بررسی نظر موافقان و مخالفان سیاست نفتی ایران؛

خیانت روسیه و چین به ایران؛ پکن و مسکو بازار نفت ما را زمین زده اند؟

برخی اخبار حاکی از این است که با تحریم روسیه توسط غرب، پوتین نفت خود را با تخفیفی چشمگیر به چین می دهد و همین اتفاق باعث شده خرید نفت ایران توسط چین به شدت کاهش یابد.

خیانت روسیه و چین به ایران؛ پکن و مسکو بازار نفت ما را زمین زده اند؟

به گزارش خبر فوری، در روزهای اخیر اخبار متعدد و متفاوتی درباره بازار نفت ایران شنیده می‌شود. برخی اخبار حاکی از این است که با تحریم روسیه توسط غرب، پوتین نفت خود را با تخفیفی چشمگیر به چین می دهد و همین اتفاق باعث شده اصلی‌ترین خریدار نفت ایران در شرایط تحریمی به سمت روسیه گرایش پیدا کرده و نفت ایران روی دست باد کند.

این خبر موافقان و مخالفانی دارد. در این گزارش سعی داریم نظر موافقان و مخالفان کاهش فروش نفت خام ایران به علت دخالت روسیه در بازار را بررسی کنیم.

منتقدان دولت چه می گویند؟

اینکه جنگ اوکراین و روسیه و به بن بست رسیدن مذاکرات برجام و از دست رفتن بازار اروپایی و آسیایی نفت ایران باعث آسیب رسیدن به نرخ فروش نفت کشور شده و می شود، امری است که پیش از این هم درباره آن هشدار داده شد (اینجا بخوانید). در همین راستا، چند روز پیش سی ان ان آمریکا در گزارشی مدعی شد بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های انرژی و هوای پاک، از زمان آغاز جنگ در اوکراین، چین بیش از 7 میلیارد یورو سوخت فسیلی از روسیه خریداری کرده است. این گزارش می ‌افزاید که در نتیجه این امر، فروش نفت ایران به چین، به دلیل رقابت روسیه بیش از یک ‌چهارم افت کرده است.

گزارش زیر که بر اساس اطلاعات اوپک تهیه شده میزان فروش نفت ایران و نیز صادرات نفت روسیه به چین و هند را نشان می دهد.

نفت 111111111

همچنین، بر اساس برخی ادعاها صادرات نفتی ایران به چین 75 درصد کم شده و در همین مدت، صادرات نفت روسیه به چین 16 درصد بیشتر شده است.

نفت 33

در همین رابطه تجارت نیوز، در گزارشی مدعی شده شرایط روسیه بهتر از ایران است و این کشور راحت تر می تواند با چین معامله کند. این پایگاه تحلیلی اقتصادی در این رابطه می نویسد: «روسیه نفت ارزان‌تر و باکیفیت‌تری را به چین پیشنهاد می ‌دهد. تحریم‌های ثانویه آمریکا هم فعلا در مورد نفت روسیه صدق نمی ‌کنند. طبق این تحریم‌ ها کشورهای خریدار نفت ایران باید از بازار آمریکا بیرون بروند. این عوامل باعث می ‌شود نگرانی‌ های ایران در خصوص رقابت بر سر قیمت‌ ها افزایش یابد.»

به جز روسیه، بر اساس برخی ادعاها عراق نیز به دنبال افزایش تولید نفت خود است و این نیز می‌تواند بازار نفت ایران را دچار آسیب کند. پایگاه بورسان در این رابطه می نویسد: «{عراق} در همکاری جدی با توتال به دنبال افزایش تولید نفت خود به 8 میلیون بشکه در روز است، آن هم تنها تا 6 سال دیگر و از آن سو، بازارهای جدید نفتی ایران که وزیر نفت درباره آنها گفته بود، با ریسک توقیف نفتکش روبرو شده‌اند که بارزترین نشانه آن توقیف اخیر محموله نفتی ایران در آب‌های مدیترانه است. این درحالی است که براساس گزارش‌ها صادرات نفت ایران به زیر 500 هزار بشکه بازگشته و دیگر خبری از فروش یک میلیون بشکه‌ای نفت در دوران تحریم که به‌عنوان دستاورد مطرح می‌شد، نیست.»

در این شرایط برخی منتقدان دولت معتقدند که دولت به پشتوانه صادرات نفت می خواهد اوراق ارزی به مردم بفروشد و این در حالی است که نرخ صادرات نفتی در ماه می نسبت به ماه های گذشته بسیار کم شده است و به همین دلیل، می توان گفت که فروش اوراق ارزی می تواند باعث افزایش تورم شود.

نفت 22

منتقدان معتقدند تا بازار جدیدی برای نفت ایران پیدا نشود اوضاع به همین نحو خواهد بود و درگیری دریایی اخیر ایران و یونان نیز نشان داد تا برجام یا توافقی دیگر مجددا از سر گرفته نشود، این چالش ها از بین نخواهد رفت (اینجا بخوانید). بنابراین، می توان گفت که از نظر منتقدان، برجام کلید حل مشکلات نفتی ایران است.

موافقان دولت چه می گویند؟

فارس و ایرنا در گزارش هایی به انتقادات منتقدان پاسخ دادند و سعی کردند از عملکرد دولت سید ابراهیم رئیسی در زمینه فروش نفت دفاع کنند. عمده تمرکز این دو رسانه تاکید بر مقایسه نرخ فروش نفت در دولت رئیسی و روحانی بوده است. از نظر آنها حتی با کاهش فروش نفت در ماه اخیر، باز فروش این ماده ارزشمند در دولت جدید بیشتر از دولت قبل بوده و به همین دلیل، انتقاد از دولت در زمینه فروش نفت بی معنا است.

به جز این، رسانه های فوق الذکر که حامی دولت هستند دلایل زیر را برای اثبات این مدعا که فروش نفت ایران کم نشده و یا حداقل این کاهش ربطی به دخالت روسیه در بازار نفت ندارد، مطرح کرده اند:

الف. کاهش نفت شایعه است

ایرنا در گزارش خود در این رابطه نوشت: «بر اساس آخرین گزارش اوپک که در خصوص تولید نفت اعضای این سازمان در ماه گذشته میلادی(آوریل) منتشر شده، تولید نفت ایران در ماه آوریل در مقایسه با 3 ماهه اول سال 2022 میلادی رشدی 36 هزار بشکه‌ای را به همراه داشته است.

ایران در ماه آوریل روزانه 2 میلیون و 564 هزار بشکه نفت تولید کرده که این رقم در 3 ماهه ابتدایی سال جاری میلادی 2 میلیون و 528 هزار بشکه و در سال 2021 حدود 2 میلیون و 392 هزار بشکه بوده است.

با توجه به آنکه ایران در این مدت تغییری در ظرفیت پالایشی خود نداشته و میزان مصرف نفت خام در کشور تغییری نکرده، بنابراین این افزایش تولید صرف صادرات شده است و با توجه به اینکه چین استراتژیک‌ترین بازار نفت صادراتی ایران به شمار می‌رود، احتمالا این افزایش تولید نیز راهی بازار چین شده است.»

ب. تخفیف عجیب ایران شایعه است

خبرگزاری ایرنا در گزارش دیگر خود تخفیف عجیب نفتی ایران به چین را هم شایعه می داند و می نویسد: «با توجه به افزایش قیمت نفت در سال جاری میلادی و میزان صادرات نفت ایران به چین، درآمد ایران از صادرات نفت به کشور اژدهای زرد، بیش از 7.3 میلیارد دلار است.

بنابراین ایران در سال گذشته میلادی از صادرات نفت خود به چین درمجموع حدود 14.7 میلیارد دلار درآمد به دست آورده است و با توجه به صادرات 263 میلیون بشکه‌ای، قیمت فروش هر بشکه نفت ایران به چین 55.84 دلار برآورد می‌شود.

با توجه به آنکه قیمت نفت ایران بر اساس اطلاعات اوپک در سال گذشته میلادی 60 دلار در هر بشکه بوده، بنابراین ایران هیچ ارزان‌فروشی برای صادرات نفت خود انجام نداده، بلکه با پیدا کردن مسیرهایی برای دور زدن تحریم‌ها و همچنین بازاریابی‌های گسترده، توانسته بزرگترین واردکننده نفت خود را مجاب کند که نفت ایران را بخرد.»

ج. کمک ایران به روسیه در انتقال نفت

فارس نیز در گزارش خود تاکید دارد که رقابت ایران و روسیه بر سر فروش نفت به چین درست نیست چرا که هم اکنون ایران به روسیه در انتقال نفت به کشورهای مختلف کمک می کند و همین نشان می دهد رقابتی بین این دو وجود ندارد. فارس در گزارش خود می نویسد: «موسسه تانکر ترکرز مدعی شده که خودِ ایران، نفت روسیه را به چین صادر می‌ کند. به بیان دیگر با توجه به ناتوانی روس ‌ها در صادرات دریایی نفت خود از لحاظ زیرساخت حمل، ایران به کمک روسیه در صادرات نفت آمده است، بدین ترتیب جایگزینی نفت روسیه با ایران در بازار چین منطقی به نظر نمی ‌رسد.»

د. چین مجبور است از ایران نفت بخرد

فارس همچنین در گزارش خود تاکید دارد که چین در سایر زمینه های اقتصادی نیز با ایران «بده بستان» دارد و همین امر اژدهای آسیا را مجبور کرده تجارت نفت ایران را ادامه دهد. این خبرگزاری در این رابطه می نویسد: « خبرگزاری سی تریدز از روند افزایشی واردات نفت ایران توسط چین گزارش می‌دهد و مدعی شده است که طرح کمربند و جاده چین نیازمند رضایت ایران بوده که یکی از الزامات آن خرید نفت ایران است.»

ه. اطلاعات محرمانه است

فارس و ایرنا مدعی اند بسیاری از اطلاعات نفتی ایران به دلیل شرایط خاص تحریمی محرمانه اند و به همین دلیل، اطلاعات دقیقی از فروش و صادرات نفت ایران منتشر نمی شود. فارس در این رابطه می نویسد: «محرمانه بودن مقاصد صادراتی نفت ایران در تحریم موجب گزارش‌های ضد و نقیضی درباره آن شده است‌ اما تحلیل بازار نفت بعد از وقایع اوکراین می‌تواند درستی و نادرستی اخبار منتشر شده درباره بازار نفت چین را مشخص کند.»

منتقدان یا موافقان؛ کدام یک درست می گویند؟

با توجه به نظر منتقدان و پاسخ موافقان دولت نظر شما چیست؟ به نظر شما کدام یک درست گفته و انتقادات کدام گروه منطقی تر است؟ آیا فروش نفت ایران به زودی دچار یک بحران می شود یا خیر؟ آیا نفت ایران برای خروج از این وضعیت احتیاج به برجام دارد یا نه؟ نظر خود را برای ما بنویسید.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 74
  • دروغگو
    3

    احتمالا شما جمعه صبح متوجه شدید که دو کشور بی دین دارند به ایران خیانت میکنند ،،ولی مردم ایرانی از سالهای بسیار دور خیانت آنها را شاهد بوده اند ،ولی هر چه فریاد میزنند ،آی دزد آی دزد ،،گوش حکومت صدا ها را نمیشنود ،

    نظرات شما -
    • به دروغگو
      3

      حکومت خودش دزده چه برسه صدای شما بشنوه

    • نی همبان
      7

      اگر شما نی زن بودید در 43 سال صدای نی شما را مردم شنیده بودند.

    • به همبونه چی
      0

      مردم صدای نی را در می اورند !ولی اونهایی که بایست بشنوند کر هستند و اسلحه بدست و فکر میکنند هر حرکتی بر ضد انهاست و با زور اسلحه خاموشش میکنند ،،در ضمن بد نیست به بازخوردها نگاه کنی بعد جواب بدهی ،،یا به خبر فارس مراجعه کنی که فقط بازخورد مثبت ،با تعداد حدود5---6نظر ،،
      افتاد ،

    • Y
      2

      باید بگیم خیانت کمونیست‌ها به احمق نوکرشان

  • خون جیگر
    2

    روسیه که همیشه نامرد تاریخ بوده و خواهد بود و چین هم همیشه گوش به فرمان برادر بزرگتر خود خواهد بود کشورهایی مثل ایران که حاکمان خود فروخته و متوهم دارند همیشه سرگردان خواهند بود .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      تیتر رو خیانت!!! خبرهای زرد و تو خالی با این تیترهای چندش آور ا
      بر فرض هم درست باشد اول خیانت را معنی کن در خرید و فروش

    • یکی از مردم
      0

      کمونیست گداها کلاهشونو بذارن بالاتر

  • نظر
    2

    خوشم مياد هر چي دكترين استراتژي داشتيم كه ميگفتن اين جنگ به نفع ايران هستش و فروش نفت ما زياد ميشه , همه لال چپيدن توي سوراخ موش...
    حالا بشينيد از پوتين اجازه بگيريد ميشه به ما هم يه فرصت بديد.
    راستي كجا هستن اونهايي كه ميگفتن ايران راههاي دور زدن تحريم رو به روسيه ياد ميده... بريد درس بگيريد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      16

      تو دیگر چقدر ساده ای
      تولید کنندگان نفت مشخص و مقدار تولید آنها هم مشخص آن وقت بازاری که روسیه داشته خالی می شود چگونه پر می شود؟ از هوا که نمی آید همچنان همان روسیه می فروشد یواشکی و فرقی برای ما ندارد چون بازار خودمان را داریم

    • به ناشناس
      0

      یه چیزی به اسم مغز هم وجود داره که میتونی ازش استفاده کنی وگرنه تو سرت میگنده

  • فندک
    3

    حقتونه شما باید به فلاکت و گدایی بیفتید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      18

      اتفاقا با تمام شدن گدایی از توافقات ننگین برجام و قبل آن سعد اباد یاد می گیرید که بدون گدایی و علمی اقتصاد اداره شود و نه صرفا فروش نفت

  • ناشناس
    0

    پاسخ خیلی ساده است . برای آقایان کمونیست منافع چین و روسیه مهم تر از منافع ایران است .

  • محمد رضا
    2

    با سلام
    واقعیت اینه بعد خدا تو این عالم حرف امریکاست
    فقط میدونم اول باید برجام خائنین به کشور داشته باشیم نمیشه ۴ هزار فرزند غرب باشه بعد شعار مرگ بر امریکا تو راهپیمایی قدس و ۲۲ بهمن بدن برجام عالی بود تو دوره خودش من الان به عنوان پیمانکار دارم فرو میرم ۵۰ کار گر دارم جنس هر روز گرون میشه نمیتونم قیمت بدم واسه کارام برجام بهترین راه حل الان فقط برجام رابطه با غربه اما با اقتدار نمیشه مردم بدبختی بکشن الان عربای منطقه دارن زندگی میکنن اونوریا تو بهشت ما با این همه دزدی و کلاهبرداری ادعا امام حسین داریم میگیم با دوتا اشک میریم بهشت

  • ناشناس
    2

    خبرگزاری دولتی دروغ پردازی میکنندچون میخواهنداشتباهات خودرا توجیه وپوشش دهند روسیه همیشه خائن بوده ودولت مامتاسفانه مستعمره روسیه است والابهترین فرصت برای ایران بودتامشکلات اقتصادی راحل کند.

  • طناب پوسیده
    1

    حالا بعضیا باطناب پوسیده این کمونیستا که خود توسط کشورهای قربانی شده و دام صحنه سازی شده ازقبیل مثل اوکراین وتایوان میروند دنبال نخود سیاه وضعیف شدن ونابودی میرویم به چاه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      12

      خخخخه از نظر شما نفرت پراکنان پس همه کشورها مستعمره و طناب پوسیده چین و روسیه هستندخخخخ

  • یا زهرا
    84

    حرفایی که منتقدان ومخالفین دولت می زنن همه شایعه است ایران قدرتمند تر از همیشه به سوی اهداف الهی یه خودش در حرکته و نیازی به برجام نداره اصلا برجام در هرشکلش به نفع امریکاست از اولش هم اشتباه بود هر قرار دادی باشیطان بزرگ آمریکا خسارت محضه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      یا زهرا
      شما چی مصرف کردید و کجا زندگی می‌کنید ؟
      میان مردم بروید و ببینید چه میگویند .

    • دروغگوها
      1

      اگر امریکا شیطان است ،،،پس مسئولین ما در دام شیطان هستند که فرزندانشان را به خانه ی شیطان میفرستند ،،،

    • ناشناس
      1

      کله پوک
      هرکی از این تیتر ناراحته از ایران بره

  • ناشناس
    6

    دولت ما دلت به روسیه وچین خوش کرده اینم نتیجش آمریکایها هرچقدر بد باشند درتجارت همیشه با ایران خوب بودند اگه نفت میگرفتند جنگنده پیشرفته بما میدادند

    نظرات شما -
    • مسعود
      25

      چرا آمریکا رو تطهیر می‌کنی؟!!!
      نمیخواد به ما جت بده بیاد ما پولشو میدیم داروهای تحریمی کودکان سرطانی رو برداره
      دلت خوشه ها
      اگر اینا کومونیست هستن امریکا که کلا برای منافعش حاضره یک کشور رو نابود کنن

    • ناشناس
      20

      آدم چقدر باید نادان باشد بعد از این همه دشمنی نفهمیده و باز می گوید آمریکا جان

    • ناشناس
      1

      اقایان .هیچ کس هیچ کشوری را تطهیر نمی کند و منافع ملیشان را بر اساس اتاق فکر کنترل می کنند. و کشورها بر اساس بده بستان می چرخند واقتصادشان را رونق می دهند هیچ کشوری دلشان برای کشور دیگر نمی سوزد میگویند پول ویا کالای دیگر بده و این جنس را ببر.مدیران سطح بالای کشور ما به چی فکر میکنند واینکه دارند از کشورهای مد نظر انتقام ویا زهر چشم میگیرند؟نه واقعا این چنین نیست دارند از مردم خودمان انتقام میگیرند وانها را وادار به خودکشی دسته جمعی می کنند. تمام کشورها بدون کشور دیگری بقایی ندارد یک جنس راهم هیچ کشوری مجانی به دیگری نمی دهد.به هیچ کشوری هم نباید اعتماد کرد .دیپلماتهای با تجربه میخواهد که ارتباط با کشورها را بدون ازدیا خواهی توسعه داد.حکومتهای دیکتاتوری میل زیاد به گسترش زیاده خواهی نابجای خود در مناطقهای مختلف برای بقای خود دارد وباید هزینه زیادی هم بدهد که نتیجه فقر مردم ومهاجرت نخبه هاخواهد بود.

  • ناشناس
    1

    لطفا مفاد قرارداد ۲۵ ساله روسیه و چین را که بستید اعلام کنید

  • حسن
    2

    ایران برا این کشورا شریک نیست
    بلکه نوکر و خدمتگذار است

    نظرات شما -
    • 0

      خلایق هر چه لایق

  • حامد
    1

    بخرند یا نخرند وضع ما همینه ..دنبال چی میگردی شما

  • طلبه
    0

    لعنت بر هرچه وطن فروش وخائن ،حالا در هر لباسى كه ميخواهد باشد

  • مش جمعه
    0

    باور کنید مردم از سیاسیون و قانون گزاران ،از حیث زمان و علم سیاست و اقتصاد و روابط بین الملل خیلی جلوتر هستند.من که از مردم هستم و صبح جمعه متوجه شدم، از زمان قرارداد اس ۳۰۰ و نیروگاه بوشهر، گفتم به قراردادهای که با روس و چین دل نبندید.اینها از پشت خنجر خواهند زد.دید که فقط برای تکمیل حدود ۵۰درصد نیروگاه بوشهر حدود ۱۸ میلیارد دلار بردند و شرکتهای اتمی روسیه را از ورشکستگی نجات دادید.از واگذاری جزایر جنوب به چین اطلاعی ندارم.از کریدور شمال جنوب چه خبر؟ از حضورتان در بازسازی سوریه چه خبر؟ بازهم بگویم

    نظرات شما -
    • ایرانی مظلوم
      2

      برای باسازی سوریه از جیب ملت هزینه میکنن

  • ناشناس
    0

    روسیه و چین دو کشور گدا و خائنی هستند که برای منافع خودشان لازم باشد ایران را با خاک یکسان خواهند کرد
    مسئولین لطفا از خواب بیدار شوید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خواب نیستند به خاطر منافع خودشون ( البته چون خودشون هم گدا هستند! ) خودشون رو به خواب زدن!
      ما مردم هم زمانی از خواب بیدار می شیم که کار از کار گذشته و سقف بالا سرمون هم به چینی ها داده شده! (فلسطین دوم خواهیم شد!)

  • آمریکا
    6

    آمریکا شرف داره به کشور هایی مانند چین و روسیه

  • علی
    1

    حق این حکومت نادان و گردن بار است که چهل ساله منافع ملت ایران را با دشمنی کور کورانه با آمریکا و نوکری کور کورانه برای روسیه به باد داده. و با این همه خیانت روس ها هنوز هم حاضر نیستند قبول کنند این افتضاح و اشتباه را. تازه هنوز بعضی ها این جانیان کمونیست ضد خدا را نماینده خدا هم می‌دانند

  • رحیمی
    40

    ایران نه به روسیه و چین دل بسته و نه هیچگاه به امریکا شیطان بزرگ ایران فقط به خدا دا بسته و به مردم خودش و به دست توانایی دانشمندان ش و برجام همون نقشه اصلی شیطان هست که ساده لوحان باور دارن ؟!برجام یعنی زنجیر بردگی و مزدوری به شیطان بزرگ .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آورین !

    • ناشناس
      2

      چرا از اینهمه نخبه و نوابغی مثل شما استفاده نمیشه در عجبم؟

    • به ناشناس
      0

      اتفاقا از اینها استفاده شده که به این روز افتادیم وگرنه کاربلدها بیکار یا هیچکاره اند!

  • ناشناس
    1

    والله تو هر دادگاهی شاهد باید صلاحیت داشته باشد .وقتی تو فارس وایرنا را شاهد می اوری باید گفت قصه از بنیان غلطه .آخه کیهان وجوان وایرنا وفارس ووووامثالهم از کی تا حالا صادق بوده اند که بتوان شهادتشونا قبول کرد ؟

  • یالی
    0

    درواقع خیانت حکومت ایران به ملت خودش

  • بازنشسته
    1

    شماقیمت دلار واجناس رو دربازارببینیدومقایسه کنیدبادولت قبلی متوجه میشین

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      خوب دست‌پخت دولت قبل هست که دارند جراحی اقتصادی انجام می دهند

  • ناشناس
    24

    به نظرمن باید ما فریب جنگ رسانه ای دشمن را نخوریم، درعین حال حواسمان هم به متحدان منطقه‌ای خودمان باشد. ما با روسیه وچین دشمن مشترکی به نام غرب داریم والان معاهده 25 ساله بسته ایم

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      1

      نظراتت رو بروز نده میفهمن نابغه ای میدزدندت یا کلکتو میکّنن!!!!!!!!!!!

  • نصیر آبایی
    10

    سگ زرد برادر شغاله. در زمانی که یک ایرانی هزارملیارد ازاین ملت ستمدیده میدزده، شما میخای بدونی غرب بهتره یاشرق؟ به خواست ‌پروردگار یادولت مشتری پیدامیکنه یا خودشون میان. فقط باید به خدای یگانه توکل کرد و پیش رفت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کسی نمی گوید غرب بهتر است یا شرق ولی همه می دانند غرب ؛ شرق شمال جنوب همه به فکر مملکت خود هستند مملکت یعنی مردم رضایت مردم قدرت خرید مردم و گرنه چرا مردم نمی رند کویر زندگی کنند بحث این است روسیه عامل قوی شدن صدام بود طول تاریخ که وحشتناک هست همین روس ها اول انقلاب بمب و ترور می کردن منافقین در عراق گرایش روسیه داشتند نه امریکا صدام هم برده روس ها بود نه امریکا الان وقت بازی با تحریم نیست وقت احیای برجام به هر شکل ممکن حتی برای شش ماه است چون امریکا با اروپا بسیار نزدیک شدن و جنگ اوکراین این اتحاد بسیار بالا برد اگر برجام احیا نشود این بار تحریم اروپا و سازمان ملل و حکام هسته ای داریم یعنی نابودی کامل توسعه ما با تحریم امریکا پوچ شدیم حتی سیل زلزله و جنگ توان تحریم ترامپ نداشت حال باید چه بخواهیم چه نخواهیم چه خوشمان بیاد یا نه باید برجام احیا شود چون روسیه برای چندین سال تحریم می ماند این رد خور ندارد چرا این بار ما نفت نفروشیم ما تحریم شدیم روس ها سهمیه ما تولید کرد دلار وارد کرد سر ما بی کلاه ماند نظام باید یک بار هم شده محکم بگوید احیای برجام / دلیلی وجود ندارد نظام برجام امضا نمی کند صددرصد مشکل در داخل توسط گروهی اقلیت هست سود برجام نود درصدش برای سپاه است شاید ده درصد مثل گذشته مردم سود ببرند در طول انقلاب ایرانیان در عذاب گرانی بیکاری مسکن ... و هزاران درد بودن این نشان می دهد دلار های نفتی برجام نوددرصدش می رود سمت نظام و سپاه مردم ده درصدم نصیبشان هم نمی شد/ کی مردم از نظام راضی بودن که الان باشند تحریم نبودیم مردم پول نفت نمی دیدن

  • ناشناس
    0

    مردم ایران از ته قلب از روسها متنفرند با توجه به جریانات تاریخی این تنفر بی دلیل هم نیست .اما اینکه چرا دولت مردان ایران با مردم همدل نیستند و غرور ملی رو زیر پا میذارند.
    حالا الکی بیا هی توی تلویزون کلیپ ایران ،وطنم،ای ایران . . .پخش کن . ازته دل نیستید.

  • ایرانی
    0

    از قدیم گفتند وقتی میخواهید داماد بگیری به مادرش نگاه کنید.روس و چین به مادر باوری ندارند پس شما فقط به چیزشان نگاه کردید.

  • ناشناس
    0

    این هنوز شروع قرارداد 25 ساله هست... چه شود در ادامه...

  • ناشناس
    0

    سلام /./ کار روسیه اشتباه است ؟ یا درست ؟ مشخصاً کار روسیه درست هست و کار چین ک از روسیه نفت و فولاد ... می خرد درست تر هست ما هم بودیم شما هم بودید درست کار روسیه چین کره جنوبی هند حتی افغانستان می کردین سی دلار تخفیف ما بیست دلار تخفیف می دهیم در فولاد ما 14میلیون تن تولید اضافه داریم اولاً تعرفه گمرکی ایران برای صادرات فولاد افزایش چشمگیر پیدا کرد یعنی دولت به بهانه تنظیم داخل یعنی یک دروغ بزرگ ( پر کردن جیب خودش ) آمده تعرفه را زیاد کرده در صورتی که از سی میلیون تن تولید فولاد ظریف مصرف داخلی فقط 15 الی 16 میلیون تن هست . ثانیاً دوست خوب ما روسیه 15درصد تخفیف جهانی روی فولاد می دهد پس عقل سلیم چین و 5 کشور دیگر که از ایران خرید می کردن بسمت روسیه رفته این ها درست کار کردن . دولت رئیسی داره راه اشتباه می ره گویا سبقت گرفته بتازه / هرگز نخورد آب ، زمینی ک بلند است / همین الان نزدیک 50میلیون بشکه نفت ایران که بدلیل شل گرفتن امریکا و مذاکرات هسته ای در بنادر چون سنگاپور پهلو انداختند هیچ کشور یا شرکتی از ایران نفت نمی خرد مشتری نداریم مشتری نداریم چرا ؟ جالب نمی دونیم چرا در این کشور عقل سلیمی که جلوی یکه تازی رئیسی در افزایش بی نهایتی قیمت ها را بگیرد جلوی دروغ هاشو بگیره جلوی بی برنامگی های جهانی بگیره کلید کرده روی تحریم سپاه اگه می شود اول تحریم نفتی برداشت بعد با مذاکره جدا تحریم سپاه کم کم کم تر کرد چرا نمی کنند رئیسی و تیمش باید بداند دیگر دنیا حتی به روسیه باج نمی دهد ایران که هیچی نیست رئیسی تیش باید بدانند که حداقل چند دهه روسیه تحریم می ماند این رد خور ندارد حالا ما باید از تحریم نفتی خارج شیم نفت به قیمت عالی کنونی بفروشیم باید از آب گل آلودی که روس ها باعث شدن ماهی بگیریم نه خودمونو بزنیم به کم عقلی /

  • رضا
    0

    عجیبه که دولتمردان ناقض العقل ایران نمیدانند که بازیچه چین وروسیه هستند وروسیه وچین برای دولت ایران پشیزی ارزش قائل نیست واین روابط هم به دلیل منافعشان و استفاده ابزاری از ایران است.

  • ناشناس
    0

    خیانت نیست...عرصه روابط خارجی و اقتصاد عرصه منافع ملی کشورهاست و هر کشور حتی المقدور به فکر منافع ملی خودش است...به کشورهای دیگر ربطی ندارد جمهوری اسلامی ۴۳ سال منافع ملی ایران و ایرانیان را فدای توهمات خام مذهبی و ایدئولوژیک می کند...آنها دنبال نفع خودشان هستند...

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      ساده نباش عزیز دین برای اینها اهمیتی نداره فقط وسیله است دشمنیهای مصلحتی و دوستیهای عجیب و غریب برای بقای حکومتشون و چپاول ثروت ایرانه

  • بنمود راست
    1

    اینه چون عیب تو بنمود راست،خودشکن ،اینه شکستن خطاست،مشکلات را گردن برجام و شرق و غرب انداختن راحته،کشور ژاپن بمباران اتمی شد و حالا اینه،کشور های حاشیه!!!خلیج فارس همینطور،متعهدین بی تخصص و حالام همه متخصص هم شدند!!! ای سلیم! اب زسرچشمه ببند، که چو پر شد نتوان بستن جوی!!

  • کسرا
    1

    خانه از پای بست ویران است........
    حاکمان نادان...
    ملت در خواب...
    فساد فراوان....

  • ناشناس
    1

    جناب آقای دکتر سید پوتین ولی نعمت بعضی ها هستند .

  • ایرانی
    1

    این هم عاقبت حکومتی که به حرف مردمش اهمیت نمیده در مورد روابطش با کشورها .

  • ناشناس
    0

    برای ایران بحران در فروش کم و زیاد نفت و منابع ملی خلاصه نمی شود. مدیریت کشور خود بی فر وبحرانی و بحران زا است.ایرانیها با این مدیریت روی ارامش و رفاه و بهروزی نخواهند دید.در دنیای امروز علم و فناوری و تخصص در هر کار,اداره کشور با دستها و مغزهای ناراست و نادرست اندیش به منزل مطلوب نمی رساند.برای نجات ایران انقلابی درست و همه جانبه با مدیریت علمی پاکدست و نیک پندار نیاز است که متاسفانه جامعه قابلیت درک و پذیرش ان را هنوز ندارد.

  • ناشناس
    0

    مسئولان روس دوست بخورند

  • ناشناس
    0

    پوتین برادر دینی مااست . چینی ها برادران ما هستند . ساندیس خور

  • ر سیدی
    0

    دولت ایران وحامیانش معلومه که دروغ میگن
    اگه راست بگن توجه به این اخبار نمی کنن وبه فروش ادعایی ادامه میدن و در صورت دروغ بودن این ادعاها دلیلی هم نمی بینن که پاسخ بدن....و وقت خود را صرف مسایل حاشیه ای نمی کنن

  • ناشناس
    0

    عزیزان مسولین دلسوز کشورمابایدچاره اندیشی کنیم هرچه سریعتربایدبرجام امضاشود چون کشوردرحال بحرانی قرارگرفته شده چه اقایون بخواهندیانه بایدباامریکا مذاکره کنیم وروابط داشته باشیم

  • فرشید
    0

    همه اینها هماهنگ شده است هیچ کاری در دنیا بدون برنامه انجام نمی شود
    وقتی فشار زیاد بشه تندرو ها راحت تر شرایط مذاکره با امریکا رو می پذیرند

  • دل سوز وطن
    0

    اگر به حرف های دلسوزان ایران گوش کنید سالها گفتن که جدا از چین روسیه کشوری است حتی از امریکا خیانتکار تر فقط در هر موقعیت منافع خود رادر نظر دارد بارها ثابت شده در سالیان گذشته .در حال حاظر هم ویرانی مملکت پر واضع است روسیه است اما صد در صد زدوبندی با دوستان سطح بالای خود دارد؟

  • کریمی
    0

    روسیه به کشورهایی که نفتش قطع کرده احتمالا با کم بود نفت مواجع خواهند بود و به نفت ایران احتیاج خواهند داشت بروید مذاکره کنید منافع ملی را فدای رابطه نکنید الان دنیا سخت به نفت ایران احتیاج دارد

  • چوپان دروغگو بیدار شو
    0

    ملتی هستم از مسئولینمون اینده نگرتر و‌فهمیده تر چندین سال هست میگم‌روس و چین بالاخص روس قابل اعتماد نیستند ولی هر روز قرداد میبندند و‌هروز خیانتشون اشکار تر...بدبخت ترین کشورها همچین بزرگوارن بی تدبیری نداره!!!!

  • بوشهری
    0

    بشنو از نی چون حکایت می کند--- از (خرابی)ها شکایت می کند
    از نیستان چون مرا ببریده اند---- از نفیرم مرد و زن نالیده اند

  • ناشناس
    4

    بنام خدا اشکال آسان است حل اشکال سخت است امام خمینی چقدر زحمت کشیده‌است تاحد زیادی کشور ثروتمند شده قدیم نان نداشتند بخورند الآن با موبایل چندمیلیونی و خرید اینترنت مینویسندمافقیرم همین موبایل و خرید ماها نه اینترنت شکم صدنفرسیرمیکنی درست است تلاش بشه ماهانه بیشتراز پنج کیلو برنج به همه مردم ازپول نفت و گاز بدهند بشرطی که خداراضی باشه

  • ناشناس
    0

    وابستگی شدید منابع ارزی ایران به فروش نفت خام تک محصولی آنهم به یک کشور تحت عنوان جمهوری خلق چین!!! اگر نفت خام نمی داشتیم و اگر چین خریدار نفت خام ما در دوران تحریم به قیمت نازل نبود الآن دستگاههای اجرایی پرهزینه کشور چگونه اداره می شد؟! هیچگاه تخم مرغ های خود را در یک سبد نگه ندارید!

  • نسل سوخته
    0

    کاش مسئولین ما از خواب سنگین برخیزند ! چین و روسیه مثل افعی به دور ایران پیچیدن و دور نیست روزی که ایران هم اوکراین دوم بشه .بهترین سرزمین های ایران رو روسیه قلدر گرفت! ساده دلی تا کی ؟

  • ناشناس
    0

    روسیه و چین طبق منافع ملی خودشان عمل می کنند این ملت ایران است که باید دشمنان داخلی و خارجی خود را بشناسند البته خلایق هرچه لایق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها