احتمال افزایش چراغ خاموش حقوق بازنشستگان

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در روزهای گذشته حرف‌های دلگرم کننده‌ای راجع به احتمال افزایش حقوق بازنشستگان معترض زد، از طرف دیگر علیرضا محجوب نماینده ادوار مجلس نیز نگاهی خوشبینانه به ماجرا دارد و از احتمال توافق ضمنی بر افزایش چراغ خاموش حقوق بازنشستگان خبر می‌دهد.

 احتمال افزایش چراغ خاموش حقوق بازنشستگان

دعوایی که ابتدای امسال میان مستمری بگیران تامین اجتماعی با دولت برسر نحوه افزایش حقوق بازنشستگان ایجاد شده بود به رویارویی دولت و مجلس ختم شد. آیا ممکن است این مشکل در سکوت و بی‌خبری حل بشود و خواسته معترضان برآورده شود؟

باوجود آنکه پرونده این اختلاف حقوقی همچنان مفتوح است و احتمال تغییر در افزایش حقوق بازنشستگان وجود دارد اما سازمان تامین اجتماعی این روزها به واریز مستمری تیرماه مشغول است و بازنشستگان این سازمان همان مبلغی را دریافت می‌کنند که به تصویب هیات دولت رسیده بود.

این درحالی است که حدود یک ماه پیش هیات تطبیق مقررات مجلس در این مرافهه جانب کارگران بازنشسته را گرفت و رای به ابطال مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی داد. از آن زمان تاکنون موضع شخص رئیس مجلس در این رابطه معلوم نیست، علت اهمیت این مسئله آن است که تنها رئیس مجلس است که می‌تواند، دولت را نسبت به تغییر حقوق تعیین شده برای بازنشستگان وادارد.

این روزها برای بازنشستگان تامین اجتماعی هیچ چیز مهمتر از افزایش حقوق نیست. سازمان تامین اجتماعی حدود ۳٫۶ میلیون نفر بازنشسته و مستمری بگیر دارد که از این تعداد بیش از یک میلیون نفر در زمره میانه بگیران و حداکثری بگیران قرار دارند.

سکوت به وجود آمده در مجادله اخیر میان مجلس و دولت درحالی است که در روزهای گذشته میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به صورت تلویحی، احتمال تغییر مصوبه جنجالی دولت را تایید کرد و گفت: پیگیری‌ها برای حل مشکل به وجود آمده ادامه دارد، به صورت مشخص از دفتر رئیس جمهور جویای مسئله هستند.

بنابراین جای نگرانی برای بازنشستگان وجود ندارد. هر زمان که این مصوبه تغییر کند، سازمان آمادگی دارد تا با صدور احکام جدید بازنشستگی، حقوق بازنشستگان را به نرخ جدید افزایش دهد و مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته را نیز پرداخت کند.

از این صحبت می‌توان اینطور استنباط کرد که دولت و مجلس بر سر حل مشکل مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان به توافقی ضمنی رسیده‌اند، توافقی که از یکسو حرمت مصوبات دولت حفظ شود و از سوی دیگر بازنشستگان معترض به حقوق خود برسند.

تاکید بر حفظ وجه دولت یکی از موضوعاتی بود که در همان روزهای اول شکل گیری دعوای میان بازنشستگان با دولت، راجع به آن صحبت می‌شد.

به صورت مشخص نمایندگان نهادهای صنفی بازنشستگی در نقل قول‌هایی که از جلسات مشترکشان با مقامات دولتی داشتند، گفتند: دولت حاضر به تغییر مصوبه است و در عین حال تمایل دارد این اتفاق طوری بیفتد که وجهه آن مخدوش نشود.

در همین رابطه علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و نماینده ادوار مجالس پنجم تا دهم شورای اسلامی به تجارت‌نیوز گفت: مطلع هستیم که شخص رئیس مجلس اقدامات قانونی لازم را انجام داده است، این مصوبه در عمل یک گام تا ابطال شدن فاصله دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شواهد و قرائن نشان می‌دهد که برخلاف موضعگیری‌های اولیه، دولت اشتباه خود را پذیرفته است اما قصد دارد بی‌سرو صدا و چراغ خاموش موضوع را فیصله دهد.

محجوب افزود: طبق آیین نامه مربوط به هیات تطبیق مقررات مجلس، دولت یک ماه بعد از ابلاغ نظر رئیس مجلس فرجه دارد تا مصوبه را مورد بحث را رفع ایراد کند، به نظر می‌رسد در موضوع مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان، دولت می‌خواهد این فرجه سپری شود و بعد مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی را مبنای پرداخت مستمری‌ها قرار دهد.

البته این در حالتی است که مصوبه قبلی ابطال شود اما اگر دولت قصد تصحیح آن را داشته باشد این نگرانی وجود دارد که به جای افزایش ۱۰ درصد این بار رقم دیگری غیر از ۳۸ درصد پیشنهادی سازمان تامین اجتماعی به عنوان مستمری جدید تعیین شود.

اگر قسمت خوش بینانه صحبت دبیرکل خانه کارگر را در کنار حرف‌های دلگرم کننده مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قرار دهیم، به این نتیجه خواهیم رسید که به احتمال زیاد پرونده افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با اتمام رسیدن فرجه زمانی تعیین شده به پایان خواهد رسید و در نهایت با ملاک قرار گرفتن پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی، مابه التفاوت ماه‌های سپری شده از سال ۱۴۰۱ به حساب مستمری بگیران واریز خواهد شد.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • ناشناس
    0

    خدا ازتان نگذرد که جگر ما را خون کردید با این حقوق دادنتون .از اون بالا که مشکل ساز بود تا هرکه بوده از خدا جزایس را خواهانیم.سالها کار کردیم و پول دوران بازنشستگی را دادیم وحالا که میخواهیم بخوریم که نمیریم وشما دزد های نابکار بی وجدان وحسود چشم تنک نمی گزارید

  • سید حسن
    0

    چه چراغ خاموشی که شما و تمامی سایتهای خبری در جریان هستید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بحث چراغ خاموشی نیست راهکاری بود برای پیچوندن همسان سازی وگرنه از اول هم معلوم بود که مجبورند همون 38درصد رو بدن حالا از این به بعد ببینید وقتی دادند دیگه یه بازنشسته حرفی از همسان سازی نمیزنه چون فکر میکنه تا همینجا هم که حقشو گرفته کار بزرگی کرده!!!

  • ناشناس
    0

    مگه وجهه اي هم واسه دولت مونده كه بخواد خدشه دار بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟

  • محسن
    1

    وقتی تامین اجتماعی آخر هرماه یک پول قلمبه دریافت میکرد الان میبایست امانتدار خوبی باشد و هریک از بازنشستگان بر اساس پرداختهای که داشته اند به حقوق مربوطه برساند. فراموش نکنیم که عدالت برابر با مساوات نیست

  • احمد
    0

    قبول کردن اجرای دقیق قانون هیچ خدشه ای بکسی وارد نمیکند باید باعث افتخار یک مدیر باشد که قانون را درست اجرا کند فلسفه مدیریت درست همین است ،تضیع حقوق بحق دیگران باعث خدشه وبی اعتباری میشود نه اجرای قانون اساسی این مدیران چرا اینقدر مغرور و قانون گریز هستنداز کجا امدند ادعا میکنند ازجنس ملت هستند ولی واقعا ادم فکر میکند زمین دهان باز کرده یک مشت ادم را ازعصر دقیانوس اورده والا من یک بازنشسته باسی وسه سال پرداخت بیمه هستم در چهار روز گذشته برای یک سرما خوردگی ساده تا بحال نردیک ۵۰۰ هزار تومان پول دارو دکتردادم بابا خدا را خوش نمیاد همه چیز چندین برابر شده والا ۳۸ درصد هم دردی را دوا نمیکند ولی چون قانون است باید قبول کرد

  • غضنفر چمچاره
    0

    تورم چراغ روشن افزایش حقوق شاید چراغ خاموش

    نظرات شما -
    • قاسم
      0

      تورم از چراغ روشنی گذشته ، الان شده یک پروژکتور

  • Mm
    0

    خدااز دهنتون بشنوه.

  • ناشناس
    5

    این بازنشسته ها خطریه هستند همون های
    هستند جنگ را به پیروزی رساندن ان قلاب
    کردن بزنه سرشون کلک شما را هم میکنند
    حقشون بیدید دود از کنده بلند میشه

  • ناشناس
    0

    دولت موظف به اجرای قانون هست مگر اینکه خودشو از اینکار مبرا بداند.از اول نباید همچین مصوبه ای که خلاف قانون هست میذاشت که الان توش گیر کنه.حالام بیش از این پاس کاری نکنید.همه کارهاتون همینه کاملا بی برنامه و بی خیال ملت هستین فقط بلدین جلو دوربین حرف از پیگیری و رسیدگی به کارها بزنید و در عمل همینه که داریم میبینیم

  • سرباز وطن
    14

    وقتی در همه ارگانهای دولتی افزایش حقوق وبازنشستگی ۱۰ درصد است پس در صورت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی؛ سایر ارگانها وبازنشستگان کشوری و لشگری هم منتظر افزایش حقوق باشند .

  • قاسم
    0

    فعلاً که آقای قالیباف درگیر مسائل مصلحتی خود هستند و بر خلاف قوانین و آئین نامه‌های مجلس عمل می‌کند و حتی مکاتبه‌ای با دولت در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی انجام نداده‌اند و هیچ کسی هم نمی‌تواند به ایشان تذکر بدهد.
    دیکتاتوری که شاخ و دم ندارد.

  • ناشناس
    0

    دولت باید ابتدا از خود و وزیران و وکیلان ومدیدان شروع میکرد وحقوق انها را برابر با کارگران میکرد بعد از بازنشسته ها کم میکرد که بازنشسته ها ناراضی نشوند

  • ناشناس
    11

    حقوق معلما را هم زیاد کنید. اجرکم عندالله یا مهدی

  • رضا
    0

    باسلام خدمت هموطنان عزیز:
    این اتفاقات که درموردحقوق بازنشستگان
    افتاده چیزتازه ای نیست وتاریخ آن به
    سردارسازندگی جناب رفسنجانی برمیگردد.
    من شخصا بازنشسته شرکت فولادمبارکه
    هستم.زمان استخدام کدرسمی استخدام
    داشتیم واستخدام وزارت صنایع ومعادن و
    فلزات.آن زمان تاکنون درآمدشرکت کم
    نبوده است.ولی باطرح خصولتی سردار
    سازندگی عملا بیمه وحکم استخدامی ما
    تغییرکرد.وصندوق بازنشستگی کارمندان
    روهوا رفت.بطوری که الان باصدقه سری
    اداره می شود.یعنی باردیف بودجه.یعنی
    پولی ازدرآمدنفت جهت حقوق ما درنظر
    گرفته می شود.وتنها دلیل خصوصی سازی
    کوتاه کردن دست سازمان بازرسی کل کشورازشرکت جهت ممیزی سالیانه بود.
    تاقبل ازخصوصی سازی مرتب دخل وخرج
    شرکت محاسبه می شد.ولی این کارجهت
    ایجادرانت انجام شد بطوری که مدیرعامل
    های آن گاها جناحی ویااطلاعاتی ویاسپاه
    بودندوراه اختلاس برایشان بازوبه کسی هم جوابگو نبوده ونیستند.تازه این یک
    بخش کوچک آن بود.باایجاد شرکت های
    اقماری تحت عنوان توکا ریل وتوکابتن و
    توکا قراضه و.....به غارت پرداختند وبا
    بستن قراردادهای میلیاردی جهت خدمات
    به این امردست می زنند.مثلاسهام توکا
    قراضه عمده اش بنام همسر معاونان ومدیرعامل می باشد.تازه دراین جا قراضه
    های درجه3بنام درجه 1 جازده می شود وطبیعتا مسولین ومدیران وعوامل دست
    اندرکارجزمنتخبین مدیرعامل می باشند
    حالاشما تصورکن یک شرکت بزرگ فولاد
    چقدرخریدسالیانه دارد وچقدربه مواداولیه
    ومصرفی وهمچنین خدمات موردنیازدارد
    وچه کسانی این امرراانجام میدهند.جالب
    است بدانید که باآب وبرق وگاز یارانه ای
    فولادتولیدمی شود ولی سودش توجیب
    یک سری افرادخاص می رود.نکته بعدی
    بازکردن ال سی جهت مصرف کنندگان فولاد.ال سی یعنی دادن اعتباربدون پرداخت پول.دادن جنس فولادبه مشتری
    بصورت نسیه .که باسفارش وتلفن وزیر
    ویا مقامات ویامعاونان ریاست جمهوری
    درتمامی دوران ریاست جمهوری بوده است.وجالب است بدانید یکی ازبزرگترین
    ابربدهکاران کشورکه اخیرا نامش فاش شد
    به شرکت فولادمبارکه بدهکاراست این
    سوای بدهکاری غول خودروسازی ایران
    خودرومی باشد.حال چه کسی توانایی جمع کردن این بساط رادارد.درضمن از
    کمک ها اجباری شرکت درضمینه هزینه ها
    ی نظامی گرفته تاخرج ومخارج گروهای
    نیابتی خارجی می توان نام برد وسندلازم
    نیست که با افتخاردرخبرنامه هفتگی وآرشیو نام بازدیدکنندگان چاپ شده است
    وموجودمی باشد حتی پشت ساختمان اداری شرکت باغچه ای جهت کاشت درخت یادبوداست که می توان نام رفیق
    حریری رادرآن یافت!

    نظرات شما -
    • نقی معمولی
      0

      عزیز جون شماکه اینقدر درد دل داشتی میرفتی تو برنامه تحلیل بعد از اخبار

  • بازنشسته
    12

    پس تکلیف بازنشستگان کشوری که فقط ۱۰درصداضافه شده چی میشه؟حقوق ما۶۰۰هزارتومان اضافه شده یعنی ۶میلیون شده ۶۶۰۰،خداذلیلتون کنه

  • محمدی
    6

    اقای ریسی حضرت علی گفت بر شتر لخت سوار شو وبرو حقت را بگیر شتر لخت سوار شدن خیلی خطر دارد

    نظرات شما -
    • نقی معمولی
      0

      پس بیخیال

  • ناشناس
    5

    نوبت به اولیا رسید آسمان تپید خاک بر سرتان یک بازنشسته با ۵ و ۶ تومان باید مردگانی کند تا زندگانی کو آن قانون اساسی که رفاه آحاد مردم را وظیفه حکومت میداند

  • ناشناس
    1

    سلام، بنده، از پرسنل نیروی انتظامی هستم، که در
    ماه دوم سال 1400بازنشست شدم، پس از سی سال خدمت، هنوز پاداش پایان خدمت پرداخت نشده، خواهشمندم، به گوش مسولین برسانید، ویا اگر هم دیر میخواهند پرداخت کنند لا اقل به نرخ روز تورم که مدیونی نداشته باشد،،

    نظرات شما -
    • سید احسان
      0

      پلیس عزیز ،الانه میلیاردها تومن دولت به تامین اجتماعی که دولتی نیست بدهکاره نداده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها