خبر خوشی که نارس بود

یارانه‌ای که دولت وعده داده بود آن را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد، به نظر می‌رسد منتفی است.

خبر خوشی که نارس بود

وقتی سیدابراهیم رئیسی سکان امور اجرایی را از حسن روحانی تحویل گرفت، این امید در بین مردم و جامعه به وجود آمد که دولت سیزدهم متفاوت از دولت دوازدهم عمل خواهد کرد و حرف و عملش یکی خواهد بود. چند ماهی گذشت و کم کم صدای نمایندگان ملت در مجلس بلند شد که چرا دولت از طرح اقتصادی خود رونمایی نمی کند.

در نهایت از اواخر آبان مشخص شد که دولت می خواهد در حوزه تخصیص ارز ترجیحی و سهمیه بنزین اصلاحاتی را اعمال کند. هرچند اختصاص سهمیه به هر کدملی را آزمایشی از قشم و کیش کلید زد اما در حوزه ارز ترجیحی با احتیاط وارد موضوع شد. نخست لایحه ای به مجلس داد تا با پشتوانه رأی نمایندگان ارز 4200 را حذف کند، حال آنکه دولت برای این کار نیازی به مصوبه مجلس نداشت. نهایتا این لایحه در مجلس رأی نیاورد.

با این وجود دولت در قالب لایحه بودجه حذف ارز ترجیحی را دنبال کرد، کمیسیون تلفیق بحث های زیادی درباره این موضوع و مدل پیشنهادی دولت انجام داد اما در نهایت به جمع بندی نرسید و سخنگوی کمیسیون تلفیق روز گذشته اعلام کرد «این کمیسیون با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده موافقت نکرد.»

معنای مخالفت با حذف ارز ترجیحی

مخالفت کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی به معنای آن است که خبر خوشی که از چند ماه قبل مقامات دولتی درباره افزایش یارانه به مردم می دادند، عملا منتفی شد. نخستین کسی که این خبر را اعلام کرد، محسن رضایی معاون اقتصادی دولت سیزدهم بود که رسما خبر داد «از آذرماه قرار است اتفاق خوبی درباره افزایش یارانه ها بیفتد». در آن مقطع تازه قرار بود لایحه حذف ارز ترجیحی به مجلس تقدیم شود.

البته هرچند وزیر اقتصادی و معاون اول رئیس جمهور صحبت معاون اقتصادی دولت سیزدهم بلافاصله رد کردند، اما دولت نشان داد که با وجود عدم تصویب آن لایحه در مجلس در تصمیم خود جدی است بنابراین این هدف خود را در قالب بودجه 1401 تعریف کرد. با وجود بحث های فراوان نظر نمایندگان آن بود که شاید دولت در کوتاه مدت بتواند کمک های حمایتی را به جامعه عرضه دارد اما نمی تواند در بلندمدت این مسیر را ادامه دهد بنابراین دوباره با حذف ارز ترجیحی مخالفت کردند.

محمدرضا خباز گفت «آذرماه تمام شد برای اجرای خبر خوش وعده داده شده اتفاقی نیفتاد. دی ماه تمام شد اما هیچ اتفاقی نیفتاد، به نیمه بهمن رسیدیم و همچنان خبری نیست بنابراین چه نیازی بود پیشاپیش چنین مسئله ای به مردم گفته شود چون در نهایت هیچ اتفاقی نیفتاد.از تصمیم دیروز کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ و مخالفت این کمیسیون با حذف ارز ترجیحی بر می آید که قرار نیست هیچ اتفاقی برای افزایش یارانه ها بیفتد. وقتی هنوز مشخص نیست در نهایت تصمیمی اتخاذ خواهد شد، چرا یک موضوعی سریع اعلام می شود و برای جامعه انتظار ایجاد می کند. مردم این روزها تحت فشار اقتصادی هستند و امیدشان به این دولت است اما چنین اتفاقای جز تشدید یأس و سرخوردگی نتیجه دیگری عاید جامعه نمی کند.»

منبع: فردا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    دولت صادق الوعد......

  • ناشناس
    0

    مشکلی نیست اقایان مجلسی و دولتی ،اگر افزایش یارانه نقدی منتفی است ،پس زحمت بکشدید که تمام گرانیهای کالاها و حاملها را به قبل گرانیهای اخیر برگردانید!!!
    طبق قانون ،(هر چقدر قیمت کالاها و حاملها ،)گرانتر شود ،به همان صورت هم موظف به افزایش یارانه نقدی هستین !!!!
    این چه عدالتی هست که شما در پیش گرفتین!!!
    قانونی که شما وضع کردین و دارین دور میزنین و عملا زیر حرفهایتان !!!!
    خدا را در نظر بگیرید .
    ظلم و ستم پایدار نیست .
    چرا به مردم فشار می اورید!!!
    شما اگاهانه دارید به مردم خود ظلم و ستم میکنید !!!!
    در همین مدت ۶ماهه چقدر رو کالاها و حاملها اظاف کردین !!!؟؟؟
    شما به عهد خود پایبند نیستین ،توقع دارین کشورهای دیگر به عهد خود پایبند باشند!!!!
    متاسفیم !!!!!!!
    خدایا شکرت.

  • ماس موسیر
    0

    هی زاررررررررررت به کرملین هی زاررررررررررت به شین پین جیتگ ای زاررررررررررت به کمونیستها کفتار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها