برای درمان ناباروری چه زمانی باید اقدام کرد؟

به نقل از ایسنا، بارداری و فرزند دار شدن یکی از رؤیاهای شیرین هر زوجی است که در مسیر زندگی با یکدیگر هم‌قدم شده‌اند. طبق آمار، حدودا 85% زوجین بدون مشکل و به صورت طبیعی صاحب فرزند می‌شوند؛ اما در 15% موارد نیز دیده شده که با وجود چند سال تلاش برای بارداری، نتیجه ای حاصل نشده و همین امر موجبات نگرانی زوجین را فراهم آورده است.

برای درمان ناباروری چه زمانی باید اقدام کرد؟

نکته مهم در مورد ناباروری این می‌باشد که زمانی زوج، نابارور تلقی می شوند که پس از یک سال تلاش و عدم استفاده از روش‌های پیشگیری، بارداری در خانم رخ ندهد. در این صورت، احتمال وجود مشکل از طرف مرد یا زن مطرح می‌شود که هرکدام می‌بایست به طور جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد تا با اقدامی به موقع، درمان ناباروری انجام پذیرد. در این مقاله به بهترین زمان جهت اقدام به درمان ناباروری پرداخته و به سؤالات رایجی در این زمینه پاسخ داده می شود.

اولین اقدام جهت ارزیابی باروری چیست؟

هر خانم با آگاهی دقیق از روزهای تخمک‌گذاری می‌تواند شانس بارداری خود را افزایش دهد. بررسی علائم آزاد شدن تخمک، یکی از راه های شناسایی زمان تخمک گذاری برای اقدام به بارداری است. نشانه هایی نظیر افزایش ترشحات رحمی (ترشحات موکوسی)، درد خفیف در لگن و شکم (درد میتل اشمرز) و افزایش میل جنسی، نشان دهنده پاره شدن فولیکول تخمدان و آزاد شدن تخمک از آن است. شایان ذکر است یکی دیگر از راه‌های شناسایی زمان تخمک‌گذاری، استفاده از ابزارهای آنلاین است.

از طرفی دیگر، می‌توان قبل از اقدام به بارداری، معاینات پیش از بارداری را انجام داد تا در صورت وجود مشکل، اقدامات لازم هرچه سریع‌تر اعمال شود.

باردار نشدن بعد از چه مدت طبیعی است؟

یکی از سؤالات متداولی که در زمینه ناباروری وجود دارد این است که عدم بارداری تا چه زمانی طبیعی است و یا بهترین زمان جهت تشخیص ناباوری چه موقع می‌باشد. در پاسخ به این سؤالات باید گفت که مدت‌زمان لازم جهت بارداری طبیعی در افراد مختلف، متفاوت است؛ بدین گونه که احتمال دارد بعضی افراد در همان ماهِ اول بعد از نزدیکیِ بدون پیشگیری باردار شوند و در برخی دیگر، این پروسه بین 3 الی 6 ماه تا 1 سال به طول بینجامد.

 البته گروه دیگری نیز وجود دارند که حتی پس از 3 سال تلاش جهت بارداری، موفق نمی‌شوند. نکته حائز اهمیت این است که عدم بارداری تا یک سال پس از اقدام به بارداری، نرمال و طبیعی بوده؛ اما اگر این مدت‌زمان افزایش یابد و یا عوامل مؤثر دیگری در ناباروری یکی از زوجین مشاهده شود، می‌بایست هرچه سریع‌تر به درمان ناباروری اقدام نمود.

چه زمانی می‌بایست برای درمان ناباروری اقدام نمود؟

در صورت عدم بارداری پس از یک سال تلاش، باز هم احتمال بارداری تا مدتی وجود دارد؛ اما توصیه می‌گردد که بعد از یک سال ناباروری به پزشک متخصص مراجعه شود؛ چراکه تأخیر در درمان ناباروری احتمال موفقیت بارداری را کاهش می‌دهد و به علاوه، در طول دوره مشورت با پزشک، عوامل تأثیرگذار در بروز مشکل هرچه زودتر شناسایی و رفع می‌گردد.

از همه مهم‌تر، بانوان بالای 35 سال و افرادی که دارای

  • سابقه نازایی خانوادگی
  • اختلالات قاعدگی
  • عارضه اندومتریوز
  • عفونت‌های لگنی
  • تنبلی تخمدان(polycystic ovary syndrome)
  • سقط جنین
  • درمان سرطانی

آسم و دیابت هستند، می‌بایست بسیار زودتر نسبت به درمان ناباروری اقدام نمایند. در ضمن، بانوان باید نقش چاقی و اضافه‌وزن را به عنوان عاملی مؤثر در کاهش قدرت باروری، مد نظر قرار دهند.

در آقایان نیز آنانی که بیضه‌های کوچک و تعداد اسپرم کم دارند و یا سابقه انجام وازکتومی، جراحی کیسه بیضه، درمان سرطان، دیابت و آسم را داشته‌اند، می‌بایست هرچه سریع‌تر با پزشک متخصص مشورت کنند؛ چراکه این شرایط نیز از جمله دلایل احتمالی ناباروری در مردان به حساب می‌آید.

مراحل درمان ناباروری

درمان ناباروری شامل مراحل متعددی است که در ابتدا پزشک با آگاهی از نوع گروه خونی و آزمایش آنتی‌بادی، بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی را تشخیص داده و از بروز مشکل جدی برای جنین جلوگیری به عمل می‌آورد.

در ادامه آزمایش‌هایی بر روی زوجین صورت می‌گیرد تا طبق آن‌ها مواردی نظیر انجام شدن تخمک‌گذاری، تناسب رحم برای رشد جنین و کیفیت و کمیت اسپرم، تشخیص داده شود. از جمله این آزمایش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزمایش اسپرم یا آنالیز منی
  • آزمایش غدد درون‌ریز جهت بررسی هورمون‌های پروژسترون، تیروئید وپرولاکتین
  • هیستروسکوپی (hysteroscopy)
  • لاپاراسکوپی
  • آزمایش لوله‌های فالوپ
  • آزمایش بررسی ذخیره تخمدان یا آزمایش AMH
  • ارزیابی حفره رحم

پس از پایان یافتن تمام آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم توسط پزشک، بنا به دلیل تشخیص داده شده، روش‌ درمان ناباروری مناسب تجویز می‌شود.

آی‌وی‌اف، آی یو آی و میکرو‌‌اینجکشن از رایج‌ترین روش‌های درمان نازایی است که در ایران انجام می‌شود. در صورتیکه به تشخیص پزشک، زن تخمک مناسب نداشته و یا مرد فاقد اسپرم باشد، به ترتیب استفاده از روش‌های جایگزین تخمک اهدایی و اسپرم اهدایی پیشنهاد می‌شود.

اهمیت تغذیه در طول درمان ناباروری

تغذیه مناسب در بارداری به ویژه برای موفقیت روش آی وی اف بسیار حائز اهمیت می باشد و لازم است که مواد مغذی متنوعی در رژیم های غذایی قبل و بعد از آی وی اف گنجانده شود تا شرایط مناسب تری برای کاشت جنین و در ادامه رشد آن فراهم گردد. مصرف مواد غذایی مناسب قبل از ای وی اف از آن جهت اهمیت دارد که میتواند به تقویت اسپرم و تخمک قبل از انجام عمل تخمک کشی کمک کند. در مرحله انتقال جنین، تقویت رحم برای دریافت رویان حاصل از لقاح آزمایشگاهی و عدم سقط جنین مورد توجه است.

سخن پایانی

پس از تشخیص ناباروری و طی کردن تمام مراحل ذکر شده، زوج‌ها با مراجعه به مراکز درمان ناباروری تحت درمان قرار می‌گیرند. بدیهی است که یکی از مهم‌ترین مراکز درمان ناباوری یا قطب ناباروری ایران، شهر یزد می‌باشد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت رادینا سلامت جهت مشاوره و  رزرو نوبت بهترین پزشکان درمان ناباروری اقدام نمایند.

منبع: https://raadinahealth.com/

 

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها