آشنایی با سرور مجازی و مزایا و معایب آن

سرور مجازی، سروری است که به‌عنوان یک سرور اختصاصی در نظر کاربر ظاهر می‌شود اما در واقع روی رایانه‌ای نصب می‌شود که چندین وب‌سایت را ارائه می‌دهد.

آشنایی با سرور مجازی و مزایا و معایب آن

سرور مجازی چیست؟

VPS (Virtual Private Server) یا سرور مجازی خصوصی یک سرویس میزبانی است که از فناوری مجازی‌سازی برای ارائه منابع اختصاصی در یک سرور با چندین کاربر استفاده می‌کند. سرور مجازی (VPS) که به آن سرور اختصاصی مجازی (VDS) نیز می‌گویند، سروری است که به‌عنوان یک سرور اختصاصی در نظر کاربر ظاهر می‌شود اما در واقع روی رایانه‌ای نصب می‌شود که چندین وب‌سایت را ارائه می‌دهد. یک کامپیوتر منفرد می‌تواند چندین وی پی اس داشته باشد که هر کدام دارای سیستم‌عامل (OS) خاص خود هستند که نرم‌افزار میزبانی را برای یک کاربر خاص اجرا می‌کند.

VPS یک راه‌حل امن‌تر و پایدارتر از سرور میزبانی مشترک است که در آن فضای سرور اختصاصی ندارید. با این‌حال، مقیاس آن کوچک‌تر و ارزان‌تر از اجاره یک سرور کامل است. سرور مجازی معمولاً توسط صاحبان وب‌سایت‌هایی انتخاب می‌شود که ترافیک سطح متوسطی دارند. این فن‌آوری میزبانی وب محدودیت‌های برنامه‌های میزبانی مشترک را ندارد و بین صاحبان وب‌سایت بسیار محبوب و رایج است.

سرور مجازی چگونه کار می‌کند؟

سرور رایانه‌ای است که به عنوان میزبان وب شما، فایل‌ها و پایگاه‌های داده مورد نیاز برای وب‌سایت شما را در آن ذخیره می‌کند. هر زمان که یک بازدیدکننده آنلاین بخواهد به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کند، مرورگر او درخواستی را به سرور شما ارسال می‌کند و فایل‌های لازم را از طریق اینترنت منتقل می‌کند. میزبانی VPS یک سرور مجازی در اختیار شما قرار می‌دهد که یک سرور فیزیکی را شبیه‌سازی می‌کند، اما در واقعیت، دستگاه بین چندین کاربر به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از فناوری مجازی‌سازی، ارائه‌دهنده هاست شما یک‌ لایه مجازی در بالای سیستم‌عامل  سرور نصب می‌کند. این لایه، سرور را به پارتیشن‌ها تقسیم می‌کند و به هر کاربر اجازه می‌دهد تا سیستم‌عامل و نرم‌افزار خود را نصب کند.

سرور مجازی (VPS) هم مجازی و هم خصوصی است زیرا شما کنترل کامل دارید و از دیگر کاربران سرور در سطح سیستم عامل نیز جدا شده است. در واقع، فناوری VPS شبیه ایجاد پارتیشن‌ها در رایانه شخصی شماست که می‌خواهید بیش از یک سیستم‌عامل (مانند ویندوز و لینوکس) را بدون راه‌اندازی مجدد اجرا کنید.

اجرای سرور مجازی به شما امکان می‌دهد وب‌سایت خود را در یک محفظه ایمن با منابع تضمین‌شده (حافظه، فضای دیسک، هسته‌های CPU و غیره) راه‌اندازی کنید که لازم نیست با سایر کاربران آن را به اشتراک بگذارید. با میزبانی VPS، شما همان دسترسی در سطح ریشه را دارید که گویی یک سرور اختصاصی دارید، اما با هزینه بسیار کمتر.

نکات مهم هنگام خرید سرور مجازی و انتخاب بهترین VPS

نکات مهم هنگام خرید وی پی اس وجود دارد که باید هنگام خرید بهترین VPS به آن‌ها توجه داشته باشیم. بیشتر این نکات مربوط به شرکت هاستینگی است که از آن میزبانی سرور مجازی را می‌خرید. به‌صورت کلی هنگام خرید وی پی اس باید به نکات زیر توجه زیادی داشته باشیم. ما در این جا به چند مورد از این نکات اشاره خواهیم کرد.

  • توجه به پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی هنگام خرید وی پی اسیکی از نکات مهمی که هنگام خرید وی پی اس  باید به آن دقت کنید، فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند آن است که باید متناسب با نوع وب‌سایت شما باشد.
  • امنیت سرور مجازیامنیت بالا همیشه از ویژگی‌های اصلی یک سرور است. مجهز بودن سرور به امکانات امنیتی و بک آپ گیری منظم برای رویارویی با شرایط بحرانی، یکی دیگر از نکاتی است که هنگام خرید VPS باید به آن دقت کنیم.
  • پشتیبانی قویشرکت میزبانی وبی که شما از آن سرور می‌خرید باید کاملاً حرفه‌ای و به‌روز باشند و همچنین به مشکلات پیش‌آمده در کمترین زمان ممکن پاسخ دهند. به‌صورت کلی انتخاب شرکت میزبانی مناسب یکی دیگر از نکات مهم هنگام خرید vps است.
  • توجه به آپ تایم بالا هنگام خرید vps: آپ تایم بالا و در دسترس بودن به‌صورت حداکثری یکی از ویژگی‌های اصلی یک سرور برای میزبانی وب است و این به ما امکان می‌دهد که به‌صورت دائمی به کاربرانمان سرویس دهیم.
  • انتخاب نوع سروریکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید سروهای مجازی باید به آن‌ها دقت کنیم انتخاب نوع سرور بر اساس مکان آن‌ها است. رایج‌ترین سرورهای مجازی بر اساس مکان عبارتند از:
  1. سرور مجازی آلمان
  2. سرور مجازی ایران
  3. سرور مجازی فرانسه

بسته به اینکه بازدید وب‌سایت شما بیشتر از کجا سرچشمه می‌گیرد و کاربران از کجای دنیا شما را دنبال می‌کنند، ممکن است انتخاب هر کدام از سرور مجازی آلمان، سرور مجازی ایران و... برای شما تفاوت ایجاد کنید. توجه به این نکته نیز هنگام خرید سرور مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مزایا سرور مجازی - وی پی اس

میزبانی VPS می‌تواند یک راه‌حل ایده آل برای شما باشد. در زیر ما به مزایا و معایب سرورهای مجازی اشاره می‌کنیم تا شما بهتر بتوانید هنگام خرید سرور مجازی تصمیم بگیرید.

  • سرور مجازی سریع‌تر و قابل‌اعتمادتر از یک سرور میزبانی مشترک است.
  • از آنجایی‌که منابع سرور مانند حافظه یا قدرت پردازش تضمین‌شده است، نوسانات در آن نزدیک به صفر است.
  • مشکلات و افزایش ترافیک سایر کاربران سرور بر سایت شما تأثیر نمی‌گذارد.
  • شما دسترسی ابرکاربر (روت) به سرور خوددارید.
  • شما حریم خصوصی بهتری دارید، زیرا فایل‌ها و پایگاه داده‌های شما از سایر کاربران سرور قفل شده‌اند.
  • وی پی اس یک سرویس مقیاس‌پذیر است. با افزایش ترافیک وب‌سایت شما، می‌توانید به‌راحتی منابع سرور خود (RAM، CPU، فضای دیسک، پهنای باند و غیره) را ارتقا دهید.

معایب سرور مجازی - وی پی اس

  • گران‌تر از هاست اشتراکی است.
  • برای راه‌اندازی سرور VPS خود به دانش فنی بیشتری نیاز دارید.
  • مدیریت سرور ازنظر فنی پیچیده‌تر از میزبانی اشتراکی یا ابری است.
  • سرورهایی که به‌درستی پیکربندی نشده‌اند ممکن است منجر به آسیب‌پذیری‌های امنیتی شود.

Screenshot_20220319_171651

VPS برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

یک VPS معمولاً برای بارهای کاری کوچک‌تر که نیاز به عملکرد ثابت دارند استفاده می‌شود. کسب‌وکارها ممکن است از VPS برای موارد زیر استفاده کنند:

  • میزبانی 1-10 وب‌سایت
  • ذخیره‌سازی فایل‌های شرکت و مشتریان به روشی که در هر جای دنیا قابل‌دسترسی باشد
  • میزبانی وب سرورها
  • میزبانی ایمیل
  • پایگاه‌های داده
  • هاست cPanel یا Plesk
  • ساخت و ارائه خدمات مبتنی بر ابر برای مشتریان
  • ارائه ایستگاه‌های کاری مجازی به کارمندان از راه دور و ...

در بیشتر موارد، می‌توانید از VPS برای هر چیزی که از سرور اختصاصی استفاده می‌کنید استفاده کنید. با این‌حال، به خاطر داشته باشید که فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند کمتری نسبت به سرور اختصاصی در سرور مجازی موجود است. اگر به یک سرور اختصاصی کامل نیاز ندارید، VPS یک انتخاب مقرون‌به‌صرفه تر است زیرا شما فقط برای آنچه نیاز دارید  هزینه پرداخت می‌کنید.

خرید بهترین vps

سرور مجازی به شما امکان دسترسی به منابع تضمین‌شده و کنترل کامل را بدون نیاز به اجرای سرور فیزیکی می‌دهد. وی پی است یک راه‌حل عالی برای وب‌سایت‌های با ترافیک متوسط تا بالا بوده و برای وب‌سایت‌های فروشگاهی به‌خوبی جواب می‌دهد. اگر می‌خواهید یک محیط میزبانی قابل‌اعتماد و در مقیاس تجاری با قیمت مناسب داشته باشید، قطعاً خرید سرور مجازی گزینه خوبی برای شما خواهد بود.شما می‌توانید از طریق لینک زیر وارد سایت این شرکت فنی مهندسی شده و با دریافت مشاوره، بهترین خدمات هاستینگ را برای طراحی یک سایت پربازدید خرید کنید. این شرکت انواع هاست و سرور ایرانی و خارجی را متناسب با سیستم‌عامل شما با بهترین قیمت ارائه می‌دهد. با خرید VPS از ایران سرور (https://iranserver.com)، می‌توانید با استفاده از سرور مجازی ایران سرور تعداد نامحدودی از دامنه‌ها را میزبانی کنید؛ درحالی‌که مطمئن هستید از رم کافی برای عملکرد صحیح هر سایت برخوردار هستید. 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها