات به طور هم ‌زمان امکان  ‌پذیر است و این نکته در کاهش زمان اجرای پروژه مؤثر بوده و هزینه ‌های آن را کاهش می ‌دهد.

Screenshot_20220812_215026

 

معایب سقف عرشه فولادی:

مهم ‌ترین نقص این سیستم آن است که در صورت نصب نادرست یا استفاده از ورق ‌های نازک و بی کیفیت، احتمال لرزش سقف و انتقال صوت وجود دارد. علاوه بر این، اجرای این سیستم در سازه ‌های بتنی کمی دشوار بوده و اکثر کارگران و استادکاران با سیستم اجرا و نصب این نوع سقف آشنا نیستند، در نتیجه به نیرو متخصص و ماهر جهت اجرا آن نیاز است که خود هزینه بالایی را به پروژه تحمیل می‌ کند.

کلام آخر:

ما با هدف ارائه خدمات در حوزه های مختلف صنعت ساختمان سالیانی است که گرد هم آمده ایم تا به نیاز هایی که در این حوزه با تجربه ی چندین سال فعالیت بدست آورده ایم، پاسخگو باشیم.

اتکا به چهار اصل اساسی توکل به پروردگار یکتا، تخصص، تجربه و تلاش خیلی سریع باعث گردید تا مجموعه عرش پایه برنا تبدیل به یکی از برترین مجموعه های ارائه دهنده ی خدمات تخصصی در صنعت ساختمان محسوب گردد.

مسیر دقیقی که هر پروژه از بررسی های اولیه تا مرحله ی انجام در مجموعه عرش پایه برنا پشت سر می گذارد باعث شده که مشتریان احساس سهولت در کار، اعتماد و اطمینان خاطر نسبت به انجام این موارد تخصصی را داشته و مجموعه را همراه و در کنار خود احساس نمایند.

در بسیاری از موارد توان تخصصی، فنی و تجربی مجموعه باعث تغییرات بسیار حساسی در پروژه ها گردیده است و در مواردی پیشنهادات در جهت تغییر اساس محاسبات، موجب تغییرات بسیار اساسی در بهبود کیفیت و یا صرفه جویی در آن پروژه بوده است.

معتقد هستیم بزرگترین سرمایه ما مشتریان وفادار و صاحب اندیشه همچنین مشتریانی هستند که درباره دغدغه کیفیت و سرعت را دارند و تنها تلاش جهت اقتصادی تر نمودن پروژه ها را به عنوان اولویت در نظر ندارند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها