اسباب بازی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

یک اسباب بازی خوب باید در وهله اول متناسب با سن و خصوصیات فردی کودک باشد. دنیای کودک با دنیای اسباب بازی هایش شروع می شود و به همین دلیل باید وسایل بازی خریداری شده برای کودک هدفمند باشند.

اسباب بازی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

کودک با این وسایل بازی قوه تخیل و تفکر خود را تقویت می کند و از طرفی مهارت های حرکتی و بدنی مختلف را یاد می گیرد. یادگیری از همینجا و از دنیای اسباب بازی ها شروع می شود و به همین دلیل والدین باید ویژگی های یک اسباب بازی خوب را بشناسند تا انتخاب بهتری برای کودک خود داشته باشند. به همین منظور در این مقاله می خواهیم شما را با مهم ترین ویژگی های اسباب بازی های مناسب کودکان آشنا کنیم.

ویژگی اول: رشد جسمی و ذهنی کودک

اسباب بازی مناسب باید باعث رشد جسمی و ذهنی کودک شود. برخی از اسباب بازی های ساده از همان دوران نوزادی باعث افزایش تمرکز، حفظ تعادل و تسلط کودک به جهانی که در آن پا گذاشته می شوند. تحقیقاتی نشان می دهد که کودکان به هنگام بازی کردن با وسایل بازی مختلف در سه مرحله پروسه های مختلف یادگیری را می آموزند:

  1. یادگیری درباره خود
  2. یادگیری درباره محیط زندگی و دنیای پیرامون
  3. یادگیری حل مسئله

یکی از بهترین راه ها برای خرید اسباب بازی های مناسب برای رشد جسمی و ذهنی کودک، خرید از مراکز معتبر است. پیشنهاد ما به شما فروشگاه اسباب بازی دنیای اسباب بازی است که تمامی وسایل بازی معتبر و اموزشی برای کودکان را به ترتیب گروه سنی دسته بندی کرده است.

ویژگی دوم: تناسب اسباب بازی

هر وسیله بازی باید براساس گروه سنی درجه بندی شده باشد. همچنین اسباب بازی باید متناسب با جنسیت کودک خریداری شود. معمولا کودکان از دوران نوزادی با انواع جغجغه و آویزهای بالای تخت با دنیای اسباب بازی ها آشنا می شوند. پس از این دوران نوبت به اسباب بازی هایی می رسد که کودک می تواند ان ها را لمس کرده و پرت کند. در سنین بعدی هم کودک با وسایل بازی دیگر و پیچیده تری آشنا می شود و به همراه بازی کردن رشد می کند. از نظر جنسیت هم بهتر است اسباب بازی متناسب با جنس کودک باشد، اما اگر کودک به اسباب بازی جنس مخالف علاقه نشان بدهد، نکته منفی نیست و نباید نگران بود.

ویژگی سوم: افزایش حس کنجکاوی و خلاقیت کودک

قفغقفغ

برخی از اسباب بازی ها باعث ایجاد حس کنجکاوی و افزایش خلاقیت در کودک می شوند. انواع اسباب بازی ساختنی که خلاقیت کودک را بر می انگیزد، مثل لگو، بریک و... می توانند باعث حس کنجکاوی کودک شوند. ابزارهایی هم که به کودک اجازه می دهند قطعات مختلف را به هم پیچ و مهره کنند و اشکال مختلف بسازند، قدرت زیادی در بالا بردن حس کنجکاوی و خلاقیت کودک دارند. در کنار لوازم بازی ساختنی، حتی فیگورها و شخصیت های انیمیشنی هم باعث خلاقیت بیشتر کودک می شوند. کودکان با این وسایل بازی داستان سازی می کنند و قدرت تخیل و خلاقیت خود را بالا می برند.

ویژگی چهارم: بالا بردن تحرک کودک

اسباب بازی هایی که باعث تحرک بیشتر کودکان می شوند، انتخاب بهتری می توانند باشند. بازی های رایانه ای و گوشی باعث می شوند تا کودک تحرکی نداشته باشد و حواس پنج گانه کودک را به کار نمی گیرند. به همین دلیل بهتر است برای کودکان از اسباب بازی هایی مثل توپ، سرسره، طناب بازی و وسایل ورزشی دیگر استفاده شود تا کودک جنب و جوش بیشتری داشته باشد و به همراه بازی کردن از نظر جسمی هم تقویت شود.

ویژگی پنجم: جنس با کیفیت و ظاهر جذاب

در کنار مواردی که گفته شد، جنس و ظاهر اسباب بازی هم خیلی مهم است. یک اسباب بازی خوب باید استحکام متناسبی داشته باشد. کودک در سنین مختلف ممکن است به راحتی اسباب بازی را خراب کند و به همین دلیل هر چه جنس اسباب بازی کیفیت بیشتری داشته باشد، ماندگاری بیشتری هم خواهد داشت. ظاهر اسباب بازی هم برای کودک باید جذاب باشد و اگر شکل آن ترسناک یا زشت باشد، ممکن است اثرات منفی روی کودک شما بگذارد.

ویژگی ششم: تقویت قوای فکری

بازی های فکری که عموما در سنین بالای سه و پنج سال به کودکان پیشنهاد می شوند، می توانند عاملی تعیین کننده برای پروش قدرت تفکر و تصمیم گیری کودکان باشند. انواع لگوها و اسباب بازی های ساختنی و بازی های فکری دیگر به کودکان کمک می کنند تا قوای ذهنی خود را تقویت کنند. از طرفی این بازی ها باعث می شوند تا کودک به کارهای فکری دیگر علاقه پیدا کند و در ادامه در دوران مدرسه و دانشگاه عملکرد بهتری از خود نشان بدهد. بازی های فکری متنوعی در قسمت اسباب بازی دیجی کالا قرار گرفته که پیشنهاد می کنیم ببینید. این بازی ها عموما مورد تایید روانشناسان و کارشناسان کودک هستند و به صورت فکر شده برای بالا بردن قدرت های ذهنی در کودکان طراحی شده اند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها