تحققی از رؤیا با سفر به تاریخ تهران و اصفهان

مسافرت آن‌ هم سفر به اعماق تاریخ، لذت فراوانی دارد. سفر به برخی از نقاط و یا اماکن خاص، می‌تواند انسان را به اعماق تاریخ و رؤیاهایی در گذشته‌های دور انتقال دهد.

تحققی از رؤیا با سفر به تاریخ تهران و اصفهان

بخش بسیار مهمی از این مکان‌های تاریخی، خانه‌های سنتی هستند که سفر به آن‌ها در تمامی ایام سال، صفای خاص خود را دارد. بسیاری از شهرهای کشور ایران از خانه‌های سنتی و تاریخی برخوردار شده‌اند. از جمله این شهرها می‌توان به شهرهای بزرگی چون تهران و اصفهان اشاره کرد. بسیاری از گردشگران تمایل دارند به این دو شهر بزرگ سفر کرده و از خانه‌های سنتی موجود در آن‌ها بازدید کنند. یکی از اقدامات بسیار مهم پیش‌ از اقدام به سفر برای این افراد، رزرو و اجاره ویلا با امکانات مناسب و قابل‌ قبول است. 

شاهکاری از معماری در خانه‌های سنتی تهران

خانه‌های سنتی نشان‌ دهنده‌ جلوه‌های خاص فرهنگ ایرانی بوده و شاهکارهایی از معماری کهن این مرز و بوم محسوب می‌شوند. گشت‌وگذار درون این خانه‌ها گشت‌وگذاری کاملاً متفاوت و جذاب خواهد بود. بسیاری از خانه‌های سنتی در تهران در حال حاضر به کافه و یا رستوران تبدیل شده‌اند. بنابراین به‌ راحتی به آن‌ها دسترسی خواهید داشت.

اگر قصد دارید از طبیعت زیبای این شاهکار معماری سنتی لذت ببرید، حتماً فصل بهار را برای بازدید از این بنا در نظر بگیرید. پیش‌ از اقدام به سفر هم به اجاره آپارتمان مبله در تهران یا حتی اجاره سوئیت در تهران دست بزنید. در این‌ صورت در زمینه اقامت و اسکان نیز با دغدغه و مشکلی مواجه نخواهید شد.

این سازه‌ها دکوراسیون‌های سنتی جالب‌ توجهی داشته و فضا و محوطه بیرونی آن‌ها نیز بسیار دل‌نشین است. بسیاری از این شاهکارهای معماری در سال‌های دور، محل زندگی اشخاص مهم و پرنفوذ بوده‌اند. از جمله این خانه‌های سنتی می‌توان به خانه‌ سنتی مقدم اشاره کرد که در حال حاضر با عنوان کافه باغ موزه مقدم شناخته‌ شده و معروف است.

22

این خانه یکی از بناهای به‌ یادگار مانده از دوران قاجار است. خانه‌ای که از معماری بسیار باشکوهی برخوردار شده و در آن، یک موزه هم وجود دارد. استاد مقدم از اساتید باستان‌ شناسی دانشگاه تهران، مالک و صاحب این بنای تاریخی بوده و آثار بسیار زیادی را در خانه خود فراهم آورده است.

رستوران سنتی نان‌‌ونمک یکی دیگر از شاهکارهای معماری است که خود را به شکل خانه‌ای سنتی به نمایش درآورده است. این بنا نیز از دوران حکومت قاجار به‌ جای مانده و در محله سرچشمه تهران واقع شده‌ است. این رستوران سنتی با دکوراسیونی کاملاً قدیمی تزیین شده و لذا یادآور سال‌های دور است.

سراسر این خانه از گچ‌کاری‌های بسیار قدیمی پر شده و آینه‌کاری‌ها و مقرنس‌کاری‌های آن بی‌نظیر و تماشایی است. در میانه‌های حیاط این خانه، یک حوض آبی‌رنگ قرار گرفته  که به زیبایی و جذابیت آن کمک بسیار زیادی نموده است.

اگر به‌ دنبال یافتن شاهکاری از معماری در خانه‌های سنتی تهران هستید می‌توانید به باغ شازده سر بزنید. این باغ از خانه‌های بسیار قدیمی تهران بوده و به شازده دیده رو تعلق داشته که از نوادگان قاجار بوده‌داست. معماری آجری این خانه جالب‌ توجه بوده و پنجره‌های بزرگ و شیشه‌های رنگی آن می‌توانند شما را با خود به اعماق تاریخ انتقال دهند. حیاط این خانه و یا رستوران سنتی نیز بسیار زیبا است.

اصفهان، نگین انگشتر تاریخ ایران

اصفهان را با عنوان نگین انگشتری تاریخ ایران می‌شناسند. چراکه سراسر این شهر پر شده از آثار و بناهای ارزشمند تاریخی. خانه‌های تاریخی اصفهان هم بناهایی بسیار جالب و قابل توجه‌اند. از جمله این بناها می‌توان به خانه تاریخی بخردی اشاره کرد.

این خانه، معماری بسیار سنتی مربوط به دوران صفویان را دارا بوده و به سبک خانه‌های ایوان‌دار طراحی‌ شده است. این بنا در سال‌های دور محل زندگی سرهنگ مرتضی بخردی بوده و امروزه محلی مناسب برای گردش و تفریح در اعماق تاریخ است.

خانه انگورستان که به آن خانه امین التجار نیز گفته می‌شود، یکی دیگر از این بناهای تاریخی است. این خانه از زمان قاجار به‌ جای مانده و محل زندگی فردی به نام امین التجار اصفهانی بوده‌ است. بنایی که در دو طبقه ساخته‌ شده و از ۱۴ اتاق به‌ وجود آمده است.

اتاق‌های این خانه، با گچ‌بری‌های سنتی و خاتم کاری تزیین شده‌اند و منبت کاری‌ها، شیشه‌های رنگی و آیینه کاری‌های آن جالب‌ توجه است. این خانه محل تولد بانو مجتهده امین نیز بوده‌ است. خانه دهدشتی که با عنوان کافه هوگز شناخته می‌شود، یکی دیگر از بناهای تاریخی اصفهان است.

این بنا نیز از زمان قاجار به‌ جای مانده و دو محوطه بیرونی با فضای باز و محوطه داخلی دارد. خانه شیخ‌الاسلام هم از دوران صفویان و قاجاریان در اصفهان به یادگار مانده و محل سکونت علامه سبزواری، شیخ‌الاسلام اصفهان و نوادگان او به شمار می‌رفته است.

این خانه در حال حاضر به کارگاه‌های هنری سنتی تبدیل شده‌ است. از دیگر خانه‌های تاریخی اصفهان می‌توان به خانه وثیق انصاری، خانه مشروطیت، خانه ملاباشی و… اشاره کرد.

اگر قصد سفر به اصفهان و بازدید از خانه‌های سنتی و تاریخی این شهر را دارید، می‌توانید پیش‌ از اقدام به سفر به رزرو سوئیت و اجاره روزانه خانه در اصفهان دست بزنید تا دسترسی شما به خانه‌ها و بناهای تاریخی ارزشمند این شهر آسان‌تر شود.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها