کلید برجام در دستان طلای سیاه/ آیا ایران به توافق با آمریکا احتیاج دارد؟

ایران هنوز به برجام و احیای توافق هسته ای احتیاج دارد و برای برطرف شدن موانع فروش نفت باید در مذاکرات بماند و آن را ادامه دهد.

کلید برجام در دستان طلای سیاه/ آیا ایران به توافق با آمریکا احتیاج دارد؟

به گزارش خبر فوری، به بن بست خوردن مذاکرات هسته ای بسیاری از رسانه ها را بر آن داشته که به دنبال علت این حادثه بروند. در حالیکه برخی علل سیاسی را در این امر برجسته می کنند، برخی دیگر بر آنند که مسائل اقتصادی باعث شده برجام کمتر از گذشته برای طرفین اهمیت داشته باشد.

رویترز در گزارشی که اخیرا نوشته، مدعی شده ایران توانسته از طریق فروش نفت به چین و همزمان با افزایش قیمت ها به دستگاه تنفس مصنوعی دست یافته و فعلا شاهراه حیاتی خود را به دست آورد. به همین دلیل، دیگر احتیاج زیادی به برجام و متعلقاتش یعنی رفع تحریم ها در عوض تعلیقِ فعالیت هسته ای، ندارد.

گزارش جنجالی رویترز؛ ایران به برجام احتیاج ندارد؟

رویترز در این رابطه نوشت: «در همین حال یک مقام ارشد ایرانی که از ذکر نامش خودداری کرد، گفت: برنامه هسته‌ ای ما طبق برنامه پیش می رود و زمان به نفع ماست. این مقام مسئول با بیان اینکه «اگر مذاکرات شکست بخورد، پایان دنیا نخواهد بود» افزود: این واقعیت که اقتصاد ایران اکنون چندان متکی به احیای توافق نیست، در صورت از سرگیری مذاکرات، اهرم قوی برای مذاکره‌کنندگان آن ایجاد می‌ کند.»

رویترز در این گزارش تاکید کرد؛ اگرچه ایران ارقام دقیقی را در مورد فروش نفت فاش نمی کند، یک مقام نفتی ایران گفت که این رقم در حال حاضر حدود 1.5 میلیون بشکه در روز است و بیشتر آنها با تخفیف زیادی به چین می ‌روند.

به جز این، رویترز در گزارش خود تصریح کرده که ایران در زمینه تحریم ها و زیست با آن «ماهر» شده است و می تواند بدون مشکل با آن کنار بیاید.

با این حال، علی‌رغم افزایش اخیر درآمدها، تحریم‌ها همچنان تأثیر عمده‌ای بر زندگی روزمره در ایران دارد، به این معنی که همه از نخبگان تجاری گرفته تا خانواده‌های کم درآمد با تورم فزاینده، سقوط ارز و افزایش بیکاری مواجه هستند.

رویترز ضمن بیان این نکته تاکید می کند: «به همین خاطر است که حاکمان ایران پایان دادن به تحریم‌ها را ترجیح می‌دهند، چون جلوی نارضایتی عمومی را می‌گیرد.»

به جزگزارش رویترز، گزارش پایگاه آناتولی ترکیه که در ماه فوریه منتشر شد، وجه دیگری از ارتباط برجام با مساله نفت را افشا می کند. بر اساس گزارش آناتولی، قیمت نفت با افزایش خبرها مبنی بر بهبود اوضاع و امکان احیای توافق هسته ای بین ایران و آمریکا کاهش می یابد. بر اساس ادعای آناتولی، خبرهای مثبت در مورد توافق ایران و غرب بازار نفت را از حالت صعودی خارج کرده و به آن ثبات می دهد اما خبرهای ناامید کننده باعث افزایش قیمت آن می شود.

این امر به صورت بالقوه می تواند محرکی برای ایران باشد که دیرتر به توافق هسته ای بازگردد تا بتواند از جنگ اوکراین و روسیه نیز استفاده کرده و بهره اقتصادی بیشتری از طریق فروش نفت خود ببرد.

چرا نفت ایران به برجام احتیاج دارد؟

فارغ از تحلیل های فوق، دلایلی وجود دارند که نشان می دهند، ایران برای عادی کردن و رله سازی فروش نفت خود احتیاج به احیای توافق هسته ای دارد.  نباید فراموش کرد که فروش نفت ایران هم اکنون زیاد نیست و هنوز به میزانی که قبل از اعمال تحریم های ضدقانونی ترامپ بوده، نرسیده است.

همچنین، نباید از خاطر برد که ایران هم اکنون بیشتر نفت خود را به  چین و آن هم با قیمتی مناسب و با تخفیف عرضه می دارد. در صورت رفع تحریم های نفتی، اولا ایران می تواند میزان و قیمت فروش نفت خود را بالا ببرد و ثانیا، می تواند مشتری های بیشتری داشته باشد.

به جز این، روسیه نیز با شرایطی همانند ایران روبه رو است و به عنوان یک کشور نفت خیز با تحریم های مختلفی مواجه شده است. چندی پیش بلومبرگ از تخفیف 30 دلاری روسیه برای فروش نفت خبر داد، در حالی که ایران برای صادرات نفت خود، 20 دلار تخفیف می‌ دهد. مسلما اگر تحریم ها برداشته شوند، ایران از بازی «حراج گونه» نفت خارج شده و مجبور نیست بر سر تخفیف بیشتر نفت خود نسبت به روسیه، با مشتری هایش چانه زنی کند.

این شواهد نشان می دهد ایران هنوز به برجام و توافق هسته ای احتیاج دارد و برای بر طرف شدن موانع فروش نفت باید در مذاکرات بماند و آن را ادامه دهد در غیر این صورت، شاهراه حیاتی که رویترز به آن اشاره کرد، روز به روز تنگ تر و آزار دهنده‌تر می شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • ناشناس
    1

    ايران هيچوقت با آمريكا توافق نمى كند چون اين چهل سال بدبختى ومصيبت ونابودى ايران را ديگر چه بهانه اى بجويند وگردن چه كسى بيندازند دشمن ما همين جاست دروغ ميگن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      خخخه یادت نیست که این دشمن خودت خواست بتن بریزید و بتن ریختید و دبه کرد؟ یا قبل آن سعد اباد هم یک جور دیگر؟ یا قبل آن اول انقلاب امریکا به ایران تضمین داد که دخالت در امور داخلی ایران نکند و پول ها را آزاد کند که انجام نداد؟ یادت نمی آید یا خودت را به نفهمیدن زدی؟
      هرچند که اینقدر نمی فهمید مشکل ما آمریکا نیست تحریم داخلی هست بیشتر تا تحریم کدخدایتان

  • نیری
    0

    نه بابا ایران چه نیازی به توافق داره از برکت وجود مسئولانی خردمندهمه چی گل وبلبله مردم در رفاه کامل هستند ارزش پول ملی بالا رفته نرخ ارز مناسبه ارزانی ونعمت کشور را فرا گرفته است آمریکای جنایتکاره که دنبالمون میدوهه واسه توافق والتماس می‌کنه وگرنه از قحطی وگرونی کمر ملتش میشکنه

  • ناشناس
    0

    تا کی نفت هست ؟!

  • ناشناس
    1

    هر بشكه 20 دلار تخفيف؟؟؟؟
    يعني با صدرات 1.5 م بشكه اي: روزي 30ميليون دلار.. سالي 11 ميليارد دلار... 300 هزار ميليارد تومان!!!
    يارانه نان سالي چقدر بود؟؟
    آقايان ! چه مي كنيد با بيت المال؟

  • ناشناس
    2

    سر آقای اسد سلامت...ملت ایران که مهم نیست...

  • ناشناس
    0

    یکی ما یکی مردم کشور افغانستان اسیر سیاستهای عصر حجر مسولین خود شده اندوگرنه تمام مردم دنیا دارن زندگیشان میکنند نه اینکه هرروز صبح که از خواب بیدار بشی با چند دستور خلق الساعه مسولین روبرو بشوی که نتیجه اش در فشار وتنگنا قرار دادن مردم وظلم آشکارشان که شوربختانه به نام دین هم مینویسند بر مردم ستمدیده روا بدارن. برگشتیم به عصر قاجار با تمام مولفه های که ایران آن دوران داشته.ولی فک نکنم یک پدر خانواده در عصر قاجار خواسته باشه قلبش برای رفع مایحتاج زندگیش بفروشد این اوج درجه استیصال ودرماندگی می‌رسونه الله اکبر

  • ناشناس
    0

    هر بشكه 20 دلار تخفيف؟؟؟؟
    يعني با صدرات 1.5 م بشكه اي: روزي 30ميليون دلار.. سالي 11 ميليارد دلار... 300 هزار ميليارد تومان!!!
    يارانه نان سالي چقدر بود؟؟
    آقايان ! چه مي كنيد با بيت المال؟

  • ناشناس
    0

    ایا کسی که باعث و بانی نابودی یک ملت و یک کشوری شده،نماینده مردم آن کشور است؟؟؟

  • ناشناس
    0

    اوف بر شما،که بخاطر توهمات خودتان،چوب حراج به سرمایه های فعلی و آینده نسل های ایرانی زده اید.

  • ناشناس
    0

    تو دنیا هرکی میخواد دولت تشکیل بده.
    بهش میگن برو انگلیس دوره ببین. بعد یه جعبه ۴۰ تایی حیله و نیرنگ بخر بیار. سالی ده تا ازش استفاده کن. راحت حکومت کن.
    مسئولین ما گفتن انگلیس باید بیاد از ما یاد بگیره.
    ما خودمون حیله ها بلدیم .که از یکیش۴۰ سال استفاده میکنیم . نمونه اش برجام.این حیله هنوز نخ نما نشده. نخ نما که بشه ۲۰ سال دیگه جا دراه

  • مهدی
    0

    امریکا بده ، فرزندان مسئولان انجا رفته اند برای ارشاد!!!

  • محمد
    0

    چراگرانی ها راکنترل نمیکنند مامور کم دارند قانون طرف گران فروشه؟ بابا ترا به خدا یک حرکتی بکنید بیایید داخل مردم عادی نه طوری که شمارابشناسندببینید گرانی بیداد میکنه به کی شکایت کنیم به خاطر خدا من از خدا بزرگتر نمیشناسم اگر شما میشناسید به خاطر اونذ

  • H
    1

    چه خبر از بسیجیها که سنک ریس جمهور ۶ کلاسی را به سینه میزدن خّبری ازشون نیست نکنه هنوز منتظر گل بلبل کردن هستنند

  • بهشت
    0

    اب برق مجانی حوری شراب هم مجانی دیگه چه مرگ تونه

  • ناشناس
    0

    ایران بله اما غارتگران خیر.

  • ناشناس
    1

    مسعولان محترم در زمان انتخابات ریاست جمهوری باید حساب کار دستشون امده باشه و اگر با دنیا تحمل و رابطه بر قرار نکند خیلی زود چوبش را میخورند گذشت اون زمانه که هر بلایی که خواستن سر مردم اوردن البته اون زمان مردم وضشعون بهتر بود و همه این بدبختیها و دروغها را تحمل میکردن اما الان مردم از جونشان سیرشدن و از هیچی نمیترسن و پس اقاییون نجومی بگیر مال مردم خور بدانند مردم اول توافق برجام و دوم تعامل با دنیا را میخان و همه دروغ و ترفندهایه شما را از بحر میدانند

  • ناشناس
    0

    مسولین که مرغ را 60 هزارتومان قیمت زدن وقتی یه نفر ازشون فوت میکنه. مرغ توی رستوران چقدر میشه مردم باید مراسمی که دارن باید عذر خواهی کنن مرغ گران شده پدر جامه هدف درمیاد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها