هر چیزی که راجع به موقعیت شغلی بانکداری باید بدانید

به تمامی کسانی که در بانک‌های دولتی یا خصوصی کار می‌کنند، کارمند بانک یا بانکدار گفته می‌شود و معمولاً به آن‌هایی که پشت باجه‌ها به امور مشتریان رسیدگی می‌کنند، متصدی بانک می‌گویند.

هر چیزی که راجع به موقعیت شغلی بانکداری باید بدانید

شغل بانکداری یکی از مشاغل محبوب در ایران و خارج از کشور است؛ زیرا حقوق و مزایای بسیار خوبی دارد. همچنین ازآنجایی‌که تعداد بانک‌های دولتی و خصوصی در کشور زیاد است، بازار کار این شغل وضعیت خوبی دارد و افرادی که در رشته‌های اقتصاد گرایش پول و بانکداری یا رشته حسابداری تحصیل کرده‌اند، می‌توانند به‌راحتی برای شغل بانکدار اقدام کنند.

در ادامه این مقاله از مشاغل مختلف کارمندان بانک صحبت خواهیم کرد و با شرح وظایف هرکدام آشنا می‌شویم. همچنین به مزایا و معایب موقعیت شغلی بانکداری نیز اشاره خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

انواع مشاغل بانکداری

هر بانکی متشکل از کارمندانی با موقعیت‌های شغلی مختلفی است که هرکدام وظایف خاصی را به عهده دارند. اگر آگهی‌های استخدام بانک را مشاهده کنید، این مشاغل را در آن‌ها پیدا کرده و می‌توانید برای آن‌ها رزومه ارسال کنید. در ادامه با موقعیت‌های شغلی مختلف در یک بانک آشنا می‌شویم.

کارشناس ارتباط با مشتریان

در هر بانکی مخصوصاً بانک های دولتی، افرادی با عنوان شغلی کارشناس ارتباط با مشتریان وجود دارند که وظیفه آن‌ها رسیدگی به مشکلات مشتریان بانک و پاسخگویی به سوالات آن‌ها است. علاوه بر این، این افراد باید با خدمات و تسهیلات بانکی به‌خوبی آشنا باشند تا با فراهم کردن شرایط بتوانند مشتریان را ترغیب کنند که در بانک آن‌ها حساب باز کرده یا سرمایه‌گذاری کنند. معمولاً این شغل نیازمند تحصیلات بالایی نیست و فقط نیاز به تجربه و روابط‌عمومی بالا دارد.

حسابدار

وظایف شغلی یک حسابدار در بانک تقریباً مانند حسابدارهای شاغل در سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها است. معمولاً حسابدارها وظیفه انجام کلیه عملیات‌های مالی مانند آنالیز، نظارت و بررسی امور مالی، صورت‌حساب‌ها، سفته‌های مشتریان و... را بر عهده دارند. بسیاری از حسابدارها دارای مدرک حداقل کارشناسی رشته مالی و حسابداری هستند و بسیاری از کسانی که به‌عنوان حسابدار در بانک فعالیت می‌کنند، مدرک کارشناسی ارشد در این رشته دارند.

مدیر شعبه

مدیر شعبه به کسی گفته می‌شود که وظیفه مدیریت امور بانکی مربوط به شعبه مانند استخدام کارمندان، تأیید بیمه‌ها، بازاریابی و مارکتینگ و کمک به امور ارتباط با مشتریان را بر عهده دارد و اطمینان حاصل می‌کند که شعبه در راستای اهداف بیزینسی خود حرکت می‌کند. همچنین یک مدیر شعبه باید میزان بودجه بانک را نیز مدیریت کند.

مسئول وام بانکی

کارمند مسئول وام بانکی وظیفه دارد که انواع وام‌ها را به مشتریان معرفی کرده و به آن‌ها کمک کند تا بسته به شرایط و وضعیت مالی خود بهترین گزینه را انتخاب کنند. معمولاً این افراد در رشته حسابداری یا اقتصاد درس خوانده‌اند.

متصدی بانک

متصدی بانک به کسی گفته می‌شود که پشت باجه‌های بانک مسئول رسیدگی به امور مشتریان است. معمولاً این افراد مسئولیت افتتاح یا بستن حساب بانکی، نقل و انتقال پول مانند واریز یا برداشت از حساب مشتریان، کمک به تکمیل و تحویل فرم های لازم مانند فرم های افتتاح حساب، فرم های واریز پول به حساب و سایر امور بانکی را بر عهده دارند.

خزانه‌دار

خزانه‌دار در بانک معمولاً به کسی گفته می‌شود که صورت‌حساب‌های مالی بانک را بررسی و بر تمامی امور مالی بانک مانند فروش ارز توسط مشتریان نظارت می‌کند تا از منابع مالی حفاظت کند. معمولاً این شغل نیاز به تحصیلات بالا مانند مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در یکی از رشته‌های مالی و حسابداری یا اقتصاد دارد. همچنین شرکت در دوره‌های مرتبط برای رزومه کارجویان علاقه‌مند به این شغل مزیت محسوب می‌شود.

کارشناس پذیرش دستگاه‌های کارتخوان بانکی

یکی دیگر از مشاغل بانکداری که در اغلب بانک‌ها وجود دارد و شاید نیازی به تحصیلات مرتبط در حوزه مالی نداشته باشد، کارشناس پذیرش دستگاه‌های کارتخوان بانکی است. وظیفه فردی که در این موقعیت شغلی استخدام می‌شود صحبت با صنف‌های مختلف برای پذیرش استفاده رایگان از دستگاه کارتخوان بانک است. این افراد معمولاً نیاز به مهارت‌های ارتباطی بسیار خوبی دارند و باید بتوانند به‌خوبی افراد را به استفاده از دستگاه کارتخوان بانکی ترغیب کنند.

مهارت‌های موردنیاز برای شغل بانکداری

شما در هر شغلی در بانک که مشغول به کار شوید، نیاز به یک سری مهارت‌های نرم دارید تا بتوانید وظایف شغلی خود را به‌خوبی انجام دهید و در مسیر شغلی خود پیشرفت کنید. در ادامه برخی از این مهارت‌های مهم را نام خواهیم برد.

مهارت های ارتباطی

شغل کارمند بانک مخصوصاً آن‌هایی که دائماً با مشتریان مختلف در ارتباط هستند، نیاز به مهارت‌های ارتباط کلامی و نوشتاری بسیار خوب دارد. مهارت‌های ارتباط کلامی برای درک مشکلات و نیازهای مشتریان، رسیدگی به امور آن‌ها و داشتن برخورد مناسب است و مهارت‌های نوشتاری برای آماده‌سازی گزارش‌های مختلف کاربرد دارد.

کارمندان بانکی که در بخش حسابداری فعالیت می‌کنند، معمولاً با سایر حسابداران یا کسانی که دانش مالی چندانی ندارند، کار می‌کنند. به همین دلیل کارمندان بخش حسابداری باید همیشه از مهارت‌های ارتباطی خود استفاده کنند تا اصطلاحات مالی یا سایر مسائل مربوط به حسابداری را در صورت لزوم برای سایر افراد توضیح دهند.

مهارت‌های حل مسئله

مهارت حل مسئله یعنی بتوانیم به یک مشکل با نگاه جدیدی نگاه کرده و برای آن راه‌حلی کارآمد پیشنهاد دهیم. همچنین این مهارت با حس مسئولیت‌پذیری نیز همراه است؛ زیرا فقط کسی که مسئولیت وجود یک مشکل را بر عهده می‌گیرد، می‌تواند برای آن نیز راه‌حلی پیدا کند. مهارت حل مسئله یکی از ضروری‌ترین مهارت‌ها برای کارمندان بانک است؛ زیرا در امور بانکی احتمال بروز خطا و به دنبال آن، به‌وجود‌آمدن مشکل بسیار زیاد است. این مهارت مخصوصاً برای یک مدیر شعبه اهمیت زیادی دارد.

مهارت ارتباط با مشتریان

مهارت ارتباط با مشتریان شامل مهارت‌های ارتباطی، مهارت حل مشکل، مهارت خوب گوش‌دادن و درک نیازهای طرف مقابل است. کارمندان بانک باید نیاز اغلب مشتریان بانک را شناسایی کرده و بتوانند تا حد ممکن آن‌ها را راضی نگه دارند. در حقیقت شعار «همیشه حق با مشتری است» برای ارتباط با مشتریان در اغلب کسب‌وکارها مطرح می‌شود و کارمندان بانک باید همیشه این شعار را در یاد داشته باشند. مهارت‌های ارتباطی به افزایش مشتریان بانک و به دنبال آن، افزایش سود بانک کمک بزرگی خواهد کرد.

سایر مهارت‌ها و ویژگی های شخصیتی موردنیاز برای موقعیت شغلی بانکداری عبارت‌اند از:

  • تمرکز و دقت
  • کار کردن تحت فشار و استرس
  • روحیه کار تیمی

مزایا و معایب موقعیت شغلی بانکداری

کار در بانک در موقعیت‌های شغلی مختلف همراه با مزایا و معایبی است که بهتر است قبل از اقدام برای استخدام شدن در بانک و شرکت در جلسه مصاحبه و گزینش از آن‌ها آگاه باشید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مزایای شغل بانکداری

  • مشاغل بانکداری بازار کار بسیار خوبی دارد و معمولاً حقوق کارمند بانک خوب است.
  • امکان ارتقای شغلی در بانک‌ها وجود دارد؛ به‌طوری‌که یک کارمند بانک با کسب تجربه و سابقه کاری می‌تواند تا موقعیت شغلی مدیر شعبه ارتقا یابد.
  • از‌آنجایی‌که تمامی بانک‌ها نیاز به کارکنانی آموزش‌دیده دارند، معمولاً فرصت‌های یادگیری در مشاغل بانکداری بسیار زیاد است.

معایب شغل بانکداری

  • وظایف کارمند بانک بسیار روتین است و تنوع کاری در وظایف این افراد وجود ندارد.
  • گاهی اوقات ممکن است استرس و اضطراب این شغل زیاد باشد؛ زیرا با مسائل مالی در ارتباط است.
  • امنیت شغلی کسانی که در بانک کار می‌کنند به دلیل پیشرفت تکنولوژی و گسترش بانکداری الکترونیکی پایین است.

جمع‌بندی

در بانک موقعیت‌های شغلی متنوعی وجود دارد که کارجویان علاقه‌مند می‌توانند بسته به میزان تحصیلات و تجربه خود برای استخدام در بانک های خصوصی یا دولتی اقدام کنند. این مشاغل شامل متصدی امور بانکی، مدیر شعبه، حسابدار، خزانه‌دار، مسئول ارتباط با مشتریان، مسئول وام و... است.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها