آیا ورق استیل زنگ میزند؟

آیا ورق استیل زنگ میزند ؟ خیر، استیل از آن مقاطع فولادی است که به‌سختی زنگ می‌زند و دچار خوردگی می‌شود.

آیا ورق استیل زنگ میزند؟

در ترکیب استیل علاوه‌بر آهن و کربن، از عنصر کروم نیز استفاده شده و برای همین در برابر زنگ‌زدگی، شکستگی و خوردگی مقاوم است.

 

در ترکیبات استیل، مواد دیگری مانند فسفر، اکسیژن، نیکل، سیلیکون و کروم هم وجود دارند. در این مقاله درباره استیل بیشتر می‌خوانید.

چرا استیل ضدزنگ است؟

ورق‌های استیل و محصولاتی از این جنس به‌سختی زنگ می‌زنند. علت این خاصیت ریشه در ترکیبات شیمیایی‌شان دارد. وجود ترکیب نیکل در آلیاژ و استفاده از عنصر کروم در این نوع فولاد باعث می‌شود که استیل زنگ نزند. به‌عبارت دقیق‌تر، حضور کروم مانع از آن می‌شود که خوردگی‌های سطحی و حفره‌ای در استیل به‌وجود آید.

در انواع مختلف استیل، ممکن است عناصر دیگری چون نیکل، مولیبدن و ... نیز موجود باشد که خواص متفاوتی را در آن‌ها ایجاد می‌کنند. همین موضوع سبب شده تا کاربردهای متفاوتی نیز داشته باشند. به عنوان مثال حضور مقداری مولیبدن در ترکیب شیمیایی ورق استیل 316، آن را به ماده‌ای مناسب مقاوم درمقابل خوردگی آب دریا تبدیل نموده است که برخی دیگر از گریدها مانند ورق استیل 304، این خاصیت را ندارند.  

مشخصات استنلس استیل

همان‌طور که گفته شد، ویژگی مهم استیل،  ضدزنگ‌بودن آن و مقاومتی است که در مقابل خوردگی از خود نشان می‌دهد. استقامتی که درمقابل دماهای بالا یا پایین از خود نشان می‌دهد هم عامل دیگری است که باعث ارزشمندبودن آن می‌شود و کاربردش در صنایع مختلف را زیاد می‌کند. این محصول فولادی پس از تولید، نیازی به کاور یا رنگ‌آمیزی هم ندارد. از ویژگی‌های شاخص آن می‌توان به موارد زیر هم اشاره کرد:

  • قابلیت فرم‌پذیری؛
  • استقامت و ماندگاری؛
  • هزینه تعمیر و نگهداری پایین.

کاربرد استنلس استیل در صنایع مختلف

استیل در صنایع مختلفی کاربرد دارد. برای مثال:

  • تولید مبلمان؛
  • ابزارآلات بیمارستانی؛
  • ساخت تجهیزات کشاورزی؛
  • لوازم آشپزخانه؛
  • و... .

خوردگی فولاد زنگ نزن

استیل در مجاورت آب زنگ می‌زند؟

استیل در مجاورت با آب زنگ نمی‌زند. اگر دقت کرده باشید، بسیاری از ظروف استیل آشپزخانه در تماس مداوم با آب هستند اما زنگ نمی‌زنند. البته اگر استیل در مجاورت با آب شور یا محیط‌های بسیار خورنده اسیدی قرار بگیرد و این تماس مداوم باشد، احتمال تخریب آن بالا می‌رود.

مقاومت استیل در مقابل زنگ‌زدگی کاهش می‌یابد؟

قرارگرفتن ورق‌های استیل و محصولاتی از این جنس در معرض دمای بالا باعث می‌شود که توانایی‌ مقاومت‌کردن آنها در برابر زنگ‌زدگی کمتر شود. در طول عملیاتی مانند جوشکاری یا اقدامات و عملیات حرارتی دیگر، استیل مستعد زنگ‌زدن می‌شود. علت چیست؟ در چنین شرایطی، کربن و کروم موجود در ترکیب استیل با هم پیوند می‌خورند و مقدار کروم کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه، حساسیت استیل زیاد می‌شود و استحکامش در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی را تاحدی از دست می‌دهد.

علاوه بر حرارت، عامل دیگری هم می‌تواند روی مقاومت و ویژگی‌های ضدزنگ استیل اثر بگذارد. چه عاملی؟ خوردگی‌های شیمیایی که با قرارگرفتن استیل در معرض آلودگی‌های هوا رخ می‌دهند. اگر استیل در مجاورت هوای آلوده‌ قرار بگیرد هم آسیب‌هایی جدی می‌بیند. ترکیبات اکسیدی، سولفیدی و اکسید هیدورژنی می‌توانند مقاومت استیل را پایین بیاورند.

چطور از زنگ‌زدگی استیل جلوگیری می‌شود؟

برای جلوگیری از زنگ‌زدگی محصولات مختلف از جمله لوله استیل می‌توان اقداماتی را در نظر گرفت. یکی از مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از این رخداد، دقت در طراحی اولیه محصولات استیل است. برای مثال، اگر در هنگام ساخت استیل به ایجاد سازوکاری برای جریان‌یافتن هوا در ساختار محصول دقت شود، امکان زنگ‌زدگی تاحد زیادی کم می‌شود. علاوه بر آن، در نظرگرفتن حفره‌هایی برای تخلیه آب هم می‌تواند مانع از زنگ‌زدگی استیل شود.

شیوه تشخیص ورق استیل چگونه است؟

روش‌های مختلفی برای تشخیص ورق استیل اصل وجود دارد. قیمت ورق استیل کم نیست و برای همین باید برای خرید آن آگاهانه عمل کنید و روش‌های تشخیص اصل از قلابی را بدانید. ازجمله راه‌های تشخیص ورق های استیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وزن

به دلیل دشواری تشخیص فلزاتی مانند استیل و آلومینیوم از روی ظاهر و رنگ آن‌ها، یکی از روش‌های رایج برای تشخیص ورق های این دو جنس، فاکتور وزن است. به این‌صورت که در ابعاد مشخصی، می‌توان وزن ورق استیل را در جدول وزن این مقطع دید و با وزن ورقی که در دست دارید، مقایسه کنید. بدیهی است که وزن آلومینیوم با وزن ورق استیل، تفاوت زیادی دارد و کمتر است.

استفاده از آهنربا برای تشخیص بگیر و نگیر بودن استیل

استیل براساس خاصیت مغناطیسی در دو گروه کلی بگیر و نگیر قرار می‌گیرد. یکی از راه‌های تشخیص این دو نوع استیل، استفاده از آهنربا است. اگر استیل جذب آهنربا شد، بگیر است و در غیر  این‌صورت، در دسته نگیرها قرار دارد.

تست ترکیب شیمیایی، موثرترین راه برای تشخیص اصالت کالاهای استیل

یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای تشخیص اصالت کالاهای استیل، تست ترکیب شیمیایی است. با این روش، شما به‌راحتی از روی ترکیب شیمیایی، نوع و گرید استیل را تشخیص خواهید داد.

آیا استنلس استیل زنگ میزند

در آخر

برای آگاهی از قیمت لوله استیل یا محصولات دیگری از این جنس باید با مرجعی مناسب و قابل‌اعتماد آشنا باشید. مرجعی که بتواند به شما درباره نوسانات بازار اطلاع‌رسانی کند و شما را در جریان قیمت‌ها به‌طور دقیق و به‌روز قرار بدهد. اگر در صنایع مختلف فعالیت می‌کنید و امور برنامه‌ریزی و مالی در دست شماست، آشنایی با چنین منابع و مراجعی ضروری است. بازرگانی فولاد آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) از شرکت‌هایی است که در این زمینه به شما کمک می‌کند. این شرکت خوش‌سابقه در حوزه استعلام محصولات فولادی و فلزی فعالیت می‌کند و تحلیلی از نوسانات بازار هم در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. علاوه بر این‌ها، آیرومارت در زمینه تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی داخلی و خارجی هم فعال است. برای ارتباط با این مجموعه می‌توانید از راه‌های زیر اقدام کنید:

  • با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید.
  • به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.

نام آیرومارت را به‌خاطر بسپارید و از اطلاعات دقیق و خدمات مطلوبش بهره ببرید. شناخت پایگاه‌هایی این‌چنینی می‌تواند نقش مهمی در مدیریت پروژه‌های صنعتی مختلف داشته باشد. شما هم مانند مراکز تولیدی و صنعتی مختلف به آیرومارت اعتماد کنید. بی‌شک پشیمان نخواهید شد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها