فعال سیاسی اصلاح‌طلب

دولت باید ابتدا تورم را مهار و بعد طرح اقتصادی را اجرایی می‌کرد/ ارائه کالابرگ منابع مالی می‌خواهد

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت باید زمانی که جلوی تورم را گرفت طرح اصلاح اقتصادی را اجرایی می‌کرد زیرا اجرای این طرح در شرایط تحریمی، مشکل بیکاری و فقر را بیشتر کند.

دولت باید ابتدا تورم را مهار و بعد طرح اقتصادی را اجرایی می‌کرد/ ارائه کالابرگ منابع مالی می‌خواهد

داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پاسخ به این سوال که با توجه به طرح جدید اقتصادی دولت و بالا رفتن قیمت کالا‌ها اصلاح قیمت‌ها چه ضعف‌هایی دارد، گفت: اصلاح قیمت‌ها در شرایطی می‌تواند مفید باشد که ثبات اقتصادی وجود داشته باشد. آن موقع دولت می‌توانست این کار را انجام دهد. در حال حاضر یارانه بخشی از کالاها و ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت برای کالاهای دیگر حذف شده است. رانتی که دولت پیش‌بینی کرد با حذف ارز ۴۲۰۰ از بین خواهد رفت هم از بین نرفته است. امروز فاصله بین دلار آزاد و دولتی در صرافی‌های بانکی ۵ تا ۶ هزار تومان بوده که رانت بزرگی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. 

وی افزود: درست است که قیمت دلار ۲۵ هزار تومان است، اما آیا راحت می‌توان آن را تهیه کرد؟ دلار آزاد بین ۳۱ هزار تومان بوده که خود نوعی رانت است و باید جلوی آن گرفته شود. اقداماتی که دولت انجام داده ناقص بوده، جوابگو نیست و تورم را بدتر کرده و تورم هم باعث کم شدن ارزش پول ملی می‌شود. 

قنبری تصریح کرد: موافقان این حرکت می‌گویند دولت با این اقدام جلوی فساد را گرفته و مقادیر قابل توجهی کالای یارانه‌ای به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود. استدلال دیگر موافقان این است که حذف ارز ۴۲۰۰ به وضع اقتصادی دولت کمک می‌کند و عده‌ای این پول را می‌گیرند. عده‌ای مخالف این طرح دولت هستند و اعتقاد دارند که تخصیص پول نقد قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و باعث بالا رفتن تورم می‌شود. در شرایطی که دولت کسری بودجه دارد پرداخت یارانه اقدام مناسبی نبود و این درآمدها صرف کسری بودجه می‌شود. 

وی تصریح کرد: بنابراین دولت نمی‌تواند در درازمدت نفری ۴۰۰ هزارتومان یارانه بدهد. دولت برای پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومان هم مشکل داشت و این اقدام باعث افزایش تورم خواهد شد. مشکلی که این حرکت ایجاد کرده باعث چاپ بی‌بدیل پول و همین موضوع باعث افزایش تورم خواهد شد. 

قنبری در پاسخ به این سوال که راهکار حل مشکل چیست، گفت: این طرح اگر در زمانی که جلوی تورم گرفته می‌شد، اجرایی می‌شد خوب بود. اما اجرای این طرح در شرایطی که کشور در تحریم است، ما را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. نگرانی دیگر اجرای این طرح، در درازمدت است. زیرا اجرای این طرح ممکن است مشکل بیکاری و فقر را بیشتر کند. بهتر بود منابع حاصل از این طرح را به سمت تولید و ایجاد اشتغال می‌بردند تا رونق اقتصادی ایجاد کند. اینکه هزینه‌های جاری افزایش پیدا کند جای نگرانی دارد.  ​

قنبری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ساز و کار ارائه کالابرگ فراهم است یا مانند دهک‌بندی‌ها با مشکل مواجه خواهد شد، گفت: دادن کالابرگ مشکل‌ساز است زیرا منابع مالی می‌خواهد. هر نقدینگی، افزایش تقاضا و قیمت‌ها را به همراه دارد. آنچه باعث نگرانی است، این بود که هزینه جاری باعث می‌شود اعتبارات عمرانی کاسته و دامنه بیکاری افزایش پیدا کرده و ما در حلقه فقر قرار بگیریم و این چرخه معیوب ادامه پیدا کند.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    هندوانه کیلویی ۸ تمن
    توت فرنگی ۶۰ تمن
    خربزه ۲۰ تمن
    سیب زمینی ۲۰ تمن
    پیاز ۱۵ تمن
    زردالو ۶۰ تمن
    هلو زعفرانی ۷۰ تمن
    موز ۴۱ تمن
    بادمجان ۲۲ تمن
    کدو خورشتی ۱۸ تمن
    پرتقال والنسیا ۲۰ تمن
    ....
    به کجا چنین شتابان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      در میدان میوه و تره بار اشتغال به کار دارید؟!!!

  • ناشناس
    1

    اگر دولت میتوانست، تورم را کنترل کند که دیگه مشکلی نداشتیم.

  • انقلابی
    0

    تیم اقتصادی دولت جدید ناکارامد وضعیف وبه اقتصادمردم اسیب جدی واردشده است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها