چگونه خودمان در خانه تست کرونا بدهیم؟

اکنون نزدیک به دو سال است که جهان درگیر پاندمی کرونا شده است. از این رو همه کشورهای جهان در صدد کنترل این بیماری و کاهش شیوع آن هستند. با این حال این ویروس هر روز رنگ عوض می‌کند و با علائمی جدید خودنمایی می‌کند. همین موضوع هم سبب شده است که آشنایی با نحوه انجام تست کرونا در خانه به موضوعی حیاتی تبدیل شود. چرا که گاهی فرصت تنگ‌تر از آن است که منتظر تست آزمایشگاه بمانیم.

چگونه خودمان در خانه تست کرونا بدهیم؟

چرا انجام تست کرونا در منزل اهمیت زیادی دارد؟

سرعت انتشار ویروس کرونا به ویژه در سویه دلتای آن بسیار بالاتر از حد تصور بوده است. به همین دلیل است که توجه به علائم، جدی شمردن آن و قرنطینه به موقع یکی از اصلی‌ترین راه‌های کنترل این پاندمی و پیشگیری از شیوع آن است. 

با شروع فصل پاییز و آغاز سرماخوردگی‌های فصلی، متاسفانه سرعت انتشار ویروس کرونا نیز چندین برابر شده است. چرا که بسیاری از افراد تصور می‌کنند که دچار سرماخوردگی شده‌اند. بنابراین پروتکل‌های بهداشتی مورد انتظار ویروس کرونا را رعایت نمی‌کنند. همین موضوع نیز سبب شیوع ویروس و درگیری فرد با علائم شدید‌تر می‌شود. 

با توجه به نکات ذکر شده می‌توان نتیجه گرفت که انجام تست کرونا در منزل یکی از بهترین راهکارهای موجود برای کنترل این ویروس و پیشگیری از گسترش آن است. بنابراین شاید بتوان چنین نتیجه گرفت که خرید تست سریع کرونا برای دادن تست کرونا در منزل بهترین راهکار موجود در این زمینه باشد. 

چگونه در خانه تست کرونا بدهیم؟

بسیاری از افراد به صرف داشتن علائم بسنده می‌کنند و به محض مشاهده علائم مشابه با کرونا، قرنطینه خود را آغاز می‌کنند. اما حقیقت این است که انجام این کار برای همه افراد مقدور نیست. چرا که کارمندان، دانشجویان و ... برای گرفتن مرخصی و قرنطینه خود به دلیل و مدرک موثقی نیاز دارند. 

در چنین شرایطی بهترین گزینه استفاده از تست سریع کرونا است. زیرا خرید تست کرونا می‌تواند شک و شبهه موجود در زمینه الودگی یا عدم آلودگی به این ویروس را از بین ببرد. 

تست‌های خانگی کرونا که تحت عنوان رپید تست (rapid test) شناخته می‌شوند، به راحتی و بدون نیاز به نسخه از اکثر داروخانه‌ها و مراکز ارائه دهندگان تجهیزات درمانی قابل تهیه هستند. این تست‌های خانگی هزینه به مراتب کمتری نسبت به آزمایش‌های آزمایشگاهی نیز دارند. 

نکته قابل توجهی که در زمینه انجام تست کرونا در منزل باید به آن توجه شود، نمونه‌گیری دقیق از مخاط بینی است. زیرا در حالت کلی احتمال خطا در تست‌های PCR کرونا وجود دارد. بنابراین تا جای ممکن باید در مورد تهیه نمونه اطمینان حاصل شود. 

چه راه‌هایی برای انجام تست کرونا وجود دارد؟

انجام تست کرونا به روش‌های مختلفی مانند آزمایش خون و آزمایش مخاط بینی و دهان وجود دارد. در این میان معمولا برای تشخیص ابتلا یا عدم ابتلای فرد به ویروس کرونا معمولاً از روش PCR یا همان تست مخاط دهان و بینی استفاده می‌شود. رپید تست یا تست سریع کرونا هم به همین ترتیب عمل می‌کند. 

اما در این بین هستند کسانی که حدس می‌زنند در یک بازه زمانی ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شده و دوره بیماری را بدون علائم یا با علائم جزئی سپری کرده‌اند. در چنین شرایطی انجام تست آنتی بادی کرونا و یا تست آنتی ژن کرونا می‌تواند گزینه مناسبی باشد. 

بسیاری از افراد همچنین برای اطمینان از اثربخشی واکسن نسبت به انجام تست آنتی بادی کرونا اقدام می‌کنند. البته ناگفته نماند که انجام چنین آزمایش‌هایی الزامی نیست و تنها در صورت نیاز و صلاح دید پزشک و با توجه به وضعیت بیمار صورت می‌گیرند. 

آیا نتایج تست سریع کرونا قابل استناد است؟

یکی از اصلی‌ترین دغدغه افراد در خرید تست سریع کرونا قابل استناد بودن یا نبودن نتایج این تست است. چرا که احتمال بروز خطا در تست PCR هم وجود دارد. بنابراین طبیعتاً نتایج به دست آمده از تست سریع کرونا نیز ممکن است، با خطاهایی همراه باشد. 

در این خصوص باید بدانید که در صورت بروز علائم مشابه با علائم کرونا و پیشروی بیماری به صورت تدریجی به احتمال زیاد به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید. بنابراین در چنین حالتی حتی لزومی به توجه به منفی بودن تست خانگی کرونا یا نتیجه PCR هم ندارید. اما در صورتی که علائم به یک بار ظاهر شده و به یک باره هم فروکش کردند، در این صورت احتمال ابتلا به سرماخوردگی نیز وجود دارد. 

در چنین شرایطی هم در صورت نیاز به بررسی دقیق و اطمینان از ابتلا یا عدم ابتلا به ویروس کرونا انجام تست آنتی ژن کرونا و یا تست آنتی بادی کرونا الزامی خواهد بود. 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها