انتقاد مدیر کل محیط زیست خوزستان از نحوه هزینه‌کرد عوارض آلایندگی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با انتقاد از نحوه هزینه‌کرد عوارض آلایندگی در استان گفت: عوارض آلایندگی باید صرف جلوگیری از منابع آلاینده استان شود و نه اینکه این هزینه ها را به حساب شهرداری‌ها واریز کنیم.

انتقاد مدیر کل محیط زیست خوزستان از نحوه هزینه‌کرد عوارض آلایندگی

داود میرشکار شامگاه شنبه در نشست هم‌اندیشی "هَمگُفت" با موضوع آلودگی هوای استان خوزستان درجمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به توسعه فضای سبز در استان اظهار کرد: فضای سبز شاید بخشی از هوا را پالایش کند اما نمی‌تواند جلوی همه منابع آلاینده را بگیرد؛ به عنوان نمونه آلاینده‌های آلوده کننده منابع آبی باید با اقدامات دیگری متوقف شوند، با منابع آلوده کننده هوا نیز باید با اقدمات متفاوتی مقابله شود از این رو چگونگی هزینه کرد عوارض آلایندکی باید با دقت انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۹۰ صنعت آلوده کننده آب، خاک و هوا در استان شناسایی شده و در لیست صنایع آلاینده محیط زیست به ثبت رسیده است گفت: در سه‌ماه گذشته ۱۴۰ اخطار به صنایع آلاینده داده شده و ۱۵ شکایت کیفری نیز به ثبت رسیده است که در حال پیگیری هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درخصوص نبود تصمیم‌گیری درست برای تعطیلی در زمان آلودگی هوا گفت: در کارگروه اضطرار آلودگی هوا به عنوان مرجع تصمیم‌گیرنده برای تعطیلی در روزهای آلوده دستگاه‌های مختلفی عضو هستند و محیط زیست به عنوان دبیر این کارگروه تنها گزارش آلودگی هوا را ارایه می‌دهد و براساس خرد جمعی دیگر دستگاه‌های عضور کارگروه تصمیم به تعطیلی یا بلعکس گرفته می‌شود.

وی بر مساله آموزش تاکید کرد و گفت: در استانی همچون خوزستان که قطب کشاورزی به شمار می‌رود مساله آموزش کشاورزان بسیار ضروری و مهم است.

میرشکار آتش زدن کاه و کلش و مزارع شلتوک را از جمله عوامل آلودگی هوای استان عنوان کرد و گفت: متاسفانه در این زمینه شکایت کردن از کشاورزان پیچیده و سخت است و حتی گاهی شخصی که اقدام به این کار می‌کند نمی‌توانیم پیدا کنیم از این رو آموزش کشاورزان می‌تواند بخشی از آلودگی هوا در این زمینه را کاهش دهد.

وی بر اهمیت نقش دانشگاه‌ها در مطالبه‌گری برای مقابله با آلودگی هوای استان گفت: دانشجویان باید نقش خود را به عنوان مطالبه‌گران هوای پاک در استان ایفا کنند اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز آمادگی دارد در همه تصمیمات از نظرات دانشجویان استفاده کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به کمبود نیرو انسانی در محیط زیست خوزستان گفت: در استان خوزستان برای هر ۶ هزار هکتار یک محیط‌بان وجود دارد. در تالاب شادگان که زمانی ۱۴ نیرو داشت اکنون نیروهای آن به ۲ نفر کاهش پیدا کرده است.

عدم شفافیت نحوه هزینه‌کرد عوارض آلایندگی در شهرداری اهواز

رییس کمیسیون محیط زیست و فضای سبز شورای شهر اهواز درباره نحوه هزینه کرد عوارض آلایندگی که به شهرداری اهواز پرداخت شده است گفت: در این زمینه با شهرداری اهواز دعوا داریم، بارها نامه‌نگاری شده و حتی شهردار را برای این موضوع استیضاح کردیم اما هنوز شفاف‌سازی نشده است.

محمد مهدی مطیعی با انتقاد از عملکرد شهرداری و دیگر دستگاه‌ها در حوزه محیط زیست استان خوزستان گفت: محیط زیست اولویت هفتم و هشتم برخی دستگاه است و در نگاه برخی مدیران حتی اولویت دهم و یازدهم هم نیست از این رو باید با چالش نبود نگاه کارشناسی در مدیریت به مسایل زیست محیطی، مقابله شود.

رییس کمیسیون محیط زیست و فضای سبز شورای شهر اهواز بر استفاده از تجارب موفق دیگر کشورهای در حوزه‌ محیط زیست تاکید کرد.

وی به کمبود سرانه فضای سبز در شهر اهواز اشاره کرد و گفت: سرانه فضای سبز در شهرها ۲۵ متر است در حالی که همین سرانه برای شهرهای آلوده ۵۲ متر در نظر گرفته شده است اما در شهر اهواز سرانه فضای سبز حدود هشت متر است.

وی به طرح کمربند سبز اهواز اشاره کرد و گفت: طرح اجرای این کمربند در سال ۹۰ از سوی قانون‌گذار تعریف شد که بنا بود با عرض یک‌هزار متر در طول ۷۲ کیلومتر اجرایی شود.

رییس کمیسیون محیط زیست و فضای سبز شورای شهر اهواز در ادامه مجموع سهم دستگاه‌ها و صنایع مختلف در اجرای کمربند سبز را ۷۲۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: شهرداری اهواز یک‌هزار هکتار از کمربند سبز را اجرایی کرد که در سیل سال ۹۸ نیز حدود ۲۵۰ هکتار آن از بین رفت. در دیگردستگاه‌ها نیز تقریبا هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت زیرا این مساله اولویت آن‌ها نبوده است.

عوامل آلودگی هوای شهر اهواز

استاد دانشگاه فلرهای نفتی، عقب‌ماندگی سیستم حمل و نقل عمومی و تعلل در راه‌اندازی متروی اهواز، خودروهای فرسوده، سوزاندن مزارع نیشکر، نبود، استفاده از سوخت بی کیفیت را از جملل علل الودگی هوای خوزستان عنوان کرد.

محمدجوادمحمدی گفت: با وجود اینکه در خوزستان سوخت باکیفیت تولید می‌شود اما این سوخت به شهرهای دیگر می‌رود، مسیرهای مناسب برای استفاده از دوچرخه در شهر دیده نشده است، سرویس بسیاری از ادارات مینی‌بوس‌های قدیمی و گازوییلی است، معاینه فنی به فراموشی سپرده شده و شرکت کربن بلک در محدوده شهر اهواز فعالیت می‌کند.

وی در ادامه آلودگی‌های سایت‌های دفع پسماند، صنایع فولاد، لوله سازی، نیشکر، نفت و گاز اشاره کرد و گفت: مجموع آلودگی ها موجب شده تا هوای پاک در اهواز نداشته باشیم. و مهاجرت از استان افزایش یابد.

به خطر افتادن سلامتی به خاطر آلودگی هوا نقض قانون اساسی است

دبیر مجمع حقوقدانان انقلاب اسلامی خوزستان نیز به آلودگی هوا از منظر حقوقی و قوانین پرداخت و گفت: برای مطالبه‌گری در حوزه محیط زیست باید نسبت به جایگاه حقوقی بحث سلامت و محیط زیست آگاه باشیم تا بتوانیم برای آن سناریو حقوقی داشته طرح ریزی کنیم.

مرتضی قشونی با بیان اینکه حق نفس کشیدن و برخورداری از هوای پاک جزو حقوق بنیادین و طبیعی بشر به شمار می‌رود توضیح داد: اداره کل محیط زیست خوزستان و دستگاه قضایی به تنهایی نمی‌توانند در این زمینه کاری کنند و این مساله به اراده ملی و فراملی نیاز دارد.

وی بیان کرد: به خطر افتادن سلامتی هر شخصی که ناشی از آلودگی هوا باشد به نوعی نقض قانون اساسی به شمار می‌رود.

دبیر مجمع حقوقدانان انقلاب اسلامی خوزستان ادامه داد: قانون در زمینه محیط زیست و هوای پاک وجود دارد اما آنچه مهم و ضروری است اقدامات عملی است که باید انجام شود و این مسئله ورود نهادهای مختلف را می‌طلبد و همه نهادهای حاکمیتی باید کمک کنند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها