تداوم مذاکرات «وین» نوسانات طلا و ارز را کنترل کرد

در هفته‌ای که گذشت بازار طلا و ارز، گرچه با التهاباتی مواجه بود ولی این نوسانات آن‌قدر چشمگیر نبود که بتوان از جهش یا کاهش چشمگیر قیمت‌ها صحبت کرد، برخی از تحلیل‌گران معتقدند بازار داخلی قبل از هر چیز در انتظار نتایج مذاکرات وین و احیای برجام است. به همین دلیل تحولات در این بخش اثرات شگرفی بر بازار خواهد گذاشت.

تداوم مذاکرات «وین» نوسانات طلا و ارز را کنترل کرد

 در بازار جهانی و طی یک هفته گذشته، نرخ هر اونس طلا، رشد ۲۸ دلاری داشت. اونس طلا در این مدت میان ۱۷۸۹ دلار تا ۱۸۲۳ دلار در نوسان بود. بالاترین قیمت طلا در این بازه زمانی  سه‌شنبه، ۲۱ دی‌ماه به حاصل شد که هر اونس در پایان معاملات به ۱۸۲۱ دلار رسید. قیمتی که یک روز بعد اندکی تعدیل شد و به ۱۸۱۷ دلار کاهش یافت اما مجدد در آخرین کاری بازار ارز (امروز) نرخ ۱۸۲۳ دلار  را برای خود ثبت کرد. قیمت جهانی اونس هم در روز ۱۶ دی ماه، پنج شنبه گذشته، ثبت شد که بر اساس آن هر اونس ۱۷۸۹ دلار خرید و فروش شد.

روند فزاینده قیمت جهانی طلا

به این ترتیب در هفته گذشته و در بازارهای جهانی قیمت طلا روندی فزاینده داشت. گرچه در روز چهارشنبه اندکی از افزایش قیمت روزهای گذشته کاسته شد.

نمودار 1

 

بازار داخلی طلا همچنان متاثر از مذاکرات

بازار طلا و ارز در داخل ایران بیش از هر زمان دیگر متاثر از مذاکرات است. این امر خود را در تمام دوره‌های مختلف مذاکراتی، به‌ویژه در دولت جدید نشان داده است؛ هرگاه خبرهای وین حاکی از نزدیکی طرفین است، ریال تقویت می‌شود و در مقابل هر گاه تنش‌ها یا ابراز نگرانی‌ها بیشتر می‌شود قیمت‌ها به سرعت افزایش می‌یابند. به همین دلیل در پایان یکی از دوره‌ها، قیمت دلار به بیش از ۳۰ هزار تومان هم رسید.

در طی این هفته نیز با توجه به تداوم مذاکرات، در ابتدا قیمت‌ها روندی کاهنده به خود گرفتند ولی پس از اینکه خبرهای زیادی از مذاکرات نرسید، قیمت‌ها، به‌ویژه در مورد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر شد، اثرگذار بودند.

فعالان بازار طلا، در گفتگوهای مختلف رسانه‌ای، بعضا به رکود بازار اشاره می‌کردند. آنها دلیل این رکود را به انتظارات مثبت مشتریان نسبت به مذاکرات مرتبط می‌دانند، چرا که در صورت تفاهم بیشتر میان طرفین، قیمت‌ها می توانند کاهش چشمگیری داشته باشند. بنابراین تقاضای فعلی به آینده موکول شده و همین بازار را بدون مشتری گذاشته است.

نوسان 400 هزار تومانی سکه

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، در روزهای گذشته حدود ۴۰۰ هزار تومان نوسان داشت؛ بالاترین نرخی که در این مدت تجربه کرد ۱۲ میلیون و ۵۷۸ هزار تومان بود که در روز شنبه، ۱۸ دی‌ماه تجربه شد. جالب اینکه ارزان‌ترین قیمت این روزها هم، یک روز بعد یعنی یکشنبه ۱۹ دی با نرخ ۱۲ میلیون و ۱۲۳ هزار تومان ثبت شد. روز چهارشنبه هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با نرخ ۱۲ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان در بازار دست به دست شد.

نمودار 2

 

قیمت گرم طلای ۱۸ عیار در هفته‌ای که

گذشت، ۵۳ هزار تومان نوسان داشت. نکته حائز اهمیت این است که در روزهای میانی هفته گذشته نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار افزایشی نسبی پیدا کرد. این به آن معناست که فاصله میان قیمت سکه و گرم طلا کمتر شد که از نظر برخی از کارشناسان این به معنای تخلیه نسبی حباب قیمتی بوده است.

طلای ۱۸ عیار در روز سه شنبه، ۲۱ دی‌ماه به گران‌ترین قیمت خود در هفته گذشته رسید به نحوی که هر گرم آن، یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان خرید و فروش شد. ارزان‌ترین قیمت پایانی روز هر گرم طلا هم یکشنبه، ۱۹ دی با نرخ یک میلیون و ۱۷۳ هزار تومان به ثبت رسید.

نمودار 3

 

ثبات نسبی بازار ارز در هفته ای که گذشت

بازار ارز در هفته‌ کاری که گذشت ثبات نسبی خود را حفظ کرد. این امر به نحوی بود که در تمام این روزها، قیمت دلار صرافی ملی از کانال ۲۶ هزار تومانی و قیمت یورو از کانال ۳۱ هزار تومانی خارج نشدند. البته این در طول نوساناتی بود که قیمت‌های دیگری را هم رقم می‌زد ولی نرخ پایان روز هیچ‌کدام از این دو ارز  اصلی، از کانال آغاز هفته خود خارج نشد.

نرخ دلار با اینکه نوسانی اندک و کمتر از ۳۰۰ تومانی را داشت ولی در طول هفته قیمت آن به سمت تعدیل شدن رفت و هر روز اندکی از قیمت آن کاسته شد؛ به این اعتبار نرخ دلار روز شنبه را با قیمت ۲۶ هزار و ۸۸۹ تومانی به پایان رساند و در پایان روز چهارشنبه نرخ آن به ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافت. نرخ دلار در آخرین ساعات پنج شنبه (امروز) هم همین حوالی بود.

به‌نظر می‌رسد که با افزایش احتمال رسیدن به توافق ایران و کشورهای عضو برجام، بازار ارز می‌تواند روزهای بهتری را هم در پیش داشته باشد. این امر تا اندازه‌ای از میزان مبادلات در بازار ارز هم کاسته است چرا که انتظار عمومی رسیدن به نتایجی است که از سطح تحریم‌ها کاسته شود.

 

نمودار 4

 

در طرف دیگر بازار هم یورو ثبات نسبی خود را در روزهای کاری گذشته حفظ کرده است. البته روند قیمتی یورو در بازار ارز تهران یکدست نبود و مانند دلار روند کاهشی ثابتی نداشت. با این همه روند کلی حرکت به گونه‌ای بود که در روز چهارشنبه هر یورو حدود ۴۰۰ تومان ارزان‌تر از ابتدای هفته خرید و فروش شد و نهایتا امروز نرخ یورو صرافی ملی  به اندازه 6 تومان وارد کانال 29 هزار تومان شد تا از تمایل سیاست بازارساز ارز برای تزریق اثر روانی کاهنده نرخ ارز پرده بردارد.

منبع: جی پلاس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    آب دهان بر اقتصادی که با این پارامترهای کشکی بالا و پایین میشود ، لطفا با این ملت فرصت طلبی که پرورش داده اید هیچ ایده ای که منجر به موشک پرانی شود را نداشته باشید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها