کارشناسان نظرسنجی بورسی پاسخ دادند

ابهامات سیاسی و اقتصادی مانع خروج بازار از روند خنثی می‌شود

در قالب یک نظرسنجی، پیش‌بینی ۱۰ کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته پیش‌رو گردآوری شده است.

ابهامات سیاسی و اقتصادی مانع خروج بازار از روند خنثی می‌شود

در قالب سوالی سه گزینه‌ای از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش‌رو که منتهی به چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

روند بازار سرمایه و بازدهی هفتگی شاخص کل بورس در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۱. مثبت. افزایشی

۲. بدون تغییر چشمگیر (کمتر از ۱ درصد)

۳. منفی. کاهشی

ابهامات سیاسی و اقتصادی مانع خروج بازار از روند خنثی می شود

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است.

نام کارشناس توضیحات
کورش آسایش گزینه دوم. با وجود ارزندگی بخش زیادی از نماد‌های بازار، به دلیل عدم شفافیت آینده اقتصادی کشور، تصمیم‌گیری سرمایه گذاران (در انتخاب صنعت و نماد) سخت  شده، که این باعث افزایش تعداد نظاره‌گران در بازار می‌شود.
فردین آقابزرگی گزینه دوم. بازار تقریبا به نقطه مینیمم رسیده و اغلب صنایع و شرکت‌ها اصلاح کردند. انتظار کاهش بیش از این منطقی نیست؛ به شرط عدم حادث شدن وقایع غیر مترقبه و تصمیمات خلق الساعه ضد صنعت، بر مدار تعادل حرکت خواهیم کرد.
آرتا اسدی گزینه سوم. به دلیل بی‌نتیجه ماندن مذاکرات سیاسی، روند نزولی ادامه خواهد داشت.
ندا رضایی گزینه دوم. با توجه به ابهامات سیاسی و افزایش قیمت دلار، بازار بدون تغییر چشمگیر پیش‌بینی می‌شود.
آراد پورکار گزینه دوم. هنوز هم ارزش معاملات در محدوده‌های زیر تعادلی در حال نوسان است و تا زمانی که رشد ارزش معاملات رخ ندهد بازار سرمایه بی‌جانی را شاهد خواهیم بود.
علیرضا تاجبر گزینه سوم. با توجه به عدم حصول نتیجه از تحولات عرصه سیاست خارجه و عدم حمایت از بازار، در این هفته نیز شاهد خروج نقدینگی و روند منفی خواهیم بود.
اکبر ادهم گزینه دوم. با توجه به کاهش قیمت محسوس کامودیتی‌ها در بازار جهانی و از طرف دیگر حمایت تکنیکالی ۱ میلیون ۵۰۰ هزار واحدی، گزارشات خوب ماهانه و معاملات دلار ۳۲ هزارتومانی، روند متعادلی را خواهیم داشت.
بابک سالاروند گزینه دوم. همچنان شاهد خروج و کمبود نقدینگی و به تبع آن کاهش ارزش معاملات در بازار سرمایه هستیم که عمدتاً ناشی از باقی ماندن ابهامات بر سر مولفه‌های بازار سرمایه است. از جمله فاصله بین نرخ دلار نیمایی و دلار آزاد، نرخ بهره، قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و درکل باقی ماندن ریسک‌های سیستماتیک از جمله تحولات بین‌المللی که می‌تواند بر روی شاخص کل تاثیرگذار باشد و بدون تغییر چشمگیری پیش‌بینی شود.
حسین مریدسادات گزینه دوم. با توجه به عدم ورود نقدینگى به بازار که منجر به کاهش ارزش معاملات و حجم معاملات در بازار شده و از سوى دیگر ریسک‌هاى پیش روى بازار کاسته نشده است، پس نمى‌توان بازار پر رونقى را براى هفته آینده پیش‌بینى نمود.
علی ملک لی گزینه سوم. شاخص در یک کانال نزولی قرار گرفته و با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی، همچنان میل به نزول دارد.

با توجه به انتخاب ۷۰ درصدی گزینه دوم (بدون تغییر چشمگیر) توسط کارشناسان، به نظر می‌رسد روند هفته آینده به علت ابهامات سیاسی و اقتصادی روندی متعادل و متمایل به نزول را دنبال خواهد کرد.

لازم به ذکر است نتایج این نظرسنجی و تحلیل کارشناسان، نظر باشگاه ما نبوده و سیگنال بورسی و توصیه به خرید یا فروش محسوب نمی‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها