پرواز سکه در فضای مبهم برجام

افزایش قیمت انس طلا در بازار جهانی تا نزدیک محدوده ۱۸۵۰ و از طرفی ماندگاری قیمت دلار بالای مرز مقاومتی مهم ۳۰ هزار تومانی باعث شده تا قیمت سکه در شروع معاملات نقدی اولین روز هفته رشد چشمگیری را تجربه کند.

پرواز سکه در فضای مبهم برجام

تقاضا برای سکه در سال جدید افزایش یافته است به طوری که میانگین حجم معاملات روزانه سکه رفاه در سال جدید به بیش از پنج برابر نسبت به حجم معاملات ماه اسفند افزایش یافته است.

بلاتکلیفی بازار ارز

در روزهای اخیر بازار دلار در فضای بلاتکلیفی به سر می‌برد. در این خصوص برخی از معامله ‌گران با توجه به حمایت از دلار در مرز روانی ۳۰ هزار تومان انتظار دارند که اسکناس آمریکایی در مسیر صعودی حرکت کند، از سوی دیگر برخی دیگر معتقدند که اخبار مربوط به احتمال شروع مذاکرات هسته ‌ای می‌تواند زمینه‌ ساز برگشت یکباره قیمت در سطوح زیر ۳۰ هزار تومانی شود. این گروه از معامله‌ گران به برخی از خبرها که از احتمال تلاش قطری ‌ها برای احیای برجام دارد، اشاره می‌کنند. این موضوع می‌تواند رفتار بازیگران ارزی را تحت تاثیر قرار دهد و زمینه‌ ساز احتیاط در معاملات اسکناس آمریکایی شود.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در هفته جاری دلار در بازار آزاد در محدوده قیمتی هفته قبل خود نوسان میکند.

بازار هنوز در مورد آینده قیمت ‌ها در این بازار تصمیم نگرفته است و دلار در اصلاح ‌های قیمتی نه کف کانال قیمتی خود را شکسته و همچنین نتوانسته بالای سقف قیمتی هفته اخیر خود تثبیت شود.

موقعیت حساس سکه

افزایش قیمت انس طلا در بازار جهانی تا نزدیک محدوده ۱۸۵۰ و از طرفی ماندگاری قیمت دلار بالای مرز مقاومتی مهم ۳۰ هزار تومانی باعث شده تا قیمت سکه در شروع معاملات نقدی اولین روز هفته رشد چشمگیری را تجربه کند به نحوی که قدرت معامله ‌گران افزایشی سکه روز شنبه در سایه رشد طلا بیشتر شد و فلز زرد رنگ داخلی از محدوده مقاومیتی ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عبور کرد.

 قیمت سکه در ابتدای معاملات نقدی روز گذشته بیش از ۲۰۰ هزار تومان گران تر از روز پنجشنبه گذشته بود. این پایان روند صعودی در بازار سکه نبود و در نیمه روز سکه بازان بار دیگر بر قیمت سکه افزودند. فلز زرد رنگ داخلی در نیمه معاملات نقدی روز شنبه حتی سطح ۱۴ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان نیز را تجربه کرد. معامله‌ گران بازار سکه این موضوع را نشانه ‌ای از روند صعودی قیمت سکه می‌دانند.

امروز هم در بازار قدرت معامله گران افزایشی بیشتر شد و فلز گران بهای داخلی در ساعات ابتدای معاملات نقدی با ۱۸۰ هزار تومان رشد از نیمه کانال ۱۴ میلیون تومان عبور کرد. قیمت این فلز زرد رنگ امروز ۱۴ میلیون و ۵۳۵ هزار تومان بود اما ظهر امروز سکه از نیمه کانال ۱۴ میلیون تومان پایین آمد و برروی ۱۴ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان ایستاد.

البته عده ‌ای از فعالان بازار معتقدند حباب سکه بالای ۸ درصد برای معامله‌ گران خوشایند نیست و به باور آنها محدوده ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای سکه بازان از اهمیت بسزایی برخوردار است و در صورت تثبیت نشدن سکه در این محدوده بازار با فشار فروش روبرو خواهد شد و این امر می‌تواند مانع ورود خریداران به بازار شود.

علت اقبال به طلا

تحلیل‌ های رسمی نشان می‌دهد که شاخص دلار آمریکا پس از فتح قله بیست ساله خود کاهش یافت و به همین دلیل دارایی‌ های مقابل دلار مانند طلا و یورو فرصت رشد پیدا کردند، در این موقعیت انس جهانی توانست تا نیمه کانال ۱۸۰۰ دلاری پیشروی کند و به پشتوانه افزایش ارزش انس، قیمت طلا در بازار داخلی افزایش یافت.‌

مورد دیگر این که تقاضا برای سکه نیز در سال جدید افزایش یافته است به طوری که میانگین حجم معاملات روزانه سکه رفاه در سال جدید به بیش از پنج برابر نسبت به حجم معاملات ماه اسفند افزایش یافته است.

منبع: پایگاه خبری جهان طلا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها