جواب تست PCR قابل اطمینان است؟

یک متخصص بیماریهای عفونی گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته جواب تست PCR در ۳۰ تا ۳۵ درصد موارد “منفی کاذب” است.

جواب تست PCR قابل اطمینان است؟

دکتر بهزاد مهدویان از تست PCR به عنوان یکی از راه های تشخیص ابتلا به کرونا یاد کرد و افزود: بسیاری افراد جهت اطمینان از ابتلا یا عدم ابتلا به کرونا این تست را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه در ۳۰ تا ۳۵ درصد موارد جواب تست PCR منفی کاذب است، گفت: این تست بصورت قطعی و ۱۰۰درصدی قابل اطمینان نیست و در ۳۰ تا ۳۵ درصد موارد امکان دارد فرد مبتلا بوده و جواب تست او منفی شود.

مهدویان گفت: بنابراین در افرادی که علائم کرونا را دارند اما جواب تست PCR آنها منفی شده، نباید به جواب تست اطمینان کرد و باید احتمال خطا را داد.

این متخصص بیماریهای عفونی اظهار کرد: زمانی در این افراد می‌توان به جواب منفی تست تا حد زیادی اطمینان پیدا کرد که دو تا سه روز پس از شروع علائم تست PCR گرفته شده و در صورت منفی شدن جواب آن مجددا ۲۴ ساعت بعد تست دیگری گرفته شود، اگر جواب تست دوم هم منفی شد با احتمال بالایی می توان گفت که فرد به کرونا مبتلا نیست.

مهدویان خاطرنشان کرد: هرچند با وجود دو بار تست منفی باز هم نمی توان به قطعیت ۱۰۰ درصدی رسید، چرا که احتمال خطای تست PCR در مورد کرونای دلتا بیشتر است.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه سی تی اسکن هم یکی از روش های تشخیص مهم در مبتلایان کرونا است، گفت: این روش برای همه افراد توصیه نمی شود و تنها افرادی که تنگی نفس داشته و سطح اکسیژن خون آنها کمتر از ۹۳ درصد باشد، سی تی اسکن برای آنها تجویز می شود.

وی افزود: انجام سی تی اسکن در دو، سه روز نخست بیماری کاربردی ندارد، چرا که هنوز ریه ها درگیری چندانی پیدا نکرده اند و بطور معمول چند روزی بعد از شروع علائم انجام این روش با تشخیص پزشک صورت می گیرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها