تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ

بلبرینگ و رولبرینگ ها از نوع توپی یا غلتکی، وسایلی مکانیکی برای مقابله با بارهای دورانی و شعاعی هستند که محورهای دوار و رفت و برگشتی را فراهم می‌کنند.

تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ

این مقاله هر دو نوع را به اختصار توضیح می‌دهد، سپس به چند نمونه اشاره می‌کند که در آن یک نوع ممکن است نسبت به دیگری مزایای برتری داشته باشد و در نهایت انتخاب شود.

بلبرینگ وسیله ای است که در بین دو سطح متحرک یا دوار برای تسهیل حرکت صاف و کاهش اصطکاک استفاده می شود. بلبرینگ ها تاریخچه ای طولانی دارند و حتی قبل از پیدایش انواع مدرن یاتاقان ها، بشر از اشیاء مختلفی استفاده می کرد که به حمل و نقل اجسام بزرگ و سنگین کمک می کرد و اصطکاک را کاهش می داد. یاتاقان ها بسته به شکل و اندازه و همچنین بر اساس حرکاتی که اجازه می دهند و ظرفیت تحمل بار آنها طبقه بندی می شوند. انواع مختلفی از یاتاقان ها وجود دارد، اما رایج ترین آنها رولبرینگ و بلبرینگ هستند. تفاوت های زیادی بین این دو نوع بلبرینگ وجود دارد که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد.

بلبرینگ

بلبرینگ چیست؟

یک بلبرینگ معمولی شامل مسیرهای داخلی و خارجی و همچنین تعدادی عنصر کروی است که توسط یک حامل از هم جدا شدند. اغلب، سپرها برای جلوگیری از ورود کثیفی و چربی طراحی شدند. بلبرینگ ها به عنوان تماس نقطه ای توصیف می شوند. یعنی هر توپ در یک تکه بسیار کوچک می چرخد - در تئوری می توان آن را یک نقطه در نظر گرفت.

یاتاقان یا همان بلبرینگ به گونه ای طراحی شدند که تغییر شکل جزئی توپ هنگام غلتیدن به داخل و خارج از ناحیه بار از نقطه تسلیم ماده تجاوز نکند و توپ تخلیه شده به شکل اولیه خود باز می گردد. بلبرینگ ها عمر بی نهایت ندارند. در نهایت، آنها به دلیل استهلاک، پوسته پوسته شدن یا هر چند دلیل دیگر کارایی خود را از دست می دهند. آنها بر اساس یک آمار با عمر مفید طراحی شدند که انتظار می رود پس از تعداد معینی از چرخش ها از کار بی‌افتند.

تولید کنندگان، یاتاقان های شعاعی تک ردیفی را در چهار سری و در طیف وسیعی از اندازه های استاندارد ارائه می دهند. یاتاقان های تماس زاویه ای برای تحمل بار محوری در یک جهت طراحی شدند و ممکن است دو لایه طراحی شوند تا بار رانش را در دو جهت تحمل کنند. تراز شفت و یاتاقان نقش مهمی در عمر آن دارند. برای بالا بردن ظرفیت این ناهماهنگی ها، از یاتاقان های خود تراز استفاده می شود. برای افزایش ظرفیت بار شعاعی، حامل یاتاقان حذف می شود و فضای بین مسیرها با تعدادی توپ پر می شود. سایش در این یاتاقان ها بیشتر از آنهایی است که از حامل استفاده می کنند، زیرا بین عناصر نورد مجاور ساییده می شود. در کاربردهای حیاتی که فرسودگی شفت یک نگرانی است، بلبرینگ‌ها از قبل بارگذاری می شوند تا هر گونه فضای خالی را در مجموعه بلبرینگ‌هایی که قبلاً به شدت تحت فشار بودند را پر کنند.

بلبرینگ

رولبرینگ چیست؟

بلبرینگ های غلتکی که به طور مشابه به عنوان بلبرینگ ساخته می شوند، به جای تماس نقطه ای، تماس خطی دارند که ظرفیت بیشتر و مقاومت بالاتری در برابر ضربه های شدیدتر ایجاد می کند. خود رولبرینگ ها به اشکال مختلفی مانند استوانه ای، کروی، مخروطی و سوزنی تولید می شوند. بلبرینگ های غلتکی استوانه ای فقط بارهای رانش محدودی را مدیریت می کنند. رولبرینگ‌های کروی می‌توانند ناهماهنگی و نیروی رانش بیشتری را در خود جای دهند و وقتی دو لایه شوند، در هر جهت رانش میکنند. رولبرینگ های مخروطی می توانند بارهای رانش قابل توجهی را مدیریت کنند. یاتاقان‌های سوزنی و گونه‌ای از رولبرینگ‌های استوانه‌ای، می‌توانند بارهای شعاعی بالایی را برای اندازه‌شان تحمل کنند و می‌توانند به‌عنوان رولبرینگ سوزنی ساخته شوند. بلبرینگ های غلتکی به صورت طرح های کامل در دسترس هستند و یاتاقان های سوزنی تقریباً همیشه از این سبک خواهند بود. بلبرینگ های سوزنی به ویژه در حرکات رفت و برگشتی موثر هستند، اما اصطکاک به دلیل مالش رولبرینگ در برابر رولبرینگ بیشتر خواهد بود. هنگام استفاده از رولبرینگ های استوانه ای روی شفت هایی با ناهماهنگی زاویه ای، ترجیح داده می شود از دو رولبرینگ کوتاه پشت سر هم به جای یک رولبرینگ بلند استفاده شود.

تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ

اگرچه رولبرینگ و بلبرینگ هر دو هدف اساسی یکسانی دارند اما تفاوت آنها در طراحی و ظرفیت تحمل بار است. بلبرینگ ها از توپ های کروی سخت شده استفاده می کنند که می توانند هم بارهای شعاعی و هم بارهای رانشی را تحمل کنند. در بخش هایی که بار نسبتاً کم است از آنها استفاده می شود. در مورد بلبرینگ ها، بار از دایره بیرونی به توپ ها و سپس از توپ ها به دایره داخلی منتقل می شود. از آنجا که بلبرینگ ها کروی هستند، سطح تماس بسیار کمی با بار وجود دارد. بنابراین زمانی که بار زیاد باشد، ممکن است توپ ها تغییر شکل داده و یاتاقان را خراب کنند. بلبرینگ های غلتکی در کاربردهایی که قرار است بار زیادی تحمل شود استفاده می شوند، به عنوان مثال در تسمه نقاله که رولبرینگ ها باید بارهای شعاعی سنگین را تحمل کنند کاربرد دارد.

همانطور که از نام رولبرینگ پیدا است، آنها کروی نیستند، بلکه به شکل استوانه ای هستند به طوری که تماس بین مسیر بیرونی و داخلی در یک نقطه نیست، بلکه یک خط مستقیم است. بنابراین تماس بیشتری نسبت به بلبرینگ وجود دارد و بار در یک منطقه بزرگتر پخش می شود و به بلبرینگ های غلتکی اجازه می دهد تا بار بسیار سنگین تری را نسبت به بلبرینگ تحمل کنند.

به عنوان یک قاعده کلی، بلبرینگ ها در سرعت های بالاتر و بارهای سبک تر از یاتاقان های غلتکی استفاده می کنند. بلبرینگ های غلتکی تحت ضربه و بارگذاری ضربه ای عملکرد بهتری دارند. بلبرینگ ها معمولاً به صورت مجموعه فروخته می شوند و به سادگی به عنوان یک واحد جایگزین می شوند.

رولبرینگ ها اغلب می توانند جدا شوند و یا رول های بیرونی یا داخلی، به صورت جداگانه تعویض شوند. خودروهای دیفرانسیل عقب از چنین ترتیبی برای چرخ های جلو استفاده می کنند.

مزیت این طراحی این است که می توان مسیرها را روی شفت ها و محفظه ها منقبض کرد تا بدون اینکه آسیبی به خود رولبرینگ ها وارد شود بتوان مجموعه های دائمی ایجاد کرد.

بلبرینگ‌های تک ردیفه استاندارد شدند و می‌توانند به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند.

رولبرینگ ها به طور رسمی کمتر استاندارد شدند، بنابراین یک مصرف کننده باید کاتالوگ مناسب برای برنامه را انتخاب کند.

یاتاقان های غلتشی با مقدار مشخصی فاصله داخلی تولید می شوند. هرگونه ناهماهنگی که صرفاً یک توپ را از موقعیت خارج می کند و این فاصله داخلی را از بین می برد، نباید تأثیر زیادی بر عمر بلبرینگ داشته باشد.

رولبرینگ ها نسبت به انحراف زاویه ای حساس تر هستند. به عنوان مثال، بلبرینگی که با سرعت متوسط و با تناسب نسبتاً شل کار می‌کند، ممکن است با انحراف زاویه‌ای بین 0.002 تا 0.004 اینچ با موفقیت کار کند.

بلبرینگ بهتر است یا رولبرینگ؟

درباره اینکه بلبرینگ مناسبتر است یا رولبرینگ، باید بگوییم که خوب است پیش از تصمیم گیری درباره خرید هر یک از این 2 قطعه، ابتدا بخشی که قرار است از آن استفاده کنید و همچنین میزان و نوع باری که به آن وارد می شود را در نظر بگیرید تا بتوانید یک انتخاب درست انجام دهید و متحمل هزینه های زیاد نشوید.

کارشناسان ما در بیرینگ مارت همواره در خدمت مشتریان هستند تا آنها را به خوبی در این زمینه راهنمایی کنند.

 

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها