شهردار اهواز در نشست خبری با اصحاب رسانه : تمام تلاش شورا و شهرداری برای وحدت، تعامل و همدلی است

شهردار اهواز عنوان کرد: اینکه معتقد باشیم در کار جمعی اختلاف و تشتت آرا نباشد حرف اشتباهی است. اساسا جای شورا همین تضارب افکار و برخورد اندیشه های مختلف است تا خروجی آن به نفع مردم باشد.

شهردار اهواز در نشست خبری با اصحاب رسانه : تمام تلاش شورا و شهرداری برای وحدت، تعامل و همدلی است

رضا امینی در نشست خبری که شامگاه دوشنبه (۱۱ دی ماه) در شهرداری اهواز برگزار شد، با اشاره به اقدامات انجام شده در 28 ماه گذشته و بحث های اخیر در شورای شهر در خصوص برکناری شهردار اظهار کرد: بخشی از اقداماتی که شهرداری اهواز انجام داده است وظایف طبیعی و حق شهروندان است و بخشی از اقدامات برای پیشرفت شهر از طریق ایجاد زیرساخت ها و توسعه محلات بوده است.

وی افزود: اهواز از نظر زیرساختی شرایط سختی دارد و نیاز است همه انرژی های مادی و معنوی کنار هم قرار بگیرند تا مشکلات کاهش یابند.

شهردار اهواز گفت: شورا یک نهاد عمومی و مردمی است و در قانون چارچوب و حقوقی برای آن در نظر گرفته شده است اما اساسا اصل شوراها که در قانون اساسی هم چند اصل برای آن پیش بینی شده با تاخیر کارش در کشور ما را آغاز کرده است . به نظرم در انجام فعالیت های مرتبط با شورا در کلان کشور هنوز جای کار زیاد هست تا زمینه های واقعی خدمت به مردم فراهم شود.

امینی عنوان کرد: قانون،‌ انتخاب شهردار و سیاست ها را مشخص و اختیاراتی برای شهردار پیش بینی کرده است و شهردار باید بر اساس سیاست ها و قوانین فرادستی و چارچوب های قانونی کار کند.

وی عنوان کرد: اینکه معتقد باشیم در کار جمعی اختلاف و تشتت آرا نباشد حرف اشتباهی است. اساسا جای شورا همین تضارب افکار و برخورد اندیشه های مختلف است تا خروجی آن به نفع مردم باشد اما باید قائل باشیم که در کار جمعی حدود و ثغور منافع و حقوق مردم را در نظر بگیریم و مرزهایی که قانون مشخص کرده است را رعایت کنیم.

شهردار بیان کرد: در مورد مسائل اخیر طبیعی است که وقتی شهرداری با 8 هزار کارگر، کارمند و مدیر باید بیش از 300 وظیفه را به مردم ارائه دهد، نظرات متنوعی درمورد نوع مدیریت، کیفیت کار و افرادی که انتخاب می شوند وجود داشته باشد.

وی افزود: اختلاف سلیقه وجود دارد اما طبق قانون حق انتخاب و انتصاب مدیران بر عهده شهردار است و شورا هم حق انتخاب شهردار را دارد. شورای شهر قبل از انتخاب شهردار باید بررسی کنند و بر اساس تحقیقات و بررسی هایشان شهردار ایده آل شان را انتخاب کنند که دو سه ماه هم زمان برای دوره گذار و انتقال دوره به دوره وجود دارد که در این مدت زمان اصلی ترین وظیفه شورا انتخاب شهردار است. بعد از انتخاب شهردرا باید رابطه بین شورا و شهرداری در چارچوب قانون و تعامل دو طرفه باشد.

شهردار اهواز تصریح کرد: در گذشته اهواز این اختلافات بسیار شدید و گاهی موجب تعطیلی کار و انحلال شورا در ادوار محتلف شده است اما در این دوره تمام تلاش شورا و شهرداری برای وحدت، تعامل و همدلی بوده است.

امینی عنوان کرد: دعوت از بنده هم توسط اعضای شورای شهر انجام شد و داوطلب مستقیم برای اینکه خودم رابه دستان شورای شهر اهواز ارائه کنم، نبودم و بعد از دعوت چند جلسه صحبت و شرایطی عنوان شد که این شرایط توسط شورای شهر بررسی شد که یکی از این شرایط بحث سکونت خانواده و احراز صلاحیت است که این روزها به آن پرداخته می شود در حالی که این شرایط مدتی توسط شورای شهر بررسی شد و از مجرای قانون گذشت.

وی بیان کرد: در وزارت کشور کارگروهی تشکیل شده و مدارک و سوابق اجرایی را بررسی می کنند و استعلامات حراستی را انجام می دهند که در صورت داشتن شرایط، به کمیسیون بررسی شخصیت و توانمندی شهردار دعوت می شود که در کمیسیون پنج تا شش نفر از وزارت خانه حضور دارند و موضوعات مختلف را تجزیه و تحلیل می کنند و اگر در جمع بندی به این نتیجه رسیدند که این فرد معرفی شده صلاحیت را دارند به وزیر کشور پیشنهاد می دهند حکم صادر شود که این اتفاق برای من هم افتاد.

شهردار اهواز گفت: 28 ماه از زمان فعالیت من در شهرداری اهواز می گذرد که یکی دو هفته است این موضوع مطرح شده است در حالی که قبل از رای گیری یعنی 7 شهریورماه ۱۴۰۰ دعوت شدم و به اهواز آمدم. اعضای شورای شهر سوالاتی داشتند که یکی از این سوالات در بحث اسکان بود و با صراحت و صداقت گفتم امکان اسکان فرزندانم در اهواز وجود ندارداما همسرم می آید. خانواده که شامل تنها همسر و فرزند نیست و پدر، مادر، خواهر و برادر و و بستگان هم به نوعی خانواده محسوب می شوند و نمی توانم به دلیل ماموریت در جایی از انساب و ریشه خود دور شوم.

وی افزود: در همه کشور مرسوم است مدیرانی که جایی ماموریت دارند هر از گاهی به خانواده خود هم سر می زنند. اکنون من هم به محض اینکه والده دلتنگ شود و اشاره کند در کوتاهترین زمان ممکن خودم را می رسانم و حتی اگر 24 ساعت هم به دیدارش می روم و برمی گردم اما عمده وقت خودم و همسرم در اهواز است.

شهردار اهواز در خصوص لوایحی که در شورای شهر بلاتکلیف مانده اند، گفت: به طور مثال لایحه ای مربوط به 800 نفر از نیروهای شهرداری بلاتکلیف مانده است. قرارمان با شورا این بوده است که به افراد متقاضی اشتغال در شهرداری قدرت نه گفتن داشته باشیم زیرا شهرداری بیشتر از ظرفیت، نیرو وارد شهرداری کرده است و سنخیت تحصیلی و رشته های مورد نیاز شهرداری در استخدام های گذشته نبوده است. از سوی دیگر این افراد از طریق پیمانکاران رفت و روب و فضای سبز به صورت حجمی قرارداد منعقد کرده اند و بعد وارد ساختار اداری شهرداری در حال کارمندی یا مدیریت هستند. بنابراین کسی که باید صورت وضعیت پیمانکار را کنترل کند، حقوق بگیر پیمانکار باشد. این نقض غرض است.

وی افزود: همه این نیروها را ذیل قرارداد با سازمان همیاری شهرداری ها برده ایم که لایحه این موضوع مدت هاست در شورای شهر مانده و جواب آن نیامده است. در مورد متمم و اصلاح بودجه نامه ای برای تعیین سقف بودجه سال آینده هم نوشته ایم اما هنوز تعیین تکلیف نشده است.

شهردار اهواز گفت: همچنین لایحه برنامه اهواز 1405 سال گذشته ارسال شده اما هنوز تعیین تکلیف نشده است.

وی تصریح کرد: در مجموع بیش از 50 لایحه در شورای شهر وجود دارد که هنوز تعیین تکلیف نشده اند و ضرر و زیان آن به شهر، فوق العاده قابل تامل است.

شهردار اهواز گفت: یکی از لوایح ارسال شده به شورای شهردار درخواست افزایش اختیارات شهردار برای انجام تشریفات قانونی است اما با تصویب شورای شهر این اختیارات کاهش یافت در حالی که اختیارات شهردار شیراز برای برگزاری تشریفات قانونی یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان، اختیارات شهردار مشهد بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان، اختیارات شهردار قم حدود 58 میلیارد تومان، اصفهان 78 میلیارد تومان، سیستان و بلوچستان ۲۹ میلیارد تومان و اهواز ۲۰ میلیارد تومان است که می خواستند به 6 تا 7 میلیارد تومان کاهش دهند.

وی افزود: البته کاهش اختیارات شهردار برای من بهتر است و مسئولیت پذیری من کمتر است و همه موارد را به صورت لایحه به شورای شهر ارسال می کنم اما این مساله کار را متوقف می کند و فرآیند اداری بیشتر می شود در نتیجه کار با سختی انجام می شود.


شهردار اهواز در پاسخ به سوالی که در اهواز ماندگار خواهند ماند یا نه، تصریح کرد: به فضل و کرم الهی در اهواز ماندگار خواهم بود. من عهد کرده ام و گفته ام دو عامل می‌تواند مرا از اهواز جدا کند که یکی‌ خداوند و مرگ و دوم اراده شورای شهر برابر قانون است.

وی افزود: اینکه خسته شوم و بگویم استغفا می دهم و چه می کنم، اینگونه نیست. البته ماندگاری در اهواز به شرط داشتن خروجی است و اینکه به هر قیمتی بچسبم و بگویم می ایستم، می جنگم و در قانون پیروز می شوم و بعد به گروکشی و لج بازی با شورا برسم اینگونه نیست.

امینی تصریح کرد: تا وقتی قانون مشخص کند در اهواز می مانم اما آیا من باید رها کنم تا کار غیرقانونی انجام شود؟ من می گویم در بحث مطالب مطرح شده درمورد احراز صلاحیت و این موارد حق با من است و پای آن هستم و از این مسیر موفق نخواهند شد اما اگر جمع شورای شهر به این نتیجه برسند که استیضاح کنند که به استیضاح رای دهند شهردار باید برود.

شهردار اهواز گفت: هر چند اکنون در فضای عمومی تعامل سخت به نظر می رسد اما طبق اخباری که می رسد من به فضای تعاملی خوش بین هستم. جنگ و رقابت است می زنند و می خورند و یک وقتی می گویند بیایید آشتی کنیم که این وسط مردم بیچاره می شوند و اهواز عقب می افتد.

وی بیان کرد: اکنون دولت عطش دارد به اهواز کمک کند اما اخباری که از اهواز به مرکز می رسد باید خوب باشد تا بتوانند کمک کنند.

امینی در خصوص پیمانکاران نیابتی عنوان کرد: در گذشته امپراطوری پیمانکاران در اهواز برقرار بوده است و پیمانکاران حکومت می کردند و در برخی ادوار حتی بیشتر اعضای شورای شهر پیمانکار بودند.

شهردار اهواز گفت: پیمانکار سالاری در اهواز به فرهنگ تبدیل شده است که ریشه این مساله است که فرآیند تصمیم گیری تا شهردای حداکثر 21 روز طول می کشد اما این مراحل در دولت حداقل یک سال و نیم طول می کشد. با توجه به اینکه این موضوع در شهرداری سهل الوصول است طمعی برای افراد ایجاد می کند و رانت و ارتباطات برای ورود پیمانکاران به این حوزه سیاسی به شدت نافذ و اثرگذار است.


شهردار اهواز گفت: سه فرزند دارم که یک فرزندم متاهل است. فرزند دومم دانشجو و فرزند سومم سال آخر است که با وجود عهدی که با شورا داشتیم و شورا با چشم باز و اطلاع کامل با 13 رای قاطع بنده را انتخاب کرد اما به دلیل فضایی که پیش آمده، از دانشگاه محل تحصیل دخترم و دبیرستان محل تحصیل پسرم درخواست کتبی انتقال داشتم اما با هر دو مخالف کردند و عنوان شد امکان انتقال وجود ندارد.

وی عنوان کرد: این دو موضوع در نامه ای به وزیر کشور منتقل شد و وزیر کشور طبق دستورالعمل های موجود اعلام کرد با توجه به حضور مستمر شهردار، حضورفرزندان الزامی نیست و این نامه به امور شهری استانداری و ریاست شورای شهر ابلاغ شد اما با این وجود دو سه روز است که این موضوع در دستور کار شورای شهر قرار گرفته است و جلسات برگزار نمی شود.

امینی بیان کرد: فارغ از شخص خودم باید بگویم هر روزی که سرعت قطار خدمت شهرداری کند شود، جایگزین کردن آن مدت زمان بسیار بیشتری نیاز دارد تا دوباره حرکت تنظیمش ود. برخی اوقات بدنه 8 هزار نفری کارگری، کارمندی و مدیریتی منتظر هستند ببیند چه اتفاقی می افتد و بعد از آن مدت دست از کار می کشند، که در این شرایط ضرر آن به مردم شریف اهواز می رسد.
امینی با بیان اینکه اهواز با کوهی از مشکلات و تعداد زیادی چالش مواجه است، عنوان کرد: وجود اختلاف طبیعی است و قابل کتمان نیست اما این مساله مانع از انجام کار، تکریم و احترام و تقابل طرفین نمی شود.

وی عنوان کرد: حدس زده می شود ریشه حساسیت هایی که اکنون ایجاد شده است در بیرون از شورا است. معمولا افرادی که از نامزدهای انتخاباتی حمایت می کنند انتظاراتی دارند که اگر انتظارات برآورده نشود، داستان می شود.

شهردار اهواز در پاسخ به این سوال که آیا اعضای شورای شهر از شما باج خواسته اند یا خیر؟ گفت: کسی از ما چیزی به عنوان باج نخواسته است اما بعضا انتظار ورود مستقیم در انتصابات دارند که از ابتدا قرارم با شورا این بود که انتصابات صد در صد بر عهده شهردار باشد و تنها پیشنهادات را بدهند تا بررسی و ارزیابی شود و سپس مدیر انتخاب می شود.

امینی تصریح کرد: متاسفانه عموم ‌مشکلات در شوراها مساله انتصابات با انگیزه های مختلف است که در اهواز به شدت این انگیزه ها تعدد و بعضا عمق بیشتری دارند. با نیت خدمت به مردم اهواز آمدم و ان شاءلله محکم فعالیتم را ادامه خواهم داد. تابع و پذیرنده قانون هستم و چارچوب های قانون برای همه لازم الاجرا است و به هیچ عنوان کسی نمی تواند فراتر از قانون حرکت کند. امیدواریم تعامل مجدد شکل بگیرد و آرایش کنونی شورا به جبهه متعهد برای خدمت رسانی بیشتر به مردم تبدیل شود.

شهردار اهواز گفت: فشار برای انتصابات بوده است اما تاکنون و ان شاءلله تا انتها تحت هیچ شرایطی زیر بار فشار نخواهم رفت. اگر قرار است روزی به فشار تمکین کنم ترجیح می دهم کل مجموعه را تحویل کسی دهم که بتواند فشار را تحمل کند.

امینی عنوان کرد: دلم می خواست در موضوعات شورا و شهرداری به کم کاری، فساد، مسائل فنی و چالش های شهری متهم می شدم تا توضیحات را بدهم و مردم هم قاضی های خوبی هستند اما اینکه بعد از 28 ماه همین آقایانی که از اول بودند، چه توجیهی دارند که این موارد را مطرح می کنند. درمورد اسکان صحبت ها انجام شده و درمورد مدرک تحصیلی هم وزارت کشور فرآیند را طی و تایید کرده است اما یعنی وزارت کشور بلد نیست کار کند و شورا متوجه است؟ یعنی سر وزارت کشور کلاه رفته است یا لابی شده است تا قانون زیر پا گذاشته شود؟

وی تصریح کرد: آیا این حرف ها در شان شهرداری کلانشهر است تا منافع و سیستم خدمات شهر معطل این حرف ها شود؟

شهردار اهواز درمورد قراردادهای مانند مترو که باید در این شرایط منعقد شوند، گفت: پروژه مترو از دیگر پروژه ها مستثنی است زیرا با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) صحبت شده و موافقت را علام کرده اند و وزیر کشور و استاندار به عنوان رئیس شورای سازمان قطار شهری پیگیر این موضوع هستند و من به عنوان عضو هیئت مدیره این سازمان هستم.

وی افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، قطار شهری زیاد تحت تاثیر این تغییرات قرار نمی گیرد و با جایگاه حقوقی طرف می شوند. شاید یک پیمانگار جزء بگوید با سیستم مدیریتی فلانی سازگاری دارد و با دیگری کار نمی کند یا منتظر خارج شدن شهر از بلاتکلیفی بماند اما این مسائل برای پیمانکاران بزرگ مهم نیست.

امینی عنوان کرد: در این شرایط با سازنده بزرگ به نام شرکت عقاب افشان با علم به اوضواع اهواز، قرارداد خرید 100 دستگاه اتوبوس را منعقد کرده است. همچنین در این روزها تفاهم نامه دیگری با سپاه برای باز زنده سازی 15 هکتار از ساحل کارون داشته ایم.

منبع: اداره کل ارتباطات و امور بین الملل
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها