چطور بفهمیم در چه دهکی قرار داریم؟

دولت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی مربوط به ۲۲ بهمن ماه را به چهار دهک اول جامعه پرداخت کرد. بسیاری از کسانی که مشمول دریافت این یارانه نشدند، خود را در این چهار دهک میبینند. چطور بفهمیم در چه دهکی قرار داریم؟

چطور بفهمیم در چه دهکی قرار داریم؟

دولت در پایان هفته‌ای گذشت به مناسبت سالگرد ۲۲ بهمن ماه یارانه ۱۰۰ هزار تومانی پرداخت کرد. جامعه هدف این یارانه از بین دهک‌ها، چهار دهک اول درآمدی کشور بود. سازمان هدفمندسازی یارانه نیز اعلام که این یارانه به حدود ۳۲ میلیون نفر پرداخت شد.

پرداخت این یارانه موجب اعتراض بسیاری از کسانی شد که خود را واجد شرایط دریافت این یارانه می‌دیدند. آنها می‌گویند که درآمد بالا، خودرو و بعضا مسکنی از خود ندارند اما یارانه را دریافت نکرده‌اند. حالا این سوال برای مردم به وجود آمده که ملاک دهک‌بندی افراد جامعه چیست و چطور بفهمیم در چه دهکی قرار داریم؟

تقسیم‌بندی دهک‌ها

براساس آمارهای سال گذشته مرکز آمار ایران، اگر هزینه کل یک خانوار (از تمامی افراد خانوار) حدود ۷۰۰ الی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه باشد، این خانواده در دهک یک قرار می‌گیرد و جزو ۱۰درصد فقیرترین خانواده‌های جامعه است.

اگر هزینه خانوار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، خانواده را در دهک دو قرار می‌دهد. هزینه دو میلیون تومانی خانوار را در دهک سوم جایگذاری می‌کنند.

افراد حاضر در دهک چهارم هزینه خانوارشان حدود سه میلیون تومان است و برای خانوارهای دهک پنجم هزینه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود که دهک میانی محسوب می‌شود.

هزینه حدود چهار میلیون و سیصد هزار تومانی برای افراد از دهک ششم محسوب می‌شود و هزینه پنج میلیون تومانی خانوارها را به دهک بعدی یعنی دهک هفتم می‌برد.  رقم حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه خانوار دهک هشتم فرض شده و دهک نهم حدود هشت میلیون تومان هزینه دارد.

در نهایت دهک دهم حدود ۱۶ میلیون تومان هزینه خانوارش می‌شود کع این دهک  ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد جامعه هستند را تشکیل می‌دهد.

این ارقام مربوط به سال گذشته است، و بر پایه تغییرات تورمی هزینه ماهانه دهک اول در آذر امسال به حدود دو میلیون تومان رسید و دهک دهم معادل با ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

در واقع باید ۴۲ درصد نرخ تورم به هزینه‌های دهک‌های اضافه شود. اما به نظر می‌رسد مشمولان یارانه ۲۲ بهمن براساس آمارهای سال گذشته شناسایی شده‌اند.

منبع: تجارت نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • علی
    0

    من نفرات زیادی رو میشناسم که کلی ملک کشاورزی و زمین میلیاردی دارن .ماشین شخصی دارن، زن و شوهر کار بیمه ای دارن و حقوق میگیرن ولی یارانه هم دریافت میکنن . متاسفانه ملاک دریافت یارانه ها نامشخصه و بانکهای اطلاعاتی دولت هم ناقص

  • ناشناس
    0

    مسئولین این حکومت بیشتر از همه واجد شرایط هستند ودر همان دهک اول قرار دارند چون همشون برای 22 بهمن پاداش های میلونی گرفتند

  • ناشناس
    0

    خوب چگونه میفهمند هزینه هر نفر چقدر است ؟ مثلاً اگر کسی دانشجو داشته باشد و شهریه میدهد جزدهک های بالاست ؟ ؟؟؟؟

  • هادی
    0

    هزینه خانوارهای تک تک ایرانیان را چه طور و با چه معیاری محاسبه کرده اند؟

    نظرات شما -
    • ؟؟!!!
      0

      یعنی اصلا بفکرشون هم نمیرسه فرزند یا کسی ک درخانواده درآمد بالای سه ملیون داره، ب پدر یا مادرش ک اون درآمدو نمیده تازه خرجش هم با خانواده اس... بابا من ی مادر مسنم ک همسرم فوت شده و تحت پوشش هیچ نهادی نیستم و حقوقی هم ندارم، والا حقوق کارگری پسر مجردم برای خودشه.. چرا بمن نباید این مبلغ تعلق بگیره؟؟؟؟ متاسفم بخاطر این تبعیض و بی عدالتی...

  • تیربار
    0

    اونی که روزانه فقط سه میلون تومان شیر میفروشه و دویست تا گاو دارد یارانه را بیست و دوم بهمن را گرفت در چه دهکی بود؟ املاک های زیادش و جنگل خواری و کوه خواریش بماند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اونی که۲۰۰تا گاو داره شیر روزانه اش خیلی بیشتر از۳ملیونه

  • رضا
    0

    بجای صدقه دادن جلوی تورم و بیکاری را بگیرند

  • دروغ
    0

    چرا دروغ میگویید ؟؟!!اصلا پولی به فقرا نداده اند ،،،فقط به اسم چندین نفر پولی واریز کردند تا بشود استناد کرد که بتوانند شاهد بگیرند ،،،،مابقی هاپولی هاپو شد و رفت ،،،یارانه را بایست به همه بدهند تا ثابت بشه که پرداخت شده ،،،مگر اینکه کسی خودش نخواهد ،،،،واسسسسلام

  • گمنان
    0

    نمی خواهد دولت یک ماه حقوق ما بازنشسته های تامین اجتماعی را پرداخت کند فقط لطف کند . در یک ماه هزینه های خانودهارل از طریق ازراق بدون وجه پرداخت کند .بعدأ مشخص میشود که مردم چی می کشند صد هزلر تومان فقط قبض آب یک ماه لست

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    آمارها و دهک های ساختگی نظام و دولت و مجلس غیر مردمی و نمایشی و دستوری!!!!!
    سیستم یارانه از کثیفترین تصمیمات برای سرپوش گذاشتن بر بی کفایتی ها و بی لیاقتی ها و بی سوادی های مدیریت و اقتصاد است( مخسوص نوع اجرائی آن در ایران)
    و مظهر و نماد تبعیض و ظلم و بی عدالتی و پوپولیست و گداپروری و تنبلی و ضد تولید و اقتصاد است

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    انوقت هزینه را اینها چگونه محاسبه می کنند؟؟؟
    چون اخذ در امد از سایت بیمه و مالیات ... دقیقا مشخصه البته برای حقوق بگیران نه کاسبان و شغل های ازاد که حداقل بیمه رد می کنند و ماایات نمی دهند!!

  • farzad
    0

    وقتي معاون وزير كار و رفاه اجتماعي خط فقر در تهران رو كمي بيشتر از چهارو نيم مليون ميدونه چطور ميشه به اين نوع دسته بندي اعتماد كرد طرف معلول داره در خانوادش و در ماه كلي خرج و مخارج رو دستش هست و حقوق بگير تامين اجتماعيه اون وقت بهش ميگن شما جزء دهك هشتم هستي و هيجي تعلق نميگيري بسيار جاي تاسف هست اينگونه مديريت ها

  • ناشناس
    0

    بمن نه سهام عدالت دادند نه یارانه 100 تومانی الان هم مستاجرم..........

  • ناشناس
    0

    صفر رو می فهمی؟ صفر به توان عمر مون

  • ناشناس
    0

    هزینه یک خانوار 3.5 میلیون باشه میشه دهک میانی....؟!

  • ناشناس
    0

    مهم این است که خودشونی ها به درآمد 500 میلیون در روز هم جز یارانه بگیر ها هستند .

  • رحیم
    0

    بر پدر مادر دروغگو لعنت.....

  • ناشناس
    0

    همش آمارهای دروغین،به ۹۰ درصد ملت یارانه ندادند،ولی در عوض کلی در بوق و کرنا گذاشتند و از آن بهره برداری تبلیغاتی کردند‌.دست شما پیش ملت رو شده،با جدول شما ۹۰ درصد مردم حذف می شوند.اوف بر شما اوف

  • دنیای عجیب و غریب
    1

    خانه ندارم ( نه خانه و نه زمین حتی یک متر ) و نه ماشین دارم و نه کارمندم و هیچ حقوقی دریافت نمی کنم و متاهل و دارای سه فرزندم و نه مغازه و نه کارگاه دارم .
    خدارو شکر نه یارانه نه معیشتی نه یارانه کرونا نه یارانه ۲۲بهمن . نه ....هیچی به ما نمیدهند.
    خودتان تشخیص بدهید در چه دهکی هستم .
    ای کاش در زمان حکومت مولایمان امیر المومنین علیه السلام زندگی می کردم ، لا اقل از بیت المال جند درهمی عایدم می شد .
    العجل العجل یا مولانا یا صاحب الزمان

  • یکی از مردم
    0

    خیلی وقته از دهک گذشته...باید بگن نودو ششه و چهاره!!! چون فقط 4درصد تو این مملکت حالشون خوبه بقیه صبح تا شب باید بدوند که شاید به ته برج برسن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها