اورینگ لاستیکی چیست؟

اورینگ لاستیکی، قطعه‌ای دایره‌ای شکل بوده که بر‌خلاف اندازه کوچک خود بسیار کارآمد است. کاربرد این قطعه در قسمت‌های مختلف صنعت به‌وضوح دیده‌شده و در خیلی از مواقع نقش مهمی را ایفا می‌کند.

اورینگ لاستیکی چیست؟

اورینگ بر اساس حالت انعطاف‌پذیری که دارد، موظف است که به طور کامل شیار‌های میان دو قطعه را پرکرده و آن‌ها را آب‌بندی کند. همچنین، این قطعه مانند سایر قطعات انواع و اقسام متفاوتی دارد که بر اساس دستگاه مربوطه، باید مناسب‌ترین آن بکار گرفته شود.

 

 از انواع متفاوت اورینگ می‌توان به لاستیکی، سیلیکونی و وایتون اشاره کرد. هر‌کدام از این قطعات کارایی و اندازه‌های متفاوتی داشته و برای یک‌سری لوازم مخصوص طراحی شده‌اند. درست است که اندازه اورینگ بسیار کوچک بوده و خصوصیات ظاهری آن بی‌اهمیت بودن آن را نشان می‌دهد؛ اما باید در نظر داشته باشید که نمی‌توان از روی ظاهر یک وسیله، آن را قضاوت کرد؛ حتی اگر آن وسیله کم‌اهمیت باشد. پس نتیجه می‌گیریم که هر‌آنچه که خار آید روزی به‌کار آید. این قطعه کوچک و به‌ظاهر بی‌اهمیت نیز می‌تواند در خیلی اوقات از آسیب‌دیدن و نابودی دستگاه‌های مکانیکی و صنعتی بزرگ به‌خوبی ممانعت کند.

21

ظهور اورینگ در دنیای صنعت به چه زمانی بر‌می‌گردد؟

لوند‌برگ سوئدی ذهن بسیار خلاقی داشت و در طول روز ایده‌های متنوع و جذابی را اجرا می‌کرد. در سال ۱۹۸۶ جرقه طراحی، واشر‌های حلقه‌ای و دایره‌ای شکل در ذهن او زده شد و بدون کوچک‌ترین درنگی با استفاده از فشرده‌سازی مواد مختلف به طراحی و تولید اورینگ پرداخت. مدت‌زمان زیادی طول نکشید که آوازه این قطعه کوچک و کارآمد در جهان پیچید و شخصی به نام نیلز کریستنسن درصدد بود که این اختراع را به نام خودش ثبت کند؛ اما موقعیت و جریان‌های مربوط به صنعت این اجازه را به او نداد. در نهایت، پس از بگیر و ببند‌های جنگ جهانی دوم، در ایالت متحده آمریکا اختراع اورینگ به نام نیلز ثبت شد. ازآن‌پس شرکت‌های مختلف ساحل شرقی و غربی تحت نظارت کریستنسن به تولید واشر‌های حلقه‌ای و دایره‌ای شکل پرداختند.

 

چرا اورینگ به یک قطعه کارآمد در صنعت تبدیل شده است؟

بر اساس اندازه یک قطعه نمی‌توان کارآمد و ناکارآمد بودن آن را اثبات کرد. واشر مکانیکی (اورینگ) در اندازه‌های کوچک و متوسط طراحی شده است. این قطعه کاربردی، در دو حالت دینامیک و استاتیک به‌کار گرفته می‌شود. واشر لاستیکی با اندازه کوچک و وزن سبک خود قادر است که فشار ۱۰۰۰ اسب بخار را تحمل کند. این قطعه را می‌توان با استفاده از روش‌های متعدد، از قبیل قالب‌گیری انتقالی، قالب‌گیری تزریقی و قالب‌گیری فشار، تولید کرد. نحوه نصب اورینگ بسیار ساده بوده و بر اساس قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای که دارد، اولین انتخاب برای آب‌بندی وسایل به‌حساب می‌آید.

 برای اینکه آب‌بندی دو قطعه به‌صورت دقیق انجام شود، لازم است که اورینگ میان دو قطعه به‌خوبی چفت شده و فشار موضعی را تنظیم کند. واشر‌های مکانیکی انواع متفاوتی داشته که از رایج‌ترین آن می‌توان به اورینگ لاستیکی اشاره کرد. انعطاف این واشر در مقایسه با واشر‌های دیگر بیشتر بوده و ماندگاری بسیار زیادی دارد. این قطعه همانند یک سپر عمل کرده و از نابودی قطعات در دستگاه‌های مختلف جلوگیری می‌کند. درست است که عایق کردن وسایل مختلف به‌واسطه واشر‌های مکانیکی بسیار ساده بوده، اما دقیق قرار‌گرفتن آن‌ها میان دو قطعه حساسیت و مهارت زیادی را می‌طلبد؛ چون درست قرار‌نگرفتن اورینگ می‌تواند به قیمت نابودی آن ابزار یا دستگاه تمام شود.

معرفی انواع مختلف اورینگ و بررسی کاربرد‌های آن‌ها

در زمان‌های گذشته به دلیل کمبود امکانات و محدود بودن ذهن بشر از هر وسیله‌ای فقط یک نوع، طراحی و ساخته می‌شد. با گذشت زمان، پیشرفت صنعت و روی کار آمدن مواد مختلف، شرایط به‌خوبی فراهم شد که با کمی تغییروتحول، انواع متفاوتی از ابزار، وسایل و قطعات تولید شود‌. طراحی و تولید واشر‌های مکانیکی نیز با گذشت زمان دستخوش تغییراتی شد که همین امر انواع مختلفی از اورینگ را به وجود آورد. در این قسمت به معرفی ۳ نوع از آن می‌پردازیم.

22

اورینگ سیلیکون

پلی‌دی‌متیل سیلوکسان جزء محصولات سیلیکونی بوده که در برابر حرارت و گرما بسیار مقاوم است. خاصیت ویژه اورینگ سیلیکون، یعنی مقاومت آن در برابر گرما، قیمت آن را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده و خریداری آن هزینه بیشتری را در مقایسه با واشر‌های دیگر متحمل می‌شود. این درزگیر هلالی شکل، عایق کردن دو قطعه و تنظیم فشار وارده بر آن‌ها را برعهده دارد‌. از این واشر در پیستون‌های سیلندر هیدرولیکی و شفت‌های پمپ دوار استفاده می‌شود. بهترین و رایج‌ترین آب‌بندی در صنعت ماشین‌آلات به‌واسطه همین سیلیکون انجام می‌پذیرد. برای خرید لوازم و قطعات صنعتی بهتر است به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر گوگل مراجعه کرده و با شرح‌دادن نیاز و مشکل دستگاه خود، به کمک پشتیبان‌های سایت بهترین قطعه و وسیله را خریداری کنید.

خاصیت‌های واشر سیلیکونی

  • دارای درجه سختی ۳۰ تا ۸۰
  • خاصیت بالای دی‌الکتریک
  • گران‌روی کم در درصد بالای رزین
  • مقاوم در برابر اشعه فرابنفش، حرارت بالا، هوای فشرده و رشد قارچی
  • مقاوم در دمای 75- تا ۴۵۰ درجه فارنهایت
  • بسیار شفاف و به رنگ نارنجی
  • حل‌نشدن در الکل و آب
  • حل‌شدن در حلال‌های آلی
  • نداشتن اثر شیمیایی

اورینگ وایتون

کارآمدترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین واشر مکانیکی قطعا اورنیگ وایتون است. این قطعه با هیدروکربن بسیار سازگار بوده و فشار زیادی را تحمل می‌کند. اهمیت این واشر بسیار بالا است و در آب‌بندی سیستم‌های سوخت مورداستفاده قرار می‌گیرد. این اورینگ در دهه ۶۰ طراحی و تولید شد. از خصوصیات منحصر‌به‌فرد آن می‌توان به مقاومت بسیار زیاد در برابر حرارت و ایمنی بالا اشاره کرد. نصب این واشر در مدت‌زمان کوتاه و به‌راحتی صورت می‌گیرد. اورینگ وایتون از سری جدید واشر‌های مکانیکی بوده و می‌توانید آن را از مغازه‌های ابزار و یراق خریداری کنید.

خاصیت واشر‌های وایتون

  • دارای رنگ‌های خاکستری، سبز، قهوه‌ای و بنفش
  • مقاوم در برابر گرما، اکسیژن و حلال‌های آلی
  • طرح ساده و نصب راحت
  • داشتن تراکم مولکولی پایین
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • دارای مقاومت در برابر پاره شدن
  • بهره‌گیری از متریال پلاستیکی

از لاستیک‌سازی نوین صنعت مطمئن خرید کنید!

با افزایش کارخانه‌ها و ترویج شغل‌های صنعتی، متقاضی برای خرید لوازم و محصولات صنعتی روز‌به‌روز افزایش یافت؛ بنابراین فروشندگان لوازم صنعتی برای فروشگاه خود یک سایت طراحی کرده و محصولات خود را در آن سایت در معرض دید افراد قرار می‌دهند. البته این اقدام کار خریدار را نیز راحت کرده و افراد می‌توانند بدون دردسر با سفارش آنلاین محصول مورد‌نظر خود را دریافت کنند. از میان این فروشگاه‌ها، لاستیک‌سازی نوین صنعت، محبوبیت و اعتبار فراوانی کسب کرد؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم برای خرید لوازم صنعتی به لاستیک‌سازی نوین صنعت مراجعه کرده و با همراهی پشتیبان‌های این سایت بهترین محصولات، از قبیل اورینگ لاستیکی، اورینگ مداربسته، اورینگ متری و سایر لوازم صنعتی را با‌قیمتی کاملا مناسب خریداری کنید. این شرکت علاوه بر اورینگ لاستیکی محصولات لاستیکی دیگری همچون دیافراگم لاستیکی، پکینگ، روکش غلطک، درپوش لاستیکی، انواع ضربه گیر لاستیکی، نئوپرن، کوپلینگ و ... را تولید و عرضه می کند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها