آشنایی با طراحی و ساخت استخر و سونا

استخر به عنوان یک سازه حساس از نظر آب بندی، زیبایی و کارایی نیاز به طراحی دقیق و علمی دارد. همچنین یک طراحی مناسب امکان صرفه جویی در هزینه ها و بودجه بندی مناسب را در اختیار کارفرما قرار می دهد.

آشنایی با طراحی و ساخت استخر و سونا

طراحی استخر را می توان به سه مرحله اساسی تقسیم نمود: طراحی کاسه استخر، طراحی تاسیسات استخر و طراحی معماری استخر.

برای طراحی کاسه استخر، ابتدا باید جنس کاسه استخر مشخص شود، استفاده از بتن مسلح، بلوک و فایبرگلس متداول ترین انتخاب برای ساخت کاسه استخر است. اما از این میان بطور کلی استفاده از بتن مسلح مطمعن ترین روش ساخت می باشد. طراح باید با توجه به مشخصات خاک منطقه و ابعاد استخر، طراحی کاسه استخر را انجام دهد. طراحی می بایست بر اساس محاسبات مهندسی صورت گرفته و ضخامت بتن، قطر و فاصله میلگردها و میزان افزودنی های بتن در آن بطور کامل مشخص گردد. طراحی مناسب باعث می شود از ترک خوردن استخر و نشت آب از آن در آینده جلوگیری شود.

پس از طراحی کاسه استخر، نوبت به طراحی تاسیسات استخر می رسد. تصفیه آب استخر و گرمایش آب، دو مقوله مهم در تعیین تجهیزات و تاسیسات استخر می باشند. برای طراحی تاسیسات استخر باید دفترچه محاسبات مهندسی آماده شده و ظرفیت تجهیزات و دستگاه ها و سایزینگ لوله ها تعیین گردند. تعیین درست ظرفیت دستگاه ها و سایزینگ لوله ها، شفافیت آب استخر و گرمایش مناسب آن تضمین خواهد شد.

الاتلات

در مرحله آخر نوبت به طراحی معماری استخر می رسد. آماده سازی یک طرح کامپیوتری سه بعدی قبل از شروع به کار اجرایی سبب می شود که کارفرما قبل از شروع کار اجرایی، شکل نهایی کار را دیده و بدون تحمیل هزینه اضافی تغییرات لازم را در کار ایجاد کرده و طرح دلخواه خود را نهایی و به مرحله اجرا درآورد.

پس از اتمام کار طراحی استخر، می توان کر اجرا را شروع کرد.

اولین مرحله ساخت استخر، گود برداری استخر و مهار آب های سطحی است. بدیهی است مهار آب های سطحی فقط در مکان هایی که سطح آب های زیرزمینی بالاست ضرورت دارد.

پس از گود برداری نوبت به ساخت کاسه استخر می رسد. مجری با توجه به داده های طراح، آرماتور بندی را انجام داده و بر اساس ضخامت بتن بدست آمده از طراحی، قالب بندی استخر انجام می شود. علاوه بر طراحی مناسب، مجری کار نیز باید تسلط کافی، به چگونگی آرماتور بندی و قالب بندی استخر داشته و مکمل های بتن، واتر استاپ و... را بشناسد و نحوه کارگزاری آنها را بطور کامل آموزش دیده باشد.

اجرای تاسیسات مکانیکی استخر مرحله بعدی ساخت استخر است. اجرای تاسیسات مکانیکی باید منطبق بر نقشه های مهندسی باشد. لوله های گالوانیزه، پلی اتیلن، پلی پروپیلن و یو پی سی برای اجرای تاسیسات استخر بکار می روند، که از میان لوله های یو پی وی سی دارای مزیت های فراوان بر سایر لوله ها هستند، اما از نظر قیمتی، قیمت بالاتری دارند. پس از تعیین جنس لوله استخر، لوله گذاری کف استخر انجام می گیرد، سایزینگ لوله ها باید بر اساس محاسبات مهندسی محاسبه شود. نصب تجهیزات در تصفیه خانه استخر مرحله بعدی اجرای تاسیسات استخر است. نصب دقیق و حرفه ای تجهیزات استخر در کنار محاسبه صحیح ظرفیت تجهیزات، تضمین کننده کیفیت آب استخر، گرمایش مناسب و صرفه جویی در هزینه هاست.

مرحله بعدی ساخت استخر، اجرای نازک کاری استخر می باشد. سیمان کاری، آب بندی و سرامیک کاری مراحل اصلی اجرای نازک کاری استخر می باشد. اجرای آب بندی استخر نیاز به تخصص و تجربه فراوان دارد و می بایست توسط استادکاران مجرب انجام گیرد.

مراحل فوق، مراحل اصلی ساخت استخر می باشد که بطور خلاصه تشریح شد، مراحل ساخت استخر عمومی و استخر خانگی تقریبا مشابه است، اما در مجموع باید توجه داشت که طراحی و ساخت استخر امری بسیار تخصصی است و در صورت تصمیم برای ساخت استخر حتما باید از متخصصین امر مشاوره گرفت.

ساخت سونا

سونا خود به دو دسته سونا خشک و سونا بخار تقسیم می گردد. سونا خشک، دارای دمای بالا و رطوبت نزدیک به صفر می باشد، لذا جنس مناسب برای ساخت سونا خشک، چوب می باشد، چرا که چوب دارای ضریب هدایت حرارت پایین است و در برخورد با بدن شناگران ایجاد آسیب دیدگی نمی کند. محیط سونا بخار دارای رطوبت بالا و دمای حدود 40 درجه سانتیگراد است، لذا استفاده از سرامیک برای ساخت سونا بخار گزینه مناسبی می باشد. در ادامه روند ساخت سونا خشک و بخار به اختصار توضیح داده خواهد شد.

مراحل ساخت سونا خشک عبارتند از: 1) زیرسازی و شاسی کشی 2) عایقکاری 3) چوبکاری 4) رنگ آمیزی 5) نصب هیتر و روشنایی سونا.

زیر سازی و شاسی کشی سونا خشک نیز معمولا با چوب انجام می شود، بطور معمول زیرسازی بوسیله چوب های افقی و سطح نهایی کار با چوب های عمودی انجام می پذیرد.

به علت دمای بالای سونا خشک و برای جلوگیری از هدر رفت انرژی می بایست دیوارهایی که در مجاورت محیط سرد (کنترل نشده از نظر دمایی) قرار دارند عایقکاری گردند.

چوبکاری سونا خشک مهمترین مرحله ساخت سونا است. برای چوبکاری سونا خشک از چوب روسی، چوب ترمو و یا چوب سامبا (آفریقایی) استفاده می شود، که از این بین چوب روسی متداول ترین انتخاب است.

مرحله بعدی ساخت سونا خشک، رنگ آمیزی سوناست، هر چند که می توان از رنگ آمیزی سونا صرف نظر کرد و چوب ها را بصورت خام نیز مورد استفاده قرار داد. معمولا از سیلر کیلر برای پوشش سطح چوب ها استفاده می شود، گرچه با زیرسازی مناسب می توان چوب های سونا را به رنگ دلخواه نیز در آورد.

آخرین مرحله ساخت سونا خشک، تهیه و نصب هیتر سونا و چراغ سونا می باشد. انتخاب مناسب هیتر سونا بسیار حائز اهمیت است چرا که بدون هیتر، سونا مشابه یک اتاقک چوبی است. لذا ظرفیت هیتر سونا باید به درستی مشخص شود.

گمکگمکگمکگ

مراحل ساخت سونا بخار عبارتند از:

1) آجر چینی سکوها و سیمانکاری سونا بخار 2) آب بندی و عایقکاری رطوبتی سونا بخار 3) سرامیک کاری سونا 4) اجرای سیستم روشنایی سونا 5) تهیه و نصب دیگ بخار و انجام لاین کشی های مربوطه

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها