عضو کمیسیون اقتصادی و توسعه شهری شورای شهر اهواز در گفتگو با خبر فوری:

سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهرداری اهواز دو سال است که به حال خود رها شده/ احداث و توسعه حتی یک غرفه در میدان میوه و تره بار الغدیر کمک به اشتغال جوانان است

عضو کمیسیون اقتصادی و توسعه شهری شورای شهر اهواز گفت: متاسفانه تاکنون بسته های سرمایه گذاری مناسب و دقیقی تعریف و ارائه نشده و پیشنهادهای معدودی که در این مدت ارائه شده کامل و جامع نیست و برای سرمایه گذار گیرایی و جذابیت لازم را ندارد.

سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهرداری اهواز دو سال است که به حال خود رها شده/ احداث و توسعه حتی یک غرفه در میدان میوه و تره بار الغدیر کمک به اشتغال جوانان است

به دنبال استعفای احمد سراج عضو سابق شورای شهر اهواز برای کاندیداتوری در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، مهندس یونس اسفندیاری عضو علی البدل شورا به فاصله دو سال تا پایان دوره چهار ساله ششمین دوره شورای شهر اهواز وارد این پارلمان محلی شد. 

با اینکه قریب  دو ماه از حضور مهندس اسفندیاری در شورای شهر می گذرد اما به گفته همکارانش در این پارلمان محلی، تلاش های وافر، مجدانه و پیگیرانه او در همین مدت کوتاه  چنان چشمگیر و موثر بوده است بسان اینکه مهندس  اسفندیاری از بدو شورا حضور داشته است.

 تحصیلات آکادمیک اسفندیاری، فوق لیسانس رشته حقوق و لیسانس مهندسی مکانیک می باشد که با توجه به مشکلات عدیده شهری می تواند برای توسعه زیست شهری مثمرثمر باشد، وی  مشاور مدیرکل اسبق راه و شهرسازی استان خوزستان، کارشناس خبره دادگستری، عضو سازمان نظام مهندسی خوزستان بوده که بیش از ۱۵ سال سابقه طراحی، نظارت و اجرای پروژه های تاسیساتی، عمرانی، و فضای سبز را در اقصی نقاط ایران را در کارنامه خود دارد. 

پایگاه خبری خبر فوری با مهندس یونس اسفندیاری در خصوص مسائل مختلف از جمله ضرورت حمایت  سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه ها و ظرفیت های موجود در شهرداری به گفتگو نشسته است که از نظرتان می گذرد .

 یونس اسفندیاری عضو شورای شهر اهواز در ابتدای این گفتگو با اشاره به نقش رسانه ها در طرح مطالبات شهروندان گفت: واقعا اعتقاد بنده این است که اگر رسانه ها پای کار باشند مسئولان با دقت بیشتری به وظایف محوله خود عمل می کنند. رسانه های می توانند با کارکرد مطالبه گری و از مجاری قانونی در کنار نهادهای نظارتی عملکرد مسئولان را رصد می کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری، گردشگری و توسعه شهری شورای شهر اهواز در خصوص بحث سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهرداری اهواز  گفت: با توجه به مدت کوتاهی که از ورود بنده به شورای شهر اهواز می گذرد به این باور رسیدم که ظرفیت عظیم سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند به دولت و همچنین به شهرداری اهواز که یک نهاد عمومی غیر دولتی است،  کمک کند، اما این مهم  عملا راکد مانده است. به طوری که بیش از دو سال است که پروژه سرمایه گذاری قابل توجهی در سازمان سرمایه گذاری شهرداری اهواز به ثمر نرسیده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز بیان داشت: به عبارتی سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهرداری اهواز قریب دو سال است که به حال خود رها شده است. تصور بفرمائید این پدیده در این مدت چه آسیب هایی به این شهر و شهروندان وارد کرده است. 

اسفندیاری اضافه کرد: در صورتی که انتظار این بود که با انتخاب یک مدیر توانمند در حوزه سرمایه گذاری موفق عمل می کردند. برداشت من از دلایل عدم موفقیت شهرداری اهواز در حوزه جذب سرمایه گذار بخش خصوصی این است که فرآیندها به خوبی تعریف  و طی نشده است.

اسفندیاری ادامه داد: از طرفی استفاده از یک مدیر متخصص و با تجربه به عنوان مدیر عامل سازمان سرمایه گذاری می توانست بسیار راهگشا باشد و خروجی مثبتی داشته باشد که عملا این گونه نشده است و هیچ کدام از ملاک های تخصص، تجربه یا حتی داشتن پیشینه موفق، در انتخاب مدیر سازمان سرمایه گذاری مد نظر قرار نگرفته است و هیچ پیشرفت و تغییر محسوسی در این زمینه ایجاد نشده است.

عضو شورای شهر اهواز  افزود: از طرف دیگر سازمان سرمایه گذاری شهرداری می بایست برای جذب سرمایه گذار بسته های پیشنهادی را تدوین می کرد و در اختیار سرمایه گذار قرار می داد که سرمایه گذار برای شناخت از ظرفیت ها و استعدادهای شهر نیاز نباشد چندین ماه وقت خود را تلف کند تا مجوزهای لازم را بگیرد و شروع بکار کند. 

عضو کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری، گردشگری و توسعه شهری تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی کلانشهر اهواز و وجود رودخانه کارون در این شهر، می تواند این ظرفیت را برای مدیریت شهری فراهم کند که بسته های متنوعی در حوزه گردشگری، اقتصادی و اجتماعی به سرمایه گذار معرفی کند. متاسفانه تاکنون بسته های سرمایه گذاری مناسب و دقیقی در این حوزه تعریف و ارائه نشده و پیشنهادهای معدودی که در این مدت ارائه شده کامل و جامع نیست و برای سرمایه گذار گیرایی و جذابیت لازم را ندارد.

وی ادامه داد: این در حالیست که با توجه به مشترکات دینی و فرهنگی و بافت جمعیتی که با کشورهای همسایه از جمله عراق داریم، پروژه های گردشگری سلامت و توریسم درمانی می توانست بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

اسفندیاری اضافه  کرد: به نظر می رسد فرایندهای عریض و طویل در حوزه مجوزها و استعلامات جهت ورود سرمایه گذار نیز یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت شهرداری در حوزه جذب سرمایه گذار بخش خصوصی است.

این عضو شورای شهر یادآور شد: اگر هر منطقه شهرداری را به عنوان یک شهر تلقی کنیم می توانیم خواسته های مردم آن شهر را در  مناطق اجرایی کنیم. در هر منطقه عدالت شهری رعایت شود. مثلا در هر منطقه احداث کلینیک تخصصی و بیمارستان، مجتمع ورزشی و بازارچه ها و استخر دیده شود. همه این موارد را به راحتی می توان از طریق جذب سرمایه گذار بخش خصوصی اجرایی کرد.  اگر هماهنگی بین بخشی وجود داشته باشد می توان توسط بخش خصوصی کلینیک تخصصی در هر منطقه احداث کرد.

اسفندیاری اضافه کرد: اخذ مجوزات برای احداث کلینیک تخصصی از سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی اهواز خود یک پروسه طولانی مدت است در صورتی که شهرداری اهواز می تواند با تعامل با دیگر دستگاه ها و نهادها خود اقدام به اخذ مجوزات و استعلامات لازم از دیگر نهادهای ذیربط کند.

این عضو شورای شهر ادامه داد: این  امر می تواند خود به عنوان مشوق لازم برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی باشد. اگر بخواهیم سرمایه گذار را برای ورود به حوزه سرمایه گذاری تشویق کنیم بدون هماهنگی بین بخشی میان دستگاه های متولی امکان پذیر نیست و سرمایه گذار را فراری خواهد داد. با توجه به وظایفی که قانون  بر عهده شهرداری اهواز گذاشته است می تواند از ظرفیت خودش استفاده کند.

اسفندیاری اضافه کرد:  اکثر ارگان ها و سازمان ها با شهرداری در ارتباط و تعامل هستند و شهرداری باید از این ارتباطات در جهت اخذ مجوزات لازم برای سرمایه گذار اقدام کند، این پروسه چندین ماهه را به مدت زمان کوتاهی تقلیل دهد و کار سرمایه گذاری را تسهیل کند و در یک مدت زمان کوتاهی چهره شهر را تغییر دهد. 

رییس کمیسیوت خدمات شهری شورای شهر اهواز  تصریح کرد: در شهر اهواز  با توجه به شرایط آب و هوایی قطعا باید مشوق های بیشتر و متنوع تر و باکیفیت تر و قوی تری  نسبت به دیگر کلانشهر ها کشور برای سرمایه گذارآن فراهم کرد. برای جذب سرمایه گذار باید در عوارض ساخت و ساز و دیگر هزینه ها تخفیفات لازم را قائل شد در حوزه مشارکت با بخش خصوصی شهرداری باید درصد سود خود را کاهش و سهم آورده را افزایش  دهد تا سرمایه گذار پای کار بیاد و مجموعه ای را بنا بگذارد تا بتواند به شهروندان منفعت برساند.

عضو کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری، گردشگری و توسعه شهری در خصوص توسعه میدان میوه و تره بار الغدیر گفت: به مانند صنوف دیگر اگر رقابت ایجاد شود  نفع آن به شهروندان خواهد رسید.  احداث و توسعه حتی یک غرفه در میدان میوه و تره بار الغدیر می تواند به اشتغال زایی در این شرایط جامعه کمک شایانی بکند.

عضو کمیسیون حقوقی و املاک و نظارت شورای شهر اهواز در خصوص پرونده قضایی میدان میوه و تره بار الغدیر و محکومیت شهرداری و صدور رای دادگاه علیه شهرداری و به نفع شرکت اهوازک گفت: با  دوستان  شرکت اهوازک صحبت و مذاکراتی نکرده ام. اما پیشنهاد میکنم اگر استطاعت مالی دارند در سطح مناطق هشتگانه شهرداری اهواز اقدام به احداث بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار کند و این بازارچه ها را به مانند سایر کلانشهرها در اختیار همه شهروندان قرار دهد تا میوه و تره بار با قیمت مناسب تری به اقشار ضعیف و متوسط  برسد.

اسفندیاری افزود: اگر توان مالی شرکت اهوازک اقتضا می کند می تواند در این زمینه ورود کند و شورا و شهرداری هم استقبال می کند. 

عضو کمیسیون حقوقی و املاک و نظارت شورای شهر اهواز افزود: در مورد بحث مالکیت شرکت اهوازک  بر میدان میوه و تره بار الغدیر یکی از موضوعاتی است که من‌ به جد از امور حقوقی شهرداری اهواز گلایه مند  هستم. با توجه به مطالعاتی در خصوص پرونده میدان و شرکت اهوازک داشتم برداشت من این است که امور حقوقی شهرداری دفاع قوی در دادگاه انجام نداده است و حکم به زیان شهرداری و سند بنام شرکت اهوازک صادر شده است. حال شاید مالک شرکت اهوازک نگاه مثبتی دارند و قصد دارند میدان را توسعه بدهند و اقدام به افتتاح فاز دوم آن بکنند و قصد تخریب و قلع و قمع هم ندارند اما با این وجود احساس می کنم کم کاری از سوی واحد حقوقی شهرداری صورت گرفته منجر به صدور رای به نفع شرکت اهوازک شده است. احداث غرفه های جدید اقدام خوبی است و به نفع شهروندان است  و می تواند در کنترل قیمت میوه و تره بار  میدان کمک کند.

اسفندیاری ادامه داد: به هرحال هر تصمیمی که در این خصوص اتخاذ شود باید نفع شهروندان در آن دیده شود. اما باید مالکیت میدان میوه و تره بار الغدیر در اختیار شهرداری باشد تا بتوان کنترل و مدیریت کرد میدان و قیمت میوه و مایحتاج مردم را. ولی به طور کلی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در میدان میوه و تره بار الغدیر فارغ از پرونده قضایی مطرح شده  موافق هستم.

این عضو شورای شهر اهواز  تصریح کرد:  اگر رای آن پرونده قطعی شد و به مرحله اجرا حکم رسید قطعا مالکیت آن شرکت و یا شخص حقیقی احراز شده، لازم الاجراست.  اما آنچه برداشت من این است که احساس میکنم که پرونده به این شکل نباید به سرانجام می رسید. به نظر می رسد همچنان این موضوع قابل پیگیری است . علیرغم اینکه حکم قطعی شده است اما با توجه به مطالعات و تحقیقات که داشته ام مطلع هستم این موضوع قابل پیگیری است .این امکان وجود دارد که این حق را به شهروندان بازگرداند.اما اگر شرکت اهوازک خواهان سرمایه گذاری در فازهای دیگر میدان میوه و تره بار الغدیر هستند موافق هستم. 

عضو کمیسیون حقوقی، املاک و نظارت شورای شهر اهواز  خاطرنشان کرد: می توان فارغ از رای دادگاه و پرونده مطروحه، در مورد افتتاح فازهای دیگر میدان با شرکت اهوازک مذاکره و به توافق رسید. شهرداری می تواند با نگاه حمایتی مشوق های برای ورود این شرکت برای  توسعه میدان میوه و تره بار الغدیر در نظر بگیرد. ایجاد رقابت در میدان میوه و تره بار الغدیر می تواند باعث اشتغالزایی و کنترل قیمت میوه و تره بار شود. اما اگر این اقدام با پرونده قضایی میدان گره بخورد آن بحث دیگری است و باید در این زمینه تصمیم لازم را اتخاذ کرد. اما اگر این شرکت قصد دارد موضوع سرمایه گذاری با بحث احکام دادگاه را مجزا از هم ببینند به عنوان عضوی از کمیسیون سرمایه گذاری شورا از ایشان حمایت می کنم تا در میدان میوه و تره بار الغدیر سرمایه گذاری کند و اشتغالزایی کنند اما به شرط اینکه بحث سرمایه گذاری را را بحث رای دادگاه مرتبط ندانند.

 رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز بیان داشت: استان خوزستان یکی از استان های مولد و صنعتی کشور محسوب می شود و نسبت به استان های دیگر مزیت های فراوانی دارد و یکی از آخرین استان هایی است که رکود به سراغش می آید. ‌

اسفندیاری افزود: خوزستان یک استان زنده، پویا و صنعتی است.‌ اگر در بحث ساماندهی اموال و املاک شهرداری موفقیتی حاصل شود، در شهرداری اهواز این آمادگی وجود دارد که از سهم خودش هر قدمی را بردارد تا اطمینان سرمایه گذار را جلب کند و مسیر را برای ورود ایشان هموار کند. به ویژه شهرداری در سرمایه گذاری در حوزه  توریسم درمانی و گردشگری سلامت  استقبال می کند و براین باوریم که در این حوزه ظرفیت هایی خوبی در کلانشهر اهواز به دلیل همسایگی با کشور عراق وجود دارد.‌ شهرداری و شورای شهر اهواز با اصلاح فرایندها و اثبات مالکیت می تواند تضامین لازم را برای سرمایه گذار ایجاد کند.

این عضو شورای شهر اهواز  ادامه داد : در حوزه هتل داری و توریسم درمانی می توان به جذب سرمایه گذار امیدوار بود . بازگشت سرمایه و سود مشروع در این حوزه ها تقریبا قطعی به نظر می رسد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها