حقوق یک سال کفاف خرید ۲ متر خانه در تهران را می‌دهد

فاصله هولناک حداقل دستمزد با قیمت مسکن

سیاست‌های دولتی نه تنها مانع از رشد قیمت اجاره در تابستان داغ سال ۱۴۰۱ نشده است بلکه گزارش‌های میدانی نشان از رشد بی‌وقفه قیمت‌ها در بازار دارد.

فاصله هولناک حداقل دستمزد با قیمت مسکن

بازار اجاره این روزها رشد رعدآسایی را تجربه کرده است. هر چند در سال جاری و سال گذشته دولت سقف افزایش بهای اجاره را در تهران و سایر شهرها تعیین کرده است اما گزارش رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد تنها در تیرماه شاخص کرایه مسکن در تهران ۴۷.۴ درصد و در کل مناطق شهری کشور ۵۲.۳ درصد رشد کرده است.
افزایش شدید قیمت اجاره‌بها ناشی از رکود ادامه‌دار و قابل توجه خرید و فروش مسکن در شهرهای بزرگ است.
بیت‌الله ستاریان، تحلیلگر بازار مسکن معتقد است بازار مسکن در شرایطی که با رکود دست و پنجه نرم می‌کند، تاخت و تاز اجاره بها را به جان می‌خرد.

وی در توضیح این مطلب افزود: در برخی دوره‌ها خریداران تصمیمی برای ورود به بازار نمی‌گیرند، در این حالت ممکن است بازار با کاهش شدید تقاضا مواجه شود اما در شرایط فعلی جنس رکود تغییر کرده است.
وی با اشاره به اینکه رکود کنونی رکودی تورمی است و حتی کاهش تقاضا نیز تاثیری در ریزش قیمت ندارد، گفت: با اینکه تقاضای مسکن در کف قرار دارد و کمتر کسی می‌تواند نسبت به خرید اقدام کند اما قیمت‌ها همچنان بالاست و هر ماه نسبت به قبل نیز رشدی اتفاق می‌افتد .

وی عارضه کنونی را ناشی از دو اتفاق مهم دانست، اول کاهش شدید قدرت خرید و دوم سقوط آزاد تولید مسکن در کشور.

وی با تاکید بر اینکه قدرت خرید مسکن در ایران به یکی از کمترین میزان‌ها رسیده است، توضیح داد: این وضعیت سبب شده است حتی تسهیلات مسکن نیز تاثیر چندانی در افزایش قدرت خرید نداشته باشند .
لازم به توضیح است سردترین فصل ساخت‌وساز در پایتخت برای بهار۱۴۰۱ به ثبت رسید. تیراژ تولید مسکن در تهران طی فصل اول امسال به پایین‌ترین میزان طی حداقل ۱۸سال گذشته سقوط کرده است. اگرچه سال ۱۴۰۰ تیراژ ساخت مسکن در تهران به کف تاریخی رسید، اما آمار جدید از پروانه‌های ساختمانی صادرشده در سه ماه نخست امسال حکایت از آن دارد که تیراژ تولید مسکن در تهران نسبت به کف تاریخی پارسال ۴۲ درصد دیگر سقوط کرد. بهار پارسال در تهران برای ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر شد که این میزان در بهار امسال به شش هزار و ۲۰۰ واحد تنزل پیدا کرده است.

فاصله هولناک دستمزد با قیمت مسکن در ایران

فاصله قیمت یک متر مربع مسکن با دستمزد متعارف در ایران بسیار زیاد است. طبق گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در تهران از ۴۱ میلیون و هفتصد هزار تومان فراتر رفته در حالی که حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۱ برای کارگر متاهل با دو فرزند حدود ماهی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. به این ترتیب حداقل دستمزد یک سال یک کارگر متاهل با دو فرزند با اغماض کفاف خرید دو متر مربع واحد مسکونی را می‌دهد . این وضعیت عجیب سبب شده است که خرید مسکن در شهرهای بزرگ به واسطه تحلیل قدرت خرید، از دسترس خانوارها خارج باشد .قیمت مسکن در ارزان ترین منطقه تهران یعنی منطقه ۱۸ نیز از بیست میلیون تومان فراتر رفته و در نتیجه با حداقل دستمزد یک سال در ارزان ترین نقطه از تهران نیز می‌توان چهار متر مربع واحد مسکونی خرید.
بازار رهن و اجاره نیز تحت تاثیر همین اتفاق است که با رشد فزاینده قیمت روبروست .

شهرهای اطراف تهران گران شدند

در حالی که شهرک‌های اطراف تهران تا پیش از این فاصله قیمتی بالایی را با تهران داشتند و بسیاری از کسانی که قدر به تامین مسکن در شهر تهران نبودند را در خود جای می‌دادند، حالا با ترقی اجاره بها، همین شهرها نیز به نقاطی گران‌قیمت برای بدنه ضعیف و متوسط رو به پایین تبدیل شده‌اند .
فصل داغ اجاره‌بها به واسطه قرارگیری ایام محرم در مرداد ماه، تا پایان شهریور تداوم دارد و به نظر می‌رسد روزهای سخت مستاجران همچنان به پایان نرسیده است.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ناشناس
    0

    پرنده لانه دارد اسب خانه دارد مورچه لانه دارد برادر فلسطینی خانه دارد برادر لبنانی خانه دارد برادر عراقی هم خانه دارد ولی پدر و همسر و فززندانی ایرانی خانه ندارند

  • ناشناس
    0

    توی همه اصناف مسابقه رشد قیمت کلید خورده ، از سالهای گذشته یعنی هر صنفی که کالا یا خدماتش گرون نشده احساس می کنه که جا مونده . این کارخانه ها که گوی سبقت رو از همه ربودند .
    دستمزدها به دلیل اینکه اصلا رشد نداشته و نسبت به تورم کاهش هم داشته .
    در کشور اینطوری جا افتاده دستمزدها باعث افزایش تورمه در صورتی که قیمت اجناس و خدمات خیلی مهمتره و الان نسبت به چند سال پیش قیمت کالاها و خدمات چندین برابر شده .

  • ن
    0

    ملت ما لایق اسایش و رفاه و ارامش نیستند

  • ناشناس
    0

    هنوز سناریوی اسرائیلی مافیای مسکن به آخر نرسیده و کلی کار ناتموم داره . متاسفانه اونایی که باید هشیار باشند خوابند .

  • محمد
    0

    زمانیکه دولت ها پاسخگو نباشند مردم باید هزینه آنرا بپردازند.

  • ناشناس
    0

    کورید که همین جنگ هفته پیش اسراییل وجهاداسلامی چند باره چقدر تعهد ساخت مسکن بارمون ایجاد کرد؟ازاده باشید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها