سخنگوی کمیسیون اقتصادی:

ارائه کالابرگ بدون رعایت قیمت شهریور ۱۴۰۰ خلاف قانون بودجه است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: مکانیزم کالابرگ الکترونیک و تامین کالاهای اساسی با قیمت شهریور ۱۴۰۰ با یکدیگر معنا پیدا می‌کند و انتخاب یکی و رها کردن دیگری بی معنا است.

ارائه کالابرگ بدون رعایت قیمت شهریور ۱۴۰۰ خلاف قانون بودجه است

مهدی طغیانی درباره درخواست دولت مبنی بر حذف عبارت "به نرخ پایان شهریور سال 1400 " از قانون بودجه در رابطه با تامین کالاهای اساسی با استفاده از کالابرگ الکترونیکی گفت: از آنجاکه برنامه دولت در مرحله نخست مدیریت ارز 4200 تومانی، در موعد مقرر اجرایی نشد و دولت ناچار شد مراحل بعدی را به تعویق بیاندازد و در ماه‌های اردیبشهت، خرداد و تیر پرداخت نقدی انجام داد، شرایط تغییر کرده به این معنا که ممکن است مردم از پرداخت مابه التفاوت ارز ترجیحی از طریق کالابرگ استقبال نکنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: ما در مجلس بر این نظر بودیم که موضوع مذکور از ابتدا به صورت کالابرگ الکترونیک انجام شود تا کالاهایی که امنیت غذایی لازم را برای مردم به همراه دارد، تامین شود.

وی اضافه کرد: مجلس، تامین کالای اساسی براساس نرخ ارز ترجیحی را بر پرداخت نقدی ترجیح می‌داد زیرا هدف از این سازوکار تامین امنیت غذایی برای همه اقشار جامعه بود اما شرایط در اردیبشهت و خرداد در مرحله نخست حذف ارز 4200 تومانی، دولت را به سمت پرداخت نقدی برد. پرداخت نقدی شرایط جدیدی است و با گذشته متفاوت است لذا اگرچه ما در مجلس معتقد بودیم پرداخت کالایی از طریق کالابرگ الکترونیک بهترین راهکار است اما اکنون که چندین ماه، پرداخت نقدی انجام شده بنابراین بحث استقبال جامعه مهم شده است؟ بنابراین اگر با یک نظرسنجی قوی اثبات شود که مردم همچنان کالابرگ الکترونیک را ترجیح می‌دهند قطعا نظر ما برگشت به مکانیزم کالابرگ الکترونیک است.

طغیانی ادامه داد: قانون بودجه یک کل تفکیک ناپذیر بود و در این قانون از ابتدا عبارات «قیمت شهریور 1400» با «کالابرگ الکترونیک» مبنا شد، این دو موضوع با یکدیگر معنا پیدا می‌کند به این معنا که به طور مثال اگر در شهریور 1400، شیر کیلویی 5 هزار تومان و اکنون 13 هزار تومان است، مابه التفاوت مصرف استاندارد خانوار به نحوی جبران شود که سرپرست خانوار بتواند شیر را در میزان مصرف استاندارد با همان نرخ شهریور خریداری کند. منابعی برای این مهم پیش‌بینی شده بود که اکنون منابع مذکور به صورت نقدی توزیع می‌شود؛ ممکن است افراد با این منابع کالاهای مدنظر را خریداری کنند یا ممکن است کالاهای مذکور را خریداری نکنند و گزینه‌های جدیدی را انتخاب کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد:باید توجه کرد عبارت «کالابرگ الکترونیک» به همراه «قیمت‌های شهریور 1400» معنا پیدا می‌کند و نکته دوم این است که اگر خانواری با مبلغ پیش‌بینی شده کالاهای موردنظر را خریداری کند، آیا منابعی که در اختیار قرار می‌گیرد با توجه به افزایش هیجانی قیمت کالاها در اردیبهشت و خرداد ماه کفاف پر شدن این فاصله را می‌دهد؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دو مسئله در موضوع اصلاح سیاست ارز ترجیحی وجود دارد، توضیح داد: نخست اینکه کالابرگ و تامین کالاهای اساسی با قیمت شهریور 1400 با یکدیگر معنا دارد و انتخاب یکی و رها کردن دیگری بی معنا است و نکته دوم مسئله منابع موردنیاز است.

منبع: خانه ملت
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ناشناس
    0

    برو بابا دلت خوشه .قانون کیلویی چند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      لطفا حقوق و مزایای تمام نمایندگان مجلسی را به صورت یارانه اعتباری و کالا برگ دهید!!!!!
      به خصوص اقای قالیباف😏🤔🤐😏😏😏😏😏

    • ناشناس
      0

      خلاف قانون شماست ،که جبرا سر شمشیر را بر گردن مردم و ضعفا قرا دادید!!!!!😒😒😒😒😒😒😒😒😒😒

    • ناشناس
      0

      خلاف ،اون قانون شماست که هر روز مردم را به باد استهزا و مسخره خود قرار دادید!!!!
      چندین ماه است علانا مردم با طرح کالا برگ و یارانه اعتباری مخالف و خواستار یارانه نقدی هستند و تمام مسوولان این را میدانند ولی همه شما نمایندگان رگ غیرتتان برای مردم و افراد ضعیف جامعه باد شده !!!
      اگر واقعا مرام و انسانیت هنوز نمرده او رگ غیرتتان را نثار امریکا و اسراییل حواله کنید نه مردم ستمدیده و افراد ضعیف جامعه!!!!!
      از همین تریبول اعلام میکنیم خط قرمزهای ما مردم بنزین و یارانه نقدی میباشد ،پس مسوولان خط قرمزهای مردم را رد نکنند ،که متحمل ......خواهند شد!!!!!😒😒😒😒😒😒😒😒😒😒

  • منا
    0

    قانون نداریم همه حرف مفته

    نظرات شما -
    • کالا برگ تحمیلی یارانه اعتباری زوری و..
      0

      کالابرگ تحمیلی!!!!
      قانون تصویب کن زوری!!!!
      یارانه اعتباری زوری و اجباری با گزاشتن شمشیر بر گردن مردم!!!!
      تصویب قانون مجلس زوری و تحمیلی!!!!
      حالا اگه جنگ تحمیلی باشه ما قبول داریم ولی ولی یارانه کالایی زوری و کالا برگ زوری و تحمیل شده را قبول نداریم!!!!
      فقط و فقط حمایت مستقیم و نقدی یارانه ها

    • افت جامعه نفاق است!!!!
      0

      افت جامعه نفاق است!!!!!

      نمیدانیم چرا نمایندگان مجلسی ناخواسته هر روز و هر ساعت راه و روش نفاق را در پیش گرفتند؟!!!

      یک روز با مردم روز بعد بر علیه مردم؟!!!

      بابا جان مردم کالا برگ و یارانه اعتباری نمیخوان!!!!

      مگه جنگ تحمیلی هست که تحمیلش میکنید؟!!!!
      حق مردم و بدین و خلاص !!!مردم یارانه نقدی میخوان و خلاص!!!!!

  • ناشناس
    0

    لطفا نقدی پرداخت کنید ما کالا برگ نمیخوایم

  • ناشناس
    0

    آقاجان نماینده های مردم ووزرا هرکاری خواستند بدون توجه به خواسته های مردمی میکنند کدام قیمت شهریور ؟؟؟تو را سننم ؟؟؟کدوم یک ازحرفهای این آقایان قابل اعتماد هست که ما بهش اهمیت بدهیم اینها ازیک نوحه دردهه محرم که بعنوان تلخند سیاسی تعبیر میشود میترسندوصدا وسیما هم بخود اجازه پخش آن را نمیدهند ازهمینجا هم معلومه که تمام مدیریتها کنترل شده وحق بیان هم نیست حتی اگر انگیزه ایی بجز خیرخواهی داشته باشی یک بنده خدایی دم از آزاداندیشی دانشگاهها زد شماها که جرات شنید ن یک سخن خیرخواهانه را ندارید چطوری باید کرسی آزاد اندیشی تشریفاتی برپا کنید . من اعتقادی به صحبت هیچ فرد دولتی ندارم ویقین دارم آنچه برزبان میاورند دروغی بیش نیست

  • فریاد
    0

    قانون؟!! مگه تو این حکومت قانون هم داریم هرچی حاج آقا بگه!

  • محسن
    0

    مردم رو مسخره كرديد.
    هيچ برنامه اي به غير از دست به سر كردن مردم نداريد. شش ماه از سال گذشت ... هيچ و هيچ و هيچ... خروجي اونجا چي بوده توي اين مدت. اگه گاو نگه ميداشتيم توي اون محل تا الان قيمت شير توي كشور شكسته شده بود.

  • ناشناس
    0

    ملت بدبخت لیاقت آرامش و آسایش ندارد

  • ناشناس
    0

    قانون فقط حجاب بقیش کشکه

  • ناشناس
    0

    کالا برگ و یارانه اعتباری بخوره به فرق سر امریکا و اسراییل!!!
    ما مردم ایران خواستار یارانه نقدی هستیم !!!
    اینقدر مسوولان مردم را بازی ندن !!!که بازی خواهید خورد!!!!
    اینقدر مردم را اذیت نکنید!!!که اذیت خواهیدشد!!!!
    و
    و
    و.......

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها