شما جزو کدام دهک یارانه ای هستید و چه کسانی یارانه نمی‌گیرند؟

اگر دوست دارید بدانید در چه دهکی قرار دارید و با شاخص‌های دهک‌بندی آشنا شوید یا به میزان یارانه‌ای که گرفتید اعتراض دارید، بد نیست قبل از هر اعتراضی این مطلب را بخوانید.

شما جزو کدام دهک یارانه ای هستید و چه کسانی یارانه نمی‌گیرند؟

بعد از واریز یارانه‌های 400 و 300 هزار تومانی که روز قبل به حساب سرپرستان خانوار واریز شد، بحث درباره دهک بندی‌ها داغ شد. بر اساس اعلام دولت، ۲۳ میلیون خانوار که معادل ۷۲ میلیون نفر از مردم هستند، یکی از یارانه‌های معیشتی ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی را دریافت کرده‌اند. البته دو شب پیش هم رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که این یارانه‌ها تنها به مدت دو ماه پرداخت می‌شود و پس از آن کالابرگ الکترونیکی برای کالاهای اساسی داده خواهد شد. با این حال با واریز این یارانه‌های معیشتی بسیاری از خود می‌پرسند چگونه بفهمیم در چه دهکی هستیم؟ اگر شما هم دوست دارید بدانید این دهک بندی‌ها از چه زمانی شروع شد و شما در کدام یک از این دهک‌ها قرار دارید، مطلب زیر را از دست ندهید. هرچند همین ابتدا بگوییم باز هم می‌توان مصادیقی را یافت که به هیچ وجه با دهکی که در آن قرار دارند مطابقت ندارد که نیازمند شفاف‌سازی یا اصلاح تصمیم مسئولان است.

تاریخچه دهک بندی ها

«دهک درآمدی» عبارتی است که شاید تا پیش از عملیاتی شدن اجرای هدفمندی یارانه‌ها بیشتر در فضای دانشگاهی و در مقالات اقتصادی به کار برده می‌شد. اما با شروع اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال 1388، این عبارت وارد فضای رسانه‌ای کشور و موجب طرح این سوال در میان بسیاری از قشرهای جامعه شد که در کدام دهک یا به اصطلاح روزهای پیش از آغاز این طرح، در کدام خوشه قرار می‌گیرند؟ این موضوع از آن جهت مهم به نظر می‌رسید که طبق گمانه‌زنی‌ها دهک درآمدی که یک خانوار در آن قرار می‌گرفت ارتباطی معکوس با یارانه دریافتی آن‌ها داشت. اوایل به جای استفاده از دهک بندی از واژه خوشه‌بندی استفاده می‌شد. هرچند از همان سال‌های ابتدایی اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها،بارها برخی مسئولان درباره لزوم به روز رسانی دهک بندی‌ها مطالبی را گفته بودند اما تا امسال هیچ اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاد تا این که زمستان سال قبل براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت کار با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و بااستفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان موظف شد حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک‌بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق شاخص‌های متقن و ثبتی قابل اتکا برای حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام کند. طبق گفته وزیر کار این اتفاق 17 اردیبهشت رقم خورده و پایگاه رفاه ایرانیان تا ۹۵ درصد تکمیل شده، آن ۵ درصد هم به این دلیل تکمیل نشده که برخی دستگاه‌ها هنوز به این پایگاه متصل نشده‌اند. عبدالملکی در مجلس اعلام کرد که ما محتاطانه دهک‌بندی‌ کرده‌ایم و اطلاعات جدید به روز می‌شود و نظام یارانه‌ها در حال کارامدتر و عادلانه‌تر شدن است.

طبق گزارش مرکز آمار، کشور ما حدود 85 میلیون نفر جمعیت دارد که از این میزان بر اساس آخرین آمار پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان به ۷۸ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۸۵۶ نفر یارانه نقدی و به ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی پرداخت می‌شده است

به چند نفر یارانه جدید تعلق گرفت

طبق گزارش مرکز آمار، کشور ما حدود 85 میلیون نفر جمعیت دارد که از این میزان بر اساس آخرین آمار پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان به ۷۸ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۸۵۶ نفر یارانه نقدی و به ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی پرداخت می‌شده است. با این حال آن طور که وزیر اقتصاد گفته است، ۳۰ درصد از جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و ۶۰ درصد دیگر، یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت خواهند کرد. به گزارش ایسنا به نقل از احسان خاندوزی ۱۰ درصد از جمعیت هم بی نیاز از کمک‌های حمایتی دولت هستند.

مبلغ جدید یارانه بر اساس دهک بندی

در دهک یک تا سه درآمدی خانواده ۲ نفره ۸۰۰ هزار تومان، خانواده ۳ نفره یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، خانواده ۴ نفره یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و خانواده ۵ نفره ۲ میلیون تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد. در دهک ۴ تا ۹ درآمدی خانواده ۲ نفره ۶۰۰ هزار تومان، خانواده ۳ نفره ۹۰۰ هزار تومان، خانواده ۴ نفره یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و خانواده ۵ نفره یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

شما جزو کدام دهک هستید؟

شاید برخلاف آن چه انتظار دارید در دهکی قرار گرفته باشید که قبول ندارید و می‌خواهید برای این موضوع به پایگاهی که درباره آن نوشته ایم مراجعه کنید. اما پیش از این بد نیست خودتان با بررسی وضعیت هزینه‌ها و درآمدتان ببینید در کدام یک از دهک‌ها قرار دارید. در این گزارش به بررسی آخرین نتایج منتشرشده از میزان مخارج هر کدام از دهک‌های جامعه پرداخته ایم.

دهک بندی بر اساس مخارج خانواده

تا پیش از این دهک بندی‌ها تنها بر اساس درآمد خانواده‌ها انجام می‌شد اما چند سالی است غربالگری دهک‌ها از طریق آزمون وسع صورت می‌گیرد. بر اساس آن چه در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان آمده، این غربالگری براساس تعداد اعضای خانوار، جنسیت سرپرست خانوار، تعداد خودرو، مجموع ارزش خودرو، تعداد ملک اظهاری، تعداد سفرهای خارجی، گردش حساب، شغل افراد و. .. اقدام به محاسبه وسع افراد می‌کند. البته در این بین براساس اطلاعات پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان معلولیت، بیماری‌های خاص و. . هم در نظر گرفته شده است. با این حال طبق گزارش اکو ایران بر اساس آخرین داده های مرکز آمار متوسط هزینه ماهانه هر خانوار شهری در سال 1399 حدود 5 میلیون و 300 هزار تومان بوده است.

دهک‌های اول تا سوم

بر اساس آمارهای سال گذشته مرکز آمار ایران، اگر هزینه کل یک خانوار (از تمامی افراد خانوار که به طور متوسط 3.3 نفر در نظر گرفته می‌شود) حدود ۷۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه باشد، این خانواده در دهک یک قرار می‌گیرد و جزو ۱۰درصد فقیرترین خانواده‌های جامعه است. اگر هزینه خانوار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد، خانواده را در دهک 2 قرار می‌دهد. هزینه دو میلیون تومانی خانوار را در دهک سوم جای گذاری می‌کند. البته به گزارش تجارت نیوز باید ۴۲ درصد نرخ تورم به هزینه‌های دهک‌ها اضافه شود. همان طور که رئیس‌جمهور اعلام کردند این دهک‌ها تا ایجاد کالابرگ الکترونیک ماهانه به ازای هر نفر 400 هزار تومان به عنوان یارانه دریافت می‌کنند.

دهک‌های چهارم تا نهم

افراد حاضر در دهک چهارم هزینه خانوارشان حدود سه میلیون تومان است و برای خانوارهای دهک پنجم هزینه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود که دهک میانی محسوب می‌شود. هزینه حدود چهار میلیون و 300 هزار تومانی برای افراد از دهک ششم محسوب می‌شود و هزینه پنج میلیون تومانی خانوارها را به دهک بعدی یعنی دهک هفتم می‌برد. رقم حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه خانوار دهک هشتم فرض شده و دهک نهم حدود هشت میلیون تومان در ماه هزینه دارد. برای این دهک‌ها هم تا زمان ایجاد کالابرگ الکترونیک ماهانه به ازای هر نفر 300 هزار تومان به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

دهکی که یارانه نمی‌گیرد

به گفته وزیر اقتصاد 10 درصد از جامعه در این دهک قرار دارند که هزینه خانوار آن‌ها حدود ۱۶ میلیون تومان هزینه در ماه است. البته همان طور که پیش از این نوشتیم هزینه تورم را هم باید به این مبالغ اضافه کنیم.

منبع: روزنامه خراسان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • ذرت
    8

    دهک 10 فقط سالی 320 میلیون تومان هزینه باشگاه پرورش اندام هر نفرشون است.روزی چند میلیون تو جیبی انگل زاده هاشون است .سیسمونی از ترکیه میخرند....دهک اول هم بچه هاشون تو گاری پدر تو زباله ها میگردند.حکم خدا رو زمین بود و در ایران برپا شد.

  • ناشناس۷
    0

    مثلا یک نفر که مسول خرید است یا یک کاسبی کوچک دارد و مجبور است با کارت اجناس مورد نیاز کسب و کار خود را خرید کند این یعنی هزینه خانوار،دانشمندا شما باید در آمد افراد رو ملاک قرار بدین نه کل تراکنش های بانکی افراد را،با این وضعیت بزودی مردم باید با گونی پول برای خرید اقدام کنند

  • م.س
    0

    من یک کارگر بازنشسته هستم و در دهک دهم قرار گرفته ام و جزو ثروتمندان قرار گرفته ام خدا را شکر گزارم ولی نمیدانم برخی از دوستان و همکاران و آشنایان من که کاسب هم هستند و درآمدی بمراتب بیشتر از من دارند جزو دهکهای اول تا چهارم قرار گرفته اند . چه کسی پاسخگوست طبق معمول هیچکس بنظر من پرداخت یارانه به تعدادی که گفته میشود پرداخت نمیشود و بررسیهای درستی انجام نگرفته واین ظلمی آشکار است.

  • ناشناس
    0

    آخه چرا دروغ میگید با افزایش حقوقا چطور دهک بندی کردید ؟

  • ناشناس
    3

    چهل و چهار ساله به تمام دنیا آرزوی مرگ دارید و چنگ و دندان نشان میدهید...
    این روش اسلام و پیامبر و امام علی(ع) است؟؟؟
    اکثر کشورها و مردم دنیا ما را تروریست و متحجر و وحشی می دانند!!!
    مردم ایران هم از قشر شما و نظام و حکومتتان دل خوشی ندارند و همواره در تنش و استرس و جه کنم چه کنم...
    لعنت بر شما قشر مفت خور و بی سواد و پرمدعا و عقب افتاده و تشنه قدرت

  • ناشناس
    0

    از 16 میلیون تا 3000 میلیارد تومن (20 سال پیش) آقای خاوری همه دهک دهم شدند.
    بعد اونوقت یه سئوال: کلا هزینه بی کفایتی شما رو باید دهک دهم بده؟!
    راستی، دهک 10 کلا واسه این مملکت نیستش دیگه هان؟!

  • پرویر
    0

    سلام اینکه گفته شد ۷۷ میلیون نفری ترانه جدید دریافت می کنند کاملا دروغ است. در سایت حمایت مرا دهک ۷ اعلام کرد اما به من تعلق نگرفت . من بازنشسته هستم.بچه من سال ۹۹ سه ماه کار کرده بعد محل کارش منحل شده وبیکاره. اما برای او ماهی ۵ میلیون حقوق در نظرگرفتن. من ماهی ۳و ۴۰۰ قسط می دم .بیمار ام آس دارم. امروز با مدارک لازم به وزارت تعاون ... مراجعه کردم که بگو اولا اطلاعات شما علیه. دوما پارامترهایی مانند بیماری وقسط را درنظر نگرفتید. سوما مرا در دهک ۷ قرار دادید اما چرا تعلق نگرفته. وزارت کار غوغا بود جمعیت زیادی معترض در وزرات بودند. درضمن در سایت حمایت از امروز قسمت اعتراض بسته سده

  • دلاور
    0

    سلام
    کسانی که واجد شرایط برای گرفتن یارانه هستن ولی ثبت نام نکرده اند از چه طریقی میتوانند ثبت نام کنند

  • محمد
    0

    الان اونایکه بین ،خانواری که درامدش هشت میلیونه و دهک نهم هستش ،،تا خانواری که درامدش 16میلونه و دهک دهم هستن ،چه دهکی هستن،،
    کدوم ریاض دانی تو رفاه این تقسیم بندی رو کرده

  • ناشناس
    0

    خدا رو شکر من نمیدونستم با حقوق ۴۳۰۰ شدم دهک دهم هستم خیلی ذوق کردم

  • ماه سلطان
    0

    سلام شبتون خوش ما فعلا یه خانواده 5نفره هستیم به مدت 3سال هست که همسرم بیکار هستش ومن خودم در خانه کار میکنم یکی از بستگانم ماهی 1میلیون کمک میکنه نمیدونم برای چی ما جزو دهک 3قرار نگرفتیم یکی از دخترهام ,2سال هستش که عقد کرده هستش ما باید چکار کنیم



  • ناشناس
    1

    کل داستان اینه که جنس اشغال با قیمت خیلی ارزون وارد کنن و با قیمت چند برابر به وسیله کارت الکترونیکی به مردم بدن

  • ناشناس
    0

    واقعا بنده که یک فرهنگی بازنشسته هستم یک پسر و یک دختر دانشجو دارم . یارانه بنده قطع شده و بنوعی به بنده ظلم شده.

  • سعیدرضایی ایسینی
    0

    تابحال حتی یه ماه هم یارانه دریافت نکرده ام نه بیمه هستم ونه شغلی دارم دلخوشی مابه همین یارانه است چیکارکنم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هممون به گدایی و دراز کردن دست جلوی حکومت عادت کردیم . به مقام والای انسانیت رسیدیم

  • محرم
    0

    من کارمند باز نشسته هستم در ماه شش میلیون پانصد هزار تومان میگیرم به من یاران تعلق نگرفت ایا این جای سئوال هست بکجا مراجعه کنم

  • نیما
    0

    اگر دهک بندی بر مبنای سرمایه و درامد است پس آخوندها ی یا عمامه و کت وشلوار پوش در دهک ۹۹ قرار می گیرند . دهک بندی شان هم مانند بقیه سیاست های ۴۴ سال اخیر است مثلا کسی که ماهیانه ۸ ملیون در امد دارد و کسی ۸ ملیارد در دهک ده قرار گرفته اند

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      آخه این چه دهک بندی مسخره ایه دکتر متخصص داره یارانه میگیره بعد من پرستار کادر درمان نمیگیرم

  • نرجس جنتی
    0

    اخه چه جوری تونستین این طبقه بندی رو انجام بدین الان شوهرم اژانس کار میکنه ویه یه معازه اجاره میدهیم ماهی دومیلیون وشصد احاره میگیریم وهمین وبس چرا مارو تو دهک دهم قرار دادید این کجا عدالت چرا اینقدر بی عداتی اعتراض هم میکنیم مینه شما در دهک دهم هستسن اخه چه جوری دردمان رو به کی بلید بگیم

  • نرگس
    0

    خاک بر سرتون با این مملکت داریتون . دهکا بخوره تو فرق سرتون . ایشالله تقاص بدبخت کردن مردمو به بدترین شکل پس بدید . انگلا

  • ناشناس
    0

    من که شوهرم یک کاریگر است وخونه هم نداریم اخه ۳۰۰هزارتومان هم شده پول برای مردم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      با سلام من فکر میکن کلا حق الناس یکی مغازه داره شغل ازاد ماهی صد میلیون میگیره یارانه می گیره یکی بازنشسته الکی میگن دار امد بالا دهک دهم هستن یارانه قطع شده این ارز حق همه هست یکی زحمت میکشه شبانهروز حقوق بالا میگیره یکی هم نشسته تو خونه یارانه میگیره این عادلانه نیست یارانه حق همه است چه درامد داشته باشی چه نداشته باشی فقط اونایی که حقوق پایین هستن یارانه باید زیاد بگیرن

  • ناحق
    0

    عجب عدالتی
    عجب دروغ های بزرگی
    دهک ده هم جزو یارانه بگیران باید باشند، از خدا بترسید که ظلم بزرگی در حق این دهک خواهد بود

  • ناشناس
    0

    بنظر من این عین ظلمه که چندر غاز میدن اونوقت توی بوق وکرنا میکنن. بایدمسولین خجالت بکشن. از جیب خالی ملت و فراونی وبیخبری مشتی ثروتمند. اونوقت میگندفلان کشور چقدر گرونی بیداد میکنه اونوقت کشور خودمون زیر خط فقریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها