احراز صلاحیت شهردار قبل و بعد از ابلاغ حکم بررسی می شود/ برکناری شهردار نیاز به تایید کمیته تطبیق ندارد

رئیس کمیسیون حقوقی و املاک و نظارت شورای شهر اهواز اظهار کرد: پس از مطرح شدن طرح شورای شهر در خصوص خاتمه فعالیت شهردار اهواز در کمیسیون حقوقی شورای شهر، پیگیری برای استعلامات و دریافت مدارک انجام شد که نخستین مدرک نشان دهنده عدم احراز صلاحیت شهردار نامه فرمانداری وقت است.

احراز صلاحیت شهردار قبل و بعد از ابلاغ حکم بررسی می شود/ برکناری شهردار نیاز به تایید کمیته تطبیق ندارد

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر اهواز پس از لغو یکصد و چهل هشتمین جلسه صحن شورا که در روز دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ انجام شد شانه سازان رییس کمیسیون حقوقی و املاک و نظارت شورای شهر اهواز بیان کرد: ۱۷ شهریورماه ۱۴۰۰ نامه ای رئیس شورای شهر وقت ، برای فرمانداری نامه و مدارکی در خصوص معرفی شهردار ، پیشنهادی اهواز ارسال می کند که فرمانداری به عنوان نماینده دولت مدارک و مستندات را بررسی کرده و نامه ای به رئیس شورای شهر ارسال کرده است که این فرد سابقه اجرایی ۹ سال مدیریت ارشد برای شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت و رشته تحصیلی وی مغایرت قانونی دارد و تایید نمی گردد. اما این نامه مخفی بوده است و نزد ما نبوده . اینکه گفته می شود چرا ما تاکنون سکوت کردیم به این دلیل است که نامه پنهان و مخفی بوده است.

رئیس کمیسیون حقوقی و املاک و نظارت شورای شهر اهواز با بیان اینکه قبل از ابلاغ حکم وزیر کشور باید این موارد بررسی می شد، گفت: مورد بعدی درخصوص عدم احراز صلاحیت شهردار این است که دستورالعمل اجرایی هیات وزیران به صراحت بیان می کند تا یک ماه پس از ابلاغ حکم شهردار موظف است در محل مأموریت اسکان یابد. استانداری نیز در دو نامه عنوان کرده است شهرداران باید ساکن شهر باشند. با این وجود شهردار اهواز نامه ای به وزارت کشور ارسال می کند که شرایط تحصیلی فرزندم به گونه ای است که نمی‌تواند در اهواز باشد.

شانه سازان ادامه داد: در شرایط احراز شهردار و سکونت قانون می‌گوید در صورتی که هر یک از افراد خانواده شهردار به دلایلی از جمله تحصیل ، نبود امکانات آموزشی در شهر مربوط، اشتغال در دستگاه های اجرایی که امکان ماموریت یا انتقال وجود نداشته نباشد، یا بیماری که نتوانند در محدوده شهر اقامت یابند صرفا با داشتن گواهی مستند و موجه از سکونت و اقامت در محدوده شهر مستثنی هستند. گواهی اشتغال به تحصیل فرزند شهردار در دبیرستانی در اصفهان است که علت را مبنی بر آسیب روانشناختی در صورت انتقال به سایر مدارس و تغییر محل زندگی دانش آموز با توجه به مقطع تحصیلی و در پیش بودن آزمون، مطرح می کند.

رئیس کمیسیون حقوقی و املاک و نظارت شورای شهر اهواز با بیان اینکه احراز صلاحیت شهردار قبل و بعد از ابلاغ حکم شهردار انجام می شود، گفت: بنابراین یکی دیگر از مستندات ارائه دهنده عدم احراز صلاحیت شهردار ساکن نبودن فرزند شهردار است. احراز صلاحیت قبل و بعد از حکم است.

وی افزود: عزیزان استناد می کنند که وزیر کشور عنوان کرده است که عدم سکونت فرزند شهردار در شهر موردی ندارد، در حالی که باید طبق دستورالعمل هیات وزیران عمل شود و وزرای دیگر نمی توانند تبصره بزنند و تغییر ماهیت دهند.

شانه سازان بیان کرد: طبق دستورالعمل هیات وزیران و استفساریه اداره معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی، شرایط خاتمه خدمت شهردار نیاز به طرح در هیات تطبیق مصوبات شورای اسلامی نیست. همچنین 15 فروردین ماه 1403 از مرجع صاحب صلاحیت دیگر استعلام شده است که کمیته های تطبیق نقشی در انتخاب شهرداران ندارد و برکناری شهردار طبق تشخیص شورای شهر نیاز به تایید این کمیته نیست.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها