افزایش ۳۵ درصدی تمایل به خرید ملک

تحرک بازار مسکن در افول رقبا

با وجود ثبات نسبی بازارهای رقیب مسکن، به دلیل قرار گرفتن در ماههای پایانی سال، تحرک بازار مسکن افزایش یافته است.

تحرک بازار مسکن در افول رقبا

آمار غیررسمی، رشد ۳۵ درصدی معاملات و افزایش ۲.۵ درصدی قیمت مسکن شهر تهران در دی ماه نسبت به آذرماه را نشان می‌دهد. مطابق بررسی‌های خام که از آگهی‌های ملکی شهر تهران با وزن‌دهی به مناطق بر اساس معاملات قطعی به دست آمده، متوسط قیمت مسکن از متری ۳۲.۹ میلیون تومان در آذرماه ۱۴۰۰ به ۳۳.۷ میلیون تومان در دی ماه رسیده که از افزایش ۲.۵ درصدی حکایت دارد.

در ماه گذشته تمایل برای خرید مسکن در پایتخت نیز افزایش یافته است. تغییرات میزان بازدید آگهی‌های دی ماه در مقایسه با آذرماه از افزایش ۳۵ درصدی حکایت دارد. تعداد آگهی‌ها نیز که به عنوان شاخصی برای میزان عرضه و تمایل برای فروش مسکن تلقی می‌شود ۴.۴ درصد رشد نشان می‌دهد که نسبت به افزایش تقاضا بسیار کمتر بوده است.

بر اساس این آمار که از سامانه کیلید به دست آمده، تقاضا برای رهن و اجاره در تهران نسبت به ماه قبل تغییر محسوسی نداشته، اما نرخ اجاره مسکن در آگهی‌ها ۴.۲ درصد در مقایسه با ماه گذشته افزایش دارد. این برآورد با آمار مرکز آمار ایران که رشد ۴.۶ درصدی ماهیانه قیمت اجاره در کل کشور را نشان می‌دهد تطبیق دارد.

رشد نسبی قیمت مسکن در ماههای پایانی سال، مساله‌ای دور از انتظار نیست و معمولا در سالهای گذشته نیز اتفاق افتاده است. با پیش‌فرض مطابقت این آمارهای غیررسمی با گزارش بانک مرکزی که طی روزهای آینده ارایه می‌شود در سه ماه گذشته تورم ماهیانه مسکن در تهران به ترتیب ۱.۲ درصد، ۱.۸ درصد و ۲.۵ درصد بوده که نشان می‌دهد مطابق پیش‌بینی‌ها بازار با نزدیک شدن به شب عید مقداری رونق گرفته است.

با تحرک بازار مسکن همزمان با مذاکرات ۱+۴ بازارهای ارز، بورس و کریپتو (رمزارز) با مقداری ریزش مواجه شده‌اند. این در حالی است که پس از زمزمه‌های انتشار اولین لیست خانه‌های خالی به منظور اعمال مالیات که در روزهای پایانی دی‌ماه محقق شد، انتظار می‌رفت بازار مسکن مقداری افت کند. اما طرف تقاضا احتمالا با هدف مصون ماندن از تورم و به دلیل بازده پایین سرمایه در بازارهای مولد، سرمایه خود را به خرید مسکن اختصاص داده است.

از بازارهای ارز و طلا نیز خبر می‌رسد که از ابتدای هفته‌ای که گذشت تا روز پایان چهارشنبه بازار از ثبات پایداری برخوردار بود اما از صبح روز پنجشنبه با افزایش ۱۷ دلاری قیمت اونس جهانی نسبت به روز پیش از آن و نوسان هرچند محدود نرخ ارز، هر گرم طلای ۱۸ عیار نسبت به روز پیش از آن (چهارشنبه) ۲۶ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح جدید ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت.  

بنا به گفته نادر بذرافشان ـ دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ـ طی ۲۰ روز گذشته بازار قیمت‌ها به ثبات خوبی رسیده اما در پی اخبار سیاسی - اقتصادی و اخبار مربوط به مذاکرات، مردم احتمال می‌دهند که این روند ثبات شکسته شود و به سمت کاهشی شدن میل کند. تجربه ما نشان می‌دهد با توجه به روند اونس جهانی و نرخ ارز، احتمالا طی هفته‌های آینده مابین سه الی پنج درصد نوسان (افزایش/کاهش) قیمت ایجاد شود.

به هر ترتیب در شرایط فعلی، تمامی بازارها در یک حالت سردرگمی به سر می‌برند. اگرچه قیمت مسکن تا حدود اندکی افزایش یافته اما فراموش نکنیم که نرخ رشد سالیانه آن از حدود ۹۹ درصد در سال گذشته به ۲۱ درصد در سال جاری رسیده که از ثبات این بازار حکایت دارد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها