زندگی‌نامه سهراب سپهری شاعر و نقاش نوگرای ایرانی

سهراب سپهری از پرآوازه‌ترین شاعران معاصر ایران است که شعرهایش به زبان‌های مختلف ترجمه شده و نقاشی‌هایش در موزه‌ها و گالری‌های هنری گوشه و کنار جهان حضور دارند. او در خانواده‌ای اهل ادب و هنر متولد شد و تحت تأثیر چنین فضایی به شعر و نقاشی علاقه‌مند شد.

زندگی‌نامه سهراب سپهری شاعر و نقاش نوگرای ایرانی

 در اینجا می‌خواهیم به زندگینامه سهراب سپهری گریز مختصری بزنیم.

داستان سهراب سپهری

سهراب سپهری هنرمند مطرح ایرانی بود که در سال 1307 در کاشان به دنیا آمد. پدر و مادر او هر دو اهل هنر و شعر بودند و سهراب از کودکی با این فضا انس گرفت. او پس از اتمام دوره دبیرستان و دریافت دیپلم، در دانشکده هنرهای زیبای تهران مشغول به تحصیل شد در آن دوران با منوچهر شیبانی و صادق بریرانی دوستی نزدیکی را برقرار کرد. پس از دانشگاه او در شرکت نفت شروع به کار کرد. با این حال کار در چنین فضایی با روحیه هنری و طبع او سازگار نبود و پس از مدت کوتاهی استعفا داد.

در سال‌های بعدی همزمان با تحصیل و کار و تدریس شعر و نقاشی را در خود پرورش داد. شعرهای خود را چاپ کرد و نمایشگاه‌های نقاشی برگزار کرد. به کشورهای مختلف سفر کرد و گوشه و کنار جهان را دید. با ادیان هندی و بودا آشنا شد، به فرهنگ مشرق زمین علاقه پیدا کرد و به ترجمه چند شعر کهن دست زد. این سفرها در زندگی سهراب سپهری نقش مهمی دارند چون نقطه عطف سیر و سلوک عرفانی او بودند.

اشعار سهراب سپهری

سهراب سپهری را بیشتر به عنوان شاعر می‌شناسیم. شاعری معاصر و چیره دست که با سبک آزاد و تصویرسازی‌هایش صفحه تازه‌ای را در کتاب شعر ایران باز کرد. این شاعر در سال‌های اولیه شعر نیمایی را دنبال می‌کرد، به طوری که اولین مجموعه شهر او در سال 1330 در قالب شعر نیمایی سروده شده بود. طبیعت عنصر اصلی شعرهای اوست. در این اشعار همه اشیا جان دارند و سهراب ما را دعوت می‌کند تا به گونه دیگری به جهان و پدیده‌ها نگاه کنیم. گویی شعرهای او پرده دیگری از نقاشی‌هایش هستند که جهان تازه‌ای را به روی ما باز می‌کنند.

نقاشی‌های سهراب سپهری

با این که همه جا صحبت از شعرهای سهراب است، اما او نقاشی چیره دست و صاحب سبک بود که در سال‌های اخیر در این زمینه بیشتر از او تعریف و تمجید شده است. آثار او در دوره زندگی خود در بیش از 30 نمایشگاه به نمایش درآمد. برخی از نقاشی‌های او اکنون در موزه‌های مشهور جهان نگهداری می‌شوند. او یکی از گرانقیمت‌ترین نقاشان ایرانی است، به طوری که در سال 1397 یکی از نقاشی‌هایش در حراجی های هنری به قیمت پنج میلیارد و صد میلیون تومان فروخته شد. نقاشی‌های او همچون شعرهایش عناصر طبیعت گرا و زیبایی شناختی بسیار دارند که همین او را از سایر نقاشان هم عصر خود متمایز می‌کند. تکنیک رنگ گذاری او بافت خاصی به نقاشی‌های او بخشیده که علی‌رغم حس شرقی آثار یادآور نقاشی‌های آبستره غربی است. او دوستی نزدیکی با بسیاری از هنرمندان هم‌دوره‌ی خود مثل ایرانی درودی و حسین زنده‌رودی داشت. همچنین در سالهای اخیر نامه های او به دوست هنرمندش  بهمن محصص نقاش هم بسیار مورد استقبال مخاطبان هنر و ادب قرار گرفته.

غعهغعهعه

پایان شاعر آب و آینه

 سهراب سپهری پس از یک سال مبارزه با بیماری سرطان خون سرانجام در غروب اول اردیبهشت سال 1359 از دنیا رفت. روستای اردهال در اطراف کاشان، خانه ابدی این هنرمند گرانقدر شد.

در این مقاله زندگی‌نامه سهراب سپهری را در اختیار شما گذاشتیم. اگر دوست دارید از زندگی‌نامه او بیشتر بدانید و با نقاشی‌هایش آشنا شوید از وبسایت «درز» دیدن کنید. وبسایت Darz یک منبع جامع و کامل هنری است که اطلاعات هنرمندان ایرانی و آثار آن‌ها را گردآوری کرده است. در این پلتفرم نه تنها می‌توانید زندگی‌نامه هنرمندان را بخوانید و آثار آن‌ها را ببینید، بلکه اطلاعات کاملی درباره موزه‌ها، بی‌ینال‌ها، آرت‌فرها و گالری‌ها هم در اختیارتان قرار می‌گیرد. پس اگر شما هم از علاقه‌مندان و فعالان دنیای هنر باشید از این پتلفرم لذت می‌برید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها