یارانه نقدی به «کالابرگ» تبدیل می‌شود

جانشین معاون رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که قرار است یارانه نقدی در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ تبدیل شود تا مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند کالاها را خریداری کنند که کارهای آن تا حد خوبی پیش رفته است.

یارانه نقدی به «کالابرگ» تبدیل می‌شود

طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» از بیستم اردیبهشت ماه جاری از سوی دولت کلید خورد. با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، یارانه جدید برای ۷۲ میلیون نفر (۲۳ میلیون خانوار) واریز شد که برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های بین چهار تا ۹ نیز ۳۰۰ هزار تومان بود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت تعیین وضعیت اقتصادی خانوار و دهک‌بندی آنها را برعهده داشت از زمان آغاز اجرای طرح، سامانه‌ای را برای ثبت اعتراض مردم نسبت به دهک بندی اعلام و سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز امکانی را برای ثبت نام افراد جامانده فراهم کرد. البته هنوز نتایج بررسی اعتراضات از سوی وزارت رفاه اعلام نشده است. 

چندی پیش عبدالملکی، وزیر سابق رفاه درباره نحوه اجرای این طرح توضیح داده و گفته بود «برنامه اصلی دولت که در متن قانون بودجه هم آمده،  «کالابرگ الکترونیک» است که افراد با همان کارت بانکی به فروشگاه‌هایی مراجعه و مقدار مشخص کالا را با قیمت مشخص دریافت می‌کنند که بناست نرخ آن کالاها، قیمت قبل از افزایش‌ها باشد. این کار زیرساخت‌هایی نیاز دارد و مدتی به طول می‌انجامد که طبق برنامه دولت، دوماه است. دولت در حال کار بر روی جزئیات است و هرزمان نهایی شود از یارانه نقدی به کالابرگ الکترونیکی منتقل می‌شویم. »

رئیس جمهور نیز شنبه شب گذشته با حضور در رسانه ملی، به سوالی پیرامون وضعیت اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها این گونه پاسخ داده است: «این طرح در راستای اجرایی کردن سیاست ریشه‌کن کردن فقر مطلق در دستورکار قرار گرفت. ما باید بتوانیم فاصله طبقاتی را بهبود ببخشیم. نظام جدید یارانه‌ها گامی برای بهبود این شرایط است. ما همچنین دنبال هدایت منابع ارزی به سمت تولید و جلوگیری از واردات بی‌رویه هستیم. اصلاح اقتصادی یک گام ابتدایی است و ما دنبال سرمایه گذاری برای رشد اقتصادی هستیم. تا زمانی که وضع کالابرگ الکترونیک قطعیت پیدا نکند، حتما پرداخت نقدی یارانه را ادامه می‌دهیم.»

علی شهیدی، جانشین معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اخیرا پیرامون طرح اصلاح نظام یارانه‌ها و درباره راهکارهای کاهش تورم گفت: تورم‌های فعلی در اقتصاد ناشی از سه محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، رشد نقدینگی و افزایش قیمت کالاهای اساسی ناشی از جنگ اوکراین و روسیه است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اعتراضات مردم در بحث یارانه‌ها این بود که پرداخت‌های یارانه‌ای جوابگوی افزایش قیمت‌ها نیست و متاسفانه این مسئله برای مردم به درستی تبیین نشد که تورم فعلی ناشی از سه محل مختلف است و پرداخت یارانه‌ها فقط یک بخش از تورم را پوشش می‌دهد.

جانشین معاون رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تورم عمومی کشور که در این سال‌ها به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و همچنین تورم ناشی از جنگ اوکراین و روسیه، خارج از پک یارانه‌ای بود که دولت پرداخت کرد.

شهیدی گفت: قرار است یارانه نقدی در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ تبدیل شود و مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند کالاها را خریداری کنند که خوشبختانه کارهای آن تا حد خوبی پیش رفته، اما فارغ از بحث آماده شدن این بستر و پلتفرم، تبدیل پرداخت یارانه نقدی به کالابرگ خیلی فرقی نمی‌کند و تأثیری بر تورم نخواهد داشت.

وی افزود: تبدیل پرداخت یارانه نقدی به کالابرگ هرچند منجر به کاهش اندکی از رشد نقدینگی خواهدشد، اما به دلیل اینکه پول به شکلی غیر از ریال وارد چرخه اقتصادی می‌شود نهایتاً تأثیری بر تورم نمی‌گذارد.

جانشین معاون رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، مدیریت مصرف مردم درباره برخی کالاها را ضروری دانست و در عین حال گفت: البته این موضوع معایب و محاسنی دارد که باید بیشتر درمورد آن بررسی و تحقیق کرد.

شهیدی معتقد است که پرداخت یارانه‌ها چه به شکل نقدی و چه به شکل کالابرگ به مردم، انحراف و فسادی ندارد چون مستقیماً و به صورت سیستماتیک به دست مصرف‌کننده اصلی می‌رسد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 28
  • ناشناس
    2

    سلام خبر فوری لطفا این سوال را از مسئولین مربوطه بپرسید و اطلاع رسانی کنید چون سوال اکثر مردم هست؟ ؟؟؟
    ۱:خوب در صورت ارائه کالا برگ که برای چهار قلم افزایشی ( البته چهار هزار ) هست یارانه برق و گاز و بنزین چه طوری پرداخت میشود؟؟
    ۲: در یک ماه شاید خانواده ای نخواست چیزی بخرد آیا کالابرگش ذخیره میشود؟ ؟
    ۳: آیا کالا برگ قابل فروش خواهد بود. ؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      23

      این سؤال شخص شماست که از تراوشات مغزی شما نشأت گرفته و سؤال اکثریت مردم ایران نیست!

    • ناشناس
      1

      اگر تفاوتی ندارد چرا اسرار دارید کالا برگ دهید!!؟
      شما مسوولین دنبال منافع خود هستین نه راحتی مردم!!!
      شما دویارانه را در یک یارانه جا کردین الان هم در پی قطع نقدی و بسنده کردن به پرداخت کالایی!!!
      این پافشاری دولت و مجلس دور از منطق است و زیر پا گزاشتن قانون است!!!
      اگر برای شما فرقی نمیکند چرا هر روز فتوا صادر میکنید و روح و روان مردم را ازار میدهید ؟!!
      اگر خدا را در نظر دارید ،برای یک بار نظر سنجی مستقیم مردمی انجام دهید ببینید مردم کالا برگ میخواهند یا نقدی!!!!؟
      شما به فکر منفعت خود هستین ؟؟!!
      شما مسوولین در این مدت تمام اجناس و حاملهای انرژی را به صورت فوق نجومی گران کرده اید و الان امده اید هر روز فتوا صادر میکنید که میخواهید چند تا کالا بدهیم و حمایت نقدی را قطع !!!؟؟؟
      این کار شما کلاه گذاشتن سر مردم خصوصا فقرا و مستضعفان جامعه میباشد!!!
      و.....

    • 0

      حوالتون میکنیم به خدا ،خدا خودش جواب اعمال شما را میدهد.
      مطمعن باشید ،اه مظلومان دامن تمام کسانی که دانسته به مردم مستضعف و ستمدیده ها خیانت کرده باشند را خواهد گرفت.
      پس منتظر باشید.

    • ناشناس
      1

      به ناشناس ساعت ۱۱:۳۷
      ساندیس خوری بهت ساخته بدبخت دستمال کش.
      راست میگه اگر بری تو اجتماع سوال اکثر مردم هست

    • ناشناس
      0

      حوصله تو صف وایستادن رو نداریم.

    • ناشناس
      2

      خواسته بر حق ما مردم :فقط پرداخت نقدی میباشد!!!!

    • ناشناس
      0

      جناب رییسی رییس محترم جمهوری ،و جناب قالی باف ریاست محترم مجلس:
      مگر در مملکت ایران همه مهندس یا دکتر یا شاغل هستند؟!!!
      تعداد زیادی از جمعیت ایران به دلایلی .... بیکار و یا قادر به کار نیستند(که نه از اداره کار حمایت میشوند و نه از ارگانهای دولتی بهزیستی و..)
      و تمام معاششان همین چندر غاز ریالی میباشد
      شما تا میتوانستید پارسال و امسال تمام اجناس در ایران و حاملهای انرژی و...را بیش از ۱۰۰درصد گران کرده اید !!!
      حالا امدین و دویارانه قبلی را با جدید ادغام و فقط حمایت ریالی برای دو ماه است و بعد از ان دادن چند کالا که دوباره باید از جیب همان مستضعفین که هیچگونه حمایتی ندارد دوباره همان کالاهای ۱۰۰برابر شده را به نصف قیمت بخرند!!!
      انصافتون کجا رفته !!!طرف پول نداره خرج دوا ودکترش کند !!!طرف پول نداره پول اب و برق و گازشو بده و....
      حالا شما با چه استدلالی و با چه حقی این ظلم و در حق مظلومان جامعه میکنید!!!
      ما به نمایندگی از قشر ضعیف جامعه داریم پیام و سخنانشان را به شما میرسانیم :پس اگر خدا را در نظر دارید فکر کالا برگ را از سرتان بیرون کنید و فقط حمایت نقدی و ریالی به مردم کنید!!!
      ما چندین ماه است تذکر جدی به مسوولان زیر دستی داده ایم ،پس خواسته مردم که تعداد انها در جامعه زیاد است را به دیده منت گذاشته و انها را به صورت نقد و ریالی حمایت کنید.
      با تشکر.

      خبر فوری خواهشا سانسور نکن.

    • 0

      تو این ستون خبری تقریبا ۹۰ درصد موافق یارانه نقدی هستن.۱۰ در صد میگن کالابرگ.
      من فکر میکنم همان ۱۰ درصد هم میدانند که نقدی بهتره.
      حتما ساندیس ها کار خودش رو کرده

  • ملت
    3

    بابا پول که واسه مردم راحتتره ، حالا دوباره باید ببینیم کجا جنس میدن کارمون رو ول کنیم بریم صف وایسیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      17

      صفی در کار نیست! با فراهم شدن زیرساخت های کالابرگ الکترونیک چهار قلم کالای اساسی را می توان از تمامی فروشگاههای زنجیره ای و اکثر سوپر مارکت های سطح شهر و روستا با کارت بانکی به قیمت شهریور ماه سال ۱۴۰۰ خریداری نمود و دولت ما به التفاوت نرخ آزاد و یارانه ای کالای اساسی مربوطه را به حساب فروشنده واریز خواهد نمود. دقیقاً مثل طرح آزمایشی فروش نان گرمی.

    • 0

      بله عزیزان کلاه گشاد و خیانت همین است !!!!
      طرف امده در مدت یک سال تمام اجناس و کالاها چه حیاتی چه غیر حیاتی و حاملها را گران و بعد از روی کار امدن فردی دیگر دوباره همه کالاها را دوباره گران کرده تازه طرف میگوید فقط برای دو ماه حمایت نقدی میشوی و بعد از ان بهتون چند تا کالا میدهیم انهم به قیمت پارسال که ۵۰برابر بوده !!!!تازش هم بایستی این کالاها را دوباره از جیب مبارکتان دوباره از دولت خرید!!!!🤐😏🤔
      برو عمو جان خودتونو مسخره کنید!!!
      شما مسوولان زیر دستی نیتتون خیر نیست !!شما میخواهید افراد ضعیف الحال را به ته دره حل دهید!!!
      بهتر نیست مسوولان به قشر مستضعف مستقیم از طریق واکسن سم دهد تا از شر انها راحت شود؟!!!
      با این که چندین بار به مسوولان گوشزد کردیم ولی این پافشاری شما .....🤐😏😏😏😏😏🤔

    • ناشناس
      0

      کلا سرکاریه دو ماه میدهند و بعد هزار تا بهانه جور میکنند که این فساد زا است و آن را آرام آرام حذف میکنند .

  • ناشناس
    0

    امت سرکار

  • ناشناس
    0

    مبنای قیمت خرید کالاهای اساسی به وسیله کالابرگ الکترونیکی طبق قانون مجلس شورای اسلامی باید قیمت شهریور ماه سال ۱۴۰۰ باشد و نه قیمت قبل از اجرای حذف ارز ترجیحی در ۲۰ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱!!!

  • سامان
    0

    پس چرا در بیشتر کشورها یارانه ها نقدی پرداخت می شود ؟جای حاج محسن خالیه من چهارصد هزارتومان به همه مردم می دهم آن موقع که بحث صندلی ریاست جمهوری داغ بوده از ظرفیت و پتانسیل کشور می گفتنتد ؟ پس حالا چی شده ؟ امان از دل غافل کجایی حاج محسن ؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    1

    چند صباحی کالابرگ. یه سری جنس بنجل.
    بعدش هم مردم خسته میشن.
    میگن نخواستیم.
    دولت برنده میشه. بدون دردسر . یارانه پر

  • ناشناس
    0

    طرف سخنم با کسانی که دم به دم شعر سلام فرمانده را زمزمه میکنند:
    ایا اصلا معنای شعر را میدانید !؟؟
    شماهایی که برای امام زمان (ع)دعا میکنید و ان را فرا میخوانید، ایا ان فرمانده همان حامی مستضعفان و ستمدیدگان عالم نیست !!!
    پس چرا افرادی هستند که خواسته یا ناخواسته دل امام زمان (ع)به موجب اذار و اذیت مستمندان و مستضعفان را میرنجانید!!!!؟
    مردم از شما خواسته به حق دارند و شما بر حرفهای خود مسر و پافشاری!!!
    به خدا قسم ،امام زمان(ع)از شما راضی نیست !!!
    شما دل محرومان و مستضعفان جامعه را جریحه دار کردید و دم از امام زمان (ع) میزنید!!!!
    بترسید از اه و نفرین مظلومان که امیدشان فقط خداست.
    شما را واگذار کردیم به خدا .

  • ناشناس
    0

    کالا برگ یعنی فروش بی کیفت ترین تولیدات به ملت . دولت مگر این سوبسید ها رو نقدی خرج نمیکرده ؟ پس چرا الان نقدی نمیدهد که خود مردم انتخاب کنند چی بخرند ؟ چرا در جمهوری اسلامی نمی توانند به انتخاب مردم احترام بگذارند ؟ بس دیگه خجالت بکشید کمتر چپاول کنید

  • ناشناس
    0

    کلا وقت براتون اهمیت نداره،هر کی میاد رو کار یه سازی میزنه مردمم با هر سازی باید برقصن

  • ناشناس
    5

    کالا برگ واقعا ضد احتکار ومبارزه با گران فروشی است احسنت

  • ناشناس
    0

    ناعادلانه است منودهک ۱۰قراردادی

  • ناشناس
    0

    مردم حتما خطرشون هست که دوسال پیش که روغن کم بود.
    چه آشغالهایی را به جای روغن تو فروشگاه ها دادن به مردم. رو غنهابی که بو میداد.
    کالابرگی که بشه . همون آشغالها رو میدن.
    تا خسته بشید . و بگید نمیخوایم.
    فکر میکنید فردا میرید توفروشگاه روغن برمیدارید میاید پای صندوق.یارانه‌ای حساب میکنن.
    یا میرید مرغ فروشی دوتا مرغ برمیدارید .
    میگن نصف قیمت . میگن یارانه ایه..
    سخت در اشتباهید.
    با این کلک میخوان کار کنن . خودتون بگید نمیخوایم.

  • شبنم
    0

    خدایا پولی برسان تا ازین کشور فرار کنم

  • ناشناس
    0

    باید مواد غذای با کیفیت به مردم داد شود نه یه مشت آشغال روغن با کیفیت برنج ایرانی و... فکر نمی کنم به فکر سلامتی مردم باشن

  • ناشناس
    0

    حالا که تورم این پول نقد بروز شده است لازم نکرده کالای یخی و بی کیفیتش کنید

  • عباس
    1

    خدا قوت دیگه غارت گران افغان فکر رفتن باشند به کشورهای دیگر

  • 'ناشناس
    0

    ما یارانه نقدی میخاییم نه کالابرگ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها