۴۰ درصد بازار موبایل در اختیار ۳۰ نفر

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی ‌تصویری تلفن همراه گفت: این روزها یک شاغل باید پس‌انداز چند ماه خود را برای خرید یک تلفن همراه هزینه کند؛ ریشه برخی از گرانی‌ها داخلی است و نمی‌توان دلیل همه این افزایش‌ نرخ‌ها را به تحریم‌های خارجی نسبت داد.

۴۰ درصد بازار موبایل در اختیار ۳۰ نفر

ابراهیم درستی، با بیان اینکه 75 درصد از تلفن‌های همراه خریداری شده از سوی مردم نرخ 7 تا 8 میلیونی دارند، افزود: 25 درصد از سهم بازار در اختیار گوشی‌های همراه بالای 10 میلیون تومان است.

وی در پاسخ به این پرسش که سهم بازار از گوشی‌های همراه لوکس و بالای 600 دلار قابل توجه نیست اما از سوی دیگر ارزبری آنها نیز قابل توجه است، آیا شما مخالف ممنوعیت واردات گوشی‌های همراه بالای 600 دلار هستید؟ گفت: حدود 3 سال است که این بحث مطرح شده اما شاهد عملیاتی شدن آن نبودیم مطابق با شنیده‌ها بناست این طرح در نیمه دوم شهریور سال جاری اجرایی شود. من بر این باورم باید طرح‌هایی اجرا شوند که بازار، مصرف‌کنندگان و دولت متضرر نشوند.

همچنین باید تکلیف خدمات پس از فروش تلفن‌های همراه لوکسی که مسافران با خود می‌آورند مشخص شود.

به گفته این فعال اقتصادی؛ اگر دولت ممنوعیت واردات یک کالا را وضع می‌کند باید ما به ازای آن کالایی را به عنوان جایگزین معرفی کند.

وی با اشاره به لزوم مبارزه با کالای قاچاق از مبدا، افزود: نباید اجازه داده شود که کالاهای قاچاق به بازار برسند و بستر واردات کالای قاچاق باید مسدود شود نه اینکه بعد از عرضه کالای قاچاق در بازار بخواهیم با فروش آن مبارزه کنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران ادامه داد: این روزها یک شاغل باید پس‌انداز چند ماه خود را برای خرید یک تلفن همراه هزینه کند؛ ریشه برخی از گرانی‌ها داخلی است و نمی‌توان دلیل این افزایش‌ها را به تحریم‌های خارجی نسبت داد.

این فعال اقتصادی اشاره به تاثیر نرخ ارز بر بازار کالاهای وارداتی، گفت: در حال حاضر با کمبود تلفن همراه در بازار مواجه نیستیم، بازار تامین است و شرکت‌ها برای حفظ تعادل در بازار سود خود را کاهش می‌دهند تا کالا با نرخ معقول در بازار عرضه شود.

درستی با طرح این پرسش که چرا باید ارز حاصل از فروش خشکبار بالاتر از نرخ بازار در اختیار واردکنندگان تلفن همراه قرار بگیرد؟ تاکید کرد: آیا صادرکنندگان خشکبار توانسته‌اند این ارز را تامین کنند؟ چرا زمینه‌هایی ایجاد می‌شود که برای تامین ارز باید زیرمیزی داده شود.

وی با بیان اینکه تقاضا برای خرید کالاهای دوم بعد از افت توان خرید مصرف کنندگان افزایش پیدا کرده است، افزود: حدود 3 هزار مدل تلفن همراه در بازار موجود است و خریداران با توجه به توان خرید تلفن همراه مورد نیاز را انتخاب می‌کنند.

یک زمانی حدود 10 وارد کننده تلفن همراه در کشور فعال بودند این در حالیست که امروز تعداد واردکنندگان به بالای هزار شرکت رسیده است.

به گفته این فعال صنفی؛ در شرایط فعلی 40 درصد بازار تلفن همراه در اختیار 30 نفر است.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران با اشاره به لزوم رفع موانع تولید و فضای کسب‌وکار، تصریح کرد: در بسیاری از موارد مصوبه‌ها تصویب می‌شوند اما عملیاتی نمی‌شود و باید با افرادی که خلل در روند تولید ایجاد می‌کنند برخورد شود.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • بینوا
    0

    اینها همه از خیرین و مسجد و مدرسه سازان و یاور تمام قد خیریه ها هستند بذار یک کمی هم بخورند و حالشو ببرند و حالی هم بدن.

  • مدرس دانشگاه
    0

    اصل انحصار بازار موبایل دست یک اقتصاد دان است! بوتاکس یادتون نره خیلی خوبه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها